Ewidencja danych księgowych > Lista dokumentów | | Drukuj |
Po wybraniu miejsca do przeglądania dokumentów zostanie otwarte okno listy dokumentów.
Wskazówki
•Klawisz F5 uruchamia weryfikację poprawności wybranych dokumentów (oznaczonych w pierwszej kolumnie).
•Klawisze F11 i F12 pozwalają szybko przejść do poprzedniego/kolejnego błędnego dokumentu w buforze.
•Skrót klawiszowy Ctrl+k przełącza między widokiem okna dokumentów w buforze a dokumentów zaksięgowanych.
Lewa część okna
W lewej części okna znajdują się zakładki umożliwiające wybór i zdefiniowanie kryteriów wyszukiwania dokumentów.
Zaznaczenie konkretnego kryterium w lewej stronie okna listy dokumentów powoduje wybranie spośród wszystkich zawartych w kartotece danych tylko tych, które spełniają narzucony warunek lub otwarcie okna Wyszukiwanie (dostępnego dla zakładki Wybór).
Panel Wybór umożliwia przeglądanie i wyszukiwanie dokumentów według określonych przez użytkownika kryteriów.
Aby wybrać kryterium wyszukiwania, należy na nim kliknąć (lewa część okna).
Kliknięcie na kryterium oznaczonym jako Wszystkie wyświetla wszystkie pozycje listy.
Kliknięcie na kryterium oznaczonym jako Numer, Znacznik, Data wystawienia, Kontrahent, Kwota lub Szukaj otwiera okno Wyszukiwanie, gdzie określamy dodatkowe parametry wyboru.
Pozostałe kryteria wyszukiwania dostarczone z programem umożliwiają szybkie odnalezienie dokumentu wystawionego w wybranym przedziale czasowym (Dokumenty z bieżącą datą, Dokumenty z datą wczorajszą, Dokumenty bieżący miesiąc, kwartał lub rok, Dokumenty poprzedni miesiąc, kwartał lub rok). |
Panel Typy umożliwia przeglądanie i wyszukiwanie dokumentów według zdefiniowanych typów dokumentów. Znajdują się tutaj wszystkie zdefiniowane w systemie (aktywne) typy dokumentów. |
Panel Cechy umożliwia przeglądanie i wyszukiwanie dokumentów według określonych przez użytkownika cech. Znajdują się tutaj wszystkie przypisane przez Użytkownika cechy. |
Prawa część okna
Tu znajduje się lista wprowadzonych dokumentów o zawartości zależnej od kryteriów wyszukiwania dokumentów w lewej części okna.
Suma dokumentów – prezentuje sumy kontrolne wyświetlanej listy dokumentów. Użycie znacznika grupy – powoduje, że w tych polach pojawią się sumy zaznaczonych dokumentów.
Z księgowaniami równoległymi – prezentuje sumy kontrolne wyświetlanej listy dokumentów wraz z księgowaniami równoległymi. Użycie znacznika grupy powoduje, że w tych polach pojawią się sumy zaznaczonych dokumentów.
Pod tabelą umieszczone są pola pozwalające na dodatkowe sprawdzenie, czy odnalazłeś właściwy dokument. Po wskazaniu dokumentu na liście pojawi się tu jego początkowa kwota i dekretacja tej kwoty z dokumentu. Jeśli jest kilka dokumentów spełniających kryteria wyszukiwania, kwota ta umożliwi dokładniejszą identyfikację dokumentu.
Kolumny listy dokumentów
Jeśli nie wszystkie kolumny są widoczne sprawdź ustawienia wyświetlania kolumn poleceniem Kolumny z menu podręcznego dla listy dokumentów.
Kolumna |
Opis |
Pierwsza kolumna umożliwia zaznaczenie ( |
|
W tej kolumnie pojawia się informacja o zapisanych w buforze dokumentach zawierających błędy. |
|
R |
Prezentuje błędy w rozrachunkach. Można tu sprawdzić podświetlony dokument lub listę dokumentów zaznaczonych znakiem
|
Z |
Informuje o istnieniu znacznika dla dokumentu. |
C |
Informuje że dokument posiada nadaną Cechę dokumentu. |
N |
Ikona |
K |
Informuje o istniejących korektach i ulgach dla danego dokumentu: •K - oznacza, że dla danego dokumentu istnieje dokument korekty. •U - oznacza, że dla danego dokumentu istnieje dokument korekty z tytułu ulgi na złe długi. •U! - oznacza, że istnieją błędy blokujące obsługę tego dokumentu specjalnego procedurą ulgi na złe długi (np. kontrahent na dokumencie nie zgada się z kontami dekretacji, kwota zapisu podstawowego nie zgadza się z kwotą w rejestrze, istnieją rozbicia po stronie kwoty zapisu podstawowego). Kliknięcie prawym przyciskiem myszy na oznaczeniu dokumentu w kolumnie K rozwija menu, z którego można przejść do dokumentów korekty klikając w ich numer. |
Numer KSeF |
Identyfikator dokumentu w Krajowym Systemie e-Faktur. |
Data KSeF |
Data przyjęcia dokumentu Krajowym Systemie e-Faktur. |
Numer |
Symbol i numer ewidencyjny dokumentu. |
Numer dokumentu |
Numer wprowadzony w polu dokumentu Numer dokumentu. |
Treść |
Opis wprowadzony w polu dokumentu Treść. |
Data wpr. |
Data wprowadzenia dokumentu. |
Data dok. |
Data dokumentu. |
Data oper. |
Data operacji gospodarczej. |
Kwota |
Kwota dokumentu. W przypadku dokumentów walutowych kwota prezentowana jest w PLN. |
Okres |
Okres sprawozdawczy dokumentu. |
Nr Kth. |
Numer identyfikacyjny kontrahenta w programie. |
Rep. |
Ikona w tej kolumnie informuje o powiązanych dokumentach papierowych i/lub elektronicznych w Repozytorium Dokumentów. Możliwe są oznaczenia: • • • • •puste pole oznacza że dokumenty został wprowadzony ręcznie i nie posiada powiązanego dokumentu w Repozytorium Dokumentów. Klikniecie na ikonkę powoduje otwarcie czytelnej formy wybranej faktury, np. w formacie PDF. |
SC |
Informuje o statusie dokumentów zaimportowanych z programu handlowego za pośrednictwem serwisu Connect. Stosowane są oznaczenia: • • • |
Rej. |
Ikona |
MPP |
Ikona |
Istnieje możliwość zmiany sposobu sortowania prezentowanej listy. Nazwy (nagłówki) wszystkich kolumn są jednocześnie przyciskami do zmiany sposobu posortowania.
Drukowanie przeglądanych elementów
Okno listy dokumentów podzielone jest na trzy części. Dzielące je linie można przesuwać, zmieniając odpowiednio wielkość części okna. W lewej części okna prezentowane są kryteria wyboru wyszukiwania. W prawej górnej części prezentowane są, w postaci listy, wszystkie lub wybrane pozycje listy dokumentów. W prawej dolnej części prezentowany jest podgląd zaznaczonego dokumentu.
Przyciski poleceń
Dokument – pozwala na przejście do dokumentu wskazanego na liście. Jeżeli przeszukiwanie dotyczyło bufora lub wzorców, przycisk ten umożliwi uzupełnianie i poprawianie wskazanego dokumentu.
Po wprowadzeniu nowych danych zapisz zmieniony dokument do ksiąg, bufora lub wzorców. Powrót na listę dokumentów bez zapisania zmian spowoduje, że zostaną one utracone. Jeśli poprawiłeś dokument z bufora i zapisałeś go do ksiąg lub wzorców, zniknie on z listy dokumentów w buforze.
Jeżeli pracowałeś na wzorcu i zapisałeś go do bufora lub ksiąg, wzorzec pozostanie na liście wzorców w pierwotnym układzie.
Zaksięguj – księguje bieżący dokument lub wszystkie zaznaczone dokumenty z listy jeżeli nie zawierają błędów. Przycisk jest nieaktywny dla dokumentów już zaksięgowanych i dla listy wzorców. Zaksięgowany dokument można tylko obejrzeć – nie można wprowadzać w nim żadnych poprawek.
W przypadku księgowania dokumentów walutowych zawierających rozrachunki musi być zachowana właściwa kolejność księgowania. Ze względu na obliczane automatycznie (i księgowane lub wprowadzane do bufora) różnice kursowe, najpierw musi być zaksięgowany dokument rozpoczynający transakcję, a dopiero po nim dokument rozliczający tę transakcję.
Moduł zawsze przeprowadza grupowe księgowanie dokumentów według aktualnej kolejności na liście. Przed księgowaniem grupowym sprawdź prawidłowość sortowania listy.
Usuń – kasuje bieżący dokument lub wszystkie zaznaczone dokumenty z listy. Przycisk jest nieaktywny w czasie przeglądania dokumentów już zaksięgowanych.
Nie można usunąć dokumentów, które rozpoczynają transakcje rozliczane przez inne dokumenty.
Wprowadzanie – powoduje przejście do wprowadzania nowego dokumentu. Jeśli do listy dokumentów przeszedłeś z okna wprowadzania dokumentów, ten przycisk umożliwi Ci powrót do ostatnio wypełnianego dokumentu. Wszystkie dane, które wprowadziłeś przed przejściem do dokumentu, zostaną odtworzone.
Kopia – rozwija menu z poleceniami:
•Nowy do poprzedniego roku – w przypadku dokumentu tworzy jego kopię w buforze w poprzednim roku. W przypadku wzorca tworzy jego kopię we wzorcach w poprzednim roku.
•Nowy do bieżącego roku – otwiera okno wprowadzania nowego dokumentu, wstępnie uzupełnionego danymi wybranego dokumentu/wzorca.
•Nowy do następnego roku – w przypadku dokumentu tworzy jego kopię w buforze w kolejnym roku. W przypadku wzorca tworzy jego kopię we wzorcach w kolejnym roku.
•Storno czarne – otwiera okno wprowadzania korygującego zapisu księgowego, wstępnie uzupełnionego danymi wybranego dokumentu stosując storno czarne.
•Storno czerwone – otwiera okno wprowadzania korygującego zapisu księgowego, wstępnie uzupełnionego danymi wybranego dokumentu stosując storno czerwone.
W przypadku utworzenia kopii dokumentu wystawionego automatycznie, będzie ona traktowane jako dokument wystawiony ręcznie.
Kopiowaniu nie podlegają dodatkowe dane dokumentów takie jak: rozrachunki, powiązania z dokumentami, załączniki, statusy odbioru, termin zapłaty, termin płatności.
W dolnej części okna można zobaczyć dwa pierwsze zapisy dokumentu wybranego z listy. Jeżeli jest w nim więcej zapisów, pojawi się wskaźnik Więcej.
Operacje – umożliwia przejście do okna Znaczniki, które umożliwia ustawienie znaczników.
Repozytorium – otwiera listę faktur dostępną w repozytorium. W tak otwartym oknie można wykonywać operacje na fakturach bezpośrednio w Repozytorium Dokumentów.
Zamknij – zamyka okno z listą dokumentów.