Import danych > Zaawansowany import wyciągów bankowych > Import wyciągów - Formuły

Drukuj

Import wyciągów - Formuły

Formuły to definicje reguł wykorzystywanych do automatycznego łączenia operacji bankowej z kontem księgowym.

 

Dopasowanie formuły odbywa się wg wskazanego rachunku lub zdefiniowanego wyrażenia. Zastosowana formuła dostarcza:

symbol konta księgowego

opis dekretacji

informację o tworzeniu i terminie nowej transakcji.

 

Kolejność stosowania formuł

1.Formuły z wprowadzonym numerem rachunku bankowego (pole Rachunek).

2.Według rachunków w danych kartotekowych podmiotów. Dotyczy formuł: #Kontrahent, #Pracownik, #Urząd, #Osoba.

3.Pozostałe formuły (według kolejności w polu pozycja).

 

Definiowanie formuł

Aby utworzyć nowe lub zmodyfikować istniejące formuły można skorzystać z edytora dostępnego pod przyciskiem Formuły w oknie importu wyciągów bankowych (definicje formuł przechowywane są w słowniku Wyciągi bankowe: formuły).

 

Tworząc nową formułę należy podać jej Skrót (skrócona nazwa formuły) i Nazwę (pełna nazwa formuły).

 

Kreator formuły

Dostępny w trybie edycji formuły kreator umożliwia szybkie utworzenie definicji zastosowania formuły (gdy warunki formuły zostaną spełnione, wtedy wykonywane jest uzgodnienie według podanych dla formuły atrybutów).

img_imp_wb_16

 

Kreator dostępny jest w pasku narzędziowym w trybie edycji i posiada trzy elementy:

1.Formuła – atrybut do porównania. W rozwijanej liście znajdują się wybrane pola (Tytułem, Operacja, Opis, Rachunek, Kontrahent, Adres, Referencja) ze szczegółów operacji na wyciągu bankowym.

2.Akcja – określa sposób dopasowania wartości z pola szczegółów operacji z podanym dalej wyrażeniem:

Zawierapole formuły ma zawierać podane dalej wyrażenie.

Rozpoczyna: pole formuły rozpoczyna się od podanego dalej wyrażenia.

Równa się: pole formuły jest identyczne z podanym dalej wyrażeniem.

3.Wartość wyrażenia – wartość która zostanie porównana z wybranym w kreatorze polem Formuły.

 

Kliknij zastosuj Zastosuj aby zapisać formułę.

Utworzona definicja formuły jest widoczna w polu Formuła, np:

 

img_imp_wb_17

 

Więcej informacji i składni wyrażeń definiujących formuły:

https://docs.microsoft.com/pl-pl/dotnet/api/system.data.datacolumn.expression

 

Poniżej pola formuły znajdują się dodatkowe ustawienia:

Pozycja – określa kolejność w jakiej sprawdzana jest zgodność warunków formuły przy uzgadnianiu pozycji wyciągu. Do uzgodnieniu a pozycji stosowana jest pierwsza pasująca formuła.

Rachunek – numer rachunku bankowego podmiotu (kontrahenta lub pracownika). Uzgodnienie na podstawie podanego w tym polu numeru rachunku bankowego zastosowane zostanie priorytetowo, nawet jeśli możliwe jest połączenie podmiotu na podstawie danych kartotekowych.

 

Atrybuty formuły

Ustawienia Atrybutów formuły określają wprowadzane uzgodnienia dla pozycji wyciągu, gdy formuła jest stosowana.

Konto Ma – konto księgowania, gdy zapis wyciągu jest po stronie Ma.

Konto Winien – konto księgowania, gdy zapis wyciągu jest po stronie Winien.

Opis – definicja opisu dekretacji mogąca obejmować wszystkie pola szczegółów operacji. Aby użyć danego pola podaj jego nazwę w nawiasach kwadratowych np: [Tytułem].

Rozrachunek – gdy zaznaczone, w przypadku konta rozrachunkowego tworzona będzie nowa transakcja z terminem płatności na podstawie atrybutu Termin.

Nowa transakcja jest tworzona zawsze (bez względu na ustawienie) jeśli nastąpiło częściowe rozliczenie transakcji.

Równoległe – konto równoległe w przypadku księgowania po stronie Winen na konto zespołu "4" i rozliczenia ich przez 490. Jeśli w atrybucie „Konto Winien” jest wskazane konto zespołu „4” to w przypadku ustawionych „Automatycznych księgowań równoległych” należy podać konto równoległe np. z zespołu „5”. Księgowanie równolegle jest tworzone wg standardowych zasad.

Termin – liczba dni przesunięcia terminu rozliczenia w przypadku nowej transakcji.