Administracja > Użytkownicy > Prawa efektywne | | Drukuj |
Na zakładce Prawa efektywne okna Użytkownicy znajdują się prawa do operacji uporządkowane w zbiory. Standardowym rodzajem grupowania praw efektywnych, jest grupowanie wg Prawa modułu i Rodzaju. Okno do nadawania praw prezentowane jest w postaci struktury drzewiastej. Prawa do podobnych operacji są pogrupowane w gałęzie tego drzewa (Rodzaje).
Na zakładce Prawa efektywne nadaje się użytkownikom prawa do poszczególnych operacji. Po wybraniu konta użytkownika(1) i przejściu w tryb edycji(2), możliwe staje się nadanie mu praw do poszczególnych operacji. W kolumnie Dostęp(3), poprzez zaznaczenie w pola, nadaje się uprawnienia. Wprowadzone zmiany należy potwierdzić przyciskiem Zapisz.
W przypadku praw nadanych poprzez zestawy po wskazaniu na szare zaznaczone pole wyboru pojawi się okienko informujące, że prawo zostało nadane wraz z zestawem praw. Prawa nadane za pośrednictwem zestawu będą oznaczone w kolumnie Dostęp szarym zaznaczonym polem wyboru . Prawo nadane wraz z zestawem nie podlega edycji. Można je edytować jedynie poprzez zmodyfikowanie zestawu (wyłączenie prawa z zestawu) lub poprzez odebranie użytkownikowi zestawu praw.
Opis kolumn zakładki: Prawa efektywne
Operacja – znajdują się tutaj operacje możliwe do wykonania na danych o określonym rodzaju, Dostęp – kolumna zawierająca pola wyboru dla operacji. Zaznaczenie pola wyboru oznacza automatyczne nadanie praw do wybranej operacji lub dokumentów. W przypadku praw nadanych poprzez Zestawy praw pole wyboru będzie oznaczone kolorem szarym . |
Przyciski poleceń zakładki: Prawa efektywne
Edytuj – uruchamia proces nadania praw, Wszystko – wybranie przycisku powoduje nadanie praw do wszystkich dostępnych zestawów, Nic – wybranie przycisku powoduje odebranie praw do wszystkich nadanych zestawów praw, Odwróć – wybranie przycisku powoduje zmianę selekcji (z zaznaczonych na niezaznaczone lub odwrotnie) dostępu do zestawów praw, Zapisz – zapisuje wprowadzone zmiany, Anuluj – anuluje czynność wprowadzania zmian. Skopiuj do schowka – kopiuje zaznaczenie do schowka systemu Windows, |
Podczas pracy z tabelami praw można indywidualnie dostosować szerokość kolumn, można sortować pozycje listy według zawartości poszczególnych kolumn, a także wybrać kolumny, wg których będą grupowane dane.
Podwójne kliknięcie na pionową linię podziału kolumn powoduje automatyczne dostosowanie szerokości kolumn do zawartości wierszy.
Istnieje również możliwość zmiany sposobu sortowania prezentowanej listy. Nazwy (nagłówki) wszystkich kolumn są jednocześnie przyciskami do zmiany sposobu posortowania.
Po wskazaniu kursorem myszy na nazwę operacji pojawi się okienko informacyjne z rozszerzonym opisem operacji. W przypadku praw nadanych poprzez zestawy po wskazaniu na szare zaznaczone pole wyboru pojawi się okienko informujące, że prawo zostało nadane wraz z zestawem praw.
Prawa modułu: Contact Manager
Dostęp do kalendarzy innych użytkowników – umożliwia wprowadzanie czynności do kalendarzy innych użytkowników. Dostęp do wszystkich czynności – umożliwia przeglądanie czynności w kalendarzach wszystkich użytkowników. Dostęp do wszystkich Kontaktów – umożliwia przeglądanie i edycję kontraktów wszystkich użytkowników. Edycja dostępnych czynności innych użytkowników – umożliwia edycję wszystkich dostępnych dla użytkownika czynności. Eksport listy kontaktów – umożliwia eksport danych.
Użytkownik ma zawsze dostęp do swoich czynności, kontaktów i kalendarza. |
Prawa modułu: Finanse i Księgowość
Zarządzanie budżetami – Prawo nie nie ma zastosowania w programie Symfonia. |
Rodzaj: CONNECT (Connect)
Grupa praw związanych z obsługą Connect: Konfiguracja ustawień dla Connect – dostęp do ustawień współpracy z usługą Connect. Pobieranie danych przez Connect – prawo do importu danych z Connect. |
Rodzaj: DDF (typy dokumentów)
Grupa praw dostępu do poszczególnych typów dokumentów zdefiniowanych w module Finanse i Księgowość. |
Rodzaj: DEK (deklaracje)
Grupa praw związanych z obsługą Deklaracji: Dodawanie i usuwanie wpisów EDP – umożliwia dodawanie i usuwanie zapisów we wpisach (EDP). Dostęp do obsługi deklaracji i zaliczek – podstawowe prawo, bez którego nie jest możliwa obsługa deklaracji. Modyfikacja formuł obliczeniowych – umożliwia modyfikację formuł obliczeniowych deklaracji. Modyfikacja kwot we wpisach EDP – umożliwia modyfikację kwot we wpisach (EDP). Modyfikacja okresów podatkowych we wpisach EDP – umożliwia modyfikację okresów podatkowych we wpisach (EDP). Zatwierdzanie i usuwanie zatwierdzonych deklaracji i zaliczek – umożliwia zatwierdzanie i usuwanie uprzednio zatwierdzonych deklaracji. |
Rodzaj: DOK (dokumenty)
Grupa praw związanych z obsługą dokumentów: Definiowanie szablonów numeracji – umożliwia definiowanie i modyfikację szablonów numeracji. Definiowanie ogólnodostępnych typów dokumentów – nadanie użytkownikowi tego prawa skutkuje tym, że dla tworzonych przez niego typów dokumentów, domyślnie będą mieli nadane prawa również pozostali użytkownicy. Definiowanie typów dokumentów – umożliwia tworzenie nowych i modyfikację istniejących definicji typów dokumentów. Księgowanie dokumentów oraz BO i OR – umożliwia zapisywanie dokumentów, bilansu otwarcia, obrotów rozpoczęcia do ksiąg. Modyfikacja listy cech dokumentów – umożliwia dodawanie i usuwanie definicji cech dokumentów. Modyfikacja listy cech zapisów – umożliwia dodawanie i usuwanie definicji cech zapisów dokumentów. Nadawanie i zmiana znaczników dokumentom – umożliwia oznaczanie dokumentów znacznikami. Przeglądanie dokumentów zaksięgowanych i rejestrów – umożliwia dostęp do dokumentów zaksięgowanych i przeglądanie rejestrów VAT. Usuwanie dokumentów – umożliwia usuwanie dokumentów z bufora. Wprowadzanie do bufora – umożliwia zapisywanie dokumentów, bilansu otwarcia, obrotów rozpoczęcia do bufora. Wymiarowanie dokumentów w buforze – Prawo nie nie ma zastosowania w programie Symfonia Symfonia. Wymiarowanie zaksięgowanych dokumentów – Prawo nie nie ma zastosowania w programie Symfonia Symfonia. Zmiana numerów ewidencyjnych w zaksięgowanych dokumentach – umożliwia zmianę numerów ewidencyjnych w zaksięgowanych dokumentach. Zmiany danych dokumentów – umożliwia modyfikację i usuwanie dokumentów w buforze. |
Rodzaj: FRM (firma)
Eksport / import profilu księgowego firmy – umożliwia eksport oraz import modelu księgowego firmy. Modyfikacja parametrów księgowych – umożliwia modyfikację ustawień parametrów stałych firmy. |
Rodzaj: INN (inne)
Modyfikacja sprawozdań finansowych – umożliwia modyfikację bilansu oraz RZiS. Rejestracja danych z nieprawidłowym NIP-em – umożliwia rejestrację danych z niepoprawnym numerem NIP. Tworzenie raportów – umożliwia tworzenie i edycję raportów. Wykonywanie wyceny walut – umożliwia wykonywanie wyceny walut. Wykonywanie przeszacowań – umożliwia wykonanie przeszacowania walut. Wystawianie przelewów, kompensat i not odsetkowych – umożliwia tworzenie i drukowanie przelewów, kompensat i not odsetkowych. |
Rodzaj: JPK (jednolity plik kontrolny)
Eksport danych do Jednolitego Pliku Kontrolnego – umożliwia eksport danych do pliku JPK. Edycja atrybutów JPK_V7 (dokumentu i rejestru VAT) w zaksięgowanym dokumencie – umożliwia ustawienie atrybutów JPK_V7 dla dokumentów oraz grup towarowych dla rejestrów VAT. Wprowadzanie atrybutów JPK_V7 Zmiana danych kontrahenta w zaksięgowanym dokumencie – umożliwia edycję danych kontrahenta w dokumentach wprowadzonych do ksiąg. Zmiana numeru dokumentu w zaksięgowanym dokumencie – umożliwia zmianę numeru własnego w dokumencie zapisanym w księgach (pole Numer dokumentu). |
Rodzaj: KGW (wykresy)
Wykonywanie wykresów – umożliwia przygotowywanie wykresów. Zarządzanie wykresami – umożliwia zarządzanie dostępnością wykresów. |
Rodzaj: KRT (kartoteki)
Eksport danych kartotekowych – umożliwia eksport danych z kartotek do plików. Modyfikacja pozostałych kartotek – umożliwia modyfikację kartotek: Kraje, Znaczniki (dok, rej, tran), Waluty, Kursy walut, Waluty strefy euro, Urzędy. |
Rodzaj: PKN (plan kont)
Grupa praw związanych z definiowaniem planu kont: Modyfikacja planu kont – umożliwia modyfikację planu kont. Przeglądanie zapisów, stanów kont i rozliczeń – umożliwia przeglądanie obrotów kont, zapisów na koncie oraz rozrachunków. Wymiana słowników w planie kont – umożliwia wymianę słownika na koncie księgowym. Zmiana wartości wymiarów kont i użytych słowników – Prawo nie nie ma zastosowania w programie Symfonia Symfonia. |
Rodzaj: REJ (rejestry VAT)
Grupa praw związanych z definiowaniem rejestrów i kont VAT: Definiowanie rejestrów vat – umożliwia dodawanie i edycję definicji rejestrów VAT. Konfigurowanie stawek i kont VAT – umożliwia konfigurowanie stawek i kont VAT. Korygowanie okresów rejestrów – umożliwia skorygowanie okresu sprawozdawczego już przypisanego rejestru VAT. Nadawanie i zmiana danych OSS w rejestrach VAT – prawo do grupowej zmiany danych one-stop-shop (przycisk OSS w oknie rejestrów Przeglądanie VAT). Nadawanie i zmiana znaczników w rejestrach VAT – umożliwia oznaczanie rejestrów VAT znacznikami. Przypisywanie danych VAT do okresów – umożliwia przypisywanie rejestrów VAT do okresów sprawozdawczych. |
Rodzaj: ROK (rok obrotowy)
Grupa praw związanych z definiowaniem okresów sprawozdawczych i roku obrachunkowego: Usuwanie roku, zmiana długości roku – umożliwia usuwanie i zmianę długości roku obrotowego. Zakładanie nowego roku – umożliwia tworzenie nowego roku obrotowego. Zamykanie i otwieranie miesiąca – umożliwia zamykanie i otwieranie miesięcy sprawozdawczych. Zamykanie roku – umożliwia zamykanie roku obrotowego. Zatwierdzanie BO i OR – umożliwia zatwierdzanie bilansu otwarcia, obrotów rozpoczęcia. Zatwierdzanie roku – umożliwia zatwierdzanie roku obrotowego. Zatwierdzenie roku trwale zamyka dostęp do wykonywania operacji księgowych w danym roku. |
Rodzaj: ROZ (rozrachunki)
Grupa praw związanych z prowadzeniem Rozrachunków: Edycja i rozłączanie rozrachunków walutowych – umożliwia edytowanie i rozłączanie rozrachunków walutowych z okna rozrachunków. Grupowe nadawanie transakcji – umożliwia grupowe nadawanie transakcji. Nadawanie i zmiana znaczników w rozrachunkach – umożliwia nadawanie i zmianę znaczników w rozrachunkach. Obsługa rozrachunków – umożliwia edycję rozrachunków. Przeksięgowania z kont posiadających rozrachunki – umożliwia przeksięgowania z kont posiadających rozrachunki. |
Prawa modułu: Repozytorium Dokumentów
Rodzaj: Uprawnienia - e-Deklaracje
Dostęp do e-Deklaracji – prawo dostępu do okien i funkcjonalności deklaracji elektronicznych (gałąź e-Deklaracje w Repozytorium Dokumentów). Podpisywanie e-Deklaracji – umożliwia podpisywanie e-deklaracji. Prawo do operacji wdrożeniowej – umożliwia migrację deklaracji. Usuwanie e-Deklaracji – umożliwia usuwanie e-deklaracji. Wysyłanie e-Deklaracji – umożliwia wysyłanie e-deklaracji na bramkę Ministerstwa Finansów. |
Rodzaj: Uprawnienia - e-Przelewy
Akceptacja i odrzucanie przelewów – umożliwia akceptację i odrzucanie przygotowanych e-przelewów. Anulowanie przelewów – umożliwia anulowanie przelewów ze statusem Wysłany. Dostęp do przelewów – umożliwia dostęp do grupy dokumentów Przelewy. Dostęp do wyciągów i operacji – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Edycja przelewów – umożliwia edycję e-przelewów. Edycja systemów bankowych – umożliwia dodawanie, edycję i usuwanie systemów bankowych. Import przelewów – umożliwia import z pliku XML w kartotece e-przelewy. Łączenie przelewów z operacjami – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Odbieranie operacji bankowych i wyciągów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Usuwanie operacji bankowych i wyciągów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Usuwanie przelewów – umożliwia usuwanie przelewów z kartoteki. Wysyłanie przelewów – umożliwia wysyłane przelewów z kartoteki. Zlecanie przelewów – umożliwia wprowadzanie przelewów przelewów bezpośrednio z kartoteki. |
Rodzaj: Uprawnienia - Repozytorium Dokumentów
Akceptacja i odrzucanie dokumentów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Edycja dokumentów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Import dokumentów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Korzystanie z serwisu miedzyfirmami.pl – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Tworzenie dokumentów z nieznanych plików – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Usuwanie dokumentów – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Usuwanie raportów JPK – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Usuwanie uzgodnień – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Wysyłanie dokumentu do kontrahenta – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Wysyłanie raportów JPK – Nie wykorzystywane w Symfonia ERP Kadry i Płace. Zarządzanie parametrami pracy – umożliwia dostęp do ustawień parametrów pracy i danych autoryzacyjnych dla repozytorium dokumentów. |
Prawa modułu: Wspólne
Konwersja danych – umożliwia wykonywanie konwersji danych firmy do nowej wersji programu. Pobieranie i instalacja aktualizacji – prawo do pobierania z internetowego serwisu Symfonii aktualizacji oraz ich instalacji. Aktualizacje >> Przywracanie kopii bezpieczeństwa – umożliwia wykonywanie operacji odtwarzania kopii bezpieczeństwa firmy. Usunięcie bazy danych przy odłączaniu firmy – umożliwia trwałe usunięcie bazy firmy. Wykonywanie kopii bezpieczeństwa – umożliwia wykonywanie kopii bezpieczeństwa firmy. |
Edycja i wprowadzanie danych firmy – umożliwia edycję danych firmy. |
Definiowanie wymiarów analitycznych – umożliwia definiowanie wymiarów analitycznych. |
Rodzaj: Prawa do Miejsc Powstawania Kosztów (MPK)
Zmiana wartości wymiarów – umożliwia edycję wartości wymiarów dla Miejsc Powstawania Kosztów (MPK). |
Rodzaj: Prawa w kartotece Kontrahenci
Dostęp do kartoteki kontrahentów – umożliwia dostęp do kartoteki kontrahentów. Edycja danych identyfikacyjnych kontrahentów – umożliwia dostęp do kartoteki kontrahentów. Przeglądanie kontrahentów – umożliwia podgląd danych kontrahentów. Usuwanie kontrahentów – umożliwia usuwanie kontrahentów z kartoteki. Zmiana aktywności kontrahentów – umożliwia zmianę aktywności kontrahentów. Zmiana danych kontrahentów – umożliwia edycję danych kontrahentów. Zmiana wartości wymiarów kontrahentów – umożliwia edycję wartości wymiarów analitycznych dla kontrahentów.
Prawa nie dotyczą kontrahentów incydentalnych (nie wprowadzonych do kartoteki kontrahentów). |
Rodzaj: Prawa w kartotece Pracownicy i Osoby
Anonimizacja danych osobowych – umożliwia wykonanie operacji anonimizacji danych osobowych. Dostęp do kartoteki osób – umożliwia przeglądanie kartoteki Osoby. Dostęp do kartoteki pracowników – umożliwia przeglądanie kartoteki Pracownicy. Wgląd w dane osobowe – umożliwia podgląd danych Osób i Pracowników. Zmiana aktywności pracowników – umożliwia zmianę aktywności Pracowników w kartotece. |
Tworzenie słownika – umożliwia dodawanie nowych słowników do kartoteki. |
Modyfikowanie zapytań SQL – Przyznaje dostęp do edytora zapytań SQL w modułach Handel, Finanse i Księgowość, Środki Trwałe. Wykonywanie zapytań SQL – Przyznaje dostęp do uruchamiania zapytań SQL w modułach Handel, Finanse i Księgowość, Środki Trwałe.
Zapytania SQL umożliwiają bezpośredni i nieograniczony dostęp do bazy danych firmy. Prawa do danych definiowane w innych miejscach programów Symfonia ERP nie są egzekwowane przy wykonywaniu kwerend SQL.
Utworzone zapytania SQL przechowywane są lokalnie w formie plików *.sql w katalogu użytkownika: C:\Users\<nazwa.użytkownika>\Documents\Sage\SQLQueries
|