Aktualizacja przeznaczona jest dla użytkowników wykorzystujących funkcjonalność wysyłki dokumentów do Symfonia KSeF.
Nowy format faktur KSeF Struktura logiczna faktur dla KSeF została zaktualizowana do formatu FA(2). Nowa struktura od 1 września 2023 r. zastępuje poprzednią jej wersję.
Inne zmiany •Poprawiono zapamiętywanie kolejności okien umożliwiając powrót do właściwego kontekstu, gdy okno jest zamykane.
Uwagi do konwersji Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.
Jeśli firma utworzona została w programie Symfonia Środki Trwałe to pierwsze logowanie w Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość wymaga konwersji komponentów modułu FBI (Symfonia Business Intelligence). Przy próbie zalogowania wyświetlony zostanie dialog uruchamiający konwersję. Zalecamy po utworzeniu firmy, przed rozpoczęciem pracy, zalogować się do Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość na konto użytkownika z prawami administracyjnymi, aby wykonać konwersję tego komponentu.
Konwersję firmy można wykonać od wersji 2022.2. |
Faktury zaliczkowe Rozszerzono funkcjonalność wystawiania faktur zaliczkowych o wystawianie ich do dokumentów zamówień obcych w PLN i w walucie. Zmiany dotyczą pracy z oknem w Nowym widoku od wersji 2023.
Dostępna w poprzednich wersjach obsługa zaliczek do kontraktów nie ulega zmianie, natomiast dodana została możliwość przygotowywania zaliczek do zamówień oraz ich częściowego i całkowitego rozliczania przez nowe typy dokumentów.
Nowe mechanizmy dla zaliczek umożliwiają: •wystawianie zaliczek na podstawie zamówień obcych, •częściowe lub całkowite rozliczanie poszczególnych pozycji zamówienia, •rozliczanie z rozbiciem proporcjonalnym do wartości poszczególnych pozycji zamówienia, •wprowadzanie zmian w zamówieniu bez konieczności korygowania zaliczki (mechanizm kopii archiwalnych zamówień obcych, dzięki któremu zachowana została zgodność zaliczki z postacią zamówienia obowiązującą w chwili przyjęcia zaliczki), •wystawianie faktur rozliczeniowych – dokumentu sprzedaży, który realizuje częściowe lub całkowite rozliczenie sprzedaży z zaliczkami.
Zaliczki do zamówienia Na oknie zamówienia dodano przycisk umożliwiający utworzenie do niego faktury zaliczkowej.
Przycisk Faktura zaliczkowa jest aktywny jest tak długo, aż wartość wystawionych do zamówienia zaliczek nie osiągnie wartości zamówienia.
Przycisk otwiera okno ustawień parametrów wprowadzanej zaliczki.
Na oknie zamówienia dodane zostało pole Realizacja przez zaliczki. Zaznaczenie pola wskazuje, że dokument rozliczany będzie przez zaliczki. Pole można zaznaczyć samodzielnie lub zostanie ono zaznaczone automatycznie, gdy do dokumentu wystawiana jest zaliczka.
Na liście pozycji zamówienia dostępna m.in. jest kolumna Zaliczki, z informacją o kwocie, jaką pozycja zamówienia została rozliczona z dokumentami zaliczkowymi.
Na liście pozycji dokumentu zaliczki dostępna m.in. jest kolumna Do rozliczenia, z informacją o pozostałej kwocie do rozliczenia pozycji.
Nowe faktury zaliczkowe będą wyświetlane tylko w oknach dokumentów sprzedaży w widoku Nowy widok - od wersji 2022.2. Przy pracy z dokumentami sprzedaży w widoku klasycznym nowe faktury zaliczkowe nie będą dostępne.
Przycisk Stan realizacji znajdujący się na pasku narzędziowym Listy pozycji, umożliwia podgląd podsumowania realizacji zamówienia zaliczkami.
Rozliczenie zaliczek z dokumentem sprzedaży Funkcjonalność faktur rozliczających umożliwia dokumentowanie sprzedaży realizowanej etapami. Dotychczasowa funkcjonalność faktur zaliczkowych końcowych nie była wystarczająca, gdyż nie pozwalała na częściowe rozliczanie zaliczek ze sprzedażą. Obecnie możliwe będzie zarówno całkowite rozliczenie zaliczki z fakturą sprzedaży (pierwsza wystawiona do zamówienia obcego faktura sprzedaży rozlicza całą kwotę zaliczki), jak również częściowe rozliczenie poszczególnych kwot z zaliczek z kolejnymi fakturami sprzedaży.
•Do obsługi procesu częściowego lub całkowitego rozliczenia zaliczek z fakturami sprzedaży wykorzystane są standardowe faktury sprzedaży. •Utworzenie faktury sprzedaży do zamówienia obcego jest możliwe z poziomu okna zamówienia obcego. W tym celu należy otworzyć dokument zamówienia i wcisnąć przycisk Dokument sprzedaży. •To, w jaki sposób pozycje zostaną zaprezentowane fakturze, zależy od parametru Ilość towaru na dokumencie sprzedaży do zamówienia obcego (Ustawienia > Firma > Parametry pracy > Zasady obliczeń).
Do obsługi zamówień z WZ w nowym procesie zaliczkowym należy ustawić parametr Ilość towaru na dokumencie sprzedaży do zamówienia obcego (Ustawienia > Firma > Parametry pracy > Zasady obliczeń) na opcję Wydana część zamówienia obcego.
•Po użyciu przycisku Wystaw standardowej faktury sprzedaży, jeżeli do zamówienia obcego (na podstawie którego wystawiona została faktura) zostały uprzednio wystawione właściwemu kontrahentowi powiązane z nim faktury zaliczkowe oraz istnieją nie rozliczone pozycje tych zaliczek, program wyświetli komunikat Dokument został rozliczony z zaliczkami, w kwocie. •Można zaakceptować automatyczne rozliczenie zaliczek, wtedy procedura wystawiania dokumentu będzie kontynuowana bez otwierania okna Rozliczenie zaliczek ze sprzedażą a odpowiednie zapisy rozliczeniowe powstaną automatycznie. •Można również zdecydować o edycji proponowanych przez program rozliczeń - automatycznie otwarte zostanie okno Rozliczenie zaliczek ze sprzedażą. •Możliwy jest podgląd i edycja rozliczenia przy pomocy przycisku Rozliczenie zaliczek w oknie faktury sprzedaży.
Przycisk Rozliczenie zaliczek otwiera okno Rozliczenie zaliczek ze sprzedażą przedstawiające zaliczki wystawione do zamówienia z podziałem na rozliczane przez nie pozycje. Na liście w kolumnie Kwota rozliczenia można wpisać kwotę z zaliczki dla rozliczenia pozycji na dokumencie sprzedaży. Kliknięcie przycisku Rozlicz automatycznie automatycznie wpisze kwoty rozliczenia.
Ponad listą zaliczek znajdują się dwa przyciski: •Rozlicz automatycznie – automatycznie uzupełnia (w kolumnie Kwota rozliczenia) kwoty z zaliczek jakie mają zostać użyte do rozliczenia dokumentu sprzedaży. •Usuń rozliczenie – zeruje kwotę rozliczenia.
Uwagi do prowadzenia rozliczeń: •Zamknięcie okna i rozliczenie zaliczek ze sprzedażą następuje, gdy użytkownik posłuży się przyciskiem OK. Zamknięcie okna bez rozliczenia zaliczek następuje po zastosowaniu przycisku Anuluj. •Po wprowadzeniu zmian w oknie Rozliczenie zaliczek ze sprzedażą, automatycznie przeliczane są wartości w tabeli na zakładce VAT dokumentu sprzedaży. Rozliczone kwoty zaliczek prezentowane są w tabeli ze znakiem minus, poniżej standardowych pozycji wynikających z wartości VAT wyliczanych na podstawie pozycji dokumentu sprzedaży. •Jeśli rozliczone pozycje zaliczek wystawione są w różnych stawkach VAT, wówczas na zakładce VAT kwoty rozliczonych zaliczek widnieją w rozbiciu na poszczególne stawki VAT. •Wartość faktury rozliczającej obliczana jest z pomniejszeniem od jej wartości sumy rozliczonych zaliczek. Wartość całkowita dokumentu (Netto, VAT, Brutto) prezentowana na zakładce Lista pozycji jest wyliczana jako suma kolumn z zakładki VAT z uwzględnieniem wierszy ujemnych. Wartość Do zapłaty dokumentu uwzględnia kwoty rozliczonych i wpłaconych zaliczek. •Jeśli któraś z pozycji faktury sprzedaży została częściowo lub całkowicie rozliczona z zaliczkami, to w tabeli jej pozycji wyświetlana jest kolumna Rozliczenie zaliczek, prezentująca wartość rozliczenia poszczególnych pozycji faktury z zaliczkami. •Zaliczka może być wielokrotnie wybierana na fakturach rozliczających aż do całkowitego jej rozliczenia. Przy wystawianiu do zamówienia obcego kolejnej faktury sprzedaży podpowiadane są te zaliczki, które pozostały do rozliczenia. •Wartość Do rozliczenia zaliczki, która została już częściowo rozliczona na fakturze sprzedaży jest odpowiednio pomniejszana przy kolejnych fakturach sprzedaży. •Faktury rozliczające są widoczne w kartotece dokumentów sprzedaży (są standardowymi fakturami sprzedaży). •W kartotece dokumentów sprzedaży wyświetlana jest kolumna Rozliczenie zaliczek, prezentująca łączną wartość rozliczenia zaliczek z daną fakturą. •Na zakładce Powiązania w fakturze sprzedaży, w ramach typu powiązania Faktury zaliczkowe widoczne są rozliczone dokumentem zaliczki. •Na zakładce Powiązania w zaliczkach, w ramach typu powiązania Dokumenty sprzedaży widoczne są faktury sprzedaży, którymi zostały rozliczone dokumenty zaliczkowe. •Standardowy wydruk faktury sprzedaży dla potrzeb faktur rozliczających rozszerzony jest o tabelę zawierającą numery rozliczonych faktur zaliczkowych oraz podsumowanie wartości Netto, VAT i Brutto zaliczek z tej tabeli. •Płatność do faktury rozliczającej zaliczkę obejmuje kwotę Do zapłaty faktury, czyli wartość brutto wynikającą z wartości sprzedaży pomniejszoną o powiązane zaliczki. Zasady tworzenia płatności dla faktur rozliczających zaliczkę są zgodne z zasadami obowiązującymi dla standardowych faktur.
Wydruk faktury rozliczającej zaliczkę jest możliwy jedynie przy użyciu opcji Wydruk dokumentu. Wydruk klasyczny nie prezentuje wszystkich wartości związanych z nowym procesem zaliczkowym.
Proponowane ustawienia schematów księgowania związanych z procesem zaliczkowym
Przyjęcie zaliczki:
Faktura sprzedaży rozliczająca zaliczki: Poniższy schemat księgowy jest odpowiedni dla faktury rozliczającej zaliczki. Pozostawia on jednoczesnie możliwość dekretacji faktury sprzedaży, która nie rozlicza zaliczek.
W przypadku, gdy faktura całkowicie rozlicza zaliczkę, w dekrecie faktury rozliczającej powstają jedynie zapisy równoległe (przeksięgowujące wartość z konta przychodów przyszłych okresów na konto sprzedaży). Jest to cecha szczególna przyjętego rozwiązania.
Edycja zaliczkowanego Zamówienia Obcego Możliwa jest edycja zamówienia, do którego pozycji została już wystawiona Faktura Zaliczkowa, na poniższych zasadach: •Zmiana w pozycji zamówienia, do którego (w którejkolwiek pozycji) istnieje powiązana pozycja faktury zaliczkowej jest możliwa, ale: ow wyniku edycji można zmniejszać wartość tej pozycji, ale tylko do wartości zaliczkowanej (sumy wartości powiązanych pozycji faktur zaliczkowych po odjęciu sumy wartości powiązanych pozycji korekt faktur zaliczkowych). oaby zmniejszyć wartość pozycji zamówienia poniżej wartości zaliczkowanej jest konieczne odpowiednie skorygowanie zaliczki, następnie można będzie edytować taką pozycję zamówienia do żądanej wartości. ow wyniku edycji można zwiększać wartość tej pozycji. omożna edytować zamówienie, do którego zostały wystawione już faktury zaliczkowe - możliwa jest edycja nagłówka, dodanie pozycji, usuwanie pozycji, edycja pozycji i zmiana towaru – z wyłączeniem niżej opisanych sytuacji: ▪zmiana stawki VAT nie jest możliwa. ▪zmiana towaru na taki, w którym występuje stawka inna niż dotychczasowa nie jest możliwa, z wyjątkiem zmiany towaru z pozostawieniem dotychczasowej stawki VAT. •Usunięcie pozycji zamówienia, do której istnieje powiązana pozycja faktury zaliczkowej jest niemożliwa. W takich wypadkach trzeba usunąć odpowiednią pozycję faktury zaliczkowej, następnie można usunąć taką pozycję zamówienia. •Możliwe jest usunięcie całego zamówienia, ale tylko w przypadku, gdy nie została do niego wystawiona żadna faktura zaliczkowa. W takich wypadkach konieczne jest usunięcie powiązanych faktur zaliczkowych, następnie można usunąć takie zamówienie.
Kopie archiwalne zamówień obcych Mechanizm kopii archiwalne zamówień został wprowadzony, aby móc pozyskiwać postać zamówienia zaliczkowego zawsze, gdy prezentowane jest ono wraz z zaliczką - dla zachowania zgodności. Do przygotowywania wydruku zaliczki, czy generowania pliku JPK pobierane są więc dane kopii archiwalnej zamówienia odpowiadającej zaliczce.
Jeśli wystawieniu dokumentów (sprzedaży lub zaliczek) do zamówienia obcego, zamówienie zostanie zmodyfikowane, to program zapamięta jego wcześniejszą wersję. Dla takiego zamówienia przy polu Numer dostępny przycisk otwierający okno Kopie archiwalne dokumentu z listą jego wcześniejszych wersji (przycisk otwiera podgląd dokumentu).
Z okien dokumentów wystawionych do zamówienia, odpowiednia kopia archiwalna dostępna jest na zakładce Powiązania.
Kopie archiwalne zamówienia obcego nie są widoczne w kartotece zamówień, zestawieniach i eksportach.
Nie ma możliwości edycji kopii. Podobnie nie jest możliwe wystawianie z poziomu kopii zamówienia innych dokumentów.
Po edycji Zamówienia Obcego i utworzeniu jego kopii nie jest już możliwa edycja powiązanych z tym zamówieniem zaliczek. Korygowanie takiej zaliczki nadal jest możliwe.
Faktury zaliczkowe do zamówienia - typy dokumentów Dodano 4 nowe charaktery dokumentów (wykorzystywane przy definiowaniu typów dokumentów), przeznaczone do obsługi nowych faktur zaliczkowych: •Nowa faktura zaliczkowa, •Nowa faktura zaliczkowa korekta, •Nowa faktura zaliczkowa walutowa, •Nowa faktura zaliczkowa walutowa korekta.
Po konwersji firmy do tej wersji, tworzone są predefiniowane typy dokumentów dla nowych faktur zaliczkowych: •Faktura zaliczkowa (NZZ), •Faktura zaliczkowa korygująca (NZZK), •Faktura zaliczkowa walutowa (NZW), •Faktura zaliczkowa walutowa korygująca (NZWK).
Wystawienie faktury zaliczkowej wykonywane jest z okna dokumentu zamówienia przyciskiem Faktura zaliczkowa. Same dokumenty zaliczkowe obsługiwane są przez okno w nowym widoku i nie można ich otworzyć w widoku klasycznym.
W kolumnie Wartość netto/brutto znajdują się kwoty wynikające z rozbicia deklarowanej kwoty zaliczki na pozycje – mogą być one edytowane. Po wszelkich zmianach wartość Do zapłaty z zaliczki musi być zgodna z Kwotą deklarowaną.
Można usuwać pozycje z zaliczki, jak również dodawać nowe. Nie ma jednak możliwości wprowadzenia do zaliczki towarów lub usług, które nie znajdowały się na zamówieniu.
Zamówienia - typy dokumentów Dla typów dokumentów Zamówienia obce oraz Zamówienia obce w walucie dodano: •parametr zaliczka określający typ i serię numeracji dokumentu faktury zaliczkowej dla definiowanego typu zamówienia. •pole realizacja przez zaliczki, gdy zaznaczone to nowy dokument będzie miał domyślnie zaznaczone pole Realizacja przez zaliczki.
Określenie typów dokumentów zaliczkowych dla zamówienia jest konieczne aby możliwe było wystawianie zaliczek do rzeczonego zamówienia.
Kartoteka Zamówienia obce W kartotece zamówień obcych dodano możliwość wyświetlenia kolumny Realizacja przez zaliczki informującej czy dane zamówienie oznaczone zostało jako "zaliczkowe".
Parametry pracy Do ustawień Parametrów pracy dodano grupę Parametry zaliczek zawierającą: •Zaliczki - proces zaliczkowy – ustawia który mechanizm obsługi zaliczek będzie dostępny: na podstawie kontaktów, na podstawie zamówień, oba.
Dodatek - raporty dot. podatku od opakowań Przygotowano dodatek rozszerzający funkcjonalność programu Handel o raporty Smart BI związane z podatkiem od opakowań.
Funkcjonalność jest dostępna w ramach licencji obejmującej wykresy (Tabele przestawne i wykresy).
Nowe raporty Smart BI Dodatek zawiera dwa nowe raporty (w grupie Smart BI > Dodatkowe): •Symfonia - opłata od opakowań Sprzedaż gastronomia, •Symfonia - opłata od opakowań Wytwarzanie.
Pola własne - Towar Na potrzeby raportów dla towarów dodano pola własne: •Rodzaj opakowania (kubeczki/pozostałe), •Uwzględnij towar w podatku dot. opakowań.
Pola własne - Dokument sprzedaży Na potrzeby raportów dla dokumentów sprzedaży dodano pole własne Nie uwzględniaj dokumentu w podatku dot. opakowań.
Faktury cykliczne Dodano mechanizm wspierający użytkownika w przygotowaniu faktur cyklicznych.
Wzorce dla generowania faktur cyklicznych Na podstawie zarejestrowanych dokumentów sprzedaży, można utworzyć wzorzec faktury cyklicznej składający się: •faktury wzorcowej (na podstawie której tworzony jest wzorzec), •daty rozpoczęcia i zakończenia generowania faktur na podstawie wzorca, •częstotliwości generowania faktur: oco miesiąc (jako: wskazany dzień, pierwszy dzień miesiąca, ostatni dzień miesiąca), oco tydzień, •definicji daty sprzedaży jako: odata wystawienia, oostatni dzień poprzedniego miesiąca, oinna.
Wzorzec faktury cyklicznej można utworzyć na podstawie złotówkowych dokumentów sprzedaży bez marży.
Edycja dokumentu, który posłużył za wzorzec dla propozycji faktur cyklicznych wpłynie na wygenerowane i przyszłe propozycje (nadpisze dane). Usunięcie dokumentu, który jest wzorcem spowoduje usuniecie Definicji wzorca oraz wszystkich wygenerowanych i przyszłych propozycji faktur cyklicznych (ale nie wystawionych lub utworzonych już do bufora dokumentów).
Wystawianie faktur cyklicznych Na pasku narzędziowym okna kartoteki sprzedaży dodano nowy przycisk Faktury cykliczne otwierający okno Propozycje faktur cyklicznych. Z tego okna można: •Wystawić lub Utworzyć do bufora wybrane dokumenty, •Otworzyć okno zarządzania utworzonymi Wzorcami faktur cyklicznych.
Podczas wystawiania dokumentów sprzedaży z propozycji faktur cyklicznych, nie będą automatycznie wystawiane żadne dokumenty powiązane: magazynowe ani płatności.
Zarządzanie wzorcami faktur cyklicznych Lista wzorców na podstawie których przygotowywane są propozycje faktur cyklicznych otwierana jest z okno propozycji przyciskiem Wzorce (Kartoteka Sprzedaż > Faktury cykliczne > Wzorce).
Jeśli użytkownik nie ma prawa do przeglądania dokumentów sprzedaży to nie będzie mógł również oglądać Definicji wzorca.
Podwójne kliknięcie na wzorcu otwiera okno jego edycji.
Usunięcie lub modyfikacja wzorca będzie miała wpływ na przygotowane propozycje dokumentów (w oknie Propozycje faktur cyklicznych) ale nie na zapisane do bufora lub wystawione dokumenty.
Towar - szablon opisu dla faktur cyklicznych Na zakładce Dane dodatkowe towaru dodano pole Szablon opisu umożliwiające zdefiniowanie opisu pozycji na wystawianych fakturach cyklicznych.
Jeżeli użytkownik nie ma nadanego prawa do przeglądania towarów, funkcjonalność opisu dla pozycji nie będzie działać.
W definicji opisu można wykorzystać makra: •#M-1 – miesiąc wystawienia faktury -1, •#M – miesiąc wystawienia faktury, •#M+1 – miesiąc wystawienia faktury +1, •#MS-1 – miesiąc wystawienia faktury -1 słownie, •#MS – miesiąc wystawienia faktury słownie, •#MS+1 – miesiąc wystawienia faktury +1 słownie, •#R-1 – poprzedni rok, •#R – bieżący rok, •#R+1 – następny rok.
Odsetki - nowe okno naliczania odsetek Na pasku narzędziowym okna Płatności > Operacje > Powiadomienia - do wysłania dodano przycisk Odsetki rozwijający menu z poleceniami: •Stawki dla firm – otwiera okno ustawienia odsetek ustawowych dla firm. •Stawki dla osób fizycznych – otwiera okno ustawienia odsetek ustawowych dla osób fizycznych.
Dostęp do funkcjonalności ustawień odsetek przyznaje nowe prawo Prawa modułu: Handel > Rodzaj: Inne > Wprowadzanie wartości odsetek ustawowych (domyślnie wyłączone).
Algorytm naliczania odsetek nie uwzględnia wystąpienia dni ustawowo wolnych.
Ustawienia odsetek są wspólne z modułem Finanse i Księgowość. Cenniki - eksport/import w formacie MS Excel Dodano możliwość eksportu i importu cennika w formacie MS Excel.
Na oknie Cennika dodano przyciski Eksport oraz Import.
Import danych do cennika nadpisuje istniejące w nim dane a nie cały cennik. Oznacza to, że np. usunięcie towarów w arkuszu MS Excel nie poskutkuje usunięciem ich z cennika w programie Handel (po zaimportowaniu danych). Import arkusza zawierającego znaczne zmiany w cenniku może wymagać importu go pod nowa nazwą lub wcześniejszego wyczyszczenia cennika do którego importowane będą dane.
Dla zapoznania się z przykładową strukturą danych dla importu polecamy wyeksportowanie własnego cennika i obejrzenie go w programie MS Excel.
Import specjalny towarów Zmieniono ustawienia pól wymaganych dla importu specjalnego towarów. Wymagane będzie tylko pole Kod.
Cenniki - nazwa kontrahenta Na oknie Cennika na zakładce Kontrahenci dodano kolumnę Nazwa z pełną nazwą kontrahenta.
Zmiana kolejności filtrów Dodano możliwość zmiany kolejności filtrów w kartotekach. Kolejność filtrów można ustawić metodą "przeciągnij i upuść".
Program zapamięta wprowadzone dla użytkownika zmiany.
Szablony wydruku (REPX) Edytor szablonów Wymieniony został edytor szablonów wydruku REPX. Edytor szablonów wydruku - więcej informacji >>
Predefiniowane szablony wydruków Przygotowano predefiniowane raporty REPX: •Dla okna dokumentów: oDokument sprzedaży, oDokument sprzedaży korekta VAT, oZaliczka (tylko dla nowego mechanizmu zaliczek do zamówień), oDokument magazynowy, oZamówienie obce, oOferta. •Dla kartotek: oLista dokumentów sprzedaży, oLista dokumentów magazynowych, oLista dokumentów zakupu, lista dostaw, oLista płatności, oLista rezerwacji, oLista zamówień obcych, oLista zamówień własnych, oLista kontrahentów, oLista towarów, oLista ofert.
Predefiniowane wydruki są nieedytowalne, można zapisać własną kopię wydruku. Np. wydruk dla Dokumentu sprzedaży można zapisać dla Kartoteki, w ten sposób uzyskamy seryjny wydruk dokumentu, bez konieczności otwierania okna faktury.
Szablonów predefiniowanych (oznaczone w kolumnie Predefiniowany) nie można zmienić ani usunąć, ale dostępna jest ich edycja oraz zapis pod nową nazwą. Można je wykorzystać jako podstawę do utworzenia własnych szablonów wydruków.
Zapisując wydruk Dokument sprzedaży (domyślnie dla dokumentu) można zapisać jako wydruk dla Kartoteki, w ten sposób można będzie przygotować wydruk seryjny dokumentów, bez konieczności wchodzenia do nich.
Zapisując wydruk można przypisać go do konkretnej kategorii dokumentu, dzięki temu będzie on dostępny tylko i wyłącznie dla wydruku wskazanego typu dokumentu.
Pola własne Dla predefiniowanych raportów do definicji źródła danych dodano pola własne użytkownika. Pola te dostępne są grupie pól danego dokumentu i poprzedzone są prefiksem Pole własne.
Przykładowe pola własne dla w szablonie wydruku dokumentu sprzedaży:
Z poziomu kwerend bazy danych pola własne dostępne są w widokach zawierających w nazwie _CustomFields. Wartości pól własnych znajdują się w kolumnach poprzedzonych CDim_.
Parametry wydruku dla Dokumentu sprzedaży Dla predefiniowanego wydruku Dokument sprzedaży dostępne są dodatkowe parametry jego wykonania. Aby móc je zmienić, przy wyborze wydruku należy zaznaczyć pole Pokaż ustawienia raportu.
W ustawieniach wydruku Dokument sprzedaży dodano parametr Rozłóż płatność na raty: "Fakturatka".
Gdy parametr jest ustawiony na Tak to na wydruku będzie umieszczany QR kod zawierający link (www.fakturatka.pl/SymfoniaKlient) do serwisu Fakturatka.pl umożliwiającego klientowi rozłożenie na raty wydatków lub odroczenie ich w czasie o miesiąc.
Zachęcamy do skorzystania z Fakturatki. Dzięki Fakturatce klienci mogą rozkładać na raty płatności za dokonane zakupy, zapewniając terminowe płatności. Działa to w ten sposób że za wystawiony klientowi dokument sprzedaży płaci Fakturatka, klient natomiast spłaca należność w ratach na konto Fakturatki. Na raty można rozłożyć płatność na podstawie faktury, faktury proforma. Sprawdź szczegóły - https://fakturatka.pl/symfonia
Wydajność Wyszukiwanie - wybór kolumn W oknach kartotek przy polu Szukaj dodano przycisk .
Przycisk umożliwia określenie kolumn, w których pole szybkiego wyszukiwania będzie przeszukiwać.
Dostosowanie przeszukiwanych kolumn do poszukiwanych danych poprawia jakość wyników i szybkość wyszukiwania.
Wydruk etykiet Dodano możliwość przygotowania wydruku etykiet dla wielu jednostek miary jednocześnie.
Klasyczny raport Wydruk etykiet (z kartoteki towary) umożliwi wybór więcej niż jednej jednostki miary.
Rezerwacje W kartotece Rezerwacje dodano nową kolumnę z informacją o użytkowniku tworzącym rezerwację.
Towary - Stany magazynowe Do zestawienia Stany magazynowe towarów na dzień (kartoteka Towary > Zestawienia > Magazyn > Stany magazynowe towarów na dzień) dodano pole wyboru magazynu.
Odzyskaj pieniądze - Windykacja Zmieniono nazwę przycisku Odzyskaj pieniądze na Windykacja (w kartotece sprzedaży i na dokumentach sprzedaży).
Kreator połączenia z AppSymfonia W kreatorze połączenia z AppSymfonia dodano krok konfigurujący serwis Agenta obsługującego kolejkowanie zadań i komunikację z Chmurą Symfonii.
Kopiowanie praw użytkowników Dodano możliwość skopiowania uprawnień dla wybranego użytkownika z kont innych użytkowników Symfonii.
Na oknie Użytkownicy dodano przycisk Zmień uprawnienia (pasek narzędziowy nad listą użytkowników) otwierający dla wybranego z listy użytkownika okno dialogowe z wyborem akcji: •Dodaj – dodanie uprawnień na podstawie praw posiadanych przez wybranych użytkowników (nie zostaną usunięte żadne dotychczasowe prawa użytkownika). •Zastąp – wszystkie prawa użytkownika zostaną najpierw usunięte a następnie nadane zostaną mu uprawnienia zgodnie z tymi które posiadają wskazani niżej użytkownicy.
oraz z polem wyboru użytkownika (lub użytkowników) na postawie którego nadane zostaną uprawnienia.
Dla operacji zmiany uprawnień można wybrać jednego lub wielu użytkowników "wzorcowych".
Usługa Symfonia Cloud Agent Do instalatora Symfonii dodano dodatkowy krok Konfiguracja szyny danych umożliwiający włączenie instalacji i konfigurację usługi Symfonia Cloud Agent. Usługa ta będzie wykorzystywana do asynchronicznej komunikacji z przyszłymi usługami chmurowymi Symfonii.
Symfonia Cloud Agent wystarczy zainstalować i skonfigurować na jednym stanowisku (serwerze z którym będą łączyły się poszczególne stanowiska robocze). Domyślne usługa skonfigurowana jest do pracy jednostanowiskowej.
Ustawienia usługi w instalatorze: •Ustaw konfigurację agenta – włącza ustawienie adresu i portu serwera, na którym uruchomiona jest (lub będzie) usługa Symfonia Cloud Agent. •Instaluj Serwis – gdy zaznaczone usługa Symfonia Cloud Agent zostanie zainstalowana z programami Symfonia.
Obecnie nie działa parametr Secure protocol włączający komunikację z protokołem SSL. Agent nie będzie działał, gdy parametr zostanie zaznaczony.
Do instalacji usługi potrzebny jest dostęp do internetu. Po instalacji usługa będzie aktualizowana automatycznie.
Inne zmiany •Poprawiono datę wystawienia wykazywaną na wydruku faktury końcowej dla zaliczki do kontraktów. •Rozwiązano problem znikania z dokumentów adresu dostawy w przypadku, gdy nazwa adresu została zmieniona. •Rozwiązano problem przypadków braku zapisu zmian w edytowanym dokumencie zamówienia obcego (ZMO). Problem występował przy pracy w oknie w nowym widoku. •Rozwiązano problem zmiany ustalonej ceny sprzedaży, gdy zmienione zostało wskazanie dostawy. Problem występował przy pracy w oknie w nowym widoku. •Poprawiono obsługę wydruku dla korekty faktury zaliczkowej nierozliczonej. Wydruk będzie zwierać informację Korekta zaliczki z dnia. •Poprawiono zachowanie ustawiania kolejności okien (wierzch/spód) w przypadkach otwierania w kontekście innych okien, np. okna kartoteki towarów z okna dokumentu. •Poprawiono automatyczne odświeżanie kartotek i egzekwowanie ustawionego filtru dla nowych dokumentów. •Umożliwiono zmianę kontrahenta z dokumentu sprzedaży wystawionego do zamówienia (w przypadku pracy z oknami w nowym widoku). •Usunięto błąd blokujący wydruk dokumentu faktury zaliczkowej w walucie pro-forma wystawionego z kontraktu w walucie. •Poprawiono obsługę upustów ilościowych dla towarów umieszczanych na ofertach. •Poprawiono prezentację nazwy rodzaju kontrahenta w cenniku. •Usunięto błąd blokujący wydruk kopii faktury korygującej. •Usunięto błąd skutkujący podwojoną ilością towaru na wydruku dokumentu korekty rozchodu wewnętrznego znajdującego się w buforze. Problem dotyczył raportu Rozchód wewnętrzny korekta wykonywanego z opcją Dostawy. •Poprawiono wydruk Zamówienie obce w walucie brutto, aby w podsumowaniu prezentowana była kwota razem jako brutto a nie netto. •Rozwiązano problem przypadków błędnej wartości księgowania dla dokumentów WZ. •Rozwiązano problem błędnej stawki VAT dla towaru wprowadzanego w trybie ręcznym na dokumencie o charakterze rachunek (przy oraz z nowym widoku dok. sprzedaży od 2022.2). •Przy pracy w nowymi oknami dane firmy pobierane do wydruków będą takie jakie obowiązywały na dzień wystawienia dokumentu. •Rozwiązano problem wykazywania dokumentów rozliczonych na zestawieniu nierozliczone dokumenty magazynowe. •Poprawiono obsługę wyliczenia rabatu procentowego na korektach zbiorczych przy pracy na nowych oknach dokumentów sprzedaży. •Poprawiono wyliczenie stanu kasy w raporcie Raport kasowy za okres, gdy w rejestrze są różne waluty. •Rozwiązano problem ujemnych wartości na wydruku raportu rejestr po dokumentach zakupu. •Rozwiązano problem braku daty na zestawieniu Bieżące stany i rezerwacje towarów. •Rozwiązano problem braku numeru NIP sprzedawcy na wydruku Dokument VAT I wystawionego w imieniu sprzedawcy. •Dodano ostrzeżenie o niezgodnej walucie rejestru z dokumentem. •Rozwiązano problem utraty powiązania na dokumencie FVS z korektą zbiorczą (w klasycznej formatce faktury sprzedaży). •Rozwiązano problem przypadków braku widocznych wszystkich dostaw na oknach dokumentów typu WZ (w nowym widoku). •Uzupełniono braki funkcjonalne w nowych wydrukach zamówień obcych: ooznaczenia że dokument obsługiwany jest mechanizmem podzielonej płatności, omożliwości wydruku wartości dokumentu słownie, owydruku nazwy banku owydruku stopki VAT z rozbiciem na stawki. •Rozwiązano problem dot. wydruku wybranego rachunku bankowego przy wydruku oferty z Conatact Managera. •Rozwiązano problem braku adres dostawy dla oferty w edytorze wydruku. •Przy imporcie z Repozytorium dokumentów rozwiązano problem dodawania towaru o nowym kodzie własnym mimo, że przy uzgadnianiu wybrana została opcja Pozostaw. •Rozwiązano problem błędu przy próbie fiskalizacji faktury VAT marża. •Rozwiązano problem zamykania programu przy wyborze polecenia Koniec pracy z firmą. •Rozwiązano problem błędu blokującego import Excela nowych towarów z ceną sprzedaży w walucie. •Poprawiono obsługę importu zamówienia z kompletem za pomocą obiektu IORec (AM Basic). •Rozwiązano problem zamykania programu klawiszem ESC na edytowanym rozrachunku. •Usunięto błąd blokujący konwersję z wersji wcześniejszej niż 2023.1. •Kopiowany dokument (CTRL+C, CTRL+V) nie będzie zawierał daty wystawienia i sprzedaży. •Listy przewozowe będą zawierały dane adresowe z dokumentu a nie domyślne dane kontrahenta. •Rozwiązano problem przypadków, w których nie działało kopiowanie wymiarów dokumentów magazynowych. •Rozwiązano problem dot. drukowania pól własnych dokumentów, gdy zawierają w nazwie znak spacji. •Rozwiązano problemy z drukowaniem stopki raportu Dokument VAT I. •Rozwiązano problem przypadków pustego zestawienia po dokumentach z zestawienia Obroty magazynowe za okres. •Naprawiono zmianę cen na podstawie powiązań. •Naprawiono wywołania pomocy (F1) uruchamiane z nowych okien. •Rozwiązano problem błędu blokującego import towarów z MS Excel. •Rozwiązano problem braku możliwości usunięcia dokumentów z bufora gdy parametr pracy Możliwość usuwania wystawionego dokumentu był ustawiony na Nie. •Rozwiązano problem braku zapisu zmian po edycji wartości pola własnego. •Poprawiono formatowanie wydruku raportu Dokument VAT I org+kop na stronie. •Naprawiono egzekwowanie ustawienia parametru Pokazuj kontrahentów ze sprzedażą zerową na zestawieniu Sprzedaż za okres. •Usunięto problemy występujące w obszarze synchronizacji rozrachunków. •Rozwiązano problem nie zakładania rezerwacji na elementy kompletu przy pracy z nowym oknem sprzedaży. •Rozwiązano problem zmiany numeracji dokumentu po zmianie jego typu z Oferty na Zamówienie obce. •Treść notatki nie będzie automatycznie zaznaczona po jej otwarciu. •Rozwiązano problem wyboru długiego (40 znaków) parametru księgowego w nowym widoku okna kontrahenta. •Rozwiązano problem zamykania programu podczas wystawiania dokumentu. •Rozwiązano problem przeliczenia numeru dokumenty magazynowego po zmianie daty. Problem występował przy pracy z oknami w nowym widoku. •Rozwiązano problem pobierania operacji bankowych dla kontrahentów, których pierwsze 40 znaków nazwy jest takich samych. •Rozwiązano problem dot. zmiany kursu CIT/PIT na fakturze sprzedaży w walucie przy pracu w nowej formacie dokumentu. •Program zapamięta ostatnią wybraną ilość wydruków (przy pracy w nowym widoku). •Poprawiono obsługę wskazanych rezerwacji towarów przy pracy z metodą FIFO na nowych oknach zamówień obcych i dokumentów magazynowych. •Naprawiono usuwanie z bazy danych informacji o usuniętych powiązaniach przy usuwaniu dokumentów MM-/MM+. •Rozwiązano problem pustego zestawienia pochodnego z zestawień Nierozliczona sprzedaż kontrahentom, Nierozliczone zakupy kontrahentów przy aktywnym filtrze. •Rozwiązano problem przypadków generowania WZ bez pozycji. •Rozwiązano problem wystawiania rozrachunku do faktury której wystawienie się nie powiodło oraz błędu przy próbie usunięcia takiego rozrachunku. •Rozwiązano problem prezentacji różnych statusów dokumentów magazynowych zależnie od widoku kartoteki (nowy/klasyczny). •Rozwiązano problem dot. wypełnienia i użycia własnego kursu podczas wprowadzania WDT w walucie użycia. Nie będzie w takiej sytuacji podpowiadany kurs z tabeli kursów. •Poprawiono egzekwowanie uprawnień do kontrahentów przy pracy z dokumentami magazynowymi. •Naprawiono wyświetlanie przypomnienia o utworzeniu kopii bezpieczeństwa. •Rozwiązano problem utraty powiązania kontraktu archiwalnego z korektą po konwersji do wersji 2023.1. •Rozwiązano problem usunięcia wartości pól własnych z pierwotnego dokumentu WDT po wystawieniu korekty. •Rozwiązano problem usuwania rabatu po edycji Zamówienia obcego (przy pracy w widoku klasycznym). •Rozwiązano problem błędnego wykazywania ilości w kartotece Pozycje - sprzedaż po wykonaniu korekty dokumentu (przy pracy w nowym widoku). •W oknie dokumentu płatności na liście opisów widoczne będą tylko aktywne opisy. •Poprawiono obsługę wielokrotnej korekty na kartotece pozycji (wyliczone wartości były poprawne tylko dla pierwszej korekty). •Poprawiono obsługę wklejania danych adresowych kontrahenta (przy pracy z oknem w nowym widoku). •Poprawiono szerokości kolumn na wydruku Dokument eksport I. •Dla wydruku Dokument eksport ang dostępny będzie parametr Dokumenty wydań. •Rozwiązano problem przypadków nie prawidłowej prezentacji ilości dostaw na wydruku Dokument eksportowy korygujący. •Poprawiono obsługę zmiany osoby odbierającej dla wydruku dokumentu KW. •Poprawiono zapamiętywanie i egzekwowanie ostatniego ustawienia parametru Drukuj opis typu jako nazwę dokumentu dla wydruku Przyjęcie do magazynu po wyłączeniu parametru Pokazuj ustawienia raportu. •W nowych wydrukach dla wydruku rabatu poprawiono precyzję prezentacji kwot do dwóch miejsc po przecinku. •Dla wydruków Dokument bez VAT I, Dokument VAT w walucie naprawiono wykazywanie wystawiania w imieniu. •Rozwiązano problem powodujący wykazywanie błędów w raporcie diagnostycznym Diagnostyka DW przy pracy z zamówieniami i ustawieniem parametru Domyślny sposób generowania dokumentów powiązanych na Podczas tworzenia dokumentów powiązanych pozycje nie zostaną przeliczone automatycznie. •Rozwiązano problem błędu bazy SQL w kartotekach zamówień po wyborze filtra. •Poprawiono zaokrąglanie należności i zobowiązań w oknie klasycznym. •Naprawiono możliwość wyboru dat i działu dla zestawień Rentowność transakcji - wybrane dokumenty, Rentowność transakcji (przy pracy z kartoteką w nowym widoku). •Naprawiono zapisywanie kursu CIT/PIT po jego zmianie na wystawionym dokumencie (przy pracy z oknami w nowym widoku). •Rozwiązano problem znikających kodów obcych po dodaniu pozycji na dokumencie PZ wystawionym z dokumentu zamówienia własnego.
Uwagi do konwersji Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.
Jeśli firma utworzona została w programie Symfonia Środki Trwałe to pierwsze logowanie w Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość wymaga konwersji komponentów modułu FBI (Symfonia Business Intelligence). Przy próbie zalogowania wyświetlony zostanie dialog uruchamiający konwersję. Zalecamy po utworzeniu firmy, przed rozpoczęciem pracy, zalogować się do Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość na konto użytkownika z prawami administracyjnymi, aby wykonać konwersję tego komponentu.
Konwersję firmy można wykonać od wersji 2022.2. |
Windykacja Dodano wsparcie obsługi zgłoszeń windykacji w oparciu o współpracę z AppSymfonia oraz serwisem windykacyjnym Kaczmarski Inkasso przez: •automatyzację procesu podpisywania umowy z partnerem windykacyjnym, •automatyzację procesu uruchamiania spraw windykacyjnych, •śledzenie statusu procesu windykacji.
Wybrane do windykacji dokumenty z programu Handel przesyłane są do serwisu AppSymfonia, który obsługuje zgłoszenie ich do windykacji u partnera windykacyjnego.
Windykacji podlegają: •należności na firmę zarejestrowaną w Polsce (nie osoby fizyczne), •faktury w PLN i walutowe,
Funkcjonalność wymaga posiadania aktywnego konta na AppSymfonia i dostępu do internetu.
Zakładanie konta i logowanie >> Zlecanie dokumentów do windykacji >>
Kartoteka Dodano nową kartotekę Windykacja prezentującą dokumenty zlecone do windykacji (bez względu na ich aktualny status).
Na oknie dostępna jest operacja Odśwież status windykacji synchronizująca statusy w programie ze statusami partnera wykonującego windykację.
Przycisk Eksport zapisuje zawartość okna do pliku w formacie MS Excel.
W kolumnie Uwagi prezentowane są dodatkowe informacje, np. powód odrzucenia zlecenia windykacji.
Sprzedaż - Odzyskaj pieniądze W kartotece sprzedaży oraz na oknach poszczególnych dokumentów sprzedaży (nowy widok) dodano nowy przycisk Odzyskaj pieniądze.
Kliknięcie przycisku zbiera wybrane dokumenty kontrahenta i przesyła je do AppSymfonia, gdzie sprawdzane jest czy zgłoszenie windykacyjne zawiera wymagane dane i umożliwia ich uzupełnienie w przypadku ich braku.
Przed przesłaniem dokumentów do windykacji program sprawdzi, czy spełniają one niezbędne warunki (są nieopłacone i po terminie, od jednego, polskiego kontrahenta nie będącego osoba fizyczną).
Na zgłoszeniu windykacyjnym można również oznaczyć dodatkowe parametry konfiguracyjne (np. dopisanie dłużnika do Krajowego Rejestru Długów czy obciążenie dłużnika kosztami prowizji postępowania windykacyjnego).
Na koniec, przed zgłoszeniem dłużnika do partnera windykacyjnego należy zaznaczyć wymagane zgody.
Dla kartoteki dokumentów sprzedaży dano nową kolumnę Status windykacji, prezentującą informacje o etapie procesu windykacji.
Jeśli kolumna nie jest widoczna sprawdź ustawienia wyświetlania kolumn (polecenie Pokaż wybór kolumn z menu kontekstowego dla nagłówka listy).
W oknie kartoteki Sprzedaż do menu Operacje dodano polecenie Odśwież status Windykacji. Operacja pobiera z serwisu eBiuro aktualny status windykacji dla wybranych dokumentów.
Wysyłka powiadomień o płatnościach - alternatywny adres e-mail Zmodyfikowano sposób wysyłki powiadomień o zaległych płatnościach do kontrahenta. Jeżeli chcemy wysłać powiadomienie na adres mailowy inny niż został wpisany w danych kontrahenta to: 1.W ustawieniach wymiarów analitycznych kontrahenta dodaj wymiar o nazwie Mail do wysyłki powiadomień, jako pole o typie Tekstowy.
2.Na zakładce Pola własne w oknie kontrahenta wpisz w tym polu adres e‑mail, na który maja być wysyłane powiadomienia.
3.Jeżeli adres e‑mail w polu Mail do wysyłki powiadomień będzie uzupełniony, powiadomienie zostanie przesłane na wskazany adres. W przeciwnym razie adres e‑mail zostanie pobrany z zakładki Dane kontaktowe.
Rentowność - Zamówienia obce Dodano możliwość wywołania okna podglądu rentowności dla zamówień obcych.
Podgląd wyświetlany jest z okna Zamówienia obcego (nowy widok) przez kliknięcie przycisku Informacje > Rentowność.
Na oddzielnych zakładkach prezentowane jest wyliczenie rentowności Według kosztu i Według ceny bazowej.
Raport - Stany magazynowe Dla zestawienia Stany magazynowe uruchamianego z okna towaru, dodano możliwość wyboru kilku magazynów.
Raport - Stany i obroty magazynowe towarów Dla zestawienie Stany i obroty magazynowe towarów dodano wyświetlanie podsumowania dla poszczególnych magazynów.
Raport - Sprzedaż towarów kontrahentowi Dodano możliwość wywołania zestawienia Sprzedaż towarów kontrahentowi z okna kontrahenta.
Informacja o skrótach klawiszowych Na oknie Listy skrótów klawiszowych (Ctrl+F1) dodano pole szybkiego wyszukiwania.
Skróty klawiszowe prezentowane na oknie będą z podziałem na grupy według ich zastosowania.
Eksport specjalny do MS Excel Do eksportu specjalnego do MS Excel (polecenie Eksport specjalny do excela) dodano obsługę eksportu wartości pól własnych użytkownika. Przy eksporcie specjalnym pola własne użytkownika eksportowane są z przedrostkiem CF_ w nazwie.
Import towarów i kontrahentów z pliku w formacie MS Excel
Przy imporcie danych dla towarów i kontrahentów znajdujących się już w kartotekach, ich dane zostaną nadpisane ale tylko w zakresie importowanych danych (dla pól połączonych w schemacie importu).
Import pól własnych użytkownika Importu towarów i kontrahentów z pliku MS Excel rozbudowano o obsługę importu danych dla definiowanych przez użytkownika Pól własnych (Ustawienia > Wymiary analityczne).
Okno ustawień importu Dla importu towarów i kontrahentów z pliku MS Excel dodane zostało okno umożliwiające samodzielnie sparowanie importowanych pól z polami docelowymi.
Dodatkowo okno umożliwia zapamiętywanie utworzonego schematu, aby możliwe było wykorzystanie go przy kolejnych importach z MS Excel.
Import kontrahentów z MS Excel >>
Filtrowanie - znaczniki Dodano możliwość definiowania filtrów z użyciem opisu znacznika.
Poprawiono wyświetlanie nazw znaczników przy definiowaniu filtrów.
Poprawiono obsługę rozszerzonych znaczników (raport Skrzat - menedżer znaczników) i ikon znaczników zdefiniowanych przez użytkownika.
Notatka - kopiowanie z rodzaju Dla dokumentów, towarów i kontrahentów dodano możliwość skopiowania treści Notatki z notatki rodzaju, do którego są przypisane.
Na oknie notatki znajduje się nowy przycisk Kopiuj z rodzaju (Ctrl+Shift+v):
Funkcjonalność dostępna jest dla notatek przy pracy w nowym widoku okien.
Wyszukiwanie w kartotekach - optymalizacja wydajnościowa Dodano możliwość konfiguracji (w plikach XML), które kolumny będą uwzględnianie przy przeszukiwaniu kartoteki.
Pliki konfiguracyjne XML znajdują się w podkatalogu Resources, katalogu instalacji programu:
W pliku XML poszczególne kolumny opisane są w takich sekcjach: <ColumnDescriptionDTO> <FieldName>Provider</FieldName> <HeaderText>Dostawca</HeaderText> <IsVisible>true</IsVisible> <FieldTypeName>System.String, mscorlib</FieldTypeName> <IncludeInSerachPanel>false</IncludeInSerachPanel> </ColumnDescriptionDTO>
Gdzie True/False w <IncludeInSerachPanel>false</IncludeInSerachPanel> określa czy kolumna będzie uwzględniona przy przeszukiwaniu.
W przypadku braku IncludeInSerachPanel przyjmowana jest domyślna wartość True.
Zapamiętywanie rozmiarów okien kartotek Do Ustawień użytkownika dodano parametr Zapamiętywanie rozmiaru okna. Gdy parametr jest włączony program będzie pamiętał rozmiary i położenie okien kartotek (nowy widok).
OleLightMode Dla programu Handel dodano możliwość uruchomienia go jako obiektu COM w trybie "lekkim", skracającym czas startu aplikacji Handel, przyspieszającym typowe operacje (wystawienie dokumentu, dodanie towaru, dodanie kontrahenta, odczyt danych) oraz zmniejszającym wykorzystanie procesora i pamięci RAM.
Obiekt COM jest wykorzystywany m.in. w komunikacji z wykorzystaniem WebAPI z aplikacjami Symfonia (Mobilny Handel/Magazyn, eCommerce), Zarządzanie Produkcją czy w rozwiązaniach indywidualnych.
Do ustawień w pliku AMHMSQL.exe.config dodano klucz OleLightMode włączający uruchamianie obiektu COM w trybie "lekkim":
<!--Tryb uproszczony COM HMF--> <!--<add key="OleLightMode" value="true"/>-->
Klucz jest domyślnie zakomentowany. Jeśli klucz OleLightMode zostanie odkomentowany z wartością True, to dla uruchamiania aplikacji jako obiekt COM, zostaną wyłączone niektóre składniki wykorzystywane w trybie desktopowym.
Pomoc AnyDesk Do menu pomoc dodano polecenie Pomoc zdalna - AnyDesk umożliwiające pobranie i uruchomienie programu AnyDesk. Program wykorzystywany jest do udostępnienia pulpitu dla dostępu zdalnego dla Wsparcia Technicznego produktu Symfonia.
Każde połączenie zdalne do komputera wymaga określenia jakie czynności będą dla pulpitu zdalnego dostępne i potwierdzenia połączenia przez użytkownika.
Nigdy nie dawaj dostępu do swoich urządzeń osobom, których nie znasz. Nie ufaj oferowanej "pomocy wsparcia", o którą nie prosiłeś!
Inne zmiany •Poprawiono obsługę zapisu długich nazw towarów. •Poprawiono zachowanie formularza wyboru kontrahenta na dokumentach. Formularz będzie rozwijany tylko, gdy znajdzie się na nim kursor. •Dodano możliwość obsługi przerwania wystawiania dokumentu, gdy terminal płatniczy odrzuci płatność. Kartoteki •Rozwiązano problem blokujący usunięcie pustego rodzaju kontrahenta. •Rozwiązano problem blokujący tworzenie nowych rodzajów kontrahentów (w nowym oknie kartoteki). •Naprawiono prezentację danych kontrahenta na dokumentach transferu, na liście dokumentów płatności. Problem dotyczył dokumentów pochodzących z migracji z Symfonii 2.0. •Stan rozwinięcia/zwinięcia katalogów na drzewku będzie zachowany po dodaniu/usuwaniu katalogu. •W oknie Cenniki naprawiono filtrowanie według danych w kolumnie kodu towaru (za pomocą filtra dla kolumny). •W kartotece Cenniki skorygowano ustawienie domyślnego filtra Obowiązujące. •Poprawiono stosowanie mechanizmów filtrów w kartotekach w widoku klasycznym. •Naprawiono pokazywanie lokalizacji kontrahenta na mapie. •Rozwiązano problem zatrzymania aplikacji przy próbie dodania/usunięcia katalogu w kartotece. •Pobranie danych kontrahenta z GUS nie będzie modyfikowało Kodu kontrahenta oraz oznaczenie Podatnik VAT czynny. •Rozwiązano problem z wyszukiwaniem dokumentów w kartotece po kwocie. Kontrahent •Rozwiązano problem zmiany kodu kontrahenta, gdy pobierane są jego dane z GUS (w nowym widoku okna). •Rozwiązano problem przypadków nieuzupełnienia adresu kontrahenta, gdy jego dane pobierane są z GUS. •Usunięto problem blokujący zapis kontrahenta (w nowym widoku okna). •Usunięto błąd skutkujący zamknięciem programu podczas nadawania uprawnień do kontrahentów. Magazyn •Rozwiązano problem przypadków braku aktualizacji kontrahenta na dokumencie dostawy po zmianie wykonanej na powiązanym dokumencie PZ. •Naprawiono przenoszenie opisu dokumentu z korekty do dokumentu WZK, gdy korekta wystawiana jest w trybie ręcznym. •Rozwiązano problem zmieniania jednostki dodatkowej przy zmianie typu dokumentu magazynowego (skopiowanego do bufora). •Rozwiązano problem braku przepisania zmienionych wartości pól własnych na dokument dostawy MM+, gdy parametr pracy Tworzenie nowej dostawy ustawiono na NIE. •Rozwiązano problem niepoprawnych wartości dokumentów MM+, MM- występujących po modyfikacjach za pomocą BFunkcja. •Poprawiono obsługę wystawiania WZ z ZO, gdy WZ ma ustawioną numerację według działu. Sprzedaż •Rozwiązano problem braku efektu przeliczenia dodanego upustu indywidualnego. •Rozwiązano problem nieprawidłowych wartości pozycji na korekcie dla towaru typu komplet. •Usunięto problem blokujący wystawienie faktury końcowej, gdy zarejestrowana została korekta kontraktu. •Rozwiązano problem blokujący wystawienie dokumentu sprzedaży dla kontrahenta niezarejestrowanego, gdy program pracuje w trybie COM (bez interfejsu). •Rozwiązano problem przypadków niepoprawnej rezerwacji towarów, po wystawieniu faktury, na wydaną częściowo ilość towarów, gdy program pracuje z opcją Domyślny sposób generowania dokumentów powiązanych ustawioną na Podczas tworzenia dokumentów powiązanych pozycje zostaną przeliczone automatycznie. •Zablokowano możliwość wystawienia dokumentu sprzedaży z użyciem nieaktywnej serii numeracji (w nowym widoku okna). •Usunięto błąd powodujący zamknięcie programu przy próbie wyboru kursu waluty dokumentu sprzedaży. •Rozwiązano problem braku informacji o fiskalizacji paragonu przy współpracy z drukarką fiskalną Novitus Bono E. •Rozwiązano problem przypadków błędnej kwoty do zapłaty na wydruku Dokument VAT w walucie. •Naprawiono zachowywanie wartości pól własnych dla dokumentów sprzedaży i zamówień obcych kopiowanych do bufora. •Umożliwiono zmianę formy płatności dla wystawionej korekty dokumentu sprzedaży (w nowym widoku). •Naprawiono filtrowanie na rozwijanej liście kontrahentów przy wyborze Odbiorcy. •Usunięto problem przypadków niepoprawnego rozliczania kwot do zapłaty na rozliczeniu do faktury walutowej. •Usunięto problem znikania wprowadzonej przyczyny korekty, gdy wykonywana jest korekta zbiorcza. •Naprawiono błąd polegający na aktualizowaniu ceny towaru po zmianie jej wartości. Podczas wystawiania faktury fiskalnej z zamówienia obcego cena była aktualizowana mimo wskazania żeby jej nie przeliczać. •Rozwiązano problem przypadków błędnego statusu po wystawieniu dokumentu z sumacyjną metoda naliczania VAT (w nowym widoku). •Poprawiono mechanizm edycji i zapisu numeru dokumentu przy pracy w półautomatycznym trybie numeracji (w nowym widoku). •Rozwiązano problem przypadków błędnej ceny brutto przy komplecie (w nowym widoku) gdy typ ceny (Brutto/Netto) jest inny w towarze i w dokumencie. •Rozwiązano problem ustawienia domyślnego terminu płatności przy modyfikacji ceny towaru na dokumencie (w nowym widoku). •Rozwiązano problem przypadków nadawanie niepoprawnego statusu Wydanie częściowe dla faktury wystawionej do paragonu. •Usunięto problem powodujący blokadę wystawienia dokumentu, gdy został on zapisany do bufora podczas wychodzenia z programu (w nowym widoku). •Umożliwiono wystawienia faktury do paragonu baz numeru NIP, ale z numerem PESEL. •Rozwiązano problem różnego naliczania zysku zależnie od kolejności uzupełniania dokumentu DEX przy pracy z parametrem Zysk przy sprzedaży towarów niezarejestrowanych ustawionym na Przy sprzedaży towarów niezarejestrowanych (cena bazowa netto nieznana) program NIE NALICZA zysku. •Poprawiono zachowanie domyślnego ustawienia kursora przy wprowadzaniu kolejnych dokumentów sprzedaży. •Rozwiązano problem numeru dokumentu blokującego jego zapis, mimo pracy z automatyczną numeracją dokumentów. •Rozwiązano problem błędu bazy danych przy wystawianiu faktury zaliczkowej z kontraktu archiwalnego. •Usunięto przypadków błędnego ustawienia serii po zmianie typu dokumentu. Towar •W nowym widoku okna towaru poprawiono obsługę cen walutowych przy zmianie ceny towaru. •Rozwiązano problem blokujący skopiowanie towaru. •Rozwiązano problem braku aktualizacji ceny bazowej towaru po wprowadzeniu faktury zakupu. •Przy kopiowaniu towaru "do schowka" kopiowane będzie również pole Księgowanie FK. •Podczas tworzenia nowego towaru na podstawie wzorca nie będzie uzupełniany identyfikator Konto FK (w nowym widoku). Ustawienia •Naprawiono wyświetlanie przypomnienia o utworzeniu kopii bezpieczeństwa. •Naprawiono uwzględnianie zdefiniowanych powiązań przy operacji zmiany cen. •Rozwiązano problem "błędu wykonania" występującego podczas wykonywania diagnostyki DW. Współpraca z programem Finanse i Księgowość •Rozwiązano problem przypadków braku sekcji Kontrahent i Pracownik w danych eksportowanych raportem kasowym z opcją Eksportuj jako raport zbiorczy. •Rozwiązano problem niepoprawnego importu dokumentu eksportowego zawierającego kod grupy towarowej JPK_V7 z wykorzystaniem Obiektu integracji. •Naprawiono pobieranie prawidłowej wartości przez makro #N w polu Treść w schemacie księgowania RO. •Naprawiono oznaczanie dokumentu jako rozrachunkowy dla eksportu do FK, gdy użyte zostało makro #WP. •Rozwiązano problem blokujący dekretację dokumentów WDT do rejestru Sprzedaż oraz Świadczenie usług poza kraj ze stawką VAT 0%. Wydruki •Poprawiono szablon wydruku raportu Lista pieniędzy. •Na wydruku raportu Cennik towarów dla kontrahenta poprawiono obsługę sytuacji, gdy istnieją rabaty i upusty indywidualne. •Naprawiono pobieranie wartości dla wydruku raportu Historia towaru - dostawy. •Na raporcie Dokument WDT ang naprawiono wykazywanie stawki VAT i wartości VAT, gdy dokument został wystawiony w trybie ręcznym. •Poprawiono sortowanie danych na wydruku Rejestry sprzedaży z VAT. •Poprawiono szablon wydruku Oferty aby wykazywana była stawka VAT dla pozycji wydruku. •Rozwiązano problem błędu przy wydruku korekty dokumentu. •Poprawiono obsługę użycia polecenia print w metodzie OnOpen. •Naprawiono egzekwowanie ustawienia Opis dokumentu na wydruku Dokument VAT nie podlega. •Rozwiązano problem błędu blokującego przygotowanie wydruku kopii faktury końcowej. •Na wydruku dokumentu KW dodano prezentację imienia i nazwiska pracownika w polu Kwotę powyższą otrzymałem. •Na raporcie Rejestr sprzedaży VAT dane kontrahenta prezentowane zgodnie z jego danymi z dokumentu. •Na wydruku Rachunek sprzedaży w walucie naprawiono prezentację kwoty w podsumowaniu VAT, gdy raport wykonywany jest z parametrem Zerowe kwoty VAT w stopce. •Dla wydruku Dokument WDT ang poprawiono wyświetlanie stawki VAT w podsumowaniu. •Rozwiązano problem z przygotowaniem wydruku dla korekta zbiorczej. Zakup •Poprawiono reguły dla pola Cło na dokumencie DIM, aby nie blokowało wprowadzania większych kwot. •Rozwiązano problem znikających towarów na wystawianych dokumentach korygujących występujący w sytuacji, gdy do jednego dokumentu wystawianych jest wiele korekt. •Poprawiono reguły zaokrąglania ceny towaru na dokumentach DIM. •Poprawiono mechanizm wystawiania faktury zaliczkowej zakupowej. •Dla kontroli poprawności danych dokumentu poprawiono treść komunikatu "Nie można wystawić dokumentu...". •Rozwiązano problem niepoprawnych danych na fakturze zaliczkowej wystawianej do skorygowanego kontraktu, gdy na dokumencie użyte są wymiary analityczne. Zamówienia obce •Rozwiązano problem nieprawidłowego statusu Zmówienia obcego. Prezentowany był status Zrealizowany mimo braku pełnego zafakturowania wydania towaru. •Naprawiono usuwanie opisu dokument Zamówienia obcego (w nowym widoku). •Rozwiązano problem braku możliwości modyfikacji numeru wystawionego dokumentu (w nowym widoku) bez względu na ustawienie parametru Zarządzanie numeracją wystawianych dokumentów. •Rozwiązano problem błędnych wartości na skopiowanym do bufora zamówieniu obcym, gdy zawiera komplet ze składową bez podanej ceny. Zestawienia •Zestawienie Rentowność Transakcji, uruchamiane z nowego widoku kartoteki, będzie przygotowywane dla zaznaczonych dokumentów. •Rozwiązano problem zaokrąglania kwot należności i zobowiązań w oknie kontrahenta na zakładce Inne (w widoku klasycznym). •Poprawiono wyliczanie stanów magazynowych na zestawieniu Stany magazynowe przygotowywanym dla wszystkich magazynów. •Rozwiązano problem duplikowania naliczeń dla deklaracji Instrastat. •Naprawiono otwieranie zestawienia Obroty magazynowe towaru za okres z zestawienia Stany i obroty magazynowe wybranych towarów. •Zestawienie Stany magazynowe będzie prezentowało: osumę dostaw dla wszystkich magazynów, gdy wyłączone jest podsumowanie co magazyn, opodsumowanie z podziałem na magazyny, gdy włączone jest podsumowanie co magazyn •Poprawiono obliczanie liczby dokumentów niewydanych, w sytuacji gdy wystąpiło usunięcie powiązania z dokumentem magazynowym. •Poprawiono prezentację stanu magazynowego po wdrążeniu się z zestawienia Stany magazynowe na dzień (Stany magazynowe towarów) do Stany magazynowe towaru. Stan prezentowany będzie dla jednego magazynu. •Zestawienie stanów magazynowych przygotowywane dla wybranych towarów będzie zmieniało zakresu wyboru przy przełączeniu magazynu. •Rozwiązano problem przypadków braku danych na przygotowywanym zestawieniu Stany magazynowe na dzień. •Naprawiono prezentację zestawienia stanów magazynowych, po wdrążeniu się z widoku z podsumowaniem według typów księgowych do podsumowania według magazynów (dla typu księgowego). •Zestawienie stanów magazynowych z podsumowaniem co magazyn umożliwi wdrążenie się do zestawienia dostaw dla konkretnego magazynu. •Usunięto błąd blokujący wykonanie zestawienia Zestawienie wybranych dostaw. •Rozwiązano problem pustego zestawienia sprzedaż za okres, gdy zostało uruchomione z okna z nowym widoku. •Poprawiono egzekwowanie prawa wykonywanie zestawień rozrachunkowych.
Uwagi do konwersji Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.
Jeśli firma utworzona została w programie Symfonia Środki Trwałe to pierwsze logowanie w Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość wymaga konwersji komponentów modułu FBI (Symfonia Business Intelligence). Przy próbie zalogowania wyświetlony zostanie dialog uruchamiający konwersję. Zalecamy po utworzeniu firmy, przed rozpoczęciem pracy, zalogować się do Symfonia Handel lub Symfonia Finanse i Księgowość na konto użytkownika z prawami administracyjnymi, aby wykonać konwersję tego komponentu.
Konwersję firmy można wykonać z wersji 2022, 2022.a, 2022.1, 2022.2, 2022.2a, 2023. |
Rezerwacje/rozliczenia Zmieniono układ w oknie Rezerwacje/rozliczenia. Grupa Rezerwacja oraz Wydanie prezentowane będą na oddzielnych zakładkach.
Właściwości pozycji dokumentów >>
Zmiana ilości na dokumencie Dodano obsługę automatycznego zwolnienia rezerwacji, na odpowiednie dostawy jeśli nastąpiła zmiana ilości towaru na dokumencie sprzedaży.
Rentowność - Oferty Dodano możliwość wywołania okna podglądu rentowności dla ofert.
Podgląd wyświetlane jest z okna Oferty przez klikniecie przycisku Informacje > Rentowność.
Na oddzielnych zakładkach prezentowane jest wyliczenie rentowności Według kosztu i Według ceny bazowej.
Oferty - wydruki Do wydruków ofert dodano kolejny szablon Podstawowy_3. W podsumowaniu szablon ten prezentuje wartości dla VAT w rozbiciu na poszczególne stawki.
Walidacja danych w dokumentach Dla walidacji przeprowadzanej przy zapisie dokumentu (w układzie Nowy widok od 2022.2) dodano podświetlanie pól, dla których wykryto problemy.
Problemy blokujące wystawienie dokumentu będą oznaczone kolorem czerwonym, a ostrzeżenia kolorem pomarańczowym.
Walidacja stanu magazynowego będzie wykonywana i sygnalizowana już przy wprowadzaniu pozycji dokumentu.
Dokumenty - Nowy widok od 2022.2, 2023 Faktura VAT marża Dla okna w Nowym widoku od 2022.2 dodano obsługę dokumentów o charakterze Faktura marża oraz ich korekty.
Walutowe faktury sprzedaży Dla okna w Nowym widoku od 2022.2 dodano obsługę dokumentów walutowych o charakterze: •Dokument eksportowy, •Wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru, •Rachunek sprzedaży w walucie, oraz ich dokumentów korygujących.
Zmiana dokumentu Faktura/Paragon Na oknie dokumentu sprzedaży dodano przyciski przełączające jego rodzaj między fakturą a paragonem. Po zmianie można wybrać konkretny Typ dokumentu.
Zmiana rodzaju dokumentu powoduje przeliczenie jego pozycji.
Operacje dla e-Faktury Na oknie dokumentu faktury dodano do menu Informacje polecenie Operacje dla e-Faktury. Polecenie otwiera okno Operacje w repozytorium.
Oznaczenie e-faktur Dla wystawionych faktur elektronicznych, na oknie dokumentu widoczne będzie oznaczenie że jest to e-faktura:
Dodanie kompletu niekartotekowego Przycisk znajdujący się na pasku narzędziowym Listy pozycji rozwija menu umożliwiające wprowadzenie kompletów niekartotekowych.
Aby w dokumencie utworzyć pozycję kompletu niezdefiniowanego w kartotece towarów: 1.Kliknij przycisk Komplety > Dodaj komplet niekartotekowy. 2.W nowym wierszu pozycji, w kolumnie Opis towaru uzupełnij nazwę kompletu. 3.Aby do kompletu dodać pozycję towarową kliknij Komplety > Dodaj pozycje kompletu i wybierz towar. W ten sposób wprowadź kolejne składniki kompletu. 4.Sprawdź i w razie potrzeby popraw ilości i ceny składników kompletu.
Korekty zbiorcze rabatów pozycji dokumentów Operacja zbiorczej korekty dokumentów sprzedaży (kartoteka Sprzedaż > Operacje > Korekta zbiorcza), przy pracy z oknami w nowym widoku od wersji 2022.2, będzie umożliwiała wykonanie grupową zmianę na wszystkich pozycjach dokumentu spełniających wybrane kryterium. Pod przyciskiem dostępne są operacje: •Korekta grupowa pozycji (Alt+k) – otwiera okno ustawień zbiorczej korekty pozycji. •Zeruj nadane rabaty (Alt+r) – wszystkie korekty rabatów.
Korekta grupowa pozycji
Opcje konfiguracyjne podzielone są na grupę: Koryguj pozycje – wybór kryterium kwalifikującego pozycje do zmiany: •Z asortymentem – umożliwia wybór towaru, dla którego zmieniony zostanie rabat. •Ze stawką VAT – umożliwia wybór stawki VAT. Rabat zmieniony zostanie dla pozycji ze wskazaną stawką VAT. •Z dokumentu – umożliwia wybór numeru dokumentu, dla którego pozycji zmieniony zostanie rabat. •Wszystkie – zmiana rabatu wykonania zostanie dla wszystkich pozycji.
Rabat – ustawienie rodzaju rabatu Procentowy/Kwotowy i jego wysokości.
Eksport do FK Dokumenty eksportowane do Symfonia Finanse i Księgowość będą według ich kolejności w kartotece.
Kalkulator W oknach dokumentów (nowy widok - od wersji 2022.2) podwójne kliknięcie w polu liczbowym otworzy kalkulator.
Kartoteka Cenniki - nowy widok Dodano nowy widok dla kartoteki Cenniki. Wywołanie cenników dostępne będzie również z menu nawigacji programu z grupy Kartoteki.
Operacja - Kopiowanie cennika W nowym widoku kartoteki Cenniki dostępna jest operacja Kopiowanie cennika (Alt+c) umożliwiająca utworzenie kopii cennika.
Po wykonaniu operacji otwierane jest okno szczegółów utworzonej kopii cennika.
Kopie cenników tworzone są jako nieaktywne z prefiksem KOPIA w nazwie.
Parametry pracy Do parametrów pracy (Widoczność kartotek i formatek) dodano ustawienie widoku (nowy/klasyczny) dla kartoteki Cenniki: Widoczność - kartoteka cenników.
Magazyny w zestawieniach Wybór magazynu Dla zestawień Stany magazynowe na dzień, Obroty magazynowe za okres, Magazyn za okres wymieniono sposób wyboru magazynu. Nowe okno umożliwia łatwe wyszukanie magazynu, jak również szybkie zaznaczenie/odznaczenie wszystkich magazynów.
Podsumowanie - Magazyn Dla zestawień Stany magazynowe na dzień, Obroty magazynowe za okres, Magazyn za okres dodano również nowe podsumowanie z podziałem na magazyny.
Eksport / import towarów i kontrahentów Eksport specjalny do MS Excel W kartotece Towary oraz Kontrahenci do menu przycisku Eksport dodano polecenie Eksport specjalny do excela. Polecenie umożliwia eksport danych z kartoteki do pliku MS Excel razem z informacją o cenach.
Import kontrahentów W kartotece Kontrahenci dodano możliwość importu danych z pliku w formacie MS Excel.
Format importu kontrahentów z MS Excel >>
Import towarów W kartotece Towary dodano możliwość importu danych z pliku w formacie MS Excel.
Format importu towarów z MS Excel >>
Kontrola zleconych e-przelewów Do ustawień parametrów pracy Kontrola danych dodano nowy parametr: Kontrola zleconych e-przelewów.
Ustawienie to określa jak obsługiwane będzie zlecanie e-przelewów do zobowiązań, do których istnieją już e-przelewy. •Brak kontroli zleconego e‑przelewu – program nie prowadzi kontroli czy do zobowiązania przelew był wcześniej zlecony. •Ostrzeżenie o ponownym zleceniu e‑przelewu – przy próbie ponownego zlecenia e-przelewu wyświetlone zostanie ostrzeżenie, ale czynność nie zostanie zablokowana. •Blokada ponownego zlecenia e‑przelewu – program nie pozwoli zlecić kolejnego przelewu jeśli do danego zobowiązania już jeden został zlecony.
Mechanizm nie kontroluje kwot przelewów, i zmian wprowadzonych po stronie Repozytorium dokumentów.
W przypadku przelewów częściowych kontrola nie jest prowadzona.
Kartoteki pozycji Dodano wyświetlanie dodatkowych kolumn danych w kartotece pozycji dokumentów Magazynowych: •Nazwa kontrahenta, •Kod kontrahenta, •NIP kontrahenta.
Dodaj z kartoteki - kartoteka towarów Zmieniono nazwę przycisku Dodaj na Użyj i kontynuuj widocznego, gdy kartoteka Towary została otworzona w trybie dodawania towarów do dokumentu.
Przycisk dodaje wybrane towary do dokumentu bez zamykania okna kartoteki.
Ilość Nowe pole Ilość umożliwia podanie od razu ilości dodawanego towaru dla dokumentu.
Zamówienia Obce - nowy widok od wersji 2023 Dodano nowy wariant widoku okna dokumentów zamówień obcych. W porównaniu z wcześniej dostępnym widokiem nowe okno oferuje rozszerzoną funkcjonalność o: •Menu operacji. •Podgląd szczegółów w repozytorium. •Grupową zmianę rabatów. •Wprowadzanie niekartotekowych kompletów. •Podgląd stanu realizacji zamówienia.
Zamówienie obce (ZMO) Nowy widok od 2023 >> Zamówienie obce w walucie (ZWO) Nowy widok od 2023 >>
Parametry pracy Dla parametru pracy Widoczność kartotek i formatek > Widoczność - ona zamówień obcych dodano możliwość włączenia wariantu nowego układu okna dokumentu: Nowy widok - od wersji 2023.
Wybór adresu dostaw Podczas wprowadzania dokumentów, jeśli wybrany kontrahent posiada dodatkowe adresy dostaw, to wyświetlony zostanie dialog z możliwością wyboru adresu.
Okno podglądu Dla kartotek (Sprzedaż, Kontrahenci, Towary, Zamówienia obce) dodano przełącznik widoczności podglądu wybranego elementu kartoteki. Podgląd będzie można włączyć oddzielnie dla poszczególnych kartotek za pomocą przełącznika Podgląd (Ctrl+F12).
Dostępne do tej pory polecenie Pokaż podgląd usunięto z menu Okno.
Podgląd w oddzielnym oknie Dodano możliwość przełączenia wyświetlania podglądu elementów kartoteki do oddzielnego okna.
Aby przełączyć wyświetlanie w oddzielnym oknie kliknij prawym przyciskiem myszy na podglądzie dokumentu i z menu podręcznego wybierz polecenie Wyświetl w osobnym oknie.
Pracując w trybie niezadokowanym okno podglądu jest jedno i prezentuje podgląd dla aktualnie wybranej kartoteki.
Prawa do grup kontrahentów Do parametrów pracy w grupie Inne dodano ustawienie Weryfikacja uprawnień użytkowników do grup kontrahentów umożliwiające wyłączenie egzekwowania uprawnień do grup kontrahentów przy generowaniu zestawień oraz pracy z kartotekami.
W przypadku firm z dużą ilością kontrahentów stosowanie uprawnień do grup kontrahentów może powodować zauważalne spowolnienie pracy programu.
Usuwanie kursów walut W oknie Historia kursu dodano możliwość usunięcia kursów walut.
Aby usunąć wybrane kursy walut zaznacz je i kliknij przycisk Usuń.
Zasady obliczeń Do ustawień parametrów pracy Zasady obliczeń dodano ustawienie Przeliczenie ceny brutto z netto przy zmianie stawki vat w pozycji dokumentu umożliwiające włączenie przeliczania wartości netto bez zmiany wartości brutto przy zmianie stawki VAT.
Import wyciągów bankowych z CSV W module Symfonia Repozytorium Dokumentów dodano został nowy format importu wyciągów bankowych: CSV (konfigurowalny).
W oparciu o kreator konfiguracji można łatwo skonfigurować szablon importu dla wyciągów bankowych z formacie CSV.
Więcej informacji - Repozytorium dokumentów >>
Kreator połączenia z Symfonia KSeF Dodano kreator łączenia firm z serwisem AppSymfonia obsługującym m. in. Symfonia KSeF. Kreator uruchamiany jest dla firm wybranych na liście.
Informację o istniejącym powiązaniu firmy z systemami AppSymfonia można znaleźć w kolumnie Powiązana z systemami.
Po przejściu do 2 kroku kreatora, wyjście z lub zakończenie jego pracy zamknie również aplikację.
Inne zmiany •Poprawiono format prezentacji kwoty na wydrukach listy dokumentów zakupu, pieniędzy, magazynu oraz sprzedaży. •Rozwiązano problem przypadków wystawiania co drugiego dokumentu przy operacji zbiorczej. •Rozwiązano problem przypadków wykazywania dokumentów rozliczonych na zestawieniu Nierozliczone dokumenty magazynowe. •Rozwiązano problem braku znaczników na wydruku Lista pieniędzy. •Rozwiązano problem przypadków braku aktualizacji daty zakupu na dokumencie, gdy jest to kolejny dokument na taką sama kwotę jak wcześniej. •Przy pracy z kartotekami w nowymi widoku poprawiono obsługę integracji z FK, aby po przesłaniu dokumentów do modułu finanse i Księgowość zachowywana była ich prawidłowa kolejność. •Rozwiązano problem braku przypisanego do dokumentu schematu księgowania (VAT PP) jeśli użytkownik nie posiada nadanego prawa Zmiana domyślnego schematu księgowania. •Dla wydruku dokumentu KW raportem Kasa wyda org+kopia na stronie rozwiązano problem przypadków braku opisu (numerów obcych) dokumentów. •Poprawiono obsługę tworzenia dokumentu sprzedaży do dokumentu WZ zawierającego komplet: artykuł + usługa. •Rozwiązano problem braku wydruku wartości dla pola szablonu [Kontrahent].[Kod kontrahenta]. •Rozwiązano problem zmiany cen towarów na cennikowe, gdy zmieniona została data dokumentu sprzedaży wystawionego do zamówień. Problem występował w przy pracy z ustawieniem okna na Nowy widok. •Zaktualizowano listę kodów transakcji intrastat. •Naprawiono możliwość usuwania formuł w edytorze zaawansowanego importu operacji bankowych. •Rozwiązano problem zmiany ręcznie wprowadzonej ceny na cenę cennikową, gdy zmieniona została stawka VAT. •Rozwiązano problem powracania na dokumencie zamówienia dodatkowego adresu dostawy po jego zmianie na adres domyślny. •Dla grupowego wystawiania faktur naprawiono aktualizację wartości wymiarów, gdy wykonana została modyfikacja dokumentu w buforze. •Poprawiono obsługę walidacji dokumentu sprzedaży, gdy wystawiony został do dokumentu WZ, na którym użyte są dodatkowe jednostki miary. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku od wersji 2022.2. •Naprawiono zachowywanie informacji o kraju pochodzenia dla wystawianej korekty dokumentu PZ. •Dla funkcjonalności powiadomień o płatnościach naprawiono egzekwowanie ustawienia parametru Następuje po. •Dla raportów Dokument eksport I ang oraz Dokument WDT ang naprawiono wykazywanie kraju kontrahenta, gdy wykonywane są dla dokumentów DEX. •Naprawiono przełączanie domyślnego rejestru VAT przy zmianie typu dokumentu. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku od wersji 2022.2. •Poprawiono przepisywanie daty płatności i rozliczenia z dokumentu sprzedaży na dokument płatności. •Rozwiązano problem znikających danych kontrahenta na dokumentach, gdy jego dane zostały zmodyfikowane. •Poprawiono obsługę i zachowywanie praw użytkowników do grup kontrahentów w przypadku, gdy modyfikowane są dane kontrahenta. •Naprawiono pobierane danych odbiorcy na wydrukach REPX. •Poprawiono obsługę braku uprawnień użytkownika do Zmiany danych towarów. •Do ustawień wydruku Dokument eksport I dodano parametr Dokumenty wydań umożliwiający dołączenie informacji o numerze dokumentu wydania. •Naprawiono ręczne usuwanie ceny kartotekowej na ofercie. •Rozwiązano problem uwzględniania na zestawieniu sprzedaży za okres zarówno kompletu jak i jego elementów. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku od wersji 2022.2. •Poprawiono wykazywanie kwoty zobowiązań kontrahenta na zakładce Inne. Problem występował w widoku Klasycznym okna. •Poprawiono obsługę księgowania (wysyłki do FK) faktur zaliczkowych końcowych. •Rozwiązano problem z zapamiętywaniem zmian w opisie pozycji na dokumentach sprzedaży. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku. •Naprawiono prezentację nazwy katalogu na zestawieniu sprzedaży za okres. •Jako wartość statystyczna dla transakcji o kodzie 11 intrastat będzie wykazywana wartość faktury. •Naprawiono wykazywanie nazwy dostawy na wydruku faktury Dokument VAT I. •Naprawiono kopiowanie kraju (innego niż PL) kontrahenta nie kartotekowego przy tworzeniu kopii zamówienia. •Naprawiono uwzględnianie filtru zastosowanego w kartotece, przy eksporcie danych do MS Excel. •Rozwiązano problem dublowania dodawanych typów dokumentów, w kartotece, w rozwijanym menu przycisku Nowy. •Rozwiązano problem dublowania rezerwacji na zamówieniu, gdy dla dokumentu występują rezerwacje na różne magazyny. •Na wydruku faktur zaliczkowych poprawiono formatowanie nagłówka podsumowania kwot . •Pobieranie danych kontrahenta z KAS będzie uwzględniało również adres główny. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku. •Naprawiono możliwość zmiany numeru dokumentu sprzedaży. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku od wersji 2022.2. •Automatycznie generowane płatności wystawiane będą z bieżącą datą. •Raport Dokument eksport I przygotowywany z opcją dekretacje na kopii dokumentu będzie wykazywać dekretacje w walucie i PLN. •Naprawiono dostęp do zestawienia Niezrealizowane zamówienia obce z okna kontrahenta (przycisk Informacje) przy pracy w Nowym widoku. •Naprawiono przeliczanie ceny bazowej netto towaru przy edycji ceny walutowej. Problem występował przy pracy z oknem w Nowym widoku. •Naprawiono przyznanie użytkownikom praw do kontrahentów po migracji z Symfonia 2.0 Handel. •Odblokowano możliwość zmiany kraju przeznaczenia na dokumencie WZ.
Uwagi do konwersji Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.
Konwersję firmy można wykonać z wersji 2022, 2022.a, 2022.1, 2022.2, 2022.2a. |