Rozrachunki > Lista rozrachunków - okno Rozrachunki | | Drukuj |
Tabela prezentuje listę dokumentów rozpoczynających transakcje, które są zgodne ze zdefiniowanymi wcześniej kryteriami wyboru – Kryteria dla rozrachunków – Okno Wyszukiwanie rozrachunków. Mogą to być rozrachunki z jednym wskazanym kontrahentem na podanym koncie, z jednym kontrahentem na wszystkich jego kontach lub ze wszystkimi kontrahentami zbiorczo.
W programie istnieje kilka wariantów dostępu do okna Rozrachunki:
1.po kliknięciu przycisku Rozrachunki na pasku nawigacji,
2.po wyborze polecenia Rozrachunki z menu Funkcje,
3.przy użyciu skrótu klawiszowego Ctrl+4,
4.po wskazaniu jednego z zestawień z menu rozwijanego przyciskiem Zestawienia w głównych oknach podstawowych kartotek: Kartoteka kontrahentów, Kartoteka pracowników i Kartoteka urzędów (patrz: Zestawienia rozrachunkowe z poziomu kartotek).
Nazwy kolumn są jednocześnie przyciskami do sortowania. Jeżeli zaznaczysz niektóre pozycje (znakiem w pierwszej lewej kolumnie), w podsumowaniu na dole zostaną uwzględnione tylko wybrane należności i zobowiązania. Wyświetlanie/ukrywanie tej kolumny można zdefiniować w polu Lista rozrachunków z dodatkową kolumną do selekcji (wymaga ponownego otwarcia listy rozrachunków) w ustawieniach parametrów stałych programu – Rozrachunki – funkcje dodatkowe. Z kolei wyświetlanie wszystkich pozostałych kolumn odbywa się przy pomocy kliknięcia prawym przyciskiem myszy na wierszu nagłówka listy rozrachunków, a po ukazaniu się tablicy nazw kolumn, wskazaniu na niej (znakiem ) kolumn do wyświetlania w oknie. Aby wyświetlić (i określić) listę kolumn prezentowanych na ekranie, można również skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+O.
Jeżeli wybierzesz jedną z walut z rozwijanej listy w górnej-prawej części okna, na liście pokażą się tylko te dokumenty, w których wprowadzono zapisy w wyselekcjonowanej jednostce pieniężnej.
Po zaznaczeniu pola wyboru Waluta kwoty dokumentu zostaną wyświetlone w tych jednostkach pieniężnych, w których zostały wprowadzone. Jeżeli pole jest puste, kwoty dokumentów będą wyświetlane w złotówkach. Listę walut można również otworzyć za pomocą skrótu klawiszowego Alt+U.
Lewy panel okna – Wybory – pozwala na wybór predefiniowanych w programie wyborów rozrachunków (należności i zobowiązań): Kontrahenci, Pracownicy, Urzędy, Pozostałe konta, Wszyscy.
Bezpośrednie przeniesienie akcji do okna Wyszukiwanie rozrachunków, w którym precyzowane były kryteria do rozrachunków (patrz: Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków), zapewnia w tym oknie:
1.Znak + (otwiera okno bez ustawionych filtrów).
2.Skrót klawiszy Alt+X (otwiera okno z ostatnio zapamiętanymi filtrami).
3.Przycisk Parametry... (zaraz nad panelem Wybory).
Prawy panel okna – pole Szukaj – po wpisaniu w nim dowolnego tekstu (min. 3 znaki) program wyszukuje dane zawierające ten ciąg znaków, przeszukując pola dokumentów – Numer dokumentu, Treść oraz kartotek – Nazwa, NIP, Miejscowość. Jeżeli pole Szukaj w liście poniżej nie jest zaznaczone, to wyszukiwanie odbywa się w globalnej liście rozrachunków, a jeżeli jest zaznaczone znakiem – w aktualnie wyświetlanej (bieżącej).
Aby ukryć lewy (przełączyć) panel okna, można skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+W.
Nie wszystkie kolumny są widoczne domyślnie. Aby wybrać prezentowane kolumny kliknij prawym przyciskiem na nagłówku listy i zaznacz kolumny, które chcesz aby był prezentowane.
|
– (znak sumy, na dolnym pasku okna) umożliwia wyświetlenie informacji:
Suma należności zł: oraz Suma zobowiązań zł: – sumy naliczone ze wszystkich transakcji pokazanych na liście. Kwoty te podawane są tylko w złotych. Jeśli zmienisz kryteria wyboru transakcji i na liście wystąpią zmiany, kwoty zostaną uaktualniane. Możesz sumować również grupę wybranych dokumentów, zaznaczając je w skrajnej lewej kolumnie tabeli. Saldo: – różnica sumy należności i sumy zobowiązań. Aby włączyć/wyłączyć wyświetlanie informacji o sumie należności i sumie zobowiązań oraz saldzie, można skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+M.
Jeżeli chcesz wyświetlić podsumowania tylko z transakcji walutowych, to w polu Razem (w górnej-prawej części okna) wybierz walutę np. EUR (lub wskaż ją w polu Waluta w oknie wyszukiwania rozrachunków – patrz:Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków). Pojawią się wówczas kwoty podsumowań w złotych. W celu zmiany na podsumowanie w wybranej walucie należy zaznaczyć pole wyboru Waluty w linii podsumowań.
Stan rozliczeń (na dolnym pasku) wywołuje Okno Stan rozliczeń transakcji, przedstawiające szczegółową informację o składnikach transakcji z danego dokumentu (historia rozliczania wskazanej transakcji).
Operacje (na dolnym pasku okna) – otwiera menu, z którego możesz: •dokonać kompensaty rozrachunków (uruchomić mechanizm wspomagający rozliczanie wzajemnych zobowiązań i należności między kontrahentami) •dokonać kompensaty walutowej rozrachunków •połączyć transakcji do rozrachunków •ustawić znacznik dla transakcji •dodać wybrany wpis do ewidencji danych podatkowych poleceniem Wstaw do EDP. Po jego wybraniu zostaje otwarte okno informujące o wstawieniu do ewidencji danych podatkowych wpisów EDP korygujących podstawę opodatkowania. Kwota wpisów EDP to suma zapisów na kontach wynikowych w dokumencie. W oknie tym Użytkownik może przypisać wpisy do właściwego okresu, którego koszty będą korygowane z tytułu niezapłaconych rozrachunków. Po zatwierdzeniu wyboru poleceniem OK. zostanie wyświetlony komunikat na temat przebiegu procesu. Wpisy EDP są następnie zapisywane przez program do ewidencji danych podatkowych jako koszty -. •dokonać korekty dodanego wpisu w ewidencji danych podatkowych korzystając z polecenia Korekta wpisu EDP – operacja skorygowania dodanej do EDP pozycji, wynikająca z wykonania operacji na rozrachunkach (np. spłata zobowiązania w części lub całości, wycofanie dokumentu) w następnych okresach. Korektę można wykonać tylko dla wpisów EDP wstawionych lub skorygowanych wcześniej w ewidencji danych podatkowych. •dla bilansu otwarcia/obrotów rozpoczęcia dodać wybrany wpis do ewidencji danych podatkowych poleceniem Wstaw do EDP z BO/OR. Po jego wybraniu zostaje otwarte okno wprowadzania wpisy EDP z dostępnymi kategoriami Ulgi CIT/PIT. •przygotować monit – wydruk wezwania do zapłaty dla przeterminowanych należności; monity można drukować pojedynczo lub zbiorczo •wystawić notę odsetkową dla przeterminowanych należności, program umożliwia wystawianie zbiorczych not odsetkowych, zarówno dla kilku należności jednego kontrahenta, jak dla wielu kontrahentów; zbiorcze noty odsetkowe wystawiane są automatycznie (bez otwierania okna not odsetkowych) •wystawić polecenie przelewu – (przycisk Przelew pojedynczy jest aktywny tylko w przypadku rozliczania zobowiązań); po wybraniu tego przycisku otwiera się okno Polecenia przelewu z większością pól wypełnionych automatycznie •zrealizować przelew zbiorczy (przycisk Przelew zbiorczy) •szybko wystawić polecenie pojedynczego przelewu elektronicznego, służący do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno e-Przelew pojedynczy, •szybko wystawić pojedynczy druk polecenia przelewu, służący do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno Przelew pojedynczy, •szybko wystawić polecenie zbiorczego przelewu elektronicznego, który służy do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno e-Przelew zbiorczy, •szybko wystawić zbiorczy druk polecenia przelewu, który służy do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno Przelew zbiorczy, •obejrzeć okno z listą e-Przelewów, •zweryfikować poprawność rachunków bankowych dla wybranych rozrachunków z białą listą podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Ponadto, możesz przejść do poniższych grup wyboru rozrachunków oraz dokonać operacji zdefiniowania Brakujących rozrachunków (patrz: Rozrachunki brakujące): •Istniejące (właściwe, poprawnie zdefiniowane w programie), •Brakujące (niewprowadzone lub nierozliczone przez Użytkownika) (patrz: Rozrachunki brakujące ), •Nadaj transakcje (patrz: Nadawanie transakcji brakującym rozrachunkom), •Wszystkie.
|
Zobacz także:
Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków
Bilans otwarcia - Wprowadzanie transakcji nierozliczonych