Ewidencja akordu służy do rozliczenia płacy akordowej, wyliczanej jako suma ilości sztuk poszczególnych wyrobów przemnożona przez stawkę za jedną sztukę. Przed przystąpieniem do pierwszego wypełniania ewidencji musimy określić wytwarzane wyroby i stawki jednostkowe - patrz Składniki akordu.
Ewidencję akordu możemy prowadzić dziennie lub miesięcznie. Oznacza to, że ilość wytworzonych poszczególnych wyrobów wprowadzamy jednorazowo za cały miesiąc lub codziennie na koniec dnia. W obu przypadkach podczas naliczania wynagrodzeń zsumowana zostanie łączna kwota akordu za cały okres wynagrodzeń listy płac.
Nową pozycję wpisujemy klawiszem Ins. Wypełniamy:
•Od, Do - podajemy okres rozliczeniowy, okres może być dowolny: dzienny, miesięczny, tygodniowy, nic nie stoi również na przeszkodzie, żeby zrobić kilka wpisów z tym samym okresem
•Dział, Zlecenie - ważne przy automatycznym wprowadzaniu kosztów z ewidencji akordu (patrz Księgowanie i rozliczenie kosztów - Koszty z akordu)
•Uwzględnij na kolejnej liście - standardowo zaznaczona umożliwi jednokrotne wprowadzenie kwoty akordu na listę płac
•Wprowadzamy i zatwierdzamy
poszczególne pozycje akordu, uzupełniając:
oRodzaj - wybieramy poszczególny wyrób (pracę) z biblioteki składników akordu - patrz Instrukcja administratora - Definiowanie i nadzór - Składniki akordu
oJ.m., Stawka - podstawiają się automatycznie na podstawie biblioteki, w szczególnych przypadkach stawkę możemy skorygować ręcznie
oIlość - wprowadzamy ilość poszczególnych wyrobów
oWspółczynnik - dodatkowy mnożnik
oDział, Zlecenie - omówione w rozdziale Koszty z akordu
•Kwota - wynik mnożenia wprowadzonych ilości, stawki i współczynnika
Łączna kwota wszystkich wpisów z akordu za zadany okres zostanie podstawiona automatycznie na listę płac jako wartość składnika, dla którego w definicji użyta zostanie funkcja akrd (patrz Instrukcja administratora - Definiowanie i nadzór - Składniki wynagrodzeń - Definiowanie składników, funkcja akrd).
Obok indywidualnego wprowadzania pracy akordowej dla poszczególnych pracowników istnieje możliwość grupowego wypełniania akordu dla wybranych pracowników jednocześnie. Można to zrobić w oknie Pracownicy pod prawym przyciskiem myszy.
Szybkie przejście pomiędzy ewidencją akordów poszczególnych pracowników umożliwiają klawisze Ctrl PgDn oraz Ctrl PgUp.
Istnieje również możliwość automatycznych wpisów z miesięcznej karty pracy, jeśli kwota akordu wynika bezpośrednio z ilości przepracowanych godzin i indywidualnej stawki - patrz Akord z karty pracy.
Możemy wydrukować zestawienie wprowadzonych akordów dla wszystkich pracowników zbiorczo - patrz: Zestawienia i dokumenty - Zestawienia ewidencji - Zestawienie akordu.
Przy wprowadzaniu akordu mamy możliwość bezpośredniego uzupełniania ewidencji kosztów . Jeśli wcześniej zdefiniowaliśmy właściwy rodzaj kosztów (patrz Definiowanie i nadzór - Rodzaje kosztów), to - jeśli przed akceptacją akordu określimy odpowiednio dział i zlecenie - utworzą się automatycznie wpisy w ewidencji kosztów - patrz Księgowanie i rozliczenie kosztów - Koszty z akordu.
Ewidencję akordu możemy również importować z zewnątrz, jeśli przygotujemy wcześniej plik tekstowy (TXT) lub arkusz w Excelu (XLSX) z danymi w odpowiednim formacie. Przykładowe pliki z danymi do importu znajdziemy w katalogu programu w podkatalogu EXPORT.