Dla wersji 2020.5 oraz 2020.5a dostępna jest poprawka dodająca obsługę obowiązujących od 1 lipca formularzy deklaracji VAT-UE(5), VAT-UEK(5). Aktualizacja zawiera również: – poprawę jakości z zakresu Rozliczeń Międzyokresowych Kosztów - rozliczanie planów z różnych lat, – poprawę jakości z zakresu Archiwum sprawdzeń – błąd przy wejściu w podgląd "wartość nie może być zerowa". – do menu Firma dodano polecenie Zmień firmę umożliwiające szybkie przelogowanie bieżącego użytkownika do innej firmy.
•Usunięto problem komunikatu "Nie znaleziono prawidłowego wzoru deklaracji VAT-ZD" po zmianie sposobu pobierania załącznika VAT-ZD na automatyczny. •Rozwiązano problem przy wprowadzaniu dla JPK_SF, numeru KRS rozpoczynającego się od 0. •Zmiana danych kontrahenta w zaksięgowanym dokumencie będzie uwzględniana przy ponownym generowaniu pliku JPK VAT. •Rozwiązano problem powodujący zamknięcie programu przy próbie wykonania raportu dla dokumentu. •Naprawiono ustawienia wartości pola Zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (VAT-ZD) dla deklaracji VAT-7(19), VAT-7K(13), VAT-7(20), VAT-7K(14). •Poprawiono sytuację, w której wprowadzony numer NIP UE kontrahenta wykazywany był w oknie rozrachunków bez dopisku UE. |
Kontrahent - jednostka powiązana W związku z raportowaniem dla JPK_V7 do danych kontrahenta dodano parametr Jednostka powiązana oznaczający powiązanie kapitałowe firmy z oznaczonym kontrahentem.
Podczas wystawiania dokumentów dla takiego kontrahenta automatycznie oznaczany będzie dla JPK_V7 parametr TP. W przypadku oznaczenia dla dokumentu parametru TP niezgodnego z konfiguracją kontrahenta program wyświetli ostrzeżenie.
Raport – Historia zmian Raport Historia zmian rozszerzono o rejestrację zmiany wykonywanych na dokumentach oraz w rejestrach VAT.
Dodano kolumnę Źródło informującą czy zmiany dokumentu wykonane zostały w buforze czy w księgach.
Dodano predefiniowany filtr pokazujący wykonane zmiany wykonane na dokumentach w księgach.
JPK_V7 Dostosowano program do obsługi struktury JPK_V7 w wersji 1.2.
Zmiana danych kontrahenta w zaksięgowanych dokumentach Do grupy praw JPK dodano prawo Zmiana danych kontrahenta na zaksięgowanym dokumencie. Umożliwia okno modyfikację danych kontrahenta w dokumentach wprowadzonych do ksiąg. |
Dla tej wersji dostępna jest ważna poprawka naprawiająca: – wydruk rejestrów VAT - usunięto komunikat "Attempted an unsupported operation”, – deklarację CIT-8 dla baz pracujących już w wersji 2020.2 z uaktualnieniem dla tej deklaracji. Pobierz Uaktualnienie_Sage50c_2020.4_20.40.3.0.msp >> Aktualizację należy zainstalować na każdym stanowisku z programem Finanse i Księgowość.
Deklaracje JPK_V7 Dodano obsługę przygotowania miesięcznych i kwartalnych deklaracji JPK_V7 oraz rejestracji wymaganych dla deklaracji danych opisujących dokumenty i rejestry VAT.
Proces utworzenia deklaracji JPK_V7 różni się od dotychczasowych rozwiązań tym, że na potrzeby raportu Jednolity Plik Kontrolny należy najpierw wygenerować dane deklaracyjne na nowych wzorach deklaracji JPK_V7M, JPK_V7K.
Dla ułatwienia przeglądania danych i ich weryfikacji w przypadku przygotowywania korekty w programie dodano podgląd umożliwiający porównanie danych deklaracyjnych dwóch deklaracji.
Ustawienia firmy Do danych firmy dodano pola: •BDO – numer rejestrowy Bazy Danych Odpadowych. •KRS – numer identyfikacyjny w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Na potrzeby złożenia nowej struktury JPK_V7 w danych firmy zostały wprowadzone nowe ustawienia umożliwiające określenie czy podmiot składający deklarację jest osobą fizyczną czy płatnikiem niebędącym osobą fizyczną. Aby określić rodzaj podatnika wejdź w menu Ustawienia > Dane o firmie > Informacje podstawowe.
Dla podatnika nie będącego osobą fizyczną do deklaracji JPK_V7 pobierany będzie z ustawień firmy numer telefonu oraz adres e-mail. W przypadku Osoby fizycznej w ustawieniach firmy dostępne do uzupełnienia są dodatkowe pola z imieniem, nazwiskiem i datą urodzenia, które również zostaną pobrane dla przygotowywanej deklaracji.
Dokumenty – atrybuty JPK_V7 W oknie wprowadzania dokumentu dodano przycisk Atrybuty JPK_V7 otwierający okno wyboru atrybutów dokumentu dla deklaracji JPK. Poniżej przycisku prezentowane skróty przypisanych dla dokumentu atrybutów.
Poniżej przycisku prezentowane są atrybuty JPK_V7 wybrane dla dokumentu.
Edycja atrybutów możliwa jest również dla dokumentów zaksięgowanych. Rejestry – grupy towarowe JPK_V7 W oknie wprowadzania danych do rejestru VAT kolumny U i UE zastąpiono kolumną JPK_V7, w której można wybrać grupy towarowe dla poszczególnych rejestrów VAT.
Przycisk otwiera okno wyboru grup towarowych.
Okno wprowadzania danych do rejestru VAT >>
Deklaracje JPK_V7 Do deklaracji generowanych w programie dodano deklarację miesięczną JPK_V7M oraz kwartalną JPK_V7K.
Po utworzeniu, deklaracje te przechowywane są w repozytorium dokumentów i można je wykorzystać do uzupełnienia części deklaracyjnej raportu Jednolity Plik Kontrolny przygotowującego plik XML dla Ministerstwa Finansów.
Standardowe mechanizmy dla deklaracji umożliwiają modyfikację wartości jej pól i definicji formuł.
Raport – Jednolity Plik Kontrolny Dodano dodatkowe formaty JPK_V7M i JPK_V7K dla raportu Jednolity Plik Kontrolny. Raport przygotowuje plik deklaracji JPK_V7 i zapisuje go w repozytorium dokumentów skąd można go przesłać na bramkę Krajowej Administracji Skarbowej.
Ustawienia raportu dla tych formatów to: Okres – okres, dla którego sporządzany jest raport. Uwzględnij dane z bufora – raport zawrze również dokumenty z bufora. Korekta raportu – utworzony plik JPK zostanie oznaczony jako korekta. Dane deklaracyjne – załącza część deklaracyjną raportu. Aby wskazać utworzoną wcześniej deklarację (JPK_V7M, JPK_V7K), z której pobrane zostaną dane kliknij przycisk Wybierz, wskaż deklarację i zatwierdź przyciskiem Użyj. W przypadku składania korekty lub ewidencji za 1 i 2 miesiąc kwartału może nie być potrzeby dołączania części deklaracyjnej. Dane ewidencyjne – załącza część ewidencyjną deklaracji. W przypadku składania korekty może nie być potrzeby dołączania części ewidencyjnej. Imię i nazwisko – dane osoby fizycznej z danych podstawowych firmy. Widoczne, gdy w danych firmy wybrano płatnika Osoba fizyczna. Data urodzenia – data urodzenia z danych podstawowych firmy. Widoczne, gdy w danych firmy wybrano płatnika Osoba fizyczna. Telefon – numer telefonu, na który Ministerstwo Finansów ma wysłać SMS w przypadku wykrycia nieprawidłowości w deklaracji JPK_V7. E-mail – adres e-mail, na który Ministerstwo Finansów ma wysłać informację w przypadku wykrycia nieprawidłowości w deklaracji JPK_V7. Wiadomość wysyłana jest ze skrzynki [email protected]. Urząd skarbowy – wybór urzędu skarbowego, do którego składany jest raport. Wybrany urząd skarbowy musi mieć wprowadzony kod urzędu skarbowego. Lokalizacja pliku – katalog zapisu pliku JPK.
Podgląd raportów JPK_V7 Przycisk Podgląd znajdujący się w oknie szczegółów raportu JPK_V7 (zapisanego w repozytorium dokumentów) będzie otwierał okno podglądu graficznego jego danych. Umożliwia ono podgląd i porównanie przygotowanych w programie plików XML, zawierających dane sprawozdań JPK_V7. Dane prezentowane są w formie arkusza kalkulacyjnego wraz z typowymi dla niego narzędziami.
Zestawienie Rejestrów VAT Dodano ustawień zestawienia Zestawienie rejestrów VAT dodano parametr Pomiń dokumenty z atrybutem FP. Zaznaczenie go spowoduje, że dokumenty oznaczone atrybutem FP (oznaczenie dla faktury do paragonu na potrzeby JPK_V7) nie zostaną uwzględnione na zestawieniu.
Raport - Wydruk rejestru VAT Dodano ustawień raportu Wydruk rejestru VAT dodano parametr Pomiń dokumenty z atrybutem FP. Zaznaczenie go spowoduje, że dokumenty oznaczone atrybutem FP (oznaczenie dla faktury do paragonu na potrzeby JPK_V7) nie zostaną uwzględnione na wydruku.
Import specjalny (format 3.0) atrybutów JPK_V7 Mechanizm importu dokumentów w formacie 3.0 rozszerzono o obsługę atrybutów i grup towarowych JPK_V7.
Import atrybutów JPK_V7 obsługiwany jest w sekcji dokument, a grup towarowych w sekcji rejestr, szablonu importu w wierszu: $atrJpkV7 = [JPK_V7]
Importowane atrybuty/grupy towarowe powinny być w formie skrótów oddzielonych przecinkiem, bez spacji (np: “RO,MK,VAT_RR,B_SPV_DOSTAWA,MPP”).
Zaktualizowane zostały szablony importu: •hmffk.ams •hmfk.ams
.
Mechanizm integracji Mechanizm integracji rozszerzono o obsługę atrybutów i grup towarowych JPK_V7.
Uprawnienia użytkowników Dla programu Finanse i Księgowość dodano nową grupę uprawnień użytkowników JPK do której: •przeniesiono istniejące prawo Eksport Danych do JPK, •dodano nowe prawo Edycja atrybutów JPK_V7 (dokumentu i rejestru VAT) w zaksięgowanym dokumencie.
Przypisane VAT do okresu i obsługa metody kasowej Do menu programu Funkcje dodano polecenie Przypisz VAT otwierające okno obsługujące przypisywanie danych w rejestrach VAT do okresów.
Przy pracy w trybie metody kasowej dokumenty typu faktura zakupu i faktura sprzedaży będą miały podpowiadany dla rejestru okres zapłata. Aby przypisać dla nich VAT do okresu skorzystaj z nowego okna.
Import danych z CSV Przygotowano dodatkowy profil importu specjalnego umożliwiający import dokumentów z plików w formacie CSV.
Automatyczne przeksięgowania VAT Funkcjonalność dostępna jest na zamówienie. W celu skorzystania z niej należy zakupić stosowną licencję, a następnie ją aktywować podobnie jak się to odbywa przy zakupie nowej wersji programu. Dostępny jest moduł wspierający użytkownika w prowadzeniu przeksięgowań VAT. Automatyczne przeksięgowania VAT >>
Zaawansowana obsługa wyciągów bankowych Funkcjonalność dostępna jest na zamówienie. W celu skorzystania z niej należy zakupić stosowną licencję, a następnie ją aktywować podobnie jak się to odbywa przy zakupie nowej wersji programu. Dodano mechanizm importu wyciągów bankowych automatyzujący dekretację oraz rozliczanie operacji z pobranych do repozytorium dokumentów wyciągów bankowych.
Domyślnie mechanizm dopasowuje podmiot operacji bankowej (kontrahenta, urząd, pracownika lub osobę) na podstawie ich rachunku bankowego. Możliwe jest również zdefiniowanie formuł, na podstawie których wybierane jest konto księgowe.
Zaawansowany import wyciągów bankowych nie obsługuje wyciągów z rachunków walutowych.
SQL Server 2019 Program od wersji 2020.4 wspiera pracę w oparciu o SQL Serwer 2019.
Przydatne linki W menu Pomoc dodano rozwijaną sekcję Przydatne linki. Aktualnie znajduje się tam link otwierający stronę e-Audytora. |
Dla tej wersji dostępne są paczki poprawek:
•Aktualizacja formularza CIT-8(28) wraz z załącznikami CIT-8/O, CIT/IP, CIT/BR.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) Listy dokumentów i rozrachunków Na listach dokumenty i rozrachunki: •Zmieniono ikonę oznaczającą dokumenty wymagające weryfikacji rachunku bankowego podatnika z białą listą podatników VAT na . •Dodano kolumnę MPP, w której ikona wskazuje dokumenty oznaczone do obsługi przelewu mechanizmem podzielnej płatności (pole MPP na dokumencie). Dodano możliwość filtrowania list według ustawienia w tej kolumnie.
W przypadku firm utworzonych wcześniejszą wersją programu, nowa kolumna na liście rozrachunków nie jest widoczna domyślnie. Aby włączyć wyświetlanie kolumny kliknij prawym przyciskiem myszy na nagłówku tabeli w oknie rozrachunków i w otwartym menu zaznacz MPP.
Kontrahent Na oknie kontrahenta (zakładka Inne) do ustawień zlecania przelewów MPP dodano możliwość ustawienia wymogu stosowania przy przelewach mechanizmu podzielonej płatności.
W przypadku ustawienia kontrahentowi wymogu stosowania przelewów MPP program nie pozwoli zlecić przelewu bez MPP.
Weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów Operacja weryfikacji rachunków bankowych kontrahentów będzie wyświetlała dialog umożliwiający wybór czy sprawdzenie zostanie wykonane: •bezpośrednio przez usługę online Krajowej Administracji Skarbowej (liczba dobowych zapytań do usługi może być limitowana, ale serwis zwraca identyfikator potwierdzający weryfikację rachunku bankowego), •z wykorzystaniem pliku listy płaskiej (bez limitu zapytań, ale weryfikacja nie otrzyma identyfikatora KAS potwierdzającego jej wykonanie).
Ministerstwo Finansów codziennie publikuje Plik płaski. Umożliwia on weryfikację, czy dla numeru NIP dany rachunek bankowy znajduje się na białej liście. Weryfikacja wykonywana jest za pośrednictwem serwisu Symfonia.
Ustawienie domyślnego wyboru oraz przywrócenie wyświetlania komunikatu dostępne jest w nowym parametrze stałym Weryfikacja rachunków bankowych kontrahenta.
Rozrachunki Do ustawień parametrów stałych Rozrachunki - funkcje dodatkowe dodano ustawienie Użyj domyślnego rachunku bankowego dala nowej transakcji. Gdy zaznaczone, dla nowych transakcji ustawiany będzie domyślny rachunek bankowy kontrahenta.
W oknie edycji rozrachunków dodano możliwość prezentacji kolumny z numerem rachunku bankowego kontrahenta. Kliknięcie w nagłówek kolumny Numer dokumentu / Numer kontraktu / Treść zapisu / Rachunek bankowy rozwija menu wyboru prezentowanych z kolumnie danych.
Przelew zbiorczy MPP Do Operacji na oknie rozrachunków dodano raport e-przelew zbiorczy > Zleć e-Przelew MPP przygotowujący zbiorczy przelew z mechanizmem podzielonej płatności, za okres.
Przygotowując przelewy zbiorcze MPP można zweryfikować rachunki bankowe kontrahentów z białą listą podatników VAT oraz wskazać który rachunek zostanie użyty do przelewu.
Polecenie e-przelewu zbiorczego MPP >>
Składniki transakcji Na oknie Składniki transakcji dodano kolumnę Rachunek bankowy.
Wyciąg bankowy Do listy pozycji dokumentu typu wyciąg bankowy dodano kolumny: •Data – dzień, w którym operacja bankowa została faktycznie zrealizowana. •Nr Dokum. – umożliwia wprowadzenie numeru dokumentu, którego dotyczy operacja bankowa, lub opisu pomagającego zidentyfikować dokumenty związane z operacją bankową.
Dane z tych kolumn wspierają użytkownika w weryfikacji, czy rachunek bankowy kontrahenta znajduje się na białej liście podatników VAT w momencie wykonania operacji bankowej.
Historia zmian Zmiany wyszczególniane w raporcie Historia zmian rozszerzono o dodawanie/usuwanie/edytowanie rachunku bankowego w rozrachunku.
Pobierane danych kontrahenta GUS/KAS Do parametrów stałych firmy dodano ustawienie Weryfikacja danych kontrahenta umożliwiające wybór, z którego serwisu GUS(Głównego Urzędu Statystycznego) czy KAS(Krajowej Administracji Skarbowej) wczytywane będą dane. Wczytanie danych wykonywane jest na podstawie wprowadzonego numeru NIP, REGON lub KRS.
Zależnie od wybranego serwisu: •przycisk na oknie kontrahenta będzie miał nazwę Pobierz z GUS lub Pobierz z KAS. •polecenie weryfikujące status kontrahenta w VAT będzie miało nazwę Sprawdź status kontrahenta w VAT lub Sprawdź status kontrahenta w KAS.
Historia weryfikacji statusu podatnika VAT z KAS będzie rejestrowana i dostępna do przejrzenia na nowej zakładce Status podatnika w Archiwum sprawdzeń (na zakładce Rachunki bankowe wykazywane będą sprawdzenia rachunków bankowych kontrahentów z białą lista podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej).
Wykaz towarów i usług Do menu Pomoc dodano polecenie Załącznik Nr 15 do VAT otwierające temat pomocy z wykazem towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy.
Lista firm - wydajność Poprawiona została wydajność aplikacji w obszarze uruchamiania oraz logowania się użytkownika. Zoptymalizowane zostały obszary związane z listą podłączonych firm w tym m.in. odczytywanie listy firm oraz weryfikacja listy firm. Na ekranie powitalnym widocznym przy uruchamianiu programu wyświetlany będzie pasek postępu.
Inne zmiany •Usunięto problem niepoprawnych kwot obrotów kont występujący, gdy początek roku fiskalnego nie jest pierwszym dniem miesiąca. •Usunięto problem zamykania programu przy próbie rozliczenia kolejnej faktury, gdy rozliczanych jest kilka dokumentów walutowych z podzieloną płatnością. •Usunięto problem blokujący import dokumentu specjalnego z programu Symfonia ERP Kadry i Płace. •Usunięto problem z filtrowaniem rejestru zakupu według nazwy rejestru. •Usunięto problem z zatrzymaniem pracy programu przy zapisie kontrahenta. •Usunięto problem braku możliwości nadpisania istniejących danych rachunków bankowych podczas importu danych kontrahentów. •Usunięto błąd blokujący wystawienie e-przelewu z MPP na kwotę większą lub równą 32768 zł. •Usunięto błąd blokujący otworzenie okna pracownika z datą urodzenia wcześniejszą lub równą 1970-01-01. |
Do tej wersji dostępna jest dodatkowa paczka poprawek i aktualizacja obsługi deklaracji VAT. Pobierz >>
Biała lista podatników VAT W związku z wymogiem dochowania należytej staranności przy transakcjach od kwoty 15.000 zł. wprowadzono w programie zmiany wspierające użytkownika w pilnowaniu prawidłowości rozliczeń transakcji i weryfikacji danych rachunków bankowych kontrahentów.
W programie kwota limitu pilnowana jest dla każdego dokumentu oddzielnie. Nie wyczerpuje to jednak wszystkich przypadków, w których przepisy związane z przekroczeniem limitu powinny być stosowane.
Ministerstwo ostrzega, że ilość wykonywanych dziennie sprawdzeń będzie limitowana (do 10 sprawdzeń po 30 kontrahentów).
Konfiguracja zapory sieciowej dla białej listy podatników VAT >>
Parametry pracy Do Parametrów stałych programu dodano ustawienie limitu dla transakcji gotówkowych (domyślnie 15.000,00 zł.). Parametr wspiera użytkownika w pilnowaniu aby transakcje od tej kwoty realizowane były za pośrednictwem rachunku bankowego.
Rachunki bankowe Do listy rachunków bankowych kontrahenta dodano kolumny: •Rejestr – informuje o aktualnym statusie weryfikacji rachunku bankowego. •Data weryf. – informuje, dla którego dnia wykonana została ostatnia weryfikacja rachunku bankowego z rejestrem podatników Krajowej Administracji Skarbowej.
Przycisk Sprawdź uruchamia weryfikację rachunków bankowych z rejestrem podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Archiwum sprawdzeń Do kartoteki Kontrahenci dodano polecenie Archiwum sprawdzeń otwierające okno prezentujące historię sprawdzeń rachunków bankowych kontrahentów z białą listą.
Dokumenty Dla dokumentów o charakterze Faktura VAT zakup, Rachunek uproszczony zakup, Faktura korygująca zakup, Rachunek korygujący zakup dodano pola wyboru: •Rejestr podatników – oznacza, że prowadząc rozrachunki dla tego dokumentu oczekiwany jest rachunek bankowy kontrahenta zweryfikowany z rejestrem podatników Krajowej Administracji Skarbowej. Pole jest automatycznie zaznaczone dla dokumentów przekraczających lub równych kwocie (domyślnie 15.000,00 zł) określonej w parametrze Limit gotówkowy. Informacja o oznaczeniu dokumentu tym parametrem prezentowana będzie w kolumnie Rej w oknie listy dokumentów oraz listy rozrachunków. •MPP – oznacza, że płatności dokumentu należy wykonać z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności. Oznaczenie stosowane jest dla dokumentów, których obsługa w ten sposób wynika z obowiązujących przepisów. •MPP dobrowolny – pozwala dodatkowo oznaczyć dokument informacją, że obsługa mechanizmem podzielonej płatności wynika z dobrowolnej decyzji podatnika. Pole jest aktywne po zaznaczeniu pola MPP.
Dla dokumentów o charakterze Faktura VAT sprzedaż, Rachunek uproszczony sprzedaż, Faktura korygująca sprzedaż, Rachunek korygujący sprzedaż dodano pole wyboru MPP oznaczające dokument do obsługi mechanizmem podzielonej płatności.
Na listach dokumentów (bufor, księgi, wzorce) dodano kolumnę Rej. informującą czy dokument został oznaczony (pole Rejestr podatników) do sprawdzenia danych kontrahenta w rejestrze podatników Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodano dodatkową opcję Rejestr podatników dla definicji wyszukiwania dokumentów. Umożliwia ona filtrowanie według wartości kolumny Rej.
Jeśli wyszukiwanie dokumentów ma wybraną wartość Nie dla Rejestr podatników wtedy wyświetlone zostaną tylko dokumenty, które nie mają zaznaczonego pola Rejestr podatników, ale pominięte będą również dokumenty, dla których to pole nie jest dostępne.
Lista rozrachunków Do listy rozrachunków dodano kolumnę Rej. prezentującą informację czy dokument został oznaczony (pole Rejestr podatników) do sprawdzenia danych kontrahenta w rejestrze podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
W przypadku firm utworzonych wcześniejszą wersją programu kolumna nie jest widoczna domyślnie. Aby włączyć wyświetlanie kolumny kliknij prawym przyciskiem myszy na nagłówku tabeli w oknie rozrachunków i w otwartym menu zaznacz Rej.
Do menu przycisku Operacje dodano polecenie Sprawdź rachunki bankowe umożliwiające zweryfikowanie poprawności rachunków bankowych dla wybranych rozrachunków z białą listą podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodano dodatkową opcję Rej. podatników dla definicji wyszukiwania rozrachunków. Umożliwia ona filtrowanie według wartości kolumny Rej.
Jeśli wyszukiwanie rozrachunków ma wybraną wartość Nie dla Rej. podatników wtedy wyświetlone zostaną tylko rozrachunki dokumentów, które nie mają zaznaczonego pola Rejestr podatników, ale pominięte będą również dokumenty, dla których to pole nie jest dostępne.
Przelewy Operacja przygotowująca zbiorczo przelewy elektroniczne dla rozrachunków będzie zawierała dodatkowy krok otwierający okno weryfikacji rachunków bankowych. W nowym oknie przycisk: •Sprawdź – weryfikuje poprawność rachunków bankowych dla rozrachunków z białą listą podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej. •Dalej – kontynuuje przygotowanie przelewów elektronicznych dla wybranych na liście rozrachunków. Jeśli chcesz wykluczyć rozrachunek z przygotowywanych przelewów (np. z powodu negatywnej weryfikacji) samodzielnie odznacz go na liście przed kliknięciem przycisku Dalej.
Parametry zlecania przelewów Parametr Wprowadzanie dokumentów do bufora poleceniem przelewu przeniesiono do okna wywoływanego z menu Dokumenty > Przelewy > Parametry zlecania przelewów. Okno ustawień wywołać można również z grupy Parametry stałe.
Na oknie dodano ustawienie domyślnie podpowiadanej dla przelewu daty jako daty dla programu lub terminu płatności.
Parametry mają zastosowanie w operacji zlecenia przelewu pojedynczego.
Aktualizacja wzoru deklaracji CIT-8 Dodano obsługę nowego formatu deklaracji CIT-8(27).
Jednolity plik kontrolny (JPK_SF) Nowe sprawozdania JPK_SF będą przygotowywane zgodnie ze schemą w wersji 1.2.
Sprawozdania utworzone w wersji programu wcześniejszej niż 2020.1 wymagają samodzielnej konwersji do nowej schemy (wersja 1.2). Aby skonwertować sprawozdanie do nowej schemy otwórz je w oknie edytora e-sprawozdań finansowych i wciśnij skrót klawiszowy Shift+Ctrl+s. Po skonwertowaniu sprawozdania sprawdź poprawność znajdujących się na nim danych identyfikacyjnych firmy. Wersja schemy i nazwa pliku sprawozdania będzie prezentowana w edytorze na zakładce Nagłówek.
Dodano weryfikację nazwy zapisywanego pliku sprawozdania JPK_SF. Jeśli nazwa sprawozdania zawiera niedozwolone znaki program wyświetli komunikat:
Użycie znaków z poza grupy dozwolonych może powodować problemy przy wysyłce sprawozdania na bramkę ministerstwa.
Przeglądanie rejestrów Poprawiono wydajność okna przeglądania rejestrów.
RMK zbiorcza modyfikacja W z okna przeglądania rozliczeń międzyokresowych kosztów dodano możliwość modyfikacji jednocześnie wielu planów wybranych z listy. Funkcjonalność wykorzystywana jest przez wybranie planów w trybie przeglądania i kliknięcie przycisku Modyfikuj.
Kursy walut Na oknie Kursy walut dodano przycisk Ustawienia umożliwiający włączenie automatycznego pobierania kursów walut (tylko kursy średnie walut obcych z tabeli A).
Raport - Informacja podsumowująca VAT-UE Do raportu Informacja pods. VAT-UE dodano prezentację podsumowania dla poszczególnych rodzajów transakcji: wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług.
Inne zmiany •Usunięto problem z niepoprawną prezentacją polskich znaków wprowadzanych w oknie Dane firmy > Informacje podstawowe. •Usunięto błąd formuły Konto("swxxx",0) powodujący niepoprawne wartości na deklaracji CIT-2. •Otwierane przy wprowadzaniu dokumentów walutowych okienko wyboru kursów walut będzie się zamykało po użyciu. •Zablokowano możliwość wprowadzenia kursu o tej samej nazwie tabeli dla danej waluty na dany dzień. •Naprawiono wyświetlanie paska narzędziowego w edytorze sprawozdań finansowych (JPK_SF). •Usunięto możliwość wyboru i przygotowania sprawozdania JPK_FA. •Dla firmy z licencją Demo nie będzie dostępna operacja rejestracji licencji. •Dla firmy z licencją Demo dostępna będzie operacja Odśwież licencję. •Usunięto przypadki błędów powodujących, że wygenerowanie bilansu w nowym roku nie było możliwe. •Usunięto przypadki występowania duplikatów wartości kwot netto, VAT i brutto na wydruku rejestru VAT. •Przy wprowadzaniu dokumentów naprawiono wyświetlanie pełnych opisów kont na dolnym pasku programu. •Naprawiono problem powodujący po konwersji bazy brak możliwości zalogowania. •Przy edycji dokumentów okno wyboru kursu walut podpowie ostatnio użyty kurs. •Naprawiono obsługę polskich znaków w oknie edycji raportów. •Naprawiono rozpoznawanie zamkniętych okresów przy operacjach okna Ulga na złe długi. Problem występował przy przysuniętym roku obrachunkowym. •Usunięto problem dublowania się pozycji informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym (JPK_SF). •Komunikat informujący o wykryciu brakującego wymiaru dla konta podczas generowania rozliczenia RMK będzie umożliwiał kontynuowanie i zapisanie rozliczenia. •Naprawiono możliwość użycia konta ze słownikiem w planach RMK. •Naprawiono współpracę pozostałych modułów z modułem integracji w przypadku jego samodzielnej instalacji (bez modułu Finanse i Księgowość). •Usunięto problem blokujący możliwość przejścia do przeglądania planów RMK •Usunięto problem powodujący dekretację zapisów po jednej stronie dla korekty umorzenia środka trwałego w module Środki Trwałe. •Usunięto problem brakującej treści opisu z zapisu dokumentu na liście prezentującej stan rozrachunków. •Zlikwidowano limit liczby walut dla importu z NBP. |
Historia zmian Dodano raport Historia zmian w programie umożliwiający przeglądanie zmian wykonywanych przez użytkowników. Raport dostępny jest z okna Raporty > Własne > Historia zmian w programie.
Funkcjonalność dostępna jest na zamówienie. W celu skorzystania z niej należy zakupić stosowną licencję, a następnie ją aktywować podobnie jak się to odbywa przy zakupie nowej wersji programu.
Wykresy i arkusze analityczne W panelu Wskaźniki dodano grupę predefiniowanych Wykresów prezentujących zestawienia Obrotów, Rozrachunków, Rejestrów VAT, Wiekowania, Zapisów.
Wykresy dostępne są również z okna listy rozrachunków.
Po wygenerowaniu przez użytkownika, wykresy umożliwiają dostosowanie ich prezentacji graficznej (typ wykresu, kolory, opis) oraz wybór prezentowanych danych z tabeli przestawnej. Dane każdego wykresu można również wyświetlić w formie edytowalnego arkusza kalkulacyjnego.
Dodane został dwa prawa związane z dostępem do wykresów: •Wykonywanie wykresów – umożliwia przygotowywanie wykresów. •Zarządzanie wykresami – umożliwia zarządzanie dostępnością wykresów.
Ograniczenia dostępu do danych na poszczególnych stanowiskach realizowane są poprzez system uprawnień do danych i obszarów.
Sprawozdania finansowe (JPK SF) •Dodano walidację poprawności formatu danych wprowadzanych do pól. •Przygotowywanie deklaracji będzie możliwe również bez dostępu do internetu. •Poprawiono mechanizm dodawania pozycji dodatkowych. •Do ustawień przygotowywanego sprawozdania dodano: omożliwość wyboru czy sprawozdanie składane będzie do KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) czy KAS (Krajowa Administracja Skarbowa). Wybór wpływa na uzupełniane na sprawozdaniu dane identyfikujące KRS/NIP i ich walidację. opole Nie pokazuj i nie zapisuj zerowych wartości dla kolumny "Przekształcone dane porównawcze za poprzedni rok obrachunkowy", gdy zaznaczone na sporządzanym sprawozdaniu dostępna będzie kolumna umożliwiająca wprowadzenie przekształconych danych porównawczych. Domyślnie sprawozdanie nie wykazuje tych danych. •Dodano możliwość wyboru i przygotowania sprawozdania dla jednostki typu Emitent. •Na oknie listy sprawozdań dodano pole Ilość widoczna na liście umożliwiające określenie ile ostatnich sprawozdań jest wyświetlanych (maksymalnie 500).
Kontrola zgodności danych kontrahentów Dla operacji księgowania zaznaczonych dokumentów dodano możliwość wyboru czy wykonywana będzie weryfikacja zgodności danych kontrahenta na dokumencie z danymi w kartotece kontrahentów. Wyłączenie kontroli pozytywnie wpływa na szybkość operacji.
Wydajność Zoptymalizowano proces kontroli duplikatów wykonywany podczas wystawiania dokumentów.
Przeksięgowania Uzupełniono funkcjonalność programu o obsługę Przeksięgowań kont.
Automatyczne przeksięgowania VAT Przygotowywany jest moduł wspierający użytkownika w prowadzeniu przeksięgowań VAT.
Funkcjonalność dostępna jest na zamówienie. W celu skorzystania z niej należy zakupić stosowną licencję, a następnie ją aktywować podobnie jak się to odbywa przy zakupie nowej wersji programu.
Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów Dodano raport Rozliczenia międzyokresowe kosztów rozszerzający standardową funkcjonalność o możliwość tworzenia planów rozliczeń kosztów, a następnie aktywowania kosztów w okresach zgodnie z przyjętym planem. Podstawą do rozliczania kosztów jest plan rozliczeń, generowany przez program na podstawie parametrów podanych przez użytkownika. Ten plan można modyfikować dodając lub usuwając okresy, modyfikując kwoty poszczególnych rat. W trybie przeglądania planu widać, które raty zostały już rozliczone, jaki jest bilans otwarcia na początek roku oraz ile zostało do rozliczenia.
Raport dostępny jest z okna Raporty > Dokumenty > Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów.
Funkcjonalność dostępna jest na zamówienie. W celu skorzystania z niej należy zakupić stosowną licencję, a następnie ją aktywować podobnie jak się to odbywa przy zakupie nowej wersji programu. |