Instrukcja użytkownika > Rozliczanie umów cywilnoprawnych > Umowy zlecenia

Drukuj

Umowy zlecenia

Standardowo możemy ewidencjonować i rozliczać umowy zlecenia na kilka sposobów:

umowy jednorazowe - wystawiamy umowę na konkretny okres i kwotę, następnie jednorazowo naliczamy wynagrodzenie po zakończeniu umowy

umowy ratalne - wypisujemy umowę na dłuższy okres i na konkretną kwotę, a zapłaty rozplanowujemy w ratach, po podaniu ilości rat proponowany jest harmonogram wypłat, który można jeszcze ręcznie skorygować, wynagrodzenia naliczamy w ratach co określony czas (np. raz w tygodniu, raz w miesiącu)

umowy płatne wg zadanej (umówionej) stawki (za godzinę, za czynność itp.) - wystawiona umowa na zamknięty okres nie zawiera konkretnej kwoty, tylko stawkę jako podstawę do naliczenia wynagrodzenia, wynagrodzenie może być wypłacane jednorazowo lub etapami po wprowadzeniu ilości godzin lub wykonanych czynności

umowy otwarte - określony jest czas trwania umowy i ogólne warunki wynagrodzenia, natomiast dopiero przy kolejnych wypłatach lub wypłacie jednorazowej podajemy konkretną kwotę

umowy otwarte definiowalne - kwota umowy oblicza się na liście płac wg zadanego algorytmu i przepisuje się do utworzonej pustej wypłaty umowy otwartej (dowolnie zdefiniowany składnik wynagrodzenia rodzaju inne składniki połączony z polem systemowym Kwota umowy zlecenia (patrz Składniki wynagrodzeń - połączenie z polem systemowym)

Dodatkowo możemy tak zmodyfikować system wynagrodzeń, żeby naliczać umowy zlecenia na podstawie samemu zdefiniowanych składników (patrz Definiowanie i nadzór - Rodzaje dochodów na listach - Dochody z umów cywilnoprawnych). W ten sposób można zaimplementować naliczanie umów wg kilku różnych stawek lub dowolne wyliczenie kwoty umowy zlecenia (jednorazowe lub wielokrotne).

W rozliczeniu rocznym PIT naliczeniom z ewidencji umów zleceń można przypisać następujące źródła przychodów:

przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym z umowy zlecenia i o dzieło

kontrakt menedżerski

prawa autorskie

Rozliczenia umowy-zlecenia rozpoczynamy od przejścia do ewidencji umów-zleceń b10_umzlec. Będąc na liście pracowników możemy wejść do ewidencji na dwa sposoby:

w Aktualnym zatrudnieniu b10_azatr klikając na klawiszu Umowy-zlecenia,

klikając w ikonę b10_umzlec bezpośrednio z okna głównego.

Wprowadzamy b10_ins umowę-zlecenie (Ins).

90101

Wypełniamy:

Aneks do umowy zlecenia - zaznaczamy, gdy chcemy aneksować wcześniejszą umowę zlecenia (wg stawki), którą wybieramy z listy po prawej stronie. Po wybraniu tej opcji aneksowana umowa nie będzie podlegała jakimkolwiek zmianom, natomiast zmieniać możemy tylko aneks do niej (np.datę zakończenia, stawki, kwoty)

Rejestr umów - wybieramy z dostępnych rejestrów umów cywilnoprawnych

Data zawarcia umowy - data podpisania umowy nie jest równoznaczna z datą rozpoczęcia

Data rozpoczęcia, Data zakończenia - okres zatrudnienia objęty umową

Numer kolejny - podstawia się numer kolejny umowy dla danego rejestru

Numer - wyświetla się na podstawie numeru kolejnego, daty zawarcia umowy i układu numeru w wybranym rejestrze

Treść - treść umowy można wpisać ręcznie lub wybrać z biblioteki (wciskając Ctrl Enter lub klikając w przycisk b10_dots); z biblioteki warto korzystać, jeśli treści będą się powtarzać

W przypadku wyboru kilku pozycji z biblioteki, kolejne pozycje wprowadzamy klikając Wybierz jednocześnie przytrzymując klawisz Shift

Pracownik własny - pole zaznacza się automatycznie, jeśli osoba jest już zatrudniona na umowę o pracę, co powoduje, że zaznaczają się wszystkie składki ZUS

Próg kosztów - jeśli zaznaczymy tę opcję i podstawiona na liście płac kwota nie przekroczy określonej w parametrach naliczania wartości próg naliczania kosztów, to kwota ta zostanie objęta podatkiem zryczałtowanym (na PIT-8A) bez kosztów; przy nie zaznaczonej opcji, kwota zawsze objęta będzie podatkiem po odjęciu standardowych kosztów (na PIT-11), nawet jeśli nie przekroczy progu

Prawa autorskie - jeśli znaczymy, przy naliczaniu umowy uwzględnione zostaną 50% koszty uzyskania oraz w rozliczeniu rocznym PIT przychody z tego tytułu wykazane będą w innej pozycji (prawa autorskie, a nie umowy zlecenia i o dzieło)

Kontrakt menedżerski - jeśli zaznaczymy, w rocznym rozliczeniu PIT przychody z tego tytułu wykazane będą w odpowiedniej pozycji

Wynagrodzenie liczone - wynagrodzenie (płatne jednorazowo lub w ratach) możemy określić na kilka sposobów:

opodajemy od razu konkretną kwotę umowy (płatną jednorazowo lub w ratach - wg kwoty)

opodajemy stawkę (godzinową - wg stawki) i przed wypłatą wprowadzamy konkretną ilość (godzin)

ozaznaczamy wg stawki (pozostawiając stawkę pustą) i przed wypłatą wprowadzamy konkretną kwotę

WYNAGRODZENIE - w przypadku, gdy określiliśmy wynagrodzenie wg kwoty, uzupełniamy:

oKwota brutto - kwota umówionego wynagrodzenia brutto, czyli z podatkiem i składką ZUS

oIlość rat - w przypadku wypłaty kwoty umowy w kilku ratach, pojawi się dodatkowa tabela, w której możemy rozplanować wypłaty

oWypłacić na kolejnej liście - standardowo zaznaczone spowoduje automatyczne przeniesienie wprowadzonej umowy na listę płac; wyłączenie pola spowoduje, że wpis nie zostanie ujęty na kolejnej liście

oLista płac, Poz.na liście, Data wypłaty - dane z listy płac, na której naliczona została umowa, wpisują się automatycznie podczas naliczania na liście; w przypadku gdy wyłączymy opcję Wypłacić na kolejnej liście umowa ta nie zostanie uwzględniona na liście płac

oZostało do wypłaty brutto - saldo, czyli kwota pozostała do wypłaty

WYNAGRODZENIE - w przypadku, gdy określiliśmy wynagrodzenie wg stawki, uzupełniamy:

oStawka brutto - stawka za jednostkę (godzinę) pracy

oZa - opis jednostki pracy, należy wypełnić, żeby na umowie wydrukowana została stawka

oIle - bezpośrednio przed wypłatą podajemy ilość jednostek (godzin) pracy

WYNAGRODZENIE - LISTA WYPŁAT - w przypadku, gdy wybraliśmy wg stawki mamy 2 przypadki:

ojest podana stawka

Ile - podajemy ilość, która przemnożona przez stawkę da kwotę brutto

S - podajemy według której stawki obliczamy kwotę brutto (do wyboru są 3 stawki)

Kwota korekty - do kwoty brutto dosumowana zostanie podana tu kwota

Kwota brutto - wylicza się jako stawka*ilość+kwota korekty

 

Jeśli mamy kilka wpisów, bo wynagrodzenie jest liczone z kliku stawek i chcemy wypłacić je jedną pozycją na liście płac należy w kolumnie W wstawić X w każdej pozycji, która ma być zsumowana.

onie ma podanej stawki (umowa otwarta)

Kwota brutto - podajemy konkretną wartość, lub dla umowy otwartej definiowalnej zostawiamy pustą - kwota podstawi się dopiero po przeliczeniu na liście płac

SZCZEGÓŁY - dodatkowe warunki umowy:

oZawód, Wymiar czasu pracy - dodatkowe, niewymagane pola informacyjne

oSzczegółowe warunki wynagrodzenia - uściślenie warunków wynagrodzenia wymagane w przypadku, gdy nie podajemy od razu kwoty ani stawki; drukuje się na umowie

oZlecenie - na podstawie tego zlecenia utworzy się automatycznie wpis w ewidencji kosztów b10_koszty ewidencji kosztów z rodzajem kosztów określonym w rejestrze umów; później na podstawie ewidencji kosztów generuje się struktura kosztów podczas naliczania wynagrodzeń

SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA - gdy Pracownik własny składki na ubezpieczenia są naliczane, jak w przypadku umowy o pracę, dla pracownika zatrudnionego tylko na umowę-zlecenie ustalamy:

oUbezpieczenie zdrowotne - zaznaczamy, jeśli podlega składce na ubezpieczenie zdrowotne

oZUS - zaznaczamy, jeśli podlega składkom na ubezpieczenie społeczne i dodatkowo ustawiamy, czy praca W siedzibie firmy i czy będzie składka na Dobrowolne chorobowe

oDo podstawy chorobowego - po zaznaczeniu wypłacona kwota umowy zlecenia będzie stanowić podstawę zasiłku chorobowego (patrz - Zasiłki ZUS opodatkowane); pole dostępne po zaznaczeniu Dobrowolnego chorobowego

oEmerytalne, Rentowe, Chorobowe, Wypadkowe - pola informujące, jakie składki na ubezpieczenie społeczne zostaną naliczone

oFundusz Pracy - zaznaczamy, jeśli podlega składce na Fundusz Pracy

oFGŚP - zaznaczamy, jeśli podlega składce na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

oKod tytułu ubezpieczenia - kod ten podpowiada się przy tworzeniu zgłoszenia do ZUS (ZUA/ZZA) oraz podczas naliczania list płac, na podstawie którego uwzględniony zostanie na raportach ZUS RCA/RZA

 

Dla umów zleceń wg stawki jest możliwość włączenia zapamiętywania historii zmian składek b10_his w Ustawieniach - Ustawieniach kadrowych.

SPOSÓB ZAPŁATY - określamy sposób zapłaty drukowany na umowie, również faktyczne naliczenie kwoty na rachunek lub do wypłaty zależy od tej opcji (Płatne)

Podczas wypisywania umowy zlecenia przy określaniu wysokości wynagrodzenia możemy posłużyć się b10_kalkulator kalkulatorem płacowym.

 

Rejestr godzin

Rejestr godzin jest dostępny poprzez ikonę b10_rejgo

90102

Dla umów zleceń wg kwoty rejestr wypełnia się automatycznie godzinami pracy. Program wylicza wówczas maksymalny czas pracy tak, by nie została przekroczona minimalna stawka godzinowa określona w Parametrach. Godziny te można poprawiać zgodnie z faktycznym czasem pracy, np. gdy w jeden dzień zleceniobiorca pracował mniej a w drugi więcej.

Dla umów zleceń wg stawki rejestr wypełnia się tylko datami. Godziny należy uzupełnić samemu w formacie GG:MM np. 04:20 .

Rejestr godzin można uaktualnić w dowolnej chwili. Dla umów wg kwoty na zakładce Lista pod prawym przyciskiem myszy. Natomiast dla umów wg stawki stojąc na wypłaconej racie prawy przycisk myszy.

Pod b10_print jest dostępny wydruk Umowa zlecenia - rejestr godzin, gdzie można podać zakres dat za jaki chcemy wydrukować rejestr. Przydatne, gdy umowa jest na dłuższy okres i wypłacana jest ratami.

Można wygenerować zbiorcze zestawienie rejestru godzin z umów zleceń w zadanym okresie (patrz Raporty - Rozliczenie czasu pracy - Czas pracy umowy zlecenia).

Poprawę danych b10_edit w umowie umożliwia klawisz F6.

Wystawioną umowę możemy wydrukować b10_print  funkcją F2, stojąc na odpowiedniej umowie.

Podobnie możemy wydrukować rachunek do umowy, ale wcześniej powinniśmy naliczyć umowę na liście płac, czyli:

utworzyć listę płac b10_listyplac umów zleceń z definicją (Umowy zlecenia)

wprowadzić pracownika na listę b10_ins

naliczyć wprowadzonego pracownika b10_kalkulator

Fakt wydruku umowy oraz rachunku do umowy może zostać zapamiętany w dzienniku wydruków - patrz Rozliczenia końcowe - Dziennik.

Umowy w ewidencji możemy przeglądać za zadany okres, ustawiany we właściwościach b10_tryb po wciśnięciu F4.

Rachunek do umowy możemy również wydrukować bezpośrednio po naliczeniu umowy na liście płac, klikając w oknie Pozycje listy ikonę b10_print wydruki i wybierając Rachunek do umowy.

W przypadku listy płac z wieloma pozycjami wypłat umów zlecenia możemy wszystkie rachunki wydrukować zbiorczo b10_print ustawiając się na tej liście. W menu wydruku pojawi się dodatkowa pozycja Rachunki do umowy zlecenia.

90103

W przypadku umów wypłacanych kilkukrotnie (umowy ratalne, wg stawki, otwarte) każda wypłata musi odbywać się na innej liście płac. W szczególnych przypadkach istnieje możliwość wypłacenia umowy na kilku pozycjach tej samej listy, po zaznaczeniu w menu Ustawienia - Ustawienia płacowe na zakładce Przeliczanie opcji Wypłacaj umowy zlecenia lub o dzieło na kilku pozycjach tej samej listy. Dotyczy to jednak tylko umów wg stawki i umów otwartych (wg stawki z pustą stawką).

Jeśli chodzi o umowy zlecenia objęte dobrowolną składką chorobową, ich kwoty powinny wchodzić do podstawy chorobowego podczas obliczania zasiłków chorobowych. Dotyczy to jednak tylko umów zleceń ciągłych, trwających przynajmniej ponad miesiąc. W takim wypadku kwota oskładkowanej umowy wchodzi do podstawy chorobowego dla zwolnienia trwającego tylko w okresie umowy. Zatem umowy zlecenia wchodzą automatycznie do podstawy chorobowego, gdy spełnione są następujące warunki:

umowa zlecenia podlega ZUS (została objęta dobrowolną składką chorobową), i w miesiącach, które wchodzą do podstawy chorobowego zostały naliczone od niej składki chorobowe

umowa zlecenia jeszcze trwa, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu

zostało wymuszone zwiększenie podstawy chorobowego poprzez zaznaczenie pola Do podstawy chorobowego

Umowy zlecenia zachowują się podobnie do składników wynagrodzeń, których właściwość do podstawy chorobowego została ustawiona na nominalne jeśli przyznano.

By wypłacić zasiłek chorobowy zleceniobiorcy należy zapoznać się z Zasiłki ZUS opodatkowane.

Umowy zlecenia objęte obowiązkową składką chorobową (pracownicy zatrudnieni także na umowę o pracę) wchodzą do podstawy chorobowego niezależnie od czasu ich trwania.

Umowy zlecenia możemy również zaimportować z zewnątrz, jeśli przygotujemy wcześniej plik tekstowy (TXT) lub arkusz w Excelu (XLSX) z danymi w odpowiednim formacie. Przykładowe pliki z danymi do importu znajdziemy w podkatalogu EXPORT.