Ewidencja danych księgowych > Przeksięgowania kont | | Drukuj |
Mechanizm przeksięgowania kont uruchamiany jest z menu Funkcje > Przeksięgowania.
W otwartym oknie widać dwie zakładki. Zakładka Założenia umożliwi podanie kryteriów przeksięgowania. Zakładka Wynik pokazuje natomiast zapisy, które powstaną w dokumencie przeksięgowującym. Możesz dowolnie przełączać się między zakładkami tak, aby uzyskać żądaną postać dokumentu przeksięgowania.
Tworzenie kryteriów rozpoczyna się od utworzenia pozycji, w której po stronie wyksięgowania należy podać numer konta lub maskę konta, z którego nastąpi wyksięgowanie oraz warunek i jego wartość wyznaczenia kwoty do wyksięgowania.
Wypełniając to pole możesz uzyskać tylko wybrane konta bez konieczności przeglądania długiej listy wszystkich kont w poszukiwaniu tych wybranych. Aby odpowiednio zdefiniować maskę należy pamiętać, że * zastępuje dowolną ilość znaków, a ? zastępuje dowolny jeden znak. 2?? oznacza wszystkie konta zaczynające się cyfrą 2, również konta analityczne, czyli np. 200, 201-1, 220-1 itp. Natomiast w ?01 oznacza wszystkie konta, które kończą się cyframi 01, czyli np. 201, 301, 401 itp.
Po przeciwnej stronie należy podać przynajmniej jedno konto, na które nastąpi przeksięgowanie. Tutaj należy wpisać konkretne konto nie używając maski kont. Kwota wyksięgowania wyznaczana jest w następujący sposób: z każdego konta wynikowego mieszczącego się w masce, wyliczana jest podstawa kwoty, według podanej strony i okresu sprawozdawczego. Następnie na wyliczoną podstawę nakładany jest warunek podany w kolumnach Warunek i Wartość.
Możliwe jest zapisanie kryteriów przeksięgowania za pomocą przycisku Zapisz, a następnie wczytanie ich za pomocą przycisku Otwórz.
Po wybraniu przycisku Oblicz następuje przełączenie na zakładkę Wynik, gdzie przedstawiony jest wynik przeksięgowania, pokazany jako konkretne zapisy dokumentu księgowego. Można wystawić do bufora dokument prosty za pomocą przycisku Wystaw lub powrócić na zakładkę Założenia i zmienić kryteria przeksięgowania.
Elementy okna
Otwórz – otwiera kryteria zapisane wcześniej
Zapisz – zapisuje kryteria do pliku
Oblicz – otwiera zakładkę Wynik przedstawiając zapisy według podanych w założeniach kryteriów
Export – przesyła dane do Excela
Nowa pozycja – dodaje nową pozycję zapisów
Usuń pozycję – usuwa bieżącą (podświetloną) pozycję tabeli wraz z rozbiciami
Nowe rozbicie – dodaje nową pozycję rozbić do bieżącej pozycji
Usuń rozbicie – usuwa bieżącą (podświetloną) pozycję rozbić
Klucz podziału – otwiera okno dialogowe umożliwiające stworzenie kluczy podziału według danych na innych kontach
Uwzględnij dokumenty w buforze – uwzględnia dokumenty z bufora do wyliczenia podstawy kwoty do wyksięgowania
Strona – strona oraz obroty lub saldo potrzebne do wyliczenia podstawy kwoty do wyksięgowania
Okres sprawozdawczy – okres lub okresy potrzebne do wyliczenia podstawy kwoty do wyksięgowania
Ma konta (Wn Konta) – konto, z którego nastąpi wyksięgowanie, może być maska konta
Wartość – kwota do wyksięgowania
Warunek – warunek wyznaczenie ostatecznej kwoty do wyksięgowania
•Procent – procent kwoty podstawowej
•Do kwoty – wartość ostateczna kwoty do wyksięgowania, do wysokości kwoty podstawowej
•Kwota pozostała – kwota, która ma pozostać na koncie, reszta zostanie wyksięgowana
Zaokrągl. – zaokrąglenie kwot do rozbicia; reszta z zaokrąglenia dodawana jest do największej kwoty rozbicia w ramach pozycji
Min. kw. – minimalna dozwolona kwota do rozbicia; jeśli jest mniejsza to dodawana jest do największej kwoty rozbicia w ramach pozycji
Wn konto (Ma konto) – konto, na które nastąpi przeksięgowanie (pełny numer konta bez maski)
Wartość – wartość warunku wyznaczenia kwoty rozbicia
Warunek – warunek wyznaczenia kwoty rozbicia
•Procent – procent kwoty wyksięgowania
•Kwota – wartość ostateczna, nie bierze pod uwagę kwoty wyksięgowania
•Klucz podziału – czyli waga