JPK_KR_PD (obsługa znaczników KR) Dodano funkcjonalność przypisywania znaczników do kont na potrzeby raportu JPK_KR_PD. W tej wersji dostępne jest przypisywanie znaczników dotyczących Ksiąg rachunkowych.
Przygotowujemy się do dalszego rozwoju tej funkcjonalności, aby w przyszłości zapewnić m.in. nadawania znaczników PD i tworzenia raportu JPK_KR_PD. Więcej informacji o planowanych zmianach znajdziesz w filmie poniżej.
Parametry dla JPK_KR_PD Przed przystąpieniem do nadawania znaczników należy w nowym oknie (Deklaracje (Ctrl+8) > Ustawienia > Parametry JPK_KR_PD) ustawić podstawowe parametry pracy dla JPK_KR_PD.
Nadawanie znaczników W nowe oknio Deklaracje (Ctrl+8) > Ustawienia > Nadawanie znaczników JPK_KR_PD umożliwia przypisywanie i zarządzanie znacznikami KR (funkcjonalność znaczników PD jest w trakcie przygotowania) dla kont w celu ich wykazania w deklaracji JPK_KR_PD.
Użytkownik może: •Filtrować konta według wybranych parametrów (takich jak maska lub przypisanie do układu bilansu). •Przypisywać znaczniki KR dla kont bilansowych i aktywno-pasywnych. •Przejść bezpośrednio do podglądu Układu bilansu, Układu RZiS, Kont NKUP. •Wyeksportować listę do MS Excel. •Wprowadzić notatki dla poszczególnych kont.
Konta główne automatycznie przekazują swoje ustawienia kontom analitycznym, chyba że oznaczono je jako szczególne.
Przeniesienie ustawień znaczników JPK_KR_PD do nowego roku Do ustawień na oknie Nowy rok dodano parametr Skopiuj do nowego roku przypisania znaczników JKP_KR_PD do kont księgowych. Zaznaczenie parametru powoduje utworzenie nowego roku z zachowaniem ustawień znaczników dla JPK_KR_PD z ostatniego roku.
Faktury zerowe W oparciu o spływające z rynku postulaty naszych klientów, które dotyczyły możliwości obsługi zerowych dokumentów w systemie FK przygotowaliśmy funkcjonalność, która pozwoli na poprawne zaewidencjonowanie tzw. faktur zerowych. Nasze rozwiązanie obejmuje zarówno faktury przychodzące z KSeF, jak i te importowane z systemu handlowego. Ta funkcjonalność ułatwi pracę księgowej i pozwoli na poprawną ewidencję zerowych kwot.
Jak to zrobić - Faktury zerowe (rozliczające zaliczki) >> Pomoc modułu Handel – Zerowe faktury (rozliczające zaliczkę) >>
Typ dokumentu Dla obsługi zerowych kwot na dokumentach (np. przychodzących z modułu Handel rozliczeń zaliczek) dodano możliwość definicji typu dokumentu wspierającego taką sytuację.
Do ustawień typu dokumentu o charakterze: •Faktura VAT sprzedaż, •Faktura VAT zakup, •Faktura korygująca sprzedaż, •Faktura korygująca zakup, •Rachunek uproszczony sprzedaż, •Rachunek uproszczony zakup, •Rachunek korygujący sprzedaż, •Rachunek korygujący zakup, •Dokument prosty, dodano pole Pokaż parametr "Zerowe kwoty". Dokumenty takie będą mieć na oknie dodatkowe pole Zerowe kwoty i będą wspierały obsługę ich rejestracji.
Dla definicji typów dokumentów o charakterze Rachunek uproszczony zakup, Rachunek korygujący zakup, Rachunek uproszczony sprzedaż, Rachunek korygujący sprzedaż, Dokument specjalny (zakup), Dokument specjalny (zakup z samoopodatkowaniem), Dokument eksportowy w grupie ustawień Rejestr VAT dodano parametr Zerowe wartości w rejestrze umożliwiający wprowadzanie ich do rejestru VAT w przypadku wystąpienia zerowych kwot.
Okno dokumentu Na oknie tak zdefiniowanego typu dokumentu specjalnego dodatkowe pole Zerowe kwoty, którego zaznaczenie umożliwia zaksięgowanie kwot zerowych na podane konta.
Dla zerowych zapisów program nie pozwala wprowadzić rozrachunków.
Dokumenty z KSeF Program rozpoznaje i odpowiednio zaznacza parametr Zerowe Kwoty dla rozliczających zaliczki dokumentów, odbieranych z Krajowego Systemu e‑Faktur. Dokumenty z kwotami zerowymi nie zidentyfikowane jako rozliczenia zaliczek będą oznaczone (wykrzyknikiem) jako wymagające weryfikacji.
Parametr Uwzględnianie zerowych wpisów w rejestrach Parametr Uwzględnianie zerowych wpisów w rejestrach na zestawieniu rejestrów, rejestrach VAT i raportach (Rejestry i konta VAT) będzie efektywny również dla rejestrów zakupowych.
Kopiowanie dokumentów (bufor, księgi, wzorce) Funkcjonalność kopiowania wzorców między latami stworzyliśmy w odpowiedzi na liczne sugestie naszych klientów dotyczące potrzeby korzystania z wzorców w różnych latach działalności, niezależnie od roku, w którym zostały one wprowadzone. Umożliwia ona użytkownikom kopiowanie wzorców do poprzedniego lub następnego roku. To rozwiązanie znacznie ułatwi pracę w księgowości, szczególnie na przełomie roku, kiedy księgowość pracuje w dwóch latach równocześnie.
Również w odpowiedzi na postulaty naszych klientów dotyczące kopiowania wzorców poszliśmy krok dalej i daliśmy również możliwość kopiowania dokumentów do poprzedniego roku jak również do następnego roku. Jest to idealna alternatywa dla osób, które nie korzystają z wzorców. .
Do menu przycisku Kopiuj w oknie Lista dokumentów dodano polecenia: •Nowy do poprzedniego roku – w przypadku dokumentu tworzy jego kopię w buforze w poprzednim roku. W przypadku wzorca tworzy jego kopię we wzorcach w poprzednim roku. •Nowy do bieżącego roku – (wcześniej Nowy) otwiera okno wprowadzania nowego dokumentu, wstępnie uzupełnionego danymi wybranego dokumentu/wzorca. •Nowy do następnego roku – w przypadku dokumentu tworzy jego kopię w buforze w kolejnym roku. W przypadku wzorca tworzy jego kopię we wzorcach w kolejnym roku.
W przypadku utworzenia kopii dokumentu wystawionego automatycznie, będzie ona traktowane jako dokument wystawiony ręcznie.
Kopiowaniu nie podlegają dodatkowe dane dokumentów takie jak: rozrachunki, powiązania z dokumentami, załączniki, statusy odbioru, termin zapłaty, termin płatności.
Wyszukiwanie rozrachunków po masce konta Dodano możliwość użycia maski konta w ustawieniach wyszukiwania rozrachunków.
Definiując maskę należy pamiętać, że * zastępuje dowolną ilość znaków, a ? zastępuje dowolny jeden znak. 2?? oznacza wszystkie konta zaczynające się cyfrą 2, również konta analityczne, czyli np. 200, 201-1, 220-1 itp. Natomiast w ?01 oznacza wszystkie konta, które kończą się cyframi 01, czyli np. 201, 301, 401 itp.
Raporty tekstowe Usunięto z programu wersje tekstowe raportów oraz konfigurację drukarek tekstowych.
Jeśli korzystasz z własnych raportów pracujących w trybie tekstowym, konieczna będzie wymiana ich na raporty graficzne.
W związku z tymi zmianami zmodyfikowane zostały również raporty: •Obroty dla wzorca kont •Obroty kont w miesiącu •Obroty syntetyk w roku •Obroty walutowe kont •Zapisy walutowe kont •Rozrachunki •Rozrachunki walutowe •Wiekowanie transakcji •KR - Wydruk dziennika •KR - Zapisy kont w okresach •KR - Zest. obrotów i sald •wskazn.sci •Transakcje rozliczone-bufor •Rozliczenia
Procedura OSS - Stawki VAT w Finlandii Od 1.09.2024 w Finlandii stawka VAT zmieniła się z 24% na 25,5%. W związku z tym w raporcie Procedura OSS zaktualizowano obsługę finlandzkich stawek VAT.
Serwis eDeklaracje w Chmurze Dodano współpracę z nowym serwisem Symfonii eDeklaracje w Chmurze. Serwis przeznaczony jest od obsługi wysyłki deklaracji podatkowych, raportów JPK_V7, odbioru UPO oraz archiwizacji.
Na pasku narzędziowym okna Lista deklaracji dodano przycisk eDeklaracje w Chmurze otwierający okno serwisu z listą deklaracji/raportów JPK (jeśli użytkownik nie jest zalogowany lub nie posiada licencji otworzona zostanie strona produktu).
Do listy deklaracji dodano kolumnę eDekl. w Chmurze prezentującą status wysyłki w serwisie eDeklaracje w Chmurze.
Na chwilę obecną aby zobaczyć aktualny status wysyłki w kolumnie eDekl. w Chmurze należy najpierw w jednym z okien Raporty JPK, Repozytorium - lista deklaracji, e-Szczegóły kliknąć przycisk Pobierz statusy z 'eDeklaracje w Chmurze'.
Konfiguracja Jeśli firma posiada aktywną subskrypcję eDeklaracji w Chmurze to po skonfigurowaniu połączenia z Chmurą Symfonii (w module Administracja lub uzupełniając klucz firmy w danych firmy) funkcjonalność ta będzie dostępna.
Wysyłka dokumentów Wysyłka dokumentów prowadzona jest z okien: •Raporty JPK (otwierane przyciskiem Lista raportów JPK), •Repozytorium - lista deklaracji (otwierane przyciskiem Lista e‑Deklaracji), •e-Szczegóły (otwierane przyciskiem Pokaż e-Szczegóły).
Za pomocą nowych przycisków na pasku narzędziowym: •Wyślij do 'e-Deklaracje w Chmurze' – wysyła wybrane deklaracje/raporty JPK do serwisu Symfonia eDeklaracje. •Pobierz statusy z 'eDeklaracje w Chmurze' – aktualizuje informację o statusach wysyłki deklaracji/raportów JPK z serwisu Symfonia eDeklaracje.
Odbiór UPO Dla wysłanych z serwisu eDeklaracje w Chmurze na na bramkę MF raportów JPK i deklaracji, odbiór UPO wykonywany jest automatycznie "do skutku".
Lista dokumentów - kopiowanie do schowka Dla listy dokumentów poprawiono obsługę kopiowania do schowka, aby kopiowane były tylko widoczne na liście dane, w zrozumiałej dla użytkownika formie.
Poprawka zmienia układ kopiowanych danych, więc jeśli tak skopiowane dane wykorzystywane są do dalszej analizy np. w arkuszach kalkulacyjnych, to należy zweryfikować poprawność odniesień formuł do kopiowanych danych.
Inne zmiany •Poprawiono szybkość otwierania i zamykania nowego okna kontrahentów. •Zwiększono limit dla eksportowanych do MS Excel zapisów do 1 mln. •Poprawiono obsługę sytuacji w której w polu NIP na dokumencie pojawia się numer PESEL •Rozwiązano problem utraty po konwersji do nowej wersji, ustawienia domyślnych rachunków bankowych kontrahentów. •Rozwiązano problem z przypadkami wystąpień błędu Błąd bazy - Data truncated przy otwieraniu okna rozrachunków. •Poprawiono obsługę wyliczenia rejestrów VAT, aby zlikwidować wynikające ze sposobu zaokrągleń rozbieżności w raportach JPK. •Poprawiono obsługę wyliczenia VAT waluta oraz Brutto waluta dla walut, których przelicznik jest mniejszy niż 1. •Rozwiązano problem przypadków zawyżonych wartości na raporcie Raport Płatności - terminy zapłaty w transakcjach handlowych od 2022. •Usunięto błąd przekroczenia czasu wykonania przy pracy z oknem Ulga na złe długi CIT\PIT. •Poprawiono egzekwowanie uprawnień do typów dokumentów tworzonych przez użytkowników z prawem Definiowanie ogólnodostępnych typów dokumentów. •Rozwiązano problem braku możliwości rozliczenia VAT metodą kasową w 2024 roku. •Rozwiązano problem zawieszania się programu po wybraniu opcji Użyj przy imporcie kontrahentów. •Poprawiono obsługę zmiany szerokości kolumn w widoku rozrachunków. •Rozwiązano problem usuwania wszystkich wcześniejszych wpisów rejestrów VAT przy rozłączaniu rozrachunków. •Poprawiono opisy/komunikaty związane wykryciem różnicy między saldem dokumentu a saldem wyciągu bankowego. •Proces importu zabezpieczono przed sytuacją, w której importowane są zapisy bez dokumentu. •Poprawiono formatowanie długiej treści dokumentów na wydruku Potwierdzenie sald. •Na wydruku raportu Zapisy konta - graficzny naprawiono prezentację kont przeciwstawnych dla zapisów, na których jest więcej niż jedno konto przeciwstawne. •Poprawiono formatowanie tytułu przelewu dla wydruku na druku. •Rozwiązano problem błędu podczas generowania raportu JPK, gdy wpisy w EDP mają długi Opis. Maksymalna długość opisu dla wpisu EDP została skrócona do 100 znaków. •Na liście dokumentów naprawiono wyszukiwanie po kontrahencie. •Naprawiono wykazywanie wartości w kolumnach bilansu otwarcia na raporcie Konta Aktywne (ZOiS)- graficzny z Excelem. •[Naprawiono naliczanie transferów oraz korekty różnic kursowych. •Dla zapisów na koncie poprawiono zakres kopiowanych do schowka danych. •Rozwiązano problem błędów blokującego tworzenie nowego kontrahenta. •Naprawiono zapamiętywanie szerokości kolumn na zakładce rachunek bankowy w oknie kontrahenta. •Poprawiono wydajność księgowania dokumentów. •Rozwiązano problem z "przekroczeniem czasu wykonywania operacji" podczas wykonywania automatycznych przeksięgowań. •Rozwiązano problem przypadków nieprawidłowego wyliczenia różnic kursowych podatkowych od sumy netto w walucie z rejestru VAT. •Naprawiano zapamiętywanie ostatnich kryteriów wyszukiwania w oknie dokumentów. •Rozwiązano problem podwójnego importu kontrahentów dla dokumentów importowanych z serwisu eDokumenty. •Usunięto błąd importu występujący, gdy ulica w adresie kontrahenta ma więcej niż 34 znaki. Limit znaków został zwiększony do 50. •Rozwiązano problem błędu Brak identyfikatora właściciela przy pracy z oknem Parametry dla obrotów na kontach. •Rozwiązano problem błędu Sekwencja zawiera więcej niż jeden element podczas drukowania załącznika CIT8/BR. •Rozwiązano problem błędu bazy blokującego możliwość wygenerowania deklaracji JPK_V7 lub korekty deklaracji VAT. •Naprawiono sortowanie dokumentów po numerze ewidencyjnym na wydruku Zapisy konta - graficzny. •Brak możliwości usunięcia transz walutowych z zerową kwotą w PLN podczas generowania BO •Rozwiązano problem przypadków zamykania programu podczas wskazywania rachunku bankowego dla rozrachunku podczas wprowadzania dokumentu. •Naprawiono otwieranie podręcznego kalkulatora na kolejnych poziomach rozbicia kwoty na wyciągu bankowym. •Naprawiono automatyczne uzupełnianie danych kontrahenta podczas uzgadniania danych dla importu wyciągu bankowego. •Usunięto problem blokujący rozliczenie deklaracji CIT-8(32) z załącznikiem CIT-D(7)/ •Usunięto błąd blokujący rozliczenie pierwszej raty RMK. •Poprawiono aktualizację danych podczas operacji usuwania dokumentów/rozrachunków. •Poprawiono działanie metody UpdatePartially obiektu integracji. •Usunięto problem blokujący możliwość zlecenia e‑przelewu w walucie na zagraniczny numer rachunku bankowego. •Poprawiono generowanie zapisów wynikających z utworzonego zbiorczego e‑przelewu w walucie..
Uwagi do konwersji Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.
Jeśli firma utworzona została w programie Symfonia Środki Trwałe to pierwsze logowanie w Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość wymaga konwersji komponentów modułu FBI (Symfonia Business Intelligence). Przy próbie zalogowania wyświetlony zostanie dialog uruchamiający konwersję. Zalecamy po utworzeniu firmy, przed rozpoczęciem pracy, zalogować się do Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość na konto użytkownika z prawami administracyjnymi, aby wykonać konwersję tego komponentu.
Konwersję firmy można wykonać od wersji 2024.
|