Instrukcja administratora > Definiowanie i nadzór > Składniki kart pracy

Drukuj

Składniki kart pracy

150701

Obok standardowych godzin pracy i nadgodzin (50 i 100%) możemy w miesięcznej karcie pracy ewidencjonować inne rodzaje godzin pracy, np. godziny nocne, szkodliwe. Dodatkowe rodzaje godzin musimy najpierw wprowadzić w oknie Składniki karty pracy (menu Definicje).

Nowy rodzaj godzin pracy b10_ins wprowadzamy klawiszem Ins. Wpisujemy i zatwierdzamy Nazwę godzin. Maksymalnie możemy wprowadzić 16 dodatkowych rodzajów godzin.

Dodatkowe właściwości składników karty pracy:

Rodzaj - stały (systemowy) lub konfigurowalny (dodatkowy) składnik karty pracy

Definicja - jeśli ilość danych godzin ma zależeć od innych wprowadzonych godzin, w definicji określamy to prostymi operacjami arytmetycznymi, przykładowo jeśli w dodatkowym składniku chcemy otrzymać sumaryczną ilość nadgodzin, definiujemy to następująco: [2]+[3] ([2] i [3] to wartości kolejnych składników karty pracy (Ide), czyli odpowiednio godz.nadl.50% i godz.nadl.100%).
Dodatkowo w przypadku rozbudowanej karty pracy (patrz Godziny do odpracowania) godziny faktyczne:
[101] - Godz.pracy fakt.,
[102] - Godz.nadl.50 % f.
[103] - Godz.nadl.100 % f.

W większości przypadków definicja powinna być pusta, co oznacza, że dane godziny będą wypełniane ręcznie (lub importowane z innych systemów).

Typ godzin - Nieokreślone, Godz.II zmiany, Godz.nocne, Godz.nieobecn.płatnej, Godz.nieobecn.niepłatnej, Godz.nieobecn.nieuspr.niepłatnej, Godz.odebrane - w przypadku korzystania z wewnętrznego systemu RCP do zaznaczonego tu rodzaju godzin przepiszą się odpowiednie godziny obliczone w b10_kpewid ewidencji czasu pracy

Do podstawy urlopu - standardowo zaznaczone tylko dla Godz.pracy, po zaznaczeniu tej opcji, przy wyliczaniu średniej godzinowej za urlop podstawa urlopu dzielona będzie przez sumę godzin pracy i zaznaczonych tu godzin, przykładowo jeśli wprowadzimy godziny akordu jako dodatkowy składnik to:

ogdy będziemy wprowadzać ilość godzin pracy (8) a w tym ilość godzin akordowych (6) - nie zaznaczamy tej opcji - podstawa urlopu dzielona będzie tylko przez godziny pracy (8) (w których są już uwzględnione godziny akordowe)

ogdy będziemy wprowadzać ilość godzin pracy nieakordowej (2) oraz ilość godzin akordowych (6) - opcja powinna być zaznaczona - podstawa urlopu będzie dzielona przez godziny pracy i godziny akordowe (2+6) (gdyż w godzinach pracy nie ma godzin akordowych)

Widoczne na wydruku - nie wszystkie składniki karty pracy muszą być widoczne na wydruku, niektóre można ukryć wyłączając tę opcję

Rodzaj kosztów - jeśli godziny z karty pracy mają być przenoszone do ewidencji kosztów, można tutaj przypisać konkretny rodzaj kosztów do danego składnika karty pracy (oprócz standardowych godzin pracy). Warunkiem jest ustawienie w konfiguracji parametrów firmy opcji "Sumuj godziny kosztów" oraz "Tylko jeden koszt dziennie". Standardowe godziny pracy przenoszą się do ewidencji kosztów po ustawieniu opcji w Rodzajach kosztów (patrz Księgowanie i rozliczenie kosztów - Koszty z karty pracy).

Wartości uzupełnianych w karcie pracy godzin dodatkowych mogą posłużyć do definiowania składników płac (patrz Definiowanie i nadzór - Definiowanie składników). Służy do tego funkcja godz(id,mod), która pobiera odpowiednie godziny (id - numer kolejny rodzaju godzin) z karty pracy w odpowiednie dni (mod: 0 - wszystkie, 1 - pracujące, 2 - wolne). Przykładowo:

godz(4,0) - ilość godzin nocnych

godz(5,0) - ilość godzin szkodliwych

godz(1,0) - ilość wszystkich godzin pracy

godz(1,1) - ilość godzin pracy w dni pracujące

godz(1,2) - ilość godzin pracy w dni wolne

godz(0,1) - ilość nominalnych godzin pracy

PRZYKŁAD: W regulaminie wynagradzania określony jest dodatek za pracujące niedziele i święta (niezależny od dni wolnych otrzymanych za pracę w tych dniach.

Kwota dodatku zależy od ilości godzin przepracowanych w niedziele i święta (ustalonych jako dni pracujące). Żeby tak określony dodatek wyliczał się automatycznie należy wykonać następujące kroki:

1.w składnikach karty pracy wprowadzić dodatkowy rodzaj godzin (godz.św.), określających ilość godzin przepracowanych w niedziele i święta

2.w definicji nowego składnika karty pracy (godz.św.) podstawić ilość godzin pracy (Godz pracy), jeśli dany dzień jest niedzielą lub świętem

3.w składnikach wynagrodzeń utworzyć nowy składnik (dod.św) i zdefiniować ten składnik na podstawie godzin świątecznych (godz.św.) pobranych z karty pracy funkcją godz()

4.w definicji listy płac uwzględnić nowy dodatek świąteczny (dod.św)

Nas interesuje realizacja punktu 2. W tym celu posłużymy się funkcją cal(x), którą można użyć w definicji składnika karty pracy. Funcja ta zwraca w zależności od parametru x:

cal(1) - numer określający rodzaj dnia:

o1 - niedziela lub święto

o2 - dodatkowy dzień wolny (sobota)

o3 - dzień pracujący

o31 - dzień pracujący w niedzielę lub święto

o32 - dzień pracujący w dodatkowy dzień wolny

o13 - dzień wolny za pracującą niedzielę lub święto

o23 - dzień wolny za pracujący dodatkowy dzień wolny (pracującą sobotę)

cal(2) - nominalne godziny pracy (w minutach) określone w kalendarzu przypisanym do pracownika

cal(59) - IDE kalendarza

cal(69) - zwraca numer dnia tygodnia

cal(89) - IDE harmonogramu

Wykorzystując funkcję cal(x) składnik godz.św. zdefiniujemy następująco:

cal(1)=31?[1]:0

czyli podstawi się ilość godzin pracy ([1]) w dniu pracującym przypadającym w niedzielę lub święto (cal(1)=31).

Nie należy mylić pracy w dzień pracujący przypadający w niedzielę lub święto (za który przysługuje dzień wolny) od pracy w niedzielę lub święta (za który przysługują nadgodziny 100%). W pierwszym przypadku niedziela ustalona jest jako dzień pracy (cal(1)=31), w drugim jako dzień wolny (cal(1)=1).