Wiadomości podstawowe > Przetwarzanie danych | | Drukuj |
Dane zapisane w bazach danych programu mogą być przekształcane na wiele różnych sposobów. Można do tego celu wykorzystać:
W Symfonia 2.0 termin "raporty" oznacza programy tworzące zestawienia, wydruki lub wykonujące niektóre obliczenia. Są one napisane w języku AMBASIC - własnym języku programowania. Język ten umożliwia dokonywanie nietypowych importów i eksportów danych do plików tekstowych na dysku, a także przetwarzanie danych, ich prezentowanie i komunikowanie się (dialog) z użytkownikiem. Umożliwia on także pobieranie danych z plików tekstowych umieszczonych na dysku. Wbudowane polecenia umożliwiają czytanie i analizowanie plików linia po linii, dzięki czemu nie ma ograniczeń na maksymalną długość analizowanych plików. Polecenia analizowania i przetwarzania tekstów umożliwiają importowanie praktycznie każdego rodzaju danych z programów mogących eksportować dane do plików tekstowych.
Raporty oraz szablony zmodyfikowane przez użytkownika powinny być zapisywane pod innymi nazwami niż standardowe, co uchroni je przed nadpisaniem podczas upgradu lub instalacji nowej pełnej wersji.
|
Dane zapisywane w kartotekach mogą być przekształcane na wiele różnych sposobów. Służą temu operacje umożliwiające równoczesne wykonanie określonych czynności (różnych dla różnych kartotek) dla wybranych danych. Operacjom tym można poddawać wszystkie pozycje kartoteki bądź tylko wybrane ich grupy. Operacje umożliwiające grupowe tworzenie, wystawianie i drukowanie dokumentów ułatwiają pracę w przypadku powtarzalnego wystawiania dużej liczby dokumentów.
Operacje: Wspólne dla wszystkich kartotek W kartotekach dokumentów (Sprzedaż, Magazyn, Zakup, Bufor)
|
Dane zapisywane w kartotekach mogą być zestawiane na wiele różnych sposobów. Dla każdej kartoteki będą to inne zestawienia. W zestawieniach tych można ujmować wszystkie pozycje kartoteki, bądź tylko wybrane ich grupy. Po wybraniu w oknie kartoteki przycisku [Zestawienia] pojawia się lista zdefiniowanych dla tej kartoteki zestawień. W każdej z kartotek pierwszą pozycją tej listy jest polecenie Wykonaj raport. Uruchamia ono wybrany przez użytkownika raport. W oknie Wybór wydruku można wybrać z listy jeden z dostępnych raportów. Lista ta może się zmieniać - można tu dołączać własne raporty. Po wybraniu zestawienia i ustaleniu jego parametrów program wyświetla okno prezentujące wykonane zestawienie.
Poruszanie się w oknie zestawienia W oknie zestawienia prezentowane są dane wybrane przez to zestawienie. Po wskazaniu danych kursorem jego kształt zmienia się ze strzałki na lupę, jednocześnie wokół danych tych pojawia się ramka. Podwójne kliknięcie lewym klawiszem myszki umożliwia przejście do okna danych opisującego tę pozycję (np. okna danych kontrahenta, towaru lub dokumentu), bądź też zestawienia pomocniczego. W górnej części okna zestawienia znajdują się przyciski poleceń.
Lista danych tworzących zestawienie Przycisk [Lista] (dla każdej z kartotek przycisk ten zawiera inny piktogram) powoduje otwarcie okna zawierającego listę danych, na podstawie której utworzono zestawienie. W oknie tym dostępne są te same zestawienia i operacje, co w oknie kartoteki, z której wywołano to zestawienie.
Zestawienia pomocnicze Przyciski Dokumenty, Kontrahenci,Towary umożliwiają natychmiastowe przejście do zestawień pomocniczych.
Przenoszenie danych zestawienia do schowka Przycisk Schowek umożliwia przekazanie danych zestawienia innemu programowi przy wykorzystaniu schowka systemu Windows. Przed umieszczeniem w schowku dane zostają zapisane w postaci tekstowej w formacie czytelnym dla arkusza kalkulacyjnego.
Dynamiczna prezentacja treści zestawienia
|