Informacje podstawowe > Bufor, Księgi, Wzorce | | Drukuj |
Bufor
Program umożliwia czasowe przechowywanie wprowadzonych dokumentów w buforze aż do momentu, gdy zostaną ostatecznie zaksięgowane w księgach.
Dane do bufora mogą być wprowadzane podczas wielu sesji i nie są tracone po zamknięciu programu.
Bufor to miejsce, gdzie można umieścić dokument jeszcze niekompletny. Program przeprowadza kontrolę jego poprawności i informuje o błędach, ale nie blokuje, pomimo błędów, wprowadzenia dokumentu do bufora. Umieszczanie dokumentu w buforze jest zgodne z przepisami księgowymi, które zezwalają na księgowanie dokumentów w terminie 14 dni.
Jeżeli poprawiasz błędne dokumenty w buforze i chcesz szybko przejść do następnego lub poprzedniego błędnego dokumentu z listy, naciśnij w oknie dokumentu klawisz Ctrl+F11 lub Ctrl+F12.
Ważną cechą dokumentów umieszczonych w buforze jest to, że mogą być księgowane grupowo. Wystarczy tu tylko zaznaczyć grupę dokumentów przeznaczonych do zbiorowego księgowania i kolejno wydać polecenie odnoszące się już do całego zbioru zaznaczonych dokumentów.
Dokumenty wprowadzone do bufora są traktowane przez program nieco inaczej niż dokumenty zaksięgowane w księgach handlowych. Jednak kwoty z tych dokumentów mogą być, na życzenie, ujmowane w raportach o zapisach lub obrotach kont. Program rejestruje terminy rozliczeń tych dokumentów i są one uwzględniane w rozrachunkach.
Przeglądanie listy dokumentów >>
Księgi
Księgi to odpowiednik tradycyjnych ksiąg handlowych. Do ksiąg zapisuje się dokumenty w sposób trwały, bez możliwości usunięcia lub zmodyfikowania danych. Poprawki można wprowadzać tylko dokumentami korygującym.
Przeglądanie listy dokumentów >>
Wzorce
Wzorzec to częściowo wypełniony dokument, który możesz wykorzystać jako szablon do szybkiego tworzenia innych dokumentów. Wzorce są przechowywane niezależnie od dokumentów zaksięgowanych i dokumentów z bufora.
Wzorzec przechowuje układ dokumentu, a także daty, kwoty, konta – wszystko to, co zostało zapisane w dokumencie. Możesz też tworzyć oddzielnie wzorce rozksięgowania, przydatne przy wprowadzaniu dokumentów związanych z rejestrem VAT. Prawidłowo zdefiniowane wzorce rozksięgowania mogą znacznie przyspieszyć wprowadzanie nowego dokumentu. W przypadku użycia w dokumencie kontrahenta incydentalnego, po zastosowaniu wzorca zostaje w dokumencie przepisane konto rozrachunkowe użyte we wzorcu rozksięgowania. Aby tego uniknąć proponujemy tworzyć oddzielnie wzorce rozksięgowania dla kontrahentów stałych i oddzielne dla kontrahentów incydentalnych. Wzorzec jest zapisywany w oddzielnej bazie danych, będzie więc pamiętany aż do momentu usunięcia go z tej bazy przez użytkownika.
•Podobny efekt można osiągnąć wciskając klawisz F9. W ramach tej samej sesji można w ten sposób przywołać ostatnio wprowadzany dokument.
•Jeżeli chcesz skopiować dokument wprowadzony do bufora lub do ksiąg, w oknie prezentującym listę dokumentów naciśnij przycisk Kopia, a następnie Nowy.
Zobacz także:
Jak utworzyć nowy wzorzec dokumentu?
Jak korzystać z wzorca przy wprowadzaniu dokumentu?
Jak utworzyć nowy wzorzec rozksięgowania?
Jak korzystać z wzorca rozksięgowania podczas wprowadzania dokumentu?
Jak utworzyć wzorzec dokumentu - odliczenie 75% kosztów eksploatacji samochodu?