Opis procesów biznesowych > Procesy wykonywane w trybie pracy na kodach własnych

Drukuj

Procesy wykonywane w trybie pracy na kodach własnych

W trybie pracy na kodach własnych magazynier pracuje na kodach QR. Aplikacja umożliwia przyjmowanie towarów do magazynu i wydawanie towarów z magazynu z generowaniem Pakowania, przesunięcia magazynowe i międzymagazynowe, zwrot towaru, rozchód wewnętrzny, przyjmowanie towaru z produkcji, wydawanie towaru do produkcji, inwentaryzację zbiorczą oraz podgląd aktualnych stanów magazynowych towarów.

 

Przyjęcie towaru do magazynu

Proces przyjęcia towaru do magazynu rozpoczyna się od zlecenia zakupu towaru i utworzenia wymaganych dokumentów w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel. Handlowiec wprowadza do systemu dokument zamówienia, wskazując towary, ich ilości i ceny. Dla dokumentu zamówienia własnego powinien zostać utworzony dokument magazynowy o charakterze Przyjęcie do magazynu pozostawiony w buforze. Dokument magazynowy może być powiązany z zamówieniem własnym przez dokument zakupu lub utworzony bezpośrednio do zamówienia własnego. Przyjęcie towaru do magazynu może być zrealizowane również z dokumentu magazynowego o charakterze Przyjęcie do magazynu w buforze lub Przychód wewnętrzny w buforze.

Wprowadzony dokument zostaje przekazany jako awizo do przyjęcia przez magazyniera.

 

Aby przyjąć towar do magazynu, magazynier musi go wcześniej odpowiednio oznaczyć. W tym celu za pomocą Mobilnego Magazynu dokonuje wydruku etykiet na specjalnych drukarkach, a następnie okleja nimi towary (opcja drukowania jest dostępna również z poziomu systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel). Po zakończeniu oklejania, magazynier skanuje kolejno wszystkie towary i rozkłada je na półki w odpowiednie lokalizacje – potwierdzając tym samym umieszczenie konkretnego towaru w danej lokalizacji, poprzez zeskanowanie jej etykiety.

 

Zarówno etykiety towarów, jak i lokalizacji wykorzystują technologię kodów QR, które można odczytać za pomocą kolektorów danych, czytników 2D oraz telefonów komórkowych.

 

Po zakończeniu rozkładania towaru, pracownik potwierdza przyjęcie dostarczonego towaru do magazynu oraz umieszczenie go we wskazanych lokalizacjach.

 

Zatwierdzenie przyjęcia w aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel oraz przypisanie odpowiednich lokalizacji na dostawach.

 

Zarówno w przypadku zamówienia własnego, jak i dokumentu magazynowego o charakterze Przyjęcie do magazynu możliwy jest wydruk papierowej wersji dokumentu wraz z zamieszczonym kodem QR. Dzięki temu możliwe jest rozpoczęcie przyjęcia od razu po zeskanowaniu kodu QR dokumentu.

 

Poza standardową metodą przyjęcia towaru do magazynu użytkownik ma również możliwość przyjmowania towarów po ich numerach seryjnych.

 

Dodatkowo istnieje możliwość zrealizowania przyjęcia częściowo na podstawie awizowanego dokumentu magazynowego przyjęcia. Magazynier skanuje część ilość towarów z dokumentu oraz ich lokalizacje docelowe, a następnie zatwierdza przyjęcie. Zatwierdzenie przyjęcia w aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel z zeskanowanymi ilościami towarów. Zostaje także utworzony kolejny dokument przyjęcia w buforze z towarami, które nie zostały zeskanowane.

 

Magazynier ma możliwość utworzenia dokumentu magazynowego przyjęcia, także z poziomu aplikacji mobilnej. Użytkownik wprowadza w aplikacji dokument, określając jego typ i serię, wskazuje dostawcę, datę wystawienia oraz dodaje opis. Następnie dodaje pozycje towarowe do dokumentu przyjęcia wybierając towary z listy (na liście widoczne są towary o typie Artykuł zdefiniowane w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel) lub skanując kody EAN towarów. Wówczas dokument magazynowy zostanie utworzony w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel i pozostawiony w buforze. Aby przyjąć towary do magazynu, magazynier musi wydrukować etykiety, a następnie nakleić je na towary. Po zakończeniu oklejania, magazynier skanuje kolejno wszystkie towary i rozkłada je na półki w odpowiednie lokalizacje skanując przy tym etykiety lokalizacji. Po zatwierdzeniu przyjęcia dokument zostaje wystawiony w Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

Więcej informacji >>

 

Wydanie towaru z magazynu  

Proces awizowanego wydania towaru z magazynu rozpoczyna się od zlecenia wydania towaru i utworzenia wymaganych dokumentów w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

 

Handlowiec wprowadza do systemu dokument zamówienia, wskazując towary, ich ilości i ceny. Jednocześnie ma możliwość wskazania konkretnej partii towaru, z której ma nastąpić wydanie. Dla dokumentu zamówienia obcego powinien zostać utworzony dokument magazynowy o charakterze Wydanie z magazynu pozostawiony w buforze, powiązany z zamówieniem obcym przez dokument sprzedaży. Inną opcją jest utworzenie dokumentu zamówienia obcego, utworzenie dla niego dokumentu magazynowego o charakterze Wydanie z magazynu (w buforze), następnie utworzenie dokumentu sprzedaży i powiązanie go z utworzonym do zamówienia dokumentem magazynowym  (w buforze). Wydanie można wykonać również poprzez utworzenie samego dokumentu magazynowego o charakterze Wydanie z magazynu/Rozchód wewnętrzny (w buforze) lub utworzenie dokumentu sprzedaży i utworzenie dla niego dokumentu magazynowego o charakterze Wydanie z magazynu, który należy pozostawić w buforze.

 

Wprowadzony dokument zostaje przekazany do realizacji przez pracownika magazynu.

 

Magazynier na podstawie zlecenia z systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel posiada dokładną informację na temat towarów do wydania. Aplikacja wskazuje konkretną dostawę oraz lokalizację, z której należy pobrać partię towaru do wydania. Magazynier skanując poszczególne kody potwierdza poprawność wydawanego dokumentu. Skanowanie towarów może się odbyć za pomocą kolektora, czytnika 2D lub telefonu komórkowego.

 

Po zakończeniu skanowania pracownik potwierdza zgodność wydania z przekazanym zleceniem. W kolejnym kroku może rozpocząć proces pakowania i kompletacji palet do wysyłki.

 

Zatwierdzenie wydania w aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

 

Zarówno w przypadku zamówienia obcego, jak i dokumentu magazynowego o charakterze Wydanie z magazynu możliwy jest wydruk papierowej wersji dokumentu wraz z zamieszczonym kodem QR, dzięki czemu magazynier po zeskanowaniu kodu automatycznie rozpocznie realizację wydania towaru.

 

Magazynier ma możliwość zrealizowania operacji częściowego wydania na podstawie awizowanego dokumentu magazynowego wydania. Magazynier skanuje część ilość towarów z dokumentu, a następnie zatwierdza operację. Zatwierdzenie wydania w aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel z zeskanowanymi ilościami towarów. Zostaje także utworzony kolejny dokument wydania magazynowego w buforze z towarami, które nie zostały zeskanowane.

 

Użytkownik wprowadza w aplikacji dokument, określając jego typ i serię, wybiera kontrahenta, datę wystawienia oraz dodaje opis. Następnie skanuje etykiet towarów do dokumentu wydania. Wówczas dokument magazynowy zostanie utworzony w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel i pozostawiony w buforze. Po zatwierdzeniu wydania przez magazyniera, dokument zostaje wystawiony w Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

Więcej informacji >>

 

Pakowanie towaru

Po zakończeniu procesu wydania towaru z magazynu, magazynier może dokonać pakowania i kompletacji palet do wysyłki. Przy pomocy aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn użytkownik generuje nowe Pakowania lub dołącza towar do stworzonego wcześniej dokumentu Pakowania.

 

Rozpoczynając nowy dokument Pakowania użytkownik dodaje nową jednostkę logistyczną definiując jej atrybuty: wysokość, szerokość, długość, wagę oraz opcjonalnie: wagę netto, metry kwadratowe jednostki logistycznej, datę produkcji, kod GLN i kod towaru. Następnie do tak utworzonej jednostki logistycznej magazynier dodaje kolejne towary poprzez skanowanie kodów QR. Zawsze może ręcznie dodać towary, których w momencie pakowania nie może fizycznie zeskanować.

 

Po zakończeniu kompletowania towarów na bieżącej jednostce logistycznej, magazynier potwierdza zakończenie operacji i może przystąpić do umieszczania towaru z danego wydania na kolejnych jednostkach logistycznych.

 

Po zapisaniu jednostki logistycznej i zatwierdzeniu pakowania, utworzone Pakowanie otrzymuje status spakowano. Po wydaniu palet firmie spedycyjnej lub przekazaniu do transportu wewnętrznego magazynier oznacza ten fakt poprzez kliknięcie Potwierdź.

 

Po zatwierdzeniu Pakowania, użytkownik ma możliwość wygenerowania numeru przesyłki oraz listu przewozowego w celu przekazania przesyłki firmie kurierskiej.

 

W module dodatkowym do Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel dostępna jest kartoteka Pakowania. W każdym momencie w kartotece możliwy jest podgląd stanu pracy nad danym wydaniem. Z tego poziomu można dokonać również szeregu operacji dodatkowych.

Więcej informacji >>

 

Integracja firm kurierskich

Integracja firm kurierskich stanowi dodatkowy moduł do Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel, który jest uwzględniany również w rozwiązaniu Symfonia Mobilny Magazyn.

 

Moduł ten daje możliwość generowania numerów przesyłek, listów przewozowych oraz protokołów przekazania towaru dla firm kurierskich. Ponadto rozwiązanie obsługuje wydruki wygenerowanych etykiet i protokołów oraz konfigurację drukarek i ich podpięcie. Użytkownik ma możliwość drukowania etykiet w formie kodów ZPL oraz plików w formacie PDF.

 

Integrację z firmami kurierskimi można przeprowadzić zarówno z poziomu aplikacji mobilnej, jak i samego systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

 

Zwrot towaru

Cały proces rozpoczyna się od zlecenia zwrotu towaru i utworzenia wymaganych dokumentów w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel. Użytkownik tworzy korektę dokumentu magazynowego wydania i pozostawia ją w buforze.

 

Wprowadzony dokument zostaje przekazany do realizacji przez pracownika magazynu.

 

Magazynier na podstawie zlecenia z systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel posiada dokładną informację na temat zwracanych do magazynu towarów. Może zatem przejść  do wydruku etykiet zwrotnych. Wydruk etykiet jest możliwy zarówno z aplikacji mobilnej, jak i z systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

 

Wydrukowane etykiety nakleja na opakowania zwracanych towarów, następnie potwierdza ich zwrot do magazynu skanując każdą z etykiet i ich lokalizacje docelowe. Skanowanie może się odbyć za pomocą kolektora, czytnika 2D lub telefonu komórkowego.

 

Po zakończeniu skanowania, pracownik potwierdza przyjęcie zwróconych towarów. Zatwierdzenie procesu w aplikacji Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie korekty dokumentu magazynowego wydania w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel z odpowiednimi towarami umieszczonymi w danych lokalizacjach.

Więcej informacji >>

 

Rozchód  wewnętrzny – ręczne wydania towarów z magazynu

W tym przypadku magazynier przechodząc przez magazyn może stwierdzić, że jakiś towar trzeba wydać jako rozchód wewnętrzny, może to być np. towar uszkodzony. W tym celu wybiera opcję Rozchód i rozpoczyna skanowanie konkretnych towarów.

 

Przy próbie zeskanowania towaru, który został wcześniej wydany, system automatycznie komunikuje, że towar był powiązany z innym dokumentem, ta etykieta została już wcześniej wydana. Użytkownik otrzymuje stosowny komunikat również w sytuacji, gdy na skanowanym przez niego towarze występuje rezerwacja. Po akceptacji komunikatu towar zostaje dodany do listy. Rezerwacja natomiast jest usuwana w momencie zatwierdzenia wydania.

 

Po zakończeniu skanowania wszystkich towarów magazynier potwierdza wykonywany proces, w wyniku czego w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel jest wystawiany dokument magazynowy o charakterze Rozchód wewnętrzny.

Więcej informacji >>

 

Przesunięcie towaru

Wszelkie operacje przesunięcia towaru są traktowane jako zmiana lokalizacji. Przesunięcia zostały podzielone na przesunięcia w obrębie jednego magazynu oraz przesunięcia międzymagazynowe. Z poziomu aplikacji mobilnej magazynier ma możliwość obsługi przesunięć awizowanych oraz nieawizowanych.

 

Magazynier rozpoczyna operację przesunięcia nieawizowanego poprzez zeskanowanie konkretnego towaru i wybranie opcji Przesunięcie. Następnie wybiera jedną z opcji: zmianę lokalizacji towaru w obrębie jednego magazynu lub pomiędzy magazynami. W przypadku przesunięcia towaru na inną lokalizację w obrębie tego samego magazynu, skanuje lokalizację, do której towar ma zostać przesunięty. System automatycznie zapyta czy przesunąć ten konkretny towar do wskazanej lokalizacji. Po zatwierdzeniu tej czynności i przejściu do listy towarów użytkownik posiada dokładną informację na temat lokalizacji początkowej i docelowej danego towaru. Aby przesunąć towar na inny magazyn, magazynier po zeskanowaniu towaru skanuje lokalizacje lub wybiera magazyn docelowy z listy.

 

Magazynier może dodawać kolejne towary do przesunięcia skanując kolejno każdy z nich i przypisując im lokalizacje docelowe. Po zakończeniu skanowania i upewnieniu się, że wszystko jest w porządku – potwierdza operację.

 

Proces przesunięcia nieawizowanego można również wykonać z poziomu opcji Przesuń. W tym przypadku również należy na początku zeskanować wybrany towar lub towary, po czym przypisać im lokalizacje docelowe.

 

Użytkownik może także wykonać przesunięcie całej ilości danego towaru dostępnej w wybranych lokalizacjach do nowej lokalizacji docelowej. W tym celu wyszukuje towar ręcznie korzystając z wyszukiwarki. Następnie zaznacza lokalizacje, z których ma być wykonane przesunięcie i przypisuje im nową lokalizację. Po zakończeniu tej czynności pracownik potwierdza wykonywany proces.

 

W systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel zostaje odnotowana odpowiednia informacja.

 

Jeżeli towar został przesunięty do innej lokalizacji w obrębie tego samego magazynu, nie nastąpiło przesunięcie między fizycznymi magazynami – w systemie nie są wystawiane żadne dodatkowe dokumenty, następuje wtedy tylko zmiana lokalizacji na dostawie, a w przypadku wybranej opcji Kod lokalizacji/Według schematu obok ustawienia „Zmieniaj nazwy dostaw” – następuje również zmiana kodu dostawy.

 

Jeżeli natomiast towar został przesunięty do innego magazynu – system automatycznie wygeneruje odpowiednie dokumenty MM- i MM+, potwierdzając przesunięcie wybranych towarów.

 

Proces przesunięcia awizowanego rozpoczyna się od zlecenia wydania towaru z magazynu i utworzenia wymaganych dokumentów w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

 

Handlowiec wprowadza do systemu dokument magazynowy o charakterze Przesunięcie MM- i pozostawia go w buforze.

 

Wprowadzony dokument zostaje przekazany do realizacji przez pracownika magazynu.

 

Magazynier na podstawie zlecenia z systemu Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel posiada dokładną informację na temat towarów do przesunięcia. Magazynier skanując poszczególne kody QR potwierdza poprawność dokumentu magazynowego MM-. Skanowanie towarów może się odbyć za pomocą kolektora, czytnika 2D lub telefonu komórkowego. W zależności od ustawień wymagane jest zeskanowanie również lokalizacji, z której towar jest wydawany.

 

Po zakończeniu skanowania pracownik potwierdza zgodność dokumentu z przekazanym zleceniem.

 

Zatwierdzenie przesunięcia w Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego o charakterze Przesunięcie MM- oraz utworzenie dokumentu o charakterze Przesunięcie MM+ w buforze w Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel. W zależności od ustawień dokument MM- może zostać automatycznie wystawiony w systemie.

 

Magazynier pracujący na magazynie, do którego zostały przesunięte towary przyjmuje towary do magazynu skanując ich etykiety oraz lokalizacje. Po zakończeniu skanowania pracownik potwierdza zgodność dokumentu MM+ z przekazanym zleceniem. Zatwierdzenie przesunięcia w Symfonia Mobilny Magazyn powoduje wystawienie dokumentu magazynowego o charakterze Przesunięcie MM+ w systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel.

Więcej informacji >>

 

Przyjęcie z produkcji i wydanie do produkcji

Dokumenty magazynowe z produkcji/do produkcji nie trafiają do bufora, ale są od razu wystawiane. Rozwiązanie Symfonia Mobilny Magazyn umożliwia pracę na wystawionych dokumentach, dzięki włączeniu odpowiedniego ustawienia oraz nadaniu użytkownikom uprawnień do wykonywania takich operacji.

 

Na przyjęciu ładowane są dokumenty magazynowe o charakterze Przychód wewnętrzny oraz Przyjęcie z produkcji, na których nie ma etykiet lub etykiety, które są przypisane do tych dokumentów nie mają jeszcze przypisanej lokalizacji. Po zatwierdzeniu przyjęcia z produkcji dokument nie jest wystawiany, a następuje tylko dzielenie dostaw w zależności od tego, jakie etykiety zostały zeskanowane.

Przyjęcie - Więcej informacji >>

 

Na wydaniu ładowane są dokumenty magazynowe o charakterze Rozchód wewnętrzny oraz Wydanie do produkcji, gdzie przynajmniej jedna dostawa została przyjęta przez Mobilny Magazyn. Po zatwierdzeniu dokument nie jest wystawiany oraz nie jest tworzone Pakowanie.

 

Wydanie - Więcej informacji >>

 

Inwentaryzacja

Celem inwentaryzacji jest wykrycie niespójności pomiędzy stanem fizycznym w magazynie, a stanem prezentowanym w systemie.

Proces inwentaryzacji rozpoczyna się od otwarcia w aplikacji mobilnej inwentaryzacji głównej przez użytkownika, który ma do tego uprawnienia. Następnie użytkownik wybiera typ inwentaryzacji: pełnej lub częściowej. W trakcie inwentaryzacji pełnej weryfikowane są stany wszystkich towarów z zeskanowanej lokalizacji. W inwentaryzacji częściowej sprawdzane są stany tylko zeskanowanych towarów w danej lokalizacji.

 

W kolejnym kroku skanuje wybraną lokalizację, na której zostanie przeprowadzona inwentaryzacja cząstkowa, dodając tym samym jej kod do listy inwentaryzacji głównej, po czym skanuje kolejno towary znajdujące się w danej lokalizacji. System weryfikuje czy skanowany towar faktycznie pochodzi z danej lokalizacji. Po zeskanowaniu wszystkich towarów użytkownik akceptuje wykonaną inwentaryzację cząstkową. Po potwierdzeniu lokalizacja zostaje oznaczona na zielono i nie można już skanować do niej kolejnych towarów. Nie można jej również usunąć. W przypadku lokalizacji oznaczonej kolorem żółtym, użytkownik w każdej chwili może powrócić do procesu inwentaryzacji, czy też usunąć daną lokalizację z listy.

 

W celu zatwierdzenia inwentaryzacji głównej wymagane jest zatwierdzenie przez magazynierów ich własnych inwentaryzacji cząstkowych. Po zatwierdzeniu inwentaryzacji głównej towary, które zostały zeskanowane porównywane są ze stanem magazynowym i na podstawie różnic wystawiane są dokumenty rozchodowe inwentaryzacji (typ dokumentów określany jest w ustawieniach Mobilnego Magazynu). Dokumenty przychodowe są wystawiane na bieżąco, podczas skanowania towarów.

Należy pamiętać, aby podczas inwentaryzacji nie wykonywać żadnych ruchów magazynowych.

Więcej informacji >>

 

Stany magazynowe

Magazynier w każdej chwili może zeskanować kod danej lokalizacji i sprawdzić jakie towary się w niej znajdują. Może również zeskanować konkretny towar w celu sprawdzenia, w których lokalizacjach i w jakiej ilości jest aktualnie dostępny. W przypadku braku możliwości zeskanowania danego towaru, magazynier może go wyszukać korzystając z wyszukiwarki.

Więcej informacji >>