Informacje podstawowe > Zanim rozpoczniesz wprowadzanie danych | | Drukuj |
Na przygotowanie do pracy z programem trzeba poświęcić trochę czasu i wysiłku, ale nakłady te będą procentowały w przyszłości efektywniejszą i łatwiejszą pracą. Możesz uniknąć w ten sposób konieczności dokonywania zmian i zakłócania ciągłości pracy w firmie.
Każdy dokument księgowy należy sprawdzić, zadekretować i dopiero po tym wprowadzić do ksiąg handlowych. O ile dwie pierwsze czynności musi wykonać księgowy, wprowadzać dokumenty może osoba bez przygotowania księgowego, natomiast księgowanie – po sprawdzeniu – przeprowadza pracownik mający odpowiednie uprawnienia nadane w programie.
Jeżeli w dziale księgowości Twojej firmy pracuje wiele osób, zapewne każda z nich odpowiada za pewien wycinek pracy. Dobrze jest przemyśleć ponownie zasady organizacji i podziału pracy – być może zmieni się czasochłonność wykonywania poszczególnych czynności.
Każdy z użytkowników programu będzie miał dostęp tylko do czynności przypisanych mu w uprawnieniach i tylko za pośrednictwem określonego dla niego hasła.
Poniższe czynności można przeprowadzić zarówno na danych rzeczywistych Twojej firmy, jak i na danych firmy Demo, tylko na próbę.
•Po założeniu firmy uzgodnij plan kont. Najpierw obejrzyj wygenerowany wzorcowy plan kont. Ten plan kont będzie miał podpisane kartoteki Kontrahenci, Pracownicy i Urzędy pod odpowiednie konta.
•Zmodyfikuj plan kont zgodnie z wymogami swojej firmy, a także zgodnie z wymogami sprawozdawczości GUS. Zwróć uwagę na konta funduszy i kapitałów oraz konta kosztowe.
•Przejrzyj układ bilansu i rachunku zysków i strat i zmodyfikuj zgodnie ze swoimi preferencjami.
•Zanim zaczniesz wykorzystywać do rozliczeń kartoteki podpisane w planie kont, najpierw wprowadź dane do tych kartotek. Jeśli będziesz wprowadzać nierozliczone transakcje sprzed daty rozpoczęcia pracy z programem, wprowadź dla tych transakcji dane o kontrahentach, pracownikach i urzędach. Wprowadź dane do kartoteki Waluty.
•Podaj konta specjalne, w tym konto Wynik finansowy.
•Jeżeli rozpoczynasz pracę w ciągu roku rozrachunkowego, wprowadź bilans otwarcia i obroty rozpoczęcia. Jeśli chcesz zarejestrować nierozliczone transakcje, wprowadź je także do programu. Podobnie musisz wprowadzić zapisy walutowe.
•Zdefiniuj zgodnie z własnymi potrzebami typy dokumentów księgowych.
•Określ zaokrąglenia dla wykonywanych w programie obliczeń.
•Zdefiniuj wzorce, które będziesz mógł wykorzystać przy wprowadzaniu dokumentów i danych do rejestru
Jeżeli wszystkie operacje zakończyły się pomyślnie, oznacza to, że najtrudniejsze masz już za sobą. Możesz rozpocząć bieżącą pracę z programem.
Szybkie linki
2.Instalacja jednostanowiskowa programu Symfonia Finanse i Księgowość (Centrum pomocy)
3.Tworzenie nowej firmy (Centrum pomocy)
4.Pierwsze logowanie i uzupełnianie danych
5.Modyfikacja planu kont (Centrum pomocy) | Plan kont
6.Wprowadzanie bilansu otwarcia (Centrum pomocy) | Bilans otwarcia
7.Wprowadzanie obrotów rozpoczęcia (Centrum pomocy) | Okno Obroty rozpoczęcia
8.Definiowanie oraz wprowadzanie podstawowych dokumentów sprzedaży:
a.Definiowanie rejestru VAT dla sprzedaży krajowej (Centrum pomocy) | Definiowanie rejestrów
b.Definiowanie faktury sprzedaży (Centrum pomocy) | Dodawanie definicji typu dokumentu
c.Wprowadzanie dokumentu dla operacji sprzedaż krajowa stawka ZW, 0%, 5%, 8%, 23% (Centrum pomocy) | Dokumenty księgowe
9.Definiowanie oraz wprowadzanie podstawowych dokumentów zakupu:
a.Definiowanie rejestru VAT dla zakupu krajowego (Centrum pomocy) | Definiowanie rejestrów
b.Definiowanie faktury zakupu (Centrum pomocy) | Dodawanie definicji typu dokumentu
c.Wprowadzanie dokumentu faktury zakupu (Centrum pomocy) | Dokumenty księgowe
10.Definiowanie szablonu numeracji dokumentów (Centrum pomocy) | Szablony numeracji
11.Wykazanie danych z rejestrów VAT z okresów sprzed rozpoczęcia pracy w programie (Centrum pomocy)
12.Import danych kartotekowych (kontrahenci, pracownicy, urzędy) z pliku w formacie 3.0
13.Generowanie deklaracji JPK_V7:
Zobacz także: