Środki trwałe > Okno Środek trwały | | Drukuj |
W tym oknie dostępny jest opis środka trwałego i procesu jego użytkowania.
Przyciski nawigacji miedzy kolejnymi środkami trwałymi. Wewnętrzne strzałki służą do przemieszczania poprzedni/kolejny środek trwały, skrajne przesuwają odpowiednio do pierwszy/ostatni. Umieszczona wewnątrz rozwijana lista służy do wyboru kryterium uporządkowania środków. Dostępne są następujące kryteria: •Kolejność wprowadzania •Numer porządkowy •Nazwa środka •Szablon księgowania
|
Zakładki
W panelu Nazwa możliwe jest wprowadzenie podstawowych danych środka trwałego. Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Numer porządkowy W tym polu automatycznie podpowiadany jest kolejny numer, pod jakim rejestrowany jest wprowadzany środek.
Numer ewidencyjny W tym polu należy wpisać nadany środkowi numer identyfikujący go w firmie. Jeżeli pole zostanie puste (z widoczną podpowiedzią <automatycznie>), wtedy system może automatycznie wygenerować numer ewidencyjny zgodnie z ustawieniami w panelu Numery ewidencyjne.
Data zakupu środka W tym polu należy wpisać datę zakupu lub wytworzenia środka trwałego w formacie RRRR-MM-DD, wynikającą z odpowiedniego dokumentu. Określa ona moment zakupu środka trwałego i jest wykorzystywana w procesie aktualizacji wartości środka trwałego do przypisania mu odpowiedniej wartości współczynnika aktualizacji.
Rok produkcji W tym polu można wpisać rok produkcji opisywanego środka trwałego, jeżeli jest znany i informacja ta jest istotna.
Ilość środków W tym polu należy wpisać ilość środków, jeżeli pod jedną pozycją wprowadzane jest do ewidencji więcej niż jedna sztuka jednakowych środków trwałych. Wprowadzenie w tym polu liczby większej od jednego blokuje możliwość dodawania do opisu środka części składowych.
Zdjęcie Wybranie tego przycisku otwiera okno Zdjęcie środka, w którym można zaimportować z zewnętrznego pliku zdjęcie opisywanego środka trwałego. Jeżeli zdjęcie było już zaimportowane, to w tym oknie możliwe jest sprawdzenie jak powinien wyglądać zaewidencjonowany środek trwały.
Nazwa środka W tym polu należy wpisać nazwę środka trwałego, pod jaką będzie figurował w ewidencji firmy.
Rodzaj Z tej rozwijanej listy należy wybrać rodzaj środka, spośród zdefiniowanych wcześniej w ustawieniach modułu. Domyślnie jest tu dostępny rodzaj o nazwie ogólny, z którym związany jest w następnym polu pojedynczy identyfikator - numer fabryczny.
Numer fabryczny (lub nazwa innego identyfikatora) Z tej rozwijanej listy należy wybierać kolejno nazwy identyfikatorów (numerów fabycznych) związanych z wybranym rodzajem. W polu związanym z wybraną nazwą identyfikatora należy wpisać odpowiednią wartość identyfikatora (numer fabryczny środka trwałego), jeżeli go posiada. Pozycja ta jest istotna zwłaszcza dla urządzeń, zawierających podzespoły wymagające identyfikowania każdego egzemplarza.
Środek obcy Zaznaczenie tego pola wyboru kwalifikuje środek do grupy objętych jedną z umów LWD. Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje automatycznie przyjęcie, że środek nie podlega amortyzacji.
umowa: Z tej rozwijanej listy można wybrać umowę, na podstawie której wykorzystywany jest w przedsiębiorstwie opisywany środek trwały. Przycisk Kartoteka umów LWD na dole listy otwiera okno Umowy LWD, w którym można wyszukać umowę lub dodać nową. Wybranie nazwy umowy spowoduje, że opisywany środek zostanie powiązany z umową LWD i będzie widoczny na liście w panelu Środki okna Parametry umowy
Wartość niematerialna i prawna To pole wyboru należy zaznaczyć wówczas, gdy wprowadzany środek został zaliczony np. do nabytych praw majątkowych, nadających się do gospodarczego wykorzystania, lub nabytych programów komputerowych.
Wyposażenie (środek niskocenowy) To pole wyboru należy zaznaczyć wówczas, gdy wprowadzany środek należy do środków niskocenowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje automatycznie zastosowanie dla środka amortyzacji jednorazowej.
Oddzielna amortyzacja podatkowa Ten przycisk powoduje rozdzielenie naliczania amortyzacji podatkowej i bilansowej dla środka. Jeżeli środek trwały jest niezatwierdzony, to po wybraniu przycisku nastąpi podział górnej części panelu na oddzielne części dla każdego z rodzajów amortyzacji. Należy w każdej z nich oddzielnie zdefiniować warunki dla amortyzacji bilansowej i podatkowej. Jeżeli środek trwały jest zatwierdzony to przycisk otwiera okno dialogu Oddzielenie amortyzacji podatkowej, w którym należy potwierdzić operację rozdziału amortyzacji bilansowej i podatkowej dla środka. Kolejne pola tego panelu występują pojedynczo lub dwukrotnie, gdy środek ma oddzielną amortyzację podatkową. W tym przypadku dolna część panelu jest podzielona na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest zestaw opisanych poniżej pól.
Data przyjęcia do użytkowania W tym polu należy wpisać datę przyjęcia środka trwałego do użytkowania w formacie RRRR-MM-DD - automatycznie podpowiadana jest aktualna datę operacji. Określa ona moment rozpoczęcia naliczania przez umorzeń dla środka trwałego. Naliczanie umorzeń rozpocznie się od początku następnego miesiąca.
Numer w klasyfikacji środków W tym polu należy wpisać numer z klasyfikacji środków trwałych (czyli symbol grupy, podgrupy i rodzaju środka trwałego). Przycisk
Dotychczasowe umorzenie W tym polu pojawia się kwota dotychczasowego umorzenia środka trwałego, przeprowadzonego w systemie oraz w nawiasie jaki to procent wartości środka.
Wartość netto środka W tym polu pojawi się aktualna wartość środka trwałego, uwzględniająca wszystkie przeprowadzone w systemie operacje, powodujące zmiany wartości. |
W panelu VAT możliwe jest wprowadzenie danych związanych z rozliczeniem VAT środka trwałego.
Jeżeli środek trwały był amortyzowany wcześniej poza systemem, to w tym panelu należy wprowadzić wartości kwot, na dzień rozpoczęcia obliczeń w systemie.
Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Data zakupu środka W tym polu należy wpisać datę zakupu lub wytworzenia środka trwałego w formacie RRRR-MM-DD, wynikającą z odpowiedniego dokumentu. Określa ona moment zakupu środka trwałego i jest wykorzystywana w procesie aktualizacji wartości środka trwałego do przypisania mu odpowiedniej wartości współczynnika aktualizacji.
Kwota netto W tym polu należy wpisać wartość netto środka trwałego, wynikającą z dokumentu zakupu.
Stawka VAT W tym polu należy wpisać stawkę VAT dotyczącą środka trwałego.
Kwota VAT W tym polu pojawia się kwota VAT wynikająca z dwóch poprzednich pól. Można ją zmienić, jeżeli z dokumentacji wynika inna wartość.
środek objęty ograniczeniem odliczenia VAT Zaznaczenie tego pola wyboru informuje, że zastosowane jest ograniczenie ze znajdującej się poniżej rozwijanej listy. W zależności od wyboru typu ograniczenia zmienia się zawartość pól z kwotami odliczeń VAT. Dostępne są następujące ograniczenia: •50% bez limitu kwotowego •60% nie więcej niż 6000 •Ograniczenie indywidualne •50% nie więcej niż 5000 •VAT nie do odliczenia
środek objęty proporcją odliczenia VAT w oparciu o strukturę przychodów Zaznaczenie tego pola wyboru informuje, że w znajdującym się poniżej polu Korekty dokonuje się przez XX kolejnych lat od odliczenia, została ustalona ilość lat przeprowadzania korekty.
VAT odliczony po ograniczeniach W tym polu widoczna jest naliczona kwota VAT dotycząca środka trwałego, podlegająca odliczeniu z uwzględnieniem ograniczeń. Pole to jest dostępne do edycji tylko w sytuacji, gdy wybrany rodzaj ograniczeń to Ograniczenie indywidualne. Należy w nim wtedy wpisać właściwą kwotę VAT podlegającą odliczeniu.
VAT odlicz. po ogranicz. i korektach: oraz VAT nieodl. po ogr. i korektach W tych polach prezentowane są wartości wyliczone na podstawie zawartości innych pól panelu. W dolnej części panelu znajduje się tabela LISTA ZMIAN I KOREKT VAT DLA ŚRODKA, w której widoczna jest lista przeprowadzonych operacji korekty odliczenia VAT i zmian wartości VAT środka trwałego w kolejnych latach.
Jeżeli środek został sprzedany lub zlikwidowany, to zamiast kwot widoczne są znaczniki informujące o statusie środka. Kwoty korekt i zmian wartości VAT dla środków należy obliczyć na podstawie dostępnych danych o historii ich użytkowania. |
W panelu Stawki możliwe jest określenie warunków rozpoczęcia procesu amortyzacji oraz wypełnienie tabeli zawierającej części składowe środka złożonego z wielu elementów. Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Oddzielna amortyzacja podatkowa Ten przycisk powoduje rozdzielenie naliczania amortyzacji podatkowej i bilansowej dla środka. Jeżeli środek trwały jest niezatwierdzony, to po wybraniu przycisku nastąpi podział górnej części panelu na oddzielne części dla każdego z rodzajów amortyzacji. Należy w każdej z nich oddzielnie zdefiniować warunki dla amortyzacji bilansowej i podatkowej. Jeżeli środek trwały jest zatwierdzony to przycisk otwiera okno dialogu Oddzielenie amortyzacji podatkowej, w którym należy potwierdzić operację rozdziału amortyzacji bilansowej i podatkowej dla środka.
Po przeprowadzeniu rozdziału amortyzacji górna część panelu jest podzielona na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest zestaw opisanych poniżej pól.
Data przyjęcia do użytkowania W tym polu widoczna jest data wprowadzona w panelu Nazwa.
Wartość przyjęcia do ewidencji W tym polu należy wpisać wartość początkową środka trwałego, z jaką został przyjęty do użytkowania. Może to być jego wartość zakupu, wartość wytworzenia we własnym zakresie, itp.
Wartość początkowa po zmianach W tym polu należy wpisać wartość początkową na dzień rozpoczęcia obliczeń, tzn. z uwzględnieniem wszystkich aktualizacji i zmian wartości tego środka, dokonanych przed dniem rozpoczęcia obliczeń. Dla nowo zakupionego środka jest to wartość zakupu.
Kwota nie amortyzowana W tym polu należy wpisać kwotę części wartości środka trwałego, która nie będzie umarzana. Do obliczeń system będzie przyjmował wartość środka równą różnicy pomiędzy liczbami z pól Wartość początkowa po zmianach i w tym polu.
nie zmniejsza am. rocznej Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, że kwoty umorzeń rocznych nie są korygowane o odpowiednią część kwoty wprowadzonej w poprzednim polu.
Kwota nie stanowiąca KUP To pole pojawia się tylko w części opisującej amortyzację podatkową. Należy w nim wpisać kwoty nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodów firmy, np. kwotę refundacji dla tego środka trwałego, jeżeli jest nią objęty. Obok pola znajduje się przycisk polecenia
Tabela części składowych W dolnej części panelu znajduje się tabela CZĘŚCI SKŁADOWE, w której można ewidencjonować elementy wchodzące w skład kompletu tworzącego środek trwały. Obok nazwy znajdują się przyciski poleceń sterujące dodawaniem i usuwaniem części składowych oraz pole wyboru włączające pełną ewidencję:
pełna ewidencja Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, włączenie pełnej ewidencji części składowych. Pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie włączenia pełnej ewidencji, a dla środków już amortyzowanych również pytanie o sposób przeliczenia dotychczasowych kwot umorzeń. Jeżeli nie zostanie przyjęta metoda automatycznego rozbicia kwot, to należy później wybrać przycisk
Włączenie pełnej ewidencji jest operacja nieodwołalną, niemożliwą do wycofania.
Poszczególne kolumny tabeli zawierają:
Nr W tej kolumnie jest automatycznie wprowadzany kolejny numer części składowej w komplecie środka.
Nazwa części składowej W tej kolumnie należy wpisać nazwę części składowej.
Numer ewidencyjny W tej kolumnie należy wpisać numer ewidencyjny części składowej.
Rd Zaznaczenie pola wyboru w tej kolumnie określa część składową jako podstawową, w rezultacie nie jest możliwe przenoszenie takiej części pomiędzy środkami.
Wartość lub Wartość bil. i Wartość pod. W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie wartości zakupu lub wytworzenia części składowej.
Nie podl umorz lub Nie podl umorz bil. i Nie podl umorz pod. W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie części kwoty z pola Kwota nie amortyzowana w górnej części panelu.
Umorzenie lub Umorzenie bil. i Umorzenie pod. W tej kolumnie (kolumnach) widoczne są kwoty dotychczasowych umorzeń wartości części składowej. |
W panelu Amortyzacja możliwe jest określenie warunków prowadzenia umorzeń w procesie użytkowania środka trwałego. Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Oddzielna amortyzacja podatkowa Ten przycisk powoduje rozdzielenie naliczania amortyzacji podatkowej i bilansowej dla środka. Jeżeli środek trwały jest niezatwierdzony, to po wybraniu przycisku nastąpi podział górnej części panelu na oddzielne części dla każdego z rodzajów amortyzacji. Należy w każdej z nich oddzielnie zdefiniować warunki dla amortyzacji bilansowej i podatkowej. Jeżeli środek trwały jest zatwierdzony to przycisk otwiera okno dialogu Oddzielenie amortyzacji podatkowej, w którym należy potwierdzić operację rozdziału amortyzacji bilansowej i podatkowej dla środka. Po przeprowadzeniu rozdziału amortyzacji panel jest podzielony na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest zestaw opisanych poniżej pól.
Typ amortyzacji Z tej rozwijanej listy należy wybrać typ amortyzacji, który ma być stosowany dla wprowadzanego środka. Możliwy jest wybór jednej z poniżej wymienionych możliwości: •Liniowa •Degresywna •Jednorazowa •Indywidualna •Nie podlega amortyzacji •Naturalna Wybranie pozycji Naturalna spowoduje automatyczne oddzielenie amortyzacji podatkowej oraz zmianę wyglądu okna dla części bilansowej. Sposób obliczania umorzeń każdą z metod określają aktualne przepisy oraz dozwolone nimi, wewnętrzne ustalenia firmy. Jeżeli po zatwierdzeniu środka trwałego z wybraną amortyzacją jednorazową nastąpi próba zmiany typu amortyzacji, to otworzy się okno dialogu Skierowanie środka do amortyzacji, w którym należy określić warunki naliczania umorzeń.
Stopa procentowa W tym polu należy wpisać roczną stawkę amortyzacyjną, zgodną z zaszeregowaniem środka do odpowiedniej grupy w Klasyfikacji Środków Trwałych. Zakres możliwych wartości stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych grup środków trwałych jest określony aktualnymi przepisami. Jeżeli w pole Numer KST panelu Nazwa zostanie przeniesiony numer z tabeli zdefiniowanej w ustawieniach modułu, to automatycznie podpowiadana jest wartość stopy procentowej z tej tabeli.
Współczynnik modyfikujący W tym polu podpowiadana jest - w zależności od przyjętej metody amortyzacyjnej - wartość równą 1,00 albo 2,00. Można te wartości zmieniać w zakresie określonym przepisami.
Środek jest używany przez cały rok Taki napis w ramce oznacza, że środek trwały używany jest przez cały rok. Jest to ustawienie domyślne po wprowadzeniu środka trwałego. Wybranie przycisku Pokaż miesiące powoduje wyświetlenie w ramce 12 pól wyboru dla poszczególnych miesięcy roku. Istnieje tu możliwość wskazania miesięcy, w których ma być przeprowadzona amortyzacja dla środków trwałych używanych sezonowo. Operacja ta powinna być przeprowadzona przed wykonaniem pierwszego umorzenia środka trwałego w systemie.
Liczba miesięcy amortyzacji W tym polu widoczna (podpowiadana) jest liczba miesięcy, przez jaką trwać będzie proces amortyzacji środka, dla wprowadzonych powyżej wartości.
Pole to może być wykorzystane w inny sposób na etapie definiowania procesu amortyzacji (przed zatwierdzeniem środka). Wpisanie w tym polu liczby miesięcy amortyzacji spowoduje dopasowanie do niej wartości w polach Stopa procentowa, Umorzenie roczne i Data zamortyzowania.
Umorzenie roczne W tym polu wyświetlana jest kwota rocznego umorzenia, wyliczona na podstawie danych, wprowadzonych w poprzednich polach tego panelu. W momencie, gdy zostanie wyznaczona amortyzacja planowana dla środka, w tym polu pokazywana jest kwota planowanego umorzenia dla bieżącego roku (zgodnego z datą operacji widoczną na pasku stanu). Jeżeli dla bieżącego roku nie ma jeszcze wyznaczonej amortyzacji planowej, pokazywana jest orientacyjna kwota umorzenia, która może ulegać zmianom na skutek przeprowadzanych korekt.
Dotychczasowe umorzenie W tym polu pojawia się kwota dotychczasowego umorzenia środka trwałego, przeprowadzonego w systemie oraz w nawiasie jaki to procent wartości środka.
Data zamortyzowania W tym polu wyświetlana jest data całkowitego zamortyzowania opisywanego środka trwałego, wyliczoną na podstawie danych, wprowadzonych w poprzednich polach tego panelu. Wyłącznie w części opisującej amortyzację podatkową znajdują się trzy pola wyboru:
amortyzacja przyspieszona Zaznaczenie tego pola wyboru spowoduje, że w obliczeniach kwot umorzeń podatkowych środka będzie uwzględnione jednorazowe odliczenie w miesiącu przyjęcia do użytkowania odpowiedniej kwoty umorzenia. Dla środków przyjętych do użytkowania przed 1 stycznia 2007 roku wyniesie ona 30% wartości nowego środka trwałego (i taki opis zostanie wyświetlony). Dla środków przyjętych do użytkowania po 1 stycznia 2007 roku pojawi się dodatkowe pole, w którym należy wpisać kwotę umorzenia.
ograniczenia podatk. Pole to jest zaznaczone w przypadku, gdy zostały zdefiniowane ograniczenia podatkowe i środek spełnia określone w nich warunki. Zaznaczone pole wyboru informuje, że w obliczeniach kwot umorzeń podatkowych środka są uwzględnione ograniczenia podatkowe. Jeżeli z jakichkolwiek powodów wystąpi konieczność wyłączenia ograniczeń podatkowych dla środka trwałego, to po usunięciu znacznika z tego pola otworzy się okno dialogu Wyłączenie ograniczeń podatkowych, w którym zostanie przeprowadzona operacja wyłączenia ograniczeń.
umorzenie nie w koszty Pole to jest zaznaczone w przypadku, gdy kwoty umorzeń nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli z jakichkolwiek powodów wystąpi konieczność wyłączenia lub włączenia kwot umorzeń w koszty, to przy zmianie stanu pola otworzy się, zależnie od stanu wyjściowego pola, okno dialogu Zmiana zaliczenia amortyzacji do KUP/NKUP, w którym zostanie przeprowadzona operacja przełączenia kwalifikacji kwot umorzeń. Dla amortyzacji naturalnej w części parametry bilansowe pozostaną pola Typ amortyzacji i Dotychczasowe umorzenie oraz pojawią się dodatkowo:
Resurs W tym polu należy wpisać ilość jednostek resursu (godzin pracy, cykli itp.) jakie posiada opisywany środek trwały.
PRZEBIEG UŻYTKOWANIA W tej tabeli ewidencjonowane jest wykorzystanie resursu w kolejnych miesiącach eksploatacji środka trwałego. W kolejnych wierszach widoczny jest identyfikator miesiąca i ilość jednostek zużytego resursu. Przyciski poleceń w nagłówku powodują:
Pozostały resurs W tym polu widoczny jest pozostały do wykorzystania resurs środka. |
W panelu Arkusz dostępna jest informacja o przewidywanym przebiegu procesu umarzania środka trwałego dla środków, które nie zostały zatwierdzone do obliczeń lub rzeczywiste kwoty przeprowadzonych umorzeń w kolejnych miesiącach dla środków, które są w trakcie umarzania.
Środek trwały niezatwierdzony
W tabeli poniżej przedstawiony jest prognozowany przebieg procesu amortyzacji środka trwałego w kolejnych miesiącach i latach. Jeżeli środek trwały ma zdefiniowaną oddzielną amortyzację podatkową, to dla każdego miesiąca pokazane są kwoty umorzeń oddzielnie dla amortyzacji bilansowej i podatkowej.
Środek trwały zatwierdzony W nagłówku panelu grupa opcji umożliwia wybór zawartość pól z kwotami:
Umorzenia Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie kwot umorzeń w kolejnych miesiącach.
KUP Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie kwot kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
NKUP Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie kwot kosztów nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. W tabeli poniżej przedstawione są rzeczywiste kwoty przeprowadzonych umorzeń i innych kosztów zgodnie z wybraną powyżej opcją. |
W panelu Konta możliwe jest przeglądanie i wprowadzanie informacji istotnych dla zdefiniowania obiegu dokumentacji procesu użytkowania środka trwałego oraz zarejestrowanie dokumentacji jego zakupu lub wytworzenia. Dla środka zostają tu przypisane konta księgowania wyników operacji.
Szablon księgowania W tym polu widoczna jest nazwa szablonu księgowania przypisanego do środka trwałego lub informacja Brak szablonu księgowania. Wybór i zmiana szablonu księgowania są możliwe po wybraniu przycisku
Używaj zawsze kont zdefiniowanych w szablonie Zaznaczenie tego pola wyboru powoduję, że dla środków przypisanych do centrów kosztów wykorzystywany jest szablon księgowania widoczny w tym panelu, a nie zestaw kont z centrum kosztów.
Po przeprowadzeniu rozdziału amortyzacji panel jest podzielony na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest inny zestaw opisanych poniżej kont specjalnych.
W parametrach bilansowych: Konto środka trwałego W tym polu można wybrać z rozwijanej list numer konta, na którym jest zaksięgowany środek trwały. Standardowo są to konta z grupy 010-x. Przycisk Kartoteka kont na dole listy otwiera okno Lista kont, w którym można wyszukać konto lub dodać nowe.
Konto umorzeń W tym polu można wybrać z rozwijanej list numer konta, na którym jest księgowana kwota umorzeń. Standardowo są to konta z grupy 070-x. Przycisk Kartoteka kont na dole listy otwiera okno Lista kont, w którym można wyszukać konto lub dodać nowe.
W parametrach podatkowych: Konto umorzeń W tym polu można wybrać z rozwijanej list numer konta, na którym jest księgowana kwota umorzeń podatkowych. Standardowo są to konta z grupy 070-x. Przycisk Kartoteka kont na dole listy otwiera okno Lista kont, w którym można wyszukać konto lub dodać nowe.
Konto różnicy W tym polu można wybrać z rozwijanej list numer konta, na którym jest księgowana kwota różnicy pomiędzy umorzeniem podatkowym i bilansowym. Przycisk Kartoteka kont na dole listy otwiera okno Lista kont, w którym można wyszukać konto lub dodać nowe.
Um. poza kosztami W tym polu można wybrać z rozwijanej list numer konta, na którym są księgowane kwoty ulg inwestycyjnych i refundacji. Przycisk Kartoteka kont na dole listy otwiera okno Lista kont, w którym można wyszukać konto lub dodać nowe.
Mechanizm działania kont specjalnych polega na zastąpieniu kontem wprowadzonym w tym panelu odpowiedniego konta w szablonie księgowania. Konta specjalne nie działają bez udziału szablonu księgowania. Jeżeli pola kont specjalnych są puste (-brak konta-) to konta z szablonu księgowania nie są zamieniane.
Poniżej znajdują się pola:
Parametry kont W polach tych można wpisać parametry kont środka, jeżeli są wykorzystywane.
Dokumenty zakupu W dolnej części panelu znajduje się tabela, w której można ewidencjonować wszystkie dokumenty związane z zakupem i zmianami wartości środka trwałego. Ponad tabelą znajdują się przyciski poleceń sterujących dodawaniem i usuwaniem dokumentów zakupu:
Tabela zawiera kolumny:
Data W tej kolumnie należy wpisać datę wystawienia dokumentu zakupu środka, jego elementów lub dokumentu wytworzenia środka.
Nazwa dokumentu W tej kolumnie należy wpisać dane identyfikujące dokument.
Kontrahent W tej kolumnie należy wybrać z opuszczanego pola listy nazwę kontrahenta, od którego został nabyty środek trwały. Przycisk Kartoteka kontrahentów na dole listy otwiera okno Lista kontrahentów, w którym można wyszukać kontrahenta lub dodać nowego. |
W panelu Operacje możliwe jest przeglądanie i ewentualne wycofywanie operacji, którymi został objęty środek trwały. Przeprowadzone operacje są widoczne jako kolejne wiersze w tabeli. Ponad tabelą znajdują się przyciski poleceń:
Anulować można jedynie ostatnią chronologicznie operację. W celu wycofania wcześniejszej, jeszcze niezatwierdzonej operacji należy anulować kolejno wszystkie późniejsze. Jeżeli w oknie Operacje została zatwierdzona późniejsza chronologicznie operacja, dotycząca innego środka trwałego, to w tym panelu możliwe jest jeszcze wycofywanie niezatwierdzonej operacji dla tego środka trwałego.
Tabela zawiera kolumny:
Symbol W tej kolumnie widoczny jest graficzny symbol (ikona) identyfikujący typ operacji. Jeżeli operacja jest zatwierdzona to obok jej symbolu graficznego pojawia się dodatkowa ikona
Data wykonania W tej kolumnie widoczna jest data przeprowadzenia operacji.
Opis operacji W tej kolumnie widoczny jest opis identyfikujący typ operacji.
Dokument W tej kolumnie widoczny jest numer dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie operacji. |
W panelu Historia możliwe jest wprowadzenie informacji o dotychczasowej historii obliczeń dla środków trwałych amortyzowanych przed rozpoczęciem ich ewidencjonowania w module Środki Trwałe.
Ten panel należy wypełniać wyłącznie dla środków trwałych, które były umarzane przed ich wprowadzeniem do modułu Środki Trwałe. Wprowadzane dane powinny być zgodne ze stanem na dzień wprowadzony w polu Data rozpoczęcia ewidencji i amortyzacji środka w programie. Pola dotyczące kwot umorzeń degresywnych należy wypełnić tylko dla środków trwałych amortyzowanych metodą degresywną w momencie rozpoczęcia obliczania umorzeń w systemie.
Jeżeli środek trwały ma oddzielną amortyzację podatkową, to panel jest podzielony na dwie części: pola białe amortyzacja bilansowa i pola szare amortyzacja podatkowa.
Data rozpoczęcia ewidencji i amortyzacji środka w programie W tym polu należy wpisać datę, od której system ma rozpocząć amortyzację. System rozpocznie obliczanie umorzeń od pierwszego dnia podanego tu miesiąca - pod uwagę brany jest rok i miesiąc. Pole wspólne dla obu rodzajów amortyzacji. Obok tego pola znajduje się przycisk VAT, dostępny po wpisaniu daty. Jego wybranie powoduje przełączenie panelu w tryb wprowadzania historii rozliczeń VAT środka. Ukryta zostaje sekcja Parametry ostatniej aktualizacji środka przeprowadzonej na dzień przed rozpoczęciem obliczeń natomiast wyświetlona zostaje sekcja historii odliczeń VAT.
Historia odliczeń VAT Pola opisujące historię podatku VAT związanego ze środkiem trwałym należy wypełniać wyłącznie dla środków trwałych objętych przepisami nowej ustawy po 1 maja 2004 roku i amortyzowanych przed zaewidencjonowaniem w systemie. Przed rozpoczęciem wprowadzania środków należy w panelu Proporcje VAT ustawień modułu zdefiniować wszystkie okresy rozliczeniowe, w których wprowadzane środki były amortyzowane poza systemem.
Zmiana w roku kalendarzowym rozpoczęcia obliczeń W tym wierszu należy wypełnić pola zmian wartości netto i VAT. Opisuje się tu zmiany wartości spowodowane np. nabyciem elementu powiększającego wartość środka trwałego.
Pola te wypełnia się wyłącznie kwotami zmian w roku rozpoczęcia obliczeń w systemie.
Zmiany odliczonego VAT w roku rozpoczęcia i poprzednich latach kalendarzowych W tej grupie wyświetlają się do wypełnienia pary pól Rok i VAT dla wszystkich lat zdefiniowanych dla firmy w systemie. Należy w nich opisać historię zmian odliczonego VAT w kolejnych latach.
Kwoty umorzeń środka (w dniu rozpoczęcia obliczeń) Całkowite umorzenie W tym polu należy wpisać kwotę umorzenia wartości środka od początku użytkowania do miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie procesu ewidencjonowania umorzeń w systemie. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
W bieżącym roku obrachunkowym W tym polu należy wpisać kwotę umorzenia środka trwałego w roku obrachunkowym, w którym rozpocznie się proces ewidencjonowania umorzeń w systemie. Należy wpisać kwotę umorzeń za okres od pierwszego miesiąca roku obrachunkowego do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego datę rozpoczęcia obliczeń w systemie. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
Kwota rozliczenia ulgi lub refundacji W tym polu należy wpisać wykorzystaną do momentu rozpoczęcia obliczania umorzeń w systemie, kwotę ulgi podatkowej lub refundacji. Pole tylko dla amortyzacji podatkowej.
Kwoty umorzeń dla środków amortyzowanych metodą degresywną (w dniu rozpoczęcia obliczeń) Stosowanie w tej grupie pól pojęcie roku degresywnego wynika z możliwości różnego sposobu określania w panelu Amortyzacja degresywna ustawień modułu, momentu początku kolejnego roku w amortyzacji degresywnej.
W bieżącym roku degresywnym W tym polu należy wpisać kwotę umorzenia środka trwałego w roku degresywnym, w którym rozpocznie się proces ewidencjonowania umorzeń w systemie. Należy wpisać kwotę umorzeń za okres od pierwszego dnia roku degresywnego, trwającego w momencie rozpoczęcia obliczeń przez system, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego datę rozpoczęcia obliczeń w systemie. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
W poprzednim roku degresywnym W tym polu należy wpisać kwotę umorzenia środka trwałego w roku degresywnym poprzedzającym rok, w którym rozpocznie się proces ewidencjonowania umorzeń w systemie. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
Parametry ostatniej aktualizacji środka przeprowadzonej na dzień przed rozpoczęciem obliczeń Data na dzień W tym polu należy wpisać datę przeprowadzenia tej operacji aktualizacji. Pole wspólne dla obu rodzajów amortyzacji.
Współczynnik W tym polu należy wpisać wartość współczynnika, który został użyty w trakcie ostatniej aktualizacji opisywanego środka trwałego. Pole wspólne dla obu rodzajów amortyzacji.
Przyrost netto z aktualizacji W tym polu należy wpisać kwotę zwiększenia wartości netto środka trwałego w wyniku przeprowadzenia aktualizacji. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
Zmiany wartości po aktualizacji Jeżeli po ostatniej aktualizacji wartości przeprowadzona została zmiana wartości środka trwałego, w tym polu należy wpisać jej kwotę. Pole tylko dla amortyzacji podatkowej.
Umorzenie za rok 1995 W tym polu należy wpisać faktyczną kwotę dokonanego w 1995 roku umorzenia opisywanego środka trwałego. Pola dostępne dla obu rodzajów amortyzacji.
Umorzenie w roku 1994 W tym polu należy wpisać faktyczną kwotę dokonanego w 1994 roku umorzenia opisywanego środka trwałego. Pole tylko dla amortyzacji bilansowej.
Tylko dla amortyzacji metodą naturalną widoczne jest pole: Resurs rozpoczęcia obliczeń (dla metody naturalnej) W tym polu należy wpisać dotychczas zużyty (wypracowany) resurs środka, dla środków amortyzowanych metodą naturalną. Pole tylko dla amortyzacji bilansowej. |
W panelu Miejsca możliwe jest określanie kolejnych i przegląd dotychczasowych miejsc użytkowania środka oraz określenie listy grup, do których aktualnie zaliczony jest środek trwały.
Aktualne miejsce użytkowania W tym opuszczanym polu listy widoczna jest nazwa miejsca użytkowania, do którego aktualnie jest przydzielony środek trwały. Jeżeli środek nie jest przypisany do żadnego miejsca to widoczny jest napis Brak miejsca użytkowania. W celu zmiany miejsca użytkowania należy wybrać z listy nowe miejsce użytkowania. Miejsca użytkowania muszą być wcześniej zdefiniowane w oknie Miejsce użytkowania.
Miejsca użytkowania są dostępne w układzie struktury drzewiastej.
LISTA ZMIAN MIEJSC UŻYTKOWANIA ŚRODKA W tabeli widoczna jest lista kolejnych miejsc użytkowania środka trwałego. Data obok nazwy miejsca użytkowania oznacza dzień, w którym środek został przypisany do tego miejsca.
LISTA GRUP, DO KTÓRYCH NALEŻY ŚRODEK W tabeli widoczna jest lista grup do których aktualnie należy środek trwały. |
Panel zawiera informacje o środku trwałym, które nie należą tematycznie do żadnego z pozostałych paneli.
Osoba odpowiedzialna Można tu wybrać osobę odpowiedzialną za nadzór nad opisywanym środkiem trwałym. Przycisk Kartoteka osób odpowiedzialnych na dole listy otwiera okno Lista osób, w którym można wyszukać osobę lub dodać nową.
KOSZTY EKSPLOATACJI DLA ŚRODKA Można tu ewidencjonować koszty związane z eksploatacją środka trwałego:
CECHY ŚRODKA Możliwe jest tu przypisanie do środka dowolnej liczby cech charakteryzujących środek.
W polu Uwagi można wpisać dodatkowe uwagi dotyczące opisywanego środka trwałego. Są one zapisywane w bazie danych i ujmowane w wykazach tworzonych przy pomocy raportów. |
Otwarcie panelu następuje przez wybranie zakładki z jego nazwą w dolnej części okna.