Lista raportów > Rozliczenia międzyokresowe kosztów | | Drukuj |
Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów rozszerza standardową funkcjonalność o możliwość tworzenia planów rozliczeń kosztów, a następnie aktywowania kosztów w okresach zgodnie z przyjętym planem.
Podstawą do rozliczania kosztów jest plan rozliczeń, generowany przez program na podstawie parametrów podanych przez użytkownika. Ten plan można modyfikować dodając lub usuwając okresy, modyfikując kwoty poszczególnych rat.
Za pomocą RMK można sprawnie zarządzać istniejącymi planami. W trybie przeglądania wyraźnie widać, które raty zostały już rozliczone, jaki jest bilans otwarcia na początek roku oraz ile zostało do rozliczenia. Wszystko to sprawia, że okno to jest wygodnym narzędziem tworzenia i kontroli rozliczeń kosztów.
Funkcjonalność tą można również wykorzystać do rozliczania przychodów.
Kurs - Rozliczenia międzyokresowe kosztów w Symfonii Finanse i Księgowość*
* Po zalogowaniu do Akademii Symfonii podstawowe kursy dostępne są bezpłatnie w ramach abonamentu MINI. Instrukcja logowania>> |
Aby przejść do rozliczeń międzyokresowych kosztów wybierz Raporty (Ctrl+2) > Dokumenty > Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów.
Konta RMK – otwiera okno dialogowe do wyboru kont, z których zapisy mogą tworzyć rozliczenia międzyokresowe. Tworzenie – przełącza okno do widoku umożliwiającego definiowane nowych planów rozliczeń. Przeglądanie – przełącza okno do widoku umożliwiającego zatwierdzanie planów i tworzenie dokumentów rozliczających raty. Nowy plan – otwiera okno tworzenia nowego planu rozliczeń. Aktywne tylko w trybie tworzenia. Modyfikuj/Podgląd – otwiera okno do modyfikacji wybranych planów rozliczeń. W przypadku zatwierdzonego planu otwierane jest okno podglądu bez możliwości edycji. Wymiarowanie – funkcjonalność wymiarowania planów rozliczeń nie jest dostępna w ramach pakietu Ekonomicznego i Uniwersalnego. Rozlicz – rozlicza ratę za jeden miesiąc (wystawiając nowy dokument do bufora) z wybranych planów z listy. Ustawienia – otwiera okno z wyborem parametrów wyświetlania planów rozliczeń. Dokument – otwiera okno dokumentu tworzącego plan rozliczeń. Jeśli w bieżącej komórce jest rozliczona rata to otworzy się dokument rozliczający ratę (dekretacja na kontach). Eksport – eksport planów rozliczeń do dokumentu MS Excel oraz wydruk na drukarkę. |
Polecenia menu kontekstowego dostępne pod prawym klawiszem myszy
Nowy plan – tylko w trybie tworzenia, tworzy nowy plan rozliczeń. Dokument – otwiera dokument tworzący rozliczenia, ewentualnie dokument rozliczający ratę. Modyfikuj – otwiera okno do modyfikacji wybranych planów rozliczeń. Usuń – usuwa całkowicie wybrany plan rozliczeń. Nie usunie planów z rozliczonymi ratami. Zatwierdź – zatwierdza wybrany plan rozliczeń (umożliwia rozliczanie rat planu, modyfikacja planu nie jest możliwa). Odblokuj – odblokowuje wybrane plany rozliczeń (możliwa jest modyfikacja planu, rozliczanie rat nie). Pokaż/Ukryj Wn – pokazuje albo ukrywa kolumny z ratami po stronie Wn. Pokaż/Ukryj Ma – pokazuje albo ukrywa kolumny z ratami po stronie Ma. Rozwiń całą gałąź – rozwija wszystkie podgałęzie wybranej gałęzi. Rozwiń wszystko – rozwija wszystkie gałęzie w drzewie. Zwiń wszystko – zwija wszystkie gałęzie w drzewie. Odśwież – odczytuje ponownie dane z bazy planów rozliczeń. |
Okno prezentuje dane w dwóch układach:
•Włączany przyciskiem Tworzenie układ umożliwia definiowanie nowych planów rozliczeń. W tym widoku struktura drzewa zawiera plan kont oraz na ostatnim poziomie drzewa zapisy na tych kontach. Nowe plany rozliczenie RMK tworzymy dla wybranego zapisu. Kwota tego zapisu będzie rozliczana w kolejnych ratach. Suma kwot wszystkich rat musi równać się kwocie zapisu tworzącego (skorygowanego o ewentualne korekty).
•Włączany przyciskiem Przeglądanie układ prezentuje wprowadzone plany rozliczeń rat. Możliwa jest ich modyfikacja, zatwierdzanie oraz tworzenie dokumentów rozliczających raty. W tym trybie okno pokazuje drzewo planu kont oraz na ostatnim poziomie drzewa zapisy tworzące rozliczenia wraz z ratami. Każdy plan rozliczeń może znajdować się w jednym z dwóch stanów: zatwierdzony (zablokowany do edycji) lub odblokowany. W pierwszym stanie można rozliczać raty planu, ale nie można tego planu modyfikować. W drugim stanie (domyślnym zaraz po utworzeniu planu) można plan modyfikować, ale nie można rozliczać rat.
Okno prezentuje wszystkie utworzone plany ale rozliczenia widoczne są tylko dla aktualnie wybranego w programie roku. Przełącz się na rok bieżący aby generować i rozliczać raty.
W trybie przeglądania planów, stan planu oraz rozliczenia pojedynczych rat oznaczony jest kolorami:
•Zielony – oznacza nie zatwierdzone plany (aby zatwierdzić wybierz polecenie Zatwierdź z menu kontekstowego dla planu),
•Niebieski – oznacza plany zatwierdzone,
•Czerwony – dokument rozliczenia raty ostał utworzony i znajduje się w buforze lub księgach.
Praca z RMK
Przygotowanie do pracy - wybór kont
Rozpoczynając pracę z funkcjonalnością rozliczeń międzyokresowych kosztów należy wskazać konta, na których będą one prowadzone. W tym celu: 1.Kliknij przycisk Konta RMK. 2.W otwartym oknie Konta RMK oznacz w kolumnie Może tworzyć konta, na których będziesz prowadzić. 3.Zatwierdź zmiany przyciskiem Ok. |
1.Kliknij przycisk Tworzenie aby przejść do widoku tworzenia planów RMK. 2.Rozwiń konto i wybierz zapis dla którego chcesz wprowadzić plan rozliczeń. 3.Kliknij przycisk Nowy Plan. 4.W oknie Nowy plan określ: •Liczbę rat, •Miesiąc i rok pierwszej raty, •Co ile miesięcy rejestrowane są raty, •Do której (pierwszej/ostatniej) doliczone zostanie wynikające z wyliczenia zaokrąglenie. 5.W polu Treść zapisów rozliczających podaj treść dla zapisów rozliczających. Treść tą można będzie zmodyfikować dla każdej raty osobno po przejściu przeglądu jednostkowego planu rozliczeń. 6.W tabeli poniżej wprowadź konto dla rejestracji rozliczenia.
7.Dla tworzonego planu rozliczeń możesz również zdefiniować księgowania równoległe zaznaczając pole automatyczne lub na życzenie. 8.Kliknij Dalej aby przejść do przeglądu jednostkowego planu rozliczeń. 9.Sprawdź prezentowany plan rozliczeń i jeśli trzeba dokonaj jego modyfikacji. 10.Kliknij Zakończ aby wprowadzić plan. |
Wprowadzanie planów rozliczeń dla dokumentów nie zarejestrowanych w programie
W pierwszym roku pracy z programem jest odstępstwo od wymogu tworzenia planów rozliczeń na podstawie dokumentów zarejestrowanych w programie pozwalające utworzyć RMK z Bilansu otwarcia. W kolejnych latach obrachunkowych jest to niemożliwe.
Kolumna WN BO nie jest powiązana z rejestrowanym w programie bilansem otwarcia. Kolumna prezentuje kwotę zsumowaną ze wszystkich lat. Jeśli kwoty z poprzednich lat zostały całkowicie rozliczone to kwota w kolumnie WN BO będzie się zgadzać z kwotą z kolumny WN BZ dla roku poprzedzającego.
W tym celu: 1.Kliknij przycisk Tworzenie aby przejść do widoku tworzenia planów RMK. 2.Wybierz konto dla którego chcesz wprowadzić plan rozliczeń bez dokumentu. 3.Kliknij przycisk Nowy Plan. 4.W oknie Zapis BO dla RMK podaj: •Datę – data operacji gospodarczej stanowiącej podstawę utworzenia planu rozliczeń, •Zapis – opis prezentowany jako numer dokumentu. •Kwota – kwota zapisu do rozliczenia. •Stronę zapisu (Wn, Ma). 5.W oknie Nowy plan BO określ: •Liczbę rat, •Miesiąc i rok pierwszej raty, •Co ile miesięcy rejestrowane są raty, •Do której (pierwszej/ostatniej) doliczone zostanie wynikające z wyliczenia zaokrąglenie. 6.W polu Treść zapisów rozliczających podaj treść dla zapisów rozliczających. Treść tą można będzie zmodyfikować dla każdej raty osobno po przejściu przeglądu jednostkowego planu rozliczeń. 7.W tabeli poniżej wprowadź konto dla rejestracji rozliczenia.
8.Dla tworzonego planu rozliczeń możesz również zdefiniować księgowania równoległe zaznaczając pole automatyczne lub na życzenie. 9.Kliknij Dalej aby przejść do przeglądu jednostkowego planu rozliczeń. 10.Sprawdź prezentowany plan rozliczeń i jeśli trzeba dokonaj jego modyfikacji. 11.Kliknij Zakończ aby wprowadzić plan. |
Aby usunąć wprowadzony plan rozliczeń kliknij przycisk Przeglądanie aby przejść do widoku przeglądania planów. Wybierz plany które chcesz usunąć i z menu podręcznego dla listy wybierz Usuń.
Nie możliwe jest usunięcie planu jeśli na jego podstawie wystawione zostały dokumenty. |
Po kliknięciu przycisku Przeglądanie wyświetlany jest podgląd wprowadzonych planów rozliczeń rat.
Przycisk Ustawienia otwiera okno umożliwiające dostosowanie wyświetlania planów rozliczeń.
Menu podręczne dla listy zawiera polecenia (Pokaż / Ukryj Wn, Pokaż / Ukryj Ma) umożliwiające szybkie przełączenie widoczności kolumn z zapisami w okresach po stronie Wn i Ma.
![]()
Sprawdzenie kwot do rozliczenia w roku W kolumnach Wn BZ (rozl.) oraz Ma BZ (rozl.) prezentowane są kwoty pozostałe do rozliczenia. W kolumnach Wn BZ (plan.) oraz Ma BZ (plan.) prezentowane są kwoty, które według planu pozostaną do rozliczenia na koniec roku.
Jeśli na koniec roku kwoty w kolumnach Wn BZ (rozl.) i Wn BZ (plan.) lub Ma BZ (rozl.) i Ma BZ (plan.) są różne należy sprawdzić czy wszystkie rozliczenia zostały wykonane. |
Zatwierdzenie planu i rozliczenie raty
Kliknij przycisk Przeglądanie aby przejść do widoku umożliwiającego zatwierdzanie i rozliczanie planów.
Zatwierdzanie planu Niezatwierdzone plany oznaczone są na liście kolorem zielonym, aby je zatwierdzić: 1.Odszukaj i oznacz plany które chcesz zatwierdzić. 2.Z menu podręcznego dla planu wybierz polecenie Zatwierdź.
Jeśli powstanie potrzeba modyfikacji nierozliczonych rat, możliwe jest odblokowanie planu do edycji poleceniem Odblokuj z menu kontekstowego listy. Aby przejść do edycji jednostkowego planu rozliczeń wybranego zapisu kliknij przycisk Modyfikuj.
Rozliczanie raty Zatwierdzone plany na liście oznaczone są kolorem niebieskim i umożliwiają rozliczanie rat.
Aby rozliczyć raty: 1.Wybierz zapisy, które chcesz rozliczyć i kliknij przycisk Rozlicz. 2.Otworzone zostanie okno Tworzenie rozliczeń. Wybierz w nim okres, za który chcesz przygotować rozliczenia, typ dokumentu rozliczającego. Możesz również wprowadzić własny numer dla tworzonego dokumentu. 3.Kliknij Rozlicz aby zapisać zapiać do bufora dokument rozliczeniem wybranych rat w wskazanym okresie. |
W przypadku otwierania dwuklikiem z RMK podglądu dokumentów wystawionych w latach wcześniejszych niż rok bieżący, okres sprawozdawczy dokumentu zawsze pokazywany jest jako ostatni okres roku bez względu na jego faktyczny okres.