Ustawienia > Parametry stałe > Rejestry i konta VAT | | Drukuj |
W tym dialogu można ustalić parametry niezbędne podczas rozliczania VAT.
Zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną
W polu Proporcja odliczenia podatku naliczonego należy wpisać proporcje kwot obrotu z działalności uprawniającej do odliczenia VAT i obrotu ogółem, obliczone zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług na podstawie obrotów poprzedniego roku.
Należy również wybrać sposób obliczania kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT jako liczonej od sumy dokumentów w okresie lub oddzielnie dla każdego dokumentu.
Zakupy z zastosowaniem proporcji VAT (Centrum wsparcia) >>
Pole 'Proporcja wstępna VAT' w deklaracji JPK_V7 (Centrum wsparcia) >>
Kurs - Rozliczanie podatku VAT z zastosowaniem proporcji w Symfonia Finanse i Księgowość*
* Po zalogowaniu do Akademii Symfonii podstawowe kursy dostępne są bezpłatnie w ramach abonamentu MINI. Instrukcja logowania>> |
Podział Rejestru VAT
Grupa pól Podział Rejestru VAT określa proporcję podziału rejestru VAT i sposób doliczenia zaokrągleń dla odliczeń związanych z zakupami dotyczącymi pojazdów wykorzystywanych zarówno do celów firmowych jak i prywatnych.
Uwzględnianie zakupów w deklaracjach VAT i raportach JPK
Zakupy ze stawką zwolnioną – gdy zaznaczone, rejestry zakupu ze stawką zwolniony z VAT (ZW) uwzględniane będą w deklaracjach VAT oraz raporcie Jednolity plik kontrolny dla rejestrów VAT.
Zakupy ze stawką 0% – gdy zaznaczone, rejestry zakupu ze stawką 0% uwzględniane będą w deklaracjach VAT oraz raporcie Jednolity plik kontrolny dla rejestrów VAT
Aby rejestr został uwzględniony musi w definicji mieć zaznaczoną opcję Uwzględnij w deklaracjach VAT oraz raportach JPK.
Uwzględnianie zerowych wpisów w rejestrach
na zestawieniu rejestrów, rejestrach VAT i raportach JPK – zaznaczenie opcji skutkuje wykazywaniem wpisów w rejestrach o wartości zerowej, na wydrukach i zestawieniach rejestrów VAT oraz na raportach JPK.
Konta księgowe w oknie Rejestry i konta VAT można wprowadzać ręcznie lub bezpośrednio z Planu kont, poprzez rozwinięcie listy w polach wyboru.
Obszar poniżej podzielony jest na panele:
W tym panelu dostępna jest tabela zawierająca listę i opis zdefiniowanych w programie stawek VAT. Użytkownik może określić stawki VAT, które będą aktywne (wyświetlane podczas wprowadzania danych do rejestru VAT). Można zdefiniować dowolną liczbę stawek podatku VAT.
Polecenia w panelu Stawki VAT: Dodaj – Przycisk ten powoduje dodanie nowej linii, w której można wpisać opis nowej stawki. Usuń – Wybranie tego przycisku usuwa zaznaczoną pozycję na liście stawek VAT. Jeżeli wybrana do usunięcia stawka VAT była już wykorzystywana, to nie może być usunięta. Pojawi się wtedy komunikat z propozycją jej deaktywacji. Jeśli stawka nie była użyta w dokumentach, ale była użyta w definicji rejestru, można ją usunąć, ale po usunięciu należy zaktualizować definicje rejestrów, w których była użyta usunięta stawka (program ostrzega o tym w czasie usuwania stawki).
Kolumny tabeli: Opis – W tej kolumnie można wpisać opis wprowadzanej stawki. Użytkownik może wpisać dowolną treść, charakteryzującą definiowaną stawkę. Opis ten jest wyświetlany w rozwijanych listach programów, np. w czasie definiowania rejestrów VAT. Stawka – W tej kolumnie należy wpisać wartość stawki VAT. Będzie ona wykorzystywana do obliczeń kwot VAT. Aktywna – Zaznaczenie tego pola wyboru oznacza, że stawka jest aktywna, tzn. dostępna do wykorzystywania w oknach programu. Jeśli nieaktywna stawka była użyta w definicji rejestru, należy zaktualizować stawkę w definicji rejestru, w przeciwnym wypadku nadal będzie się pojawiać w czasie wprowadzania danych do dokumentu (program ostrzega o potrzebie aktualizacji rejestrów w czasie deaktywacji stawki). Data od – W tej kolumnie należy wpisać datę, od kiedy stawka obowiązuje. Data do – W tej kolumnie należy wpisać datę, do kiedy stawka obowiązuje.
Daty graniczne obowiązywania stawek nie są bezwzględne. W przypadku próby wykorzystanie stawki w okresie kiedy ona nie obowiązuje pojawi się jedynie komunikat ostrzegawczy, ale nie jest blokowane księgowanie dokumentów. Ważności stawki jest sprawdzana z datą operacji gospodarczej. |
Zawiera definicje masek kont podpowiadanych podczas wprowadzania dokumentów VAT.
Konta VAT-u należnego i VAT-u naliczonego wprowadza się w oddzielnych kolumnach, w zależności od typu wybranego dokumentu.
Definiując maskę należy pamiętać, że * zastępuje dowolną ilość znaków, a ? zastępuje dowolny jeden znak. 2?? oznacza wszystkie konta zaczynające się cyfrą 2, również konta analityczne, czyli np. 200, 201-1, 220-1 itp. Natomiast w ?01 oznacza wszystkie konta, które kończą się cyframi 01, czyli np. 201, 301, 401 itp.
Przykładowa definicja masek kont dla dokumentów FVS i FVZ:
W masce konta kontrahenta zamiast x program uzupełni identyfikator wybranego na dokumencie kontrahenta.
Podpowiadaj konta – Zaznaczenie tego pola wyboru włącza mechanizm podpowiadania kont podczas wprowadzania dokumentów do rejestrów VAT. W przypadku dokumentu specjalnego w charakterze zakupu z samoopodatkowaniem można podać dwa konta VAT: należny i naliczony. W kolumnie Skrót tabeli jest widoczna lista typów dokumentów objętych mechanizmem. Dla każdego z nich można w kolumnach Kontrahent, Netto i Vat wpisać odpowiednie maski kont. |
W tym panelu dostępna jest tabela kont do rejestracji podatku VAT. Konta te używane są do kontroli zgodności kwot w rejestrze VAT i w zapisach dokumentu. Weryfikacją objęte są dokumenty z rejestrami VAT, z wyjątkiem rejestru VAT niepodlegającego odliczeniu.
W programie funkcjonuje mechanizm weryfikacji poprawności zapisów księgowych z rejestrami VAT, który podczas zapisywania dokumentów posiadających rejestry VAT np. faktura VAT sprzedaż, faktura VAT sprzedaż w walucie obcej sprawdza, czy suma VAT z rejestrów VAT zgadza się z zapisami na kontach podanych w tej tabeli okna Rejestry i konta VAT.
Jeżeli wprowadzono do tabeli zapisy o poniższym charakterze, to z prawej strony numeru danego konta wyświetlane jest ostrzeżenie w postaci znaku (wykrzyknik wpisany w żółty trójkącik): •wpisanie konta pozabilansowego, •wpisanie konta na nieostatnim poziome analityki; czyli przykładowo, jeżeli w planie kont występuje konto 221 posiadające analityki 221-1, 221-2, 221-3, 221-4, 221-5-x, to po wprowadzeniu konta 221 zostanie przy nim automatycznie przypisany znak ostrzeżenia.
W przypadku wprowadzenia konta, które nie istnieje w planie kont na ekranie ukaże się poniższy komunikat oraz wystąpi blokada zapisu (blokada wystąpi również przy próbie wprowadzenia konta o takim samym numerze, jakie zostało już wcześniej zapisane w tabeli).
Kontami rejestracji VAT będą najczęściej konta bilansowe zespołu ”2”, choć takim kontem rejestracji VAT może też być konto wynikowe. |
W tym panelu dostępna jest konfiguracja obsługi ulgi na złe długi.
Rozwijane listy w grupie ustawień Typ dokumentu służą do wyboru typów dokumentów sprzedaży i zakupu, które będą rejestrowały zmniejszenie i zwiększenie VAT.
Typy dokumentów i wykorzystywane w nich rejestry VAT należy samodzielnie zdefiniować. Rozwijane prezentują typy dokumentów z przypisanymi rejestrami: •typ Zakup, rodzaj Zmniejszenie VAT z tytułu niezapłaconych zobowiązań, •typ Zakup, rodzaj Zwiększenie VAT z tytułu zapłaconych zobowiązań, •typ Sprzedaż, rodzaj Zmniejszenie VAT z tytułu niezapłaconych należności, •typ Sprzedaż, rodzaj Zwiększenie VAT z tytułu zapłaconych należności.
W grupie ustawień Konta korekty VAT należy wprowadzić konta księgowe, na których księgowany będzie VAT należny, VAT naliczony oraz Przeksięgowanie VAT. Konta można wpisać z klawiatury lub kliknąć przycisk otwierający okno planu kont, w którym należy wybrać konto i zatwierdzić przyciskiem Użyj.
Ustawienie Metoda korekty określa jakie storno będzie stosowane w dokumentach korekty.
Liczba dni przeterminowanych określa czas, od którego płatności uważane są za przeterminowane w kontekście ulgi na złe długi.
|
Zapisz – Wybranie tego przycisku zapisuje wprowadzone w oknie dialogu zmiany i zamyka okno.
Anuluj – Wybranie tego przycisku zamyka okno bez zapisywania wprowadzonych informacji.