Instrukcja użytkownika > Rozpoczęcie pracy > Wprowadzanie danych firmy > Właściciele firmy

Drukuj

Właściciele firmy

Wprowadzenie wszystkich współwłaścicieli (lub właściciela) firmy umożliwi tworzenie indywidualnej deklaracji ZUS DRA dla właścicieli lub dołączenie rozliczenia właścicieli do raportów RCA i RSA tworzonych dla pracowników oraz utworzenie zbiorczej deklaracji DRA uwzględniającej wypłaty pracowników i składki właścicieli

Wprowadzając nowego właściciela b10_ins  uzupełniamy następujące dane:

Nazwisko, Imię

Rodzaj - wybieramy: współwłaściciel, właściciel lub osoba współpracująca

Jeśli chcemy, żeby składka wypadkowa współwłaściciela wykazana była jako finansowana przez ubezpieczonego, a nie przez płatnika, to należy rodzaj określić jako właściciel a nie współwłaściciel.

DANE PERSONALNE - dane podstawowe (w tym dane identyfikacyjne) właściciela

oRach.bankowy - rachunek bankowy właścicela do Z-3a i Z-3b, na który będzie przelewany zasiłek

oKonto ZUS - indywidualny rachunek bankowy do rozliczeń z ZUS, na to konto generowane będą przelewy do ZUS po 1 stycznia 2018 roku

oCzłonkowie rodziny - uzupełniamy dane współmałżonka oraz dzieci

ADRESY - jeśli adres Zamieszkania i adres do Korespondencji nie różni się od adresu zameldowania, wypełniamy tylko adres Zameldowania, przy wprowadzaniu miejscowości możemy skorzystać z biblioteki miejscowości, co pozwoli na automatyczne uzupełnienie gminy, powiatu i województwa; w pozycji Urząd skarbowy wybieramy z biblioteki urzędów skarbowych urząd właściwy według miejsca zamieszkania

ZUS - dane do rozliczeń z ZUS:

oRaporty ZUS - określamy, czy właściciel ujęty ma być na raportach z pracownikami (patrz: Deklaracje miesięczne - Raporty ZUS), czy też rozliczany na oddzielnej deklaracji

oNazwa skrócona i REGON na DRA - jeśli właściciel rozliczany jest indywidualnie to włączenie tej opcji spowoduje podstawienie w danych identyfikacyjnych nazwy i regonu firmy obok danych właściciela

oDrukuj adres siedziby na Z3 - Włączenie tej opcji spowoduje wyświetlenie adresu siedziby na wydruku Z3 z karty zasiłkowej.

oKarta zasiłkowa - wypełnienie karty zasiłkowej umożliwi uwzględnienie właściciela na raporcie RSA oraz pomniejszenie podstawy składek

Wprowadzony w karcie zasiłkowej okres zwolnienia pomniejszy proporcjonalnie składki ZUS właściciela za dany miesiąc. Jeśli chcemy, żeby zwolnienie uwzględnione zostało w raporcie przyszłego miesiąca, należy przy poprawie wpisu przejść na zakładkę Wypłata zasiłku i zmienić Identyfikator raportu ZUS za właściwy miesiąc. W raporcie o podanym identyfikatorze obok pomniejszenia składki ZUS wygenerowany zostanie informacja RSA o przerwie w opłacaniu składek.

oUbezpieczenia - pozwala przejść do ewidencji ubezpieczeń właściciela.

30500r_img1

oPrawo do emerytury/renty

oStopień niepełnosprawności

oUbezp.emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, zdrowotne - zaznaczamy te ubezpieczenia, którym podlega właściciel, dodatkowo możemy określić ilość opłacanych składek oddzielnie na ubezpieczenia społeczne i oddzielnie na zdrowotne

oKod tytułu ubezpieczenia - uzupełniamy tylko w przypadku, gdy nie jest to kod standardowy

oIndywidualne podstawy - zaznaczamy, jeśli właściciel podwyższył sobie podstawy wymiaru składek i wprowadzamy własne podstawy oddzielnie emerytalno-rentową, chorobowo-wypadkową i zdrowotną, jeśli nie zaznaczymy tej opcji standardowe podstawy pobrane zostaną z ogólnych parametrów naliczania (patrz Parametry systemu - Parametry naliczania)

oObniżone - po zaznaczeniu tej opcji z ogólnych parametrów naliczania pobierane będą obniżone podstawy do naliczania składek ZUS

oPrzekroczenie podst.emer.-rentowej - zaznaczamy, jeśli właściciel przekroczył już roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (patrz: Deklaracje miesięczne - Raport ZUS dla właścicieli)

Możemy również wydrukować zestawienie składek ZUS z danego miesiąca wszystkich właścicieli firmy (menu Raporty - Zestawienia płacowe - Zestawienie ZUS właścicieli).