Środki trwałe > Okno opisu środka trwałego > Stawki | | Drukuj |
W panelu Stawki możliwe jest określenie warunków rozpoczęcia procesu amortyzacji oraz wypełnienie tabeli zawierającej części składowe środka złożonego z wielu elementów.
Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Oddzielna amortyzacja podatkowa
Ten przycisk powoduje rozdzielenie naliczania amortyzacji podatkowej i bilansowej dla środka. Jeżeli środek trwały jest niezatwierdzony, to po wybraniu przycisku nastąpi podział górnej części panelu na oddzielne części dla każdego z rodzajów amortyzacji. Należy w każdej z nich oddzielnie zdefiniować warunki dla amortyzacji bilansowej i podatkowej. Jeżeli środek trwały jest zatwierdzony to przycisk otwiera okno dialogu Oddzielenie amortyzacji podatkowej, w którym należy potwierdzić operację rozdziału amortyzacji bilansowej i podatkowej dla środka.
Po przeprowadzeniu rozdziału amortyzacji górna część panelu jest podzielona na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest zestaw opisanych poniżej pól.
Data przyjęcia do użytkowania
W tym polu widoczna jest data wprowadzona w panelu Nazwa.
Wartość przyjęcia do ewidencji
W tym polu należy wpisać wartość początkową środka trwałego, z jaką został przyjęty do użytkowania. Może to być jego wartość zakupu, wartość wytworzenia we własnym zakresie, itp.
Wartość początkowa po zmianach
W tym polu należy wpisać wartość początkową na dzień rozpoczęcia obliczeń, tzn. z uwzględnieniem wszystkich aktualizacji i zmian wartości tego środka, dokonanych przed dniem rozpoczęcia obliczeń. Dla nowo zakupionego środka jest to wartość zakupu.
Kwota nie amortyzowana
W tym polu należy wpisać kwotę części wartości środka trwałego, która nie będzie umarzana. Do obliczeń system będzie przyjmował wartość środka równą różnicy pomiędzy liczbami z pól Wartość początkowa po zmianach i w tym polu.
nie zmniejsza am. rocznej
Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, że kwoty umorzeń rocznych nie są korygowane o odpowiednią część kwoty wprowadzonej w poprzednim polu.
Kwota nie stanowiąca KUP
To pole pojawia się tylko w części opisującej amortyzację podatkową. Należy w nim wpisać kwoty nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodów firmy, np. kwotę refundacji dla tego środka trwałego, jeżeli jest nią objęty. Obok pola znajduje się przycisk polecenia . Jego wybranie otwiera okno dialogu Zmiana kwoty nie stanowiącej KUP, w którym można wprowadzać i korygować kwoty NKUP dla środków już amortyzowanych.
Tabela części składowych
W dolnej części panelu znajduje się tabela CZĘŚCI SKŁADOWE, w której można ewidencjonować elementy wchodzące w skład kompletu tworzącego środek trwały. Obok nazwy znajdują się przyciski poleceń sterujące dodawaniem i usuwaniem części składowych oraz pole wyboru włączające pełną ewidencję:
pełna ewidencja
Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, włączenie pełnej ewidencji części składowych. Pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie włączenia pełnej ewidencji, a dla środków już amortyzowanych również pytanie o sposób przeliczenia dotychczasowych kwot umorzeń. Jeżeli nie zostanie przyjęta metoda automatycznego rozbicia kwot, to należy później wybrać przycisk i w dialogu Umorzenia dla części wprowadzić odpowiednie kwoty.
Włączenie pełnej ewidencji jest operacja nieodwołalną, niemożliwą do wycofania.
– dodaje wiersz wprowadzania kolejnej części składowej.
– usuwa podświetloną w tabeli część składową. Dla środków nie objętych pełną ewidencją części składowych usunięcie przebiega bezpośrednio. Dla środków objętych pełną ewidencją części składowych pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie tej decyzji, a następnie opis części na liście zostanie wyszarzony. Kolejny krok następuje podczas próby zapisania zmian. Otwarte zostanie wtedy okno dialogu Zmiana części składowych, w którym należy sprecyzować sposób potraktowania wartości usuwanej części składowej.
– (aktywny tylko dla środków objętych pełną ewidencją części składowych) uruchamia przemieszczenie podświetlonej w tabeli części składowej. Pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie tej decyzji, a następnie okno dialogu Zmiana części składowych, w którym należy wskazać środek docelowy i sprecyzować sposób potraktowania wartości przemieszczanej części składowej.
– (aktywny tylko dla środków objętych pełną ewidencją części składowych) uruchamia korektę wartości umorzeń części składowych. Pojawi się dialogu Umorzenia dla części, w którym należy wprowadzić skorygowane wartości umorzeń części składowych.
Poszczególne kolumny tabeli zawierają:
Nr
W tej kolumnie jest automatycznie wprowadzany kolejny numer części składowej w komplecie środka.
Nazwa części składowej
W tej kolumnie należy wpisać nazwę części składowej.
Numer ewidencyjny
W tej kolumnie należy wpisać numer ewidencyjny części składowej.
Rd
Zaznaczenie pola wyboru w tej kolumnie określa część składową jako podstawową, w rezultacie nie jest możliwe przenoszenie takiej części pomiędzy środkami.
Wartość lub Wartość bil. i Wartość pod.
W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie wartości zakupu lub wytworzenia części składowej.
Nie podl umorz lub Nie podl umorz bil. i Nie podl umorz pod.
W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie części kwoty z pola Kwota nie amortyzowana w górnej części panelu.
Umorzenie lub Umorzenie bil. i Umorzenie pod.
W tej kolumnie (kolumnach) widoczne są kwoty dotychczasowych umorzeń wartości części składowej.