Instrukcja użytkownika > Planowanie zatrudnienia > Opis stanowisk pracy | | Drukuj |
Właściwe planowanie zatrudnienia należy rozpocząć od zastanowienia się nad strukturą zatrudnienia, określenia listy prac wykonywanych z zakładzie i przygotowaniu na ich podstawie właściwej listy stanowisk pracy.
Do biblioteki stanowisk wchodzimy z menu głównego Okna - Stanowiska i kolejno wprowadzamy (Ins):
•Stanowisko - nazwa stanowiska pracy widniejąca na umowie o pracę
•Zawód - określony na podstawie biblioteki zawodów
•Kod cyfrowy - sprecyzowany w klasyfikacji zawodów
•Aktywne - zaznaczenie powoduje, że w oknie widoczne będą tylko stanowiska aktywne, przy włączonej opcji we Właściwościach, funkcja przydatna np. w biurach rachunkowych
•Wakat - zaznaczenie tej opcji spowoduje, że w portalu dla pracowników pojawi się oferta, dotycząca pracy na tym stanowisku - patrz Portal dla pracowników - Oferty pracy w internecie (stanowisko musi być [X] Aktywne)
Prawidłowo przygotowana lista stanowisk w firmie ułatwi nam późniejsze wprowadzanie umów o pracę. Przypisanie zawodu do stanowiska pozwoli po wybraniu zawodu na zawężenie listy stanowisk do wyboru, natomiast bezpośrednie określenie stanowiska przypisze również właściwy zawód.
Przed zatrudnianiem pracowników możemy wcześniej w strukturze zatrudnienia rozplanować ilość etatów na poszczególnych stanowiskach - patrz Struktura działów.
Kolejność ułożenia stanowisk ustalamy we właściwościach (F4). Jeśli ustalimy Uporządkowanie na własne ułożenie (Kol) to będziemy mieli możliwość dowolnego ułożenia stanowisk przeciągając je po prostu myszką.
Kwalifikacje ![]() Dla każdego stanowiska określamy •Nazwa kwalifikacji - poszczególne wymagania wybierany z biblioteki kwalifikacji •Priorytet - umowna ważność poszczególnej kwalifikacji w stosunku do innych na danym stanowisku, stanowiąca mnożnik przy ocenie kwalifikacji w procesie rekrutacji na dane stanowisko Prawidłowe określenie wymagań ułatwi sformułowanie ogłoszenia o pracę oraz uprości późniejszy proces rekrutacji, dzięki możliwości szybkiej oceny kwalifikacji osób, aplikujących na dane stanowisko - patrz Rekrutacja. |
Zadania ![]() Dla każdego stanowiska możemy przypisać •Zadanie - wybierane z biblioteki rodzajów zadań wykonywanych w firmie •Procent czasu - względna ilość czasu poświęcana na wykonywanie konkretnego zadania na opisywanym stanowisku •Ważność - umowny priorytet ważności danego zadania w stosunku do innych |
Wyposażenie
Przy wprowadzaniu stanowisk mamy możliwość ustalenia przysługujących na danym stanowisku składników wyposażenia. Przypisując nowy składnik wyposażenia do stanowiska określamy:
•Wyposażenie - wybieramy z biblioteki składników wyposażenia
•Ilość - ilość jednostek przysługującej pozycji wyposażenia
•Okres - co jaki czas przysługuje dany składnik wyposażenia, podpowiada się z biblioteki wyposażenia, ale można indywidualnie skorygować, wprowadzając ilość lat (L), miesięcy (M) i dni (D), np. 6M to będzie pół roku, 1L 2M 15D - rok, 2 miesiące i 15 dni
•Przysługuje po - po jakim czasie przysługuje pierwsze wydanie, pozostawiamy puste, jeśli przysługuje od razu po rozpoczęciu pracy lub wprowadzamy właściwy okres, np. 6M - przysługuje po przepracowaniu pół roku
Uzupełnienie elementów wyposażenia przy stanowisku umożliwia później:
•zestawienia przysługującego pracownikom wyposażenia na dany okres (patrz Zestawienia i dokumenty - Zestawienie wyposażenia)
•automatycznej ewidencji wydań pracownikom elementów wyposażenia (patrz Zatrudnienie pracownika - Ewidencja wyposażenia)
Rodzaje szkoleń Dla każdego stanowiska możemy określić •Nazwa - typ szkolenia wybierany z biblioteki rodzajów szkoleń •Okres - termin ważności szkolenia okresowego danego rodzaju podstawia się z biblioteki rodzajów szkoleń, pusty okres oznacza, że szkolenie to wystarczy odbyć tylko raz •Przysługuje po - informacja z rodzaju szkolenia, po jakim czasie od rozpoczęcia pracy na danym stanowisku należy odbyć szkolenie tego rodzaju, pusty termin oznacza, że szkolenie należy zaliczyć niezwłocznie po rozpoczęciu pracy Całościowe omówienie planowania i przeprowadzania szkoleń dla pracowników omówione zostało w oddzielnym rozdziale - patrz: SZKOLENIA. |
Badania
Dodatkowe rodzaje badań lekarskich wymagane przy niektórych stanowiskach. Zaznaczenie dodatkowych rodzajów badań spowoduje ich uwzględnienie przy
autosprawdzaniu i Zestawieniach terminowych.
BHP
•Grupa BHP - pole informacyjne
•Częstotliwość szkoleń BHP - w zależności od wybranego tu rodzaju stanowiska będzie się podpowiadał termin ważności podstawowego kursu BHP
•Rodzaj kursu - uzupełnienie dodatkowych rodzajów kursów BHP (wymaganych przy niektórych stanowiskach) spowoduje ich uwzględnienie w Zestawieniach terminowych.
Parametry
•Parametr 1, 2, 3 - do wykorzystania funkcją stan() przy definiowaniu składników wynagrodzeń.