Ewidencja danych księgowych > Okno Definicje dokumentów | | Drukuj |
Okno Definicje Dokumentów otwiera się po wybraniu Dokumenty > Definiowanie.
Kurs - Typy dokumentów - Symfonia Finanse i Księgowość*
* Po zalogowaniu do Akademii Symfonii podstawowe kursy dostępne są bezpłatnie w ramach abonamentu MINI. Instrukcja logowania>> |
Kurs - Rodzaje dokumentów w Symfonia Finanse i Księgowość*
* Po zalogowaniu do Akademii Symfonii podstawowe kursy dostępne są bezpłatnie w ramach abonamentu MINI. Instrukcja logowania>> |
Możesz tu definiować nowe typy dokumentów zgodnie ze swoim sposobem przechowywania ich w segregatorach. Jeżeli wyróżniasz np. noty księgowe, polecenia księgowania, możesz je zdefiniować jako odrębne typy. Należy jednak pamiętać o tym, że zbyt wiele typów dokumentów utrudnia ich wyszukiwanie na listach wyboru. Zdefiniowany przez użytkownika typ będzie zawierał takie same pola jak dokument predefiniowany, a więc będzie wypełniany tak samo, natomiast dzięki nazwie można go łatwo wyodrębnić spośród innych dokumentów.
Po wybraniu przycisku polecenia Dodaj uaktywnia się prawa część okna, w której można zdefiniować nowy typ dokumentu.
Elementy okna
Nazwa – Podaj nazwę definiowanego dokumentu.
Symbol – Podaj symbol definiowanego dokumentu.
Charakter – Wskaż typ dokumentu, który będzie pierwowzorem dla tworzonego dokumentu.
Rodzaj transakcji (dla dokumentu obsługiwanego jak Dokument specjalny) – W zależności od charakteru transakcji wybierz "sprzedaż", "zakup", lub "zakup z samoopodatkowaniem".
Po zapisaniu samej definicji dokumentu do bazy pole jest edycyjne, natomiast po wprowadzeniu dokumentu do bufora lub ksiąg jest już nieedycyjne (nie można wówczas zmienić rodzaju transakcji).
Konto kasy (dla dokumentu obsługiwanego jak Raport kasowy walutowy)
Waluta (dla dokumentów obsługiwanych jak Dokument specjalny i Raport kasowy walutowy) – Wybierz walutę z listy podpowiadanych walut. Program dopuszcza zdefiniowanie waluty (wprowadzonej wcześniej do słownika), dla której NBP w tabeli kursów walutowych nie publikuje kursu). W przypadku dokumentów zdefiniowanych jak Dokument specjalny w walucie obcej zawsze jest możliwa zmiana określonej waluty (nawet wówczas, gdy dokumenty tego typu zostały one już zapisane do bufora lub ksiąg).
Aktywny – Pole umożliwia wyłączenie nieużywanych typów dokumentów z listy. Zaznacz to pole we wszystkich dokumentach, których używasz, a odznacz we wszystkich nieużywanych typach dokumentów. Dokumenty nieaktywne nie będą wyświetlane na liście dokumentów do wprowadzania. Każdy nieaktywny dokument można uaktywnić zaznaczając pole Aktywny.
Korekta (dla dokumentu obsługiwanego jak Dokument specjalny w walucie obcej) – Zaznacz pole, jeżeli potrzebujesz zdefiniować dokument korygujący do sporządzonej faktury VAT w walucie obcej.
Po zapisaniu definicji dokumentu do bazy nie można już zmienić tego elementu definicji (charakteru dokumentu – z korygującego na do korekty i odwrotnie).
Z rozwijanej listy możesz wybrać rejestr spośród dotychczas zdefiniowanych. Wybrany rejestr będzie pokazywany na pierwszym miejscu na liście rejestrów do wyboru, podczas wprowadzania danych do rejestru. W przypadku firm, które mają zdefiniowanych dużo rejestrów może to znacznie przyspieszyć wprowadzanie danych do rejestru VAT.
Znaczniki specjalne: •Pokaż kolumnę UE – występuje dla dokumentów sprzedaży i zakupu w PLN oraz w walutach obcych (w tym korygujących), dla których dostępny jest rejestr VAT, faktury wewnętrznej WNT, faktury wewnętrznej VAT; zaznaczony oznacza, że dla rejestrów w/w dokumentów będzie widoczna kolumna UE z polem do zaznaczenia, czy kwota z danego rejestru ma być przepisana do deklaracji VAT-UE.
Zaznaczenie znacznika w definicji faktury walutowej spowoduje, że pole Kontrahent TT (transakcji trójstronnej) jest dostępne, edycyjne [Kontrahent TT]; w przeciwnym wypadku jest nieedycyjne i dla wyróżnienia kolor czcionki nazwy jest szary [Kontrahent TT].
•Pokaż kolumnę Usługa – występuje dla dokumentów sprzedaży (w tym korygujących), dla których dostępny jest rejestr VAT oraz dla dokumentu eksportowego i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów; zaznaczony oznacza, że dla rejestrów w/w dokumentów będzie widoczna kolumna Usługa z polem do zaznaczenia, czy kwota z danego rejestru dotyczy usług.
Znaczenie i zasada działania pół Pokaż kolumnę UE i Pokaż kolumnę Usługa są identyczne dla dokumentów w PLN i w walutach obcych.
•Pokaż kolumnę "OSS" – gdy parametr jest zaznaczony w trakcie uzupełniania rejestru VAT dokumentu dostępna będzie dodatkowa kolumna OSS z wyborem rodzaju dostawy, kraju wysyłki i kraju dostawy.
Zapis T:PL-->ES w kolumnie OSS oznacza: rodzaj dostawy(T - towar, U - usługa) : kod kraju wysyłki --> kod kraju dostawy.
•Zerowe wartości w rejestrze – umożliwia wprowadzanie do rejestru VAT dokumentów z wartościami zerowymi. Obsługiwane typy dokumentów to: Faktura VAT sprzedaży, Korekta VAT sprzedaży, Dokument specjalny (z transakcją Sprzedaż).
•Uwzględnij w Uldze na złe długi – zaznaczenie tego pola poskutkuje wykazywaniem tego typu dokumentu w zestawieniach okna ulgi na złe długi. Parametr dostępny jest dla dokumentów sprzedaży i zakupu o charakterze Dokument specjalny. |
Automatyczne tworzenie nowych transakcji dla dokumentów
Wprowadzanych ręcznie – rozrachunki będą automatycznie zaznaczane dla dokumentów wprowadzanych ręcznie. Importowanych – rozrachunki będą automatycznie zaznaczane dla dokumentów pochodzących z importu. Przesyłanych obiektem integracji – rozrachunki będą automatycznie zaznaczane dla dokumentów przesłanych za pomocą obiektu integracji.
Automatyczne wypełnianie rozrachunków dotyczy tylko kont z zaznaczoną opcją wymagaj wypełnienia rozrachunków w planie kont.
Termin płatności – w polu wpisz liczbę dni, po upływie których minie termin płatności. Jeżeli pole nie zostanie wypełnione termin płatności zostanie przyjęty taki, jaki został wpisany w ustawieniach. Jeżeli w ustawieniach termin płatności nie został wypełniony to będzie on odpowiadał dacie dokumentu. Wprowadzony termin płatności zawsze można zmienić podczas wprowadzania danych do rozrachunków.
|
Rozwijana lista z wyborem sposobu podpowiadania okresu sprawozdawczego. W zależności od typu dokumentu: •dla dokumentów sprzedaży (FVS, FKS, RUS, RKS oraz własnych o charakterze dokumentu specjalnego sprzedaży) – Okres sterowany datą dokumentu lub datą operacji gospodarczej, •dla dokumentów zakupu (FVZ, FKZ, RUZ, RKZ oraz własnych o charakterze dokumentu specjalnego zakupu) – Okres sterowany datą wpływu lub datą dokumentu lub datą operacji gospodarczej.
|
Rozwijana lista z wyborem sposobu podpowiadania okresu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. W zależności od typu dokumentu: •dla dokumentów sprzedaży oraz dokumentów eksportowych (DS sprzedaż, FVS, FKS, RUS, RKS oraz własnych o charakterze dokumentu specjalnego sprzedaży w walucie obcej) – VAT sterowany datą dokumentu lub datą operacji gospodarczej, •dla dokumentów zakupu (DS zakup i DS zakup z samoopodatkowaniem, FVZ, FKZ, RUZ, RKZ oraz własnych o charakterze dokumentu specjalnego zakupu w walucie obcej) – VAT sterowany datą wpływu lub datą dokumentu lub datą operacji gospodarczej. •dla dokumentów importowych – VAT sterowany datą dokumentu lub datą odprawy celnej. |
W celu dogodniejszego rejestrowania poniższych operacji gospodarczych, użytkownik powinien dodefiniować nowe typy dokumentów (w oparciu o szablony dostępne w polu Charakter):
1.Import usług
•faktura od dostawcy usługi – szablon: Faktura nabycia;
2.Dostawa towarów, dla której podatnikiem jest nabywca
•faktura od dostawcy usługi – szablon: Faktura nabycia,
•faktura wewnętrzna VAT – szablon: Faktura wewnętrzna VAT;
3.Import towarów zgodnie z art. 33a Ustawy o podatku od towarów i usług – szablon: Dokument importowy;
4.transakcje walutowe
•Dokument specjalny w walucie obcej, w polu Charakter wybrać: Dokument specjalny
•Raport kasowy walutowy, w polu Charakter wybrać: Raport kasowy walutowy.
Szablon numeracji – pole otwiera okno, w którym użytkownik może zdefiniować swoje szablony, według których poszczególne typy dokumentów będą miały nadawane numery ewidencyjne.
Przyciski poleceń:
Dodaj – rozpoczyna proces definiowania dokumentu.
Usuń – powoduje usunięcie wskazanego typu dokumentu.
Zapisz – zapisuje definicje nowego dokumentu.
Zamknij – zamyka okno.
Zobacz także:
Rejestry i konta VAT - maski kont