Otwierane z menu Funkcje > Centra kosztów (Ctrl+5) okno służy do definiowania centrów kosztów i zarządzania przypisanymi do nich środkami trwałymi.
Okno podzielone jest na dwie części. W lewej części okna znajduje się drzewko katalogów. Po założeniu firmy w oknie znajduje się jedynie zaczątek drzewka o nazwie Centra kosztów. Ponad drzewkiem katalogów znajdują się przyciski poleceń, umożliwiające dodawanie i usuwanie pozycji na drzewku katalogów oraz sterowaniem sposobem pokazywania zawartości katalogu i podkatalogów:
Katalogi
– dodaje podkatalog (centrum kosztów) do wybranego centrum kosztów. Wybranie przycisku przełączy prawą część okna na zakładkę Centra kosztów, na której należy wprowadzić parametry dodawanego centrum kosztów.
Jeżeli w panelu Współpraca z FK ustawień modułu wybrana jest opcja Współpraca w trybie danych wspólnych, to nowo utworzone centrum staje się elementem wspólnego słownika ośrodki odpowiedzialności i może być wykorzystywane w innych modułach systemu zgodnie z ich zasadami działania.
– usuwa wybrane centrum kosztów. Możliwe jest usunięcie wyłącznie centrum zajmującego najniższą pozycję na drzewku i nie zawierającego żadnych środków.
– przełącza wyświetlanie pomiędzy widokiem środków:
•tylko z wybranego katalogu (centrum kosztów),
•z wybranego katalogu i jego podkatalogów (centrum kosztów).
Na drzewku można zmieniać bieżący katalog centrum kosztów bez konieczności wyświetlania jego aktualnej zawartości. Wyświetlenie aktualnych pozycji listy zgodnych z położeniem bieżącego katalogu, wskazanego na drzewku, następuje dopiero po jego wybraniu, czyli po kliknięciu na wybranej pozycji lewym przyciskiem myszy, albo po ustaleniu pozycji przy pomocy klawiszy kursorów i wciśnięciu klawisza Enter.
Zakładki
W prawej części okna prezentowana jest wybrana zakładka (Środki trwałe, Zakładka Centra kosztów, Zakładka Notatki).
W tym panelu okna Centrum kosztów można dołączać środki trwałe do centrów kosztów, usuwać z centrum oraz przemieszczać je pomiędzy centrami.
W górnej części panelu znajdują się przycisków poleceń:
oraz przyciski aktywne przy wprowadzaniu danych do kolejnego wiersza tabeli:
Tabela przydzielania środków do centrum W tabeli widoczna jest lista środków znajdujących się w wybranym centrum kosztów.
Nazwa środka W tej kolumnie należy wybrać z rozwijanej listy środek, który zostanie dołączony do centrum. Przycisk Kartoteka środków na dole listy otwiera okno Środki trwałe, w którym można wyszukać środek lub dodać nowy.
Nr ewidencyjny W tej kolumnie pojawi się numer ewidencyjny wybranego środka.
% W tej kolumnie widoczny jest udział procentowy kwoty umorzenia środka w wybranym centrum kosztów.
Podczas dołączania do centrum kosztów środka trwałego, który został wcześniej dołączony do innego centrum, należy dokonać podziału wykorzystania środka pomiędzy centra kosztów. Dlatego po wybraniu środka trwałego w kolejnym centrum kosztów otworzy się okno dialogu Zmodyfikuj udziały środka w podanych centrach, w którym należy dokonać podziału.
Zmiana centrum kosztów W celu przesunięcia środka trwałego pomiędzy centrami kosztów należy "uchwycić" środek prawym przyciskiem myszy i umieścić na nazwie nowego centrum w rozwiniętym drzewku katalogów. W oknie komunikatu z pytaniem Czy zmienić centrum kosztów dla wybranego środka trzeba potwierdzić ten zamiar. |
W tym panelu okna Centrum kosztów można scharakteryzować nowo tworzone centrum kosztów lub zmienić opis centrum wybranego na drzewku w lewej części okna.
W górnej części panelu znajdują się przycisków poleceń:
Definiowanie centrum W celu zdefiniowania centrum kosztów należy wypełnić pole: Nazwa centrum W tym polu należy wpisać nazwę centrum kosztów. Z polem związana jest rozwijana lista zawierająca elementy słownika ośrodki odpowiedzialności systemu. Można zastosować elementy tego słownika jako centra kosztów. Następnie należy wybierając odpowiednie przyciski zdefiniować zestawy kont dla księgowania umorzeń bilansowych i podatkowych:
Wzorzec księgowania amortyzacji bil. Przycisk otwiera okno Tabela kont umożliwiające zdefiniowanie zestawu kont bilansowych dla wzorca księgowania centrum kosztów.
Wzorzec księgowania amortyzacji pod. Przycisk otwiera okno Tabela kont umożliwiające zdefiniowanie zestawu kont podatkowych dla wzorca księgowania centrum kosztów.
Zestaw kont przypisany do centrum jest nadrzędny w stosunku do szablonu księgowań środka trwałego w czasie jego przypisania do centrum. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w panelu Konta opisu środka zaznaczone zostało pole wyboru Używaj zawsze kont zdefiniowanych w szablonie.
Wyniki operacji w centrum kosztów W dolnej części panelu znajduje się tabela pokazująca kwoty umorzeń dokonanych w wybranym centrum kosztów, we wszystkich zdefiniowanych w module latach działalności. Przełączalne pole BILANSOWE i PODATKOWE informuje, jaki rodzaj kosztów jest prezentowany w tabeli. Przełączenia dokonuje się przez kliknięcie dźwigni w polu
Rok W tej kolumnie widoczne są nazwy kolejnych lat działalności zdefiniowanych w module.
Pozycja W tej kolumnie wyświetlane są kwoty umorzeń dla wskazanego w prawej części okna centrum kosztów.
Z podgrupami W tej kolumnie wyświetlane są kwoty umorzeń dla wskazanego w prawej części okna centrum kosztów wraz z zawartymi w nim centrami niższego poziomu. |
W tym panelu okna Centrum kosztów można umieścić dodatkowe notatki charakteryzujące, wybrane na drzewku katalogów w lewej części okna, centrum kosztów. |