Rozrachunki > Edycja rozrachunków | | Drukuj |
Okno Edycja rozrachunków otwiera się po prawidłowym wypełnieniu wszystkich informacji w oknie wprowadzania dokumentu, wskazaniu kursorem konta rozrachunkowego i wybraniu przycisku Rozrachunki. Rozrachunki możesz też edytować z okna Stan rozliczeń transakcji po wybraniu przycisku Edycja.
Nr dokumentu Czyli numer własny wprowadzanego dokumentu.
Poz Czyli numer kolejny zapisu, dla którego dokonujesz rozrachunków.
Kwota Kwota z aktualnie wprowadzanego dokumentu do rozdysponowania na transakcje wraz ze stroną zapisu z dokumentu (Ma lub Wn). Lista wszystkich nierozliczonych transakcji zapisanych na koncie wskazanym przy wprowadzaniu dokumentu do rozrachunków prezentowana jest w tabeli w układzie:
Kurs WP Kurs waluty pierwotnej – należy wpisać tutaj kurs waluty w jakiej oryginalnie była transakcja. Pole dostępne w przypadku rozliczania transakcji w innej walucie niż waluta rozliczenia. Kurs ten jest przepisywany dla kolejnych transakcji w tej samej walucie. Aby do rozdysponowania kwoty użyć innych transakcji niż transakcje w tej samej walucie co rozliczenie, należy w rozwijanym polu Pokaż inne waluty: wybrać żądaną walutę albo wszystkie. Kwota rozliczenia Kolumna, gdzie wpisujesz kwotę, którą chcesz przydzielić do rozliczenia wskazanej transakcji. W przypadku rozliczania transakcji w innej walucie niż waluta rozliczenia kwota rozliczenia będzie w walucie transakcji, gdyż jest ona przeliczana po podanym Kursie WP. Jeśli wprowadzasz dokument rozliczający, możesz wybierać dowolnie kolejność rozliczania transakcji pokazanych na liście. Ustawiasz kursor przy dokumencie do rozliczenia i wpisujesz przydzieloną do niego kwotę. Należy rozdysponować pełną kwotę z wprowadzanego dokumentu. W przeciwnym przypadku program zasygnalizuje błąd. W przypadku gdy rozrachunek walutowy rozliczany jest płatnością w PLN, użytkownik może w oknie Różnice kursowe podatkowe ustawić, czy w programie mają być/ mają nie być wyliczane różnice kursowe podatkowe.
Umieszczone są tam również pola kolumn: Kwota transakcji Pozostała do rozliczenia transakcji. Z lewej strony tego pola może pojawić się znak „* " oznaczający, że dana transakcja pochodzi z dokumentu, który ma późniejszą datę niż dokument aktualnie wprowadzany.
Odsetki Podana jest naliczona kwota odsetek, jeśli transakcja jest przeterminowana.
Termin pł Podany jest termin płatności transakcji wpisany w czasie wprowadzania dokumentu.
Numer dokumentu/Numer KSeF/Treść zapisu/Numer kontraktu/Rachunek bankowy Kliknięcie w nagłówek rozwija menu z wyborem wyświetlanych w kolumnie danych: numer identyfikacyjny dokumentu otwierającego transakcję, identyfikator w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), treść zapisu, numer kontraktu lub numer rachunku bankowego.
Kolumna Numer kontraktu nie ma zastosowania w programie Symfonia Finanse i Księgowość.
Data Data dokumentu.
Pozostała kwota Uaktualniana na bieżąco, nie rozdysponowana, pozostała kwota dokumentu.
Pokaż inne waluty: Umożliwia wybranie transakcji w dowolnej walucie albo wszystkich walut pasujących do rozliczenia.
Nowa transakcja Po zaznaczeniu powoduje, że nie rozdysponowana, pozostała kwota dokumentu będzie otwierać nową transakcję w walucie zapisu. Jeśli pole będzie wyczyszczone, aktualnie wprowadzany dokument będzie tylko rozliczał wskazane transakcje.
Zaliczka Umożliwia zaznaczenie, że nowa transakcja jest zaliczką na poczet przyszłego rozliczenia.
Rachunek bankowy Przycisk jest aktywny tylko przy zobowiązaniach. Umożliwia wybór rachunku bankowego, na który będzie dokonana zapłata. Po wypełnieniu tego pola, przy wystawianiu polecenia przelewu za daną transakcję, program automatycznie wpisze ten numer rachunku bankowego do odpowiedniego pola edycyjnego.
Data dokumentu Przypominana jest data wprowadzania dokumentu.
Oprocentowanie Możesz wpisać bezpośrednio do pola edycyjnego stałą stopę procentową odsetek lub wybrać pole wyboru Ustawowe. Wartości odsetek ustawowych dla transakcji przeterminowanych można ustalić odpowiednim poleceniem z zakładki Parametry stałe. Termin płatności i oprocentowanie przy tworzeniu nowej transakcji program podpowiada zgodnie z parametrami ustalonymi w dialogu Naliczanie odsetek.
Podstawa dla RKP Ponieważ w czasie rozliczania należności i zobowiązań mogą powstawać różnice kursowe podatkowe od np. kwoty netto (czyli innej niż dla różnic kursowych bilansowych), w systemie umożliwiono wpisanie innej podstawy do wyliczenia różnic kursowych podatkowych niż wartość rozrachunku. Przy rozliczaniu transakcji różnice kursowe podatkowe są liczone od kwoty podanej w tym polu. Jeżeli w polu tym użytkownik ustawi jako podstawę dokumentu rozliczanego wartość 0, to różnice kursowe się nie wyliczą.
Terminy płatności Możesz wprowadzać wiele terminów płatności. Opcja szczególnie przydatna przy płatnościach w ratach, kiedy wierzyciel ustali odsetki od zobowiązań płatnych po przekroczeniu wyznaczonego terminu. Przy rozrachunkach walutowych kwoty rat są wprowadzane w walucie! |
Zapisz – powoduje zachowanie aktualnego stanu tego rozliczenia i powrót do okna wprowadzania dokumentu. Stan rozliczeń – powoduje przejście do okna prezentującego stan rozliczeń wskazanej transakcji z listy transakcji nierozliczonych. Szukaj – pozwala odnaleźć na liście transakcji nierozliczonych pozycję, która ma identyczną (lub zbliżoną) kwotę lub opis. Wybór trybu odnajdywania transakcji >> Rozlicz – rozlicza wybraną transakcję kwotą pozostałą do rozliczenia. Jeśli kwota pozostała do rozliczenia jest większa niż kwota transakcji, wówczas rozliczona zostanie tylko kwota transakcji. Anuluj – anuluje wprowadzone dane lub zmiany. |
Zobacz także:
Aby wprowadzić dokument otwierający transakcję
Aby wprowadzić dokument rozliczający transakcję
Bilans otwarcia - Wprowadzanie transakcji nierozliczonych
Rozrachunki – Funkcje dodatkowe