Rozrachunki > Lista rozrachunków - okno Rozrachunki | | Drukuj |
Tabela prezentuje listę dokumentów rozpoczynających transakcje, które są zgodne ze zdefiniowanymi wcześniej kryteriami wyboru – Kryteria dla rozrachunków – Okno Wyszukiwanie rozrachunków. Mogą to być rozrachunki z jednym wskazanym kontrahentem na podanym koncie, z jednym kontrahentem na wszystkich jego kontach lub ze wszystkimi kontrahentami zbiorczo.
W programie istnieje kilka wariantów dostępu do okna Rozrachunki:
1.po kliknięciu przycisku Rozrachunki na pasku narzędziowym modułu,
2.po wyborze polecenia Rozrachunki z menu Funkcje,
3.przy użyciu skrótu klawiszowego Ctrl+4,
4.po wskazaniu jednego z zestawień z menu rozwijanego przyciskiem Zestawienia w głównych oknach podstawowych kartotek: Kartoteka kontrahentów, Kartoteka pracowników i Kartoteka urzędów (patrz: Zestawienia rozrachunkowe z poziomu kartotek).
Nazwy kolumn są jednocześnie przyciskami do sortowania. Jeżeli zaznaczysz niektóre pozycje (znakiem w pierwszej lewej kolumnie), w podsumowaniu na dole zostaną uwzględnione tylko wybrane należności i zobowiązania. Wyświetlanie/ukrywanie tej kolumny można zdefiniować w polu Lista rozrachunków z dodatkową kolumną do selekcji (wymaga ponownego otwarcia listy rozrachunków) w ustawieniach parametrów stałych modułu – Rozrachunki – funkcje dodatkowe. Z kolei wyświetlanie wszystkich pozostałych kolumn odbywa się przy pomocy kliknięcia prawym przyciskiem myszy na wierszu nagłówka listy rozrachunków, a po ukazaniu się tablicy nazw kolumn, wskazaniu na niej (znakiem ) kolumn do wyświetlania w oknie. Aby wyświetlić (i określić) listę kolumn prezentowanych na ekranie, można również skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+O.
Jeżeli wybierzesz jedną z walut z rozwijanej listy w górnej-prawej części okna, na liście pokażą się tylko te dokumenty, w których wprowadzono zapisy w wyselekcjonowanej jednostce pieniężnej.
Po zaznaczeniu pola wyboru Waluta kwoty dokumentu zostaną wyświetlone w tych jednostkach pieniężnych, w których zostały wprowadzone. Jeżeli pole jest puste, kwoty dokumentów będą wyświetlane w złotówkach. Listę walut można również otworzyć za pomocą skrótu klawiszowego Alt+U.
Lewy panel okna – Wybory – pozwala na wybór predefiniowanych w programie wyborów rozrachunków (należności i zobowiązań): Kontrahenci, Pracownicy, Urzędy, Pozostałe konta, Wszyscy.
Bezpośrednie przeniesienie akcji do okna Wyszukiwanie rozrachunków, w którym precyzowane były kryteria do rozrachunków (patrz: Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków), zapewnia w tym oknie:
1.Znak + (otwiera okno bez ustawionych filtrów)
2.Skrót klawiszy Alt+X (otwiera okno z ostatnio zapamiętanymi filtrami)
3.Przycisk Parametry... (zaraz nad panelem Wybory).
Prawy panel okna – pole Szukaj – po wpisaniu w nim dowolnego tekstu (min. 3 znaki) program wyszukuje dane zawierające ten ciąg znaków, przeszukując pola dokumentów – Numer dokumentu, Treść oraz kartotek – Nazwa, NIP, Miejscowość. Jeżeli pole Szukaj w liście poniżej nie jest zaznaczone, to wyszukiwanie odbywa się w globalnej liście rozrachunków, a jeżeli jest zaznaczone znakiem – w aktualnie wyświetlanej (bieżącej).
Aby ukryć lewy (przełączyć) panel okna, można skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+W.
– (znak sumy, na dolnym pasku okna) umożliwia wyświetlenie informacji:
Suma należności zł: oraz Suma zobowiązań zł: – sumy naliczone ze wszystkich transakcji pokazanych na liście. Kwoty te podawane są tylko w złotych. Jeśli zmienisz kryteria wyboru transakcji i na liście wystąpią zmiany, kwoty zostaną uaktualniane. Możesz sumować również grupę wybranych dokumentów, zaznaczając je w skrajnej lewej kolumnie tabeli. Saldo: – różnica sumy należności i sumy zobowiązań. Aby włączyć/wyłączyć wyświetlanie informacji o sumie należności i sumie zobowiązań oraz saldzie, można skorzystać ze skrótu klawiszy Alt+M.
Jeżeli chcesz wyświetlić podsumowania tylko z transakcji walutowych, to w polu Razem (w górnej-prawej części okna) wybierz walutę np. EUR (lub wskaż ją w polu Waluta w oknie wyszukiwania rozrachunków – patrz: Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków). Pojawią się wówczas kwoty podsumowań w złotych. W celu zmiany na podsumowanie w wybranej walucie należy zaznaczyć pole wyboru Waluty w linii podsumowań.
Wykresy – (na dolnym pasku) wywołuje menu, z którego można: •wywołać predefiniowane prezentacje przedstawione w formie graficznej oraz tabeli przestawnej. Zestawienia dostępne z okna przedstawiają dane, które są dostępne na zestawieniu rozrachunków w różnych układach. Predefiniowane prezentacje są przykładowymi zestawieniami, na podstawie których użytkownik może zbudować własne zestawienia dostosowane do bieżących, indywidualnych potrzeb. •wywołać okno z listą zestawień graficznych, w którym znajduje się lista predefiniowanych zestawień dotyczących rozrachunków oraz zestawień zdefiniowanych dla tego obszaru przez użytkownika. Zestawienia sporządzane z listy rozrachunków są parametryzowane wyborem transakcji do wyświetlenia na liście.
Stan rozliczeń (na dolnym pasku) wywołuje Okno Stan rozliczeń transakcji, przedstawiające szczegółową informację o składnikach transakcji z danego dokumentu (historia rozliczania wskazanej transakcji).
Operacje (na dolnym pasku okna) – otwiera menu, z którego możesz: •dokonać kompensaty rozrachunków (uruchomić mechanizm wspomagający rozliczanie wzajemnych zobowiązań i należności między kontrahentami) •dokonać kompensaty walutowej rozrachunków •połączyć transakcji do rozrachunków •ustawić znacznik dla transakcji •dodać wybrany wpis do ewidencji danych podatkowych poleceniem Wstaw do EDP. Po jego wybraniu zostaje otwarte okno informujące o wstawieniu do ewidencji danych podatkowych wpisów korygujących podstawę opodatkowania. Kwota wpisów EDP to suma zapisów na kontach wynikowych w dokumencie. W oknie tym Użytkownik może przypisać wpisy EDP do właściwego okresu, którego koszty będą korygowane z tytułu niezapłaconych rozrachunków. Po zatwierdzeniu wyboru poleceniem OK. zostanie wyświetlony komunikat na temat przebiegu procesu. Wpisy EDP są następnie zapisywane przez program do ewidencji danych podatkowych jako koszty -. •dokonać korekty dodanego wpisu w ewidencji danych podatkowych korzystając z polecenia Korekta wpisu EDP – operacja skorygowania dodanej do EDP pozycji, wynikająca z wykonania operacji na rozrachunkach (np. spłata zobowiązania w części lub całości, wycofanie dokumentu) w następnych okresach. Korektę wpisu EDP można wykonać tylko dla wpisów EDP wstawionych lub skorygowanych wcześniej w ewidencji danych podatkowych. •dla bilansu otwarcia/obrotów rozpoczęcia dodać wybrany wpis do ewidencji danych podatkowych poleceniem Wstaw do EDP z BO/OR. Po jego wybraniu zostaje otwarte okno wprowadzania wpisu z dostępnymi kategoriami Ulgi CIT/PIT. •przygotować monit – wydruk wezwania do zapłaty dla przeterminowanych należności; monity można drukować pojedynczo lub zbiorczo •wystawić notę odsetkową dla przeterminowanych należności, program umożliwia wystawianie zbiorczych not odsetkowych, zarówno dla kilku należności jednego kontrahenta, jak dla wielu kontrahentów; zbiorcze noty odsetkowe wystawiane są automatycznie (bez otwierania okna not odsetkowych) •wystawić polecenie przelewu – (przycisk Przelew pojedynczy jest aktywny tylko w przypadku rozliczania zobowiązań); po wybraniu tego przycisku otwiera się okno Polecenia przelewu z większością pól wypełnionych automatycznie •zrealizować przelew zbiorczy (przycisk Przelew zbiorczy) •szybko wystawić polecenie pojedynczego przelewu elektronicznego, służący do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno e-Przelew pojedynczy, •szybko wystawić pojedynczy druk polecenia przelewu, służący do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno Przelew pojedynczy, •szybko wystawić polecenie zbiorczego przelewu elektronicznego, który służy do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno e-Przelew zbiorczy, •szybko wystawić zbiorczy druk polecenia przelewu, który służy do rozliczenia zobowiązań, otwierając okno Przelew zbiorczy, •obejrzeć okno z listą e-Przelewów, •zweryfikować poprawność rachunków bankowych dla wybranych rozrachunków z białą listą podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.
Ponadto, możesz przejść do poniższych grup wyboru rozrachunków oraz dokonać operacji zdefiniowania Brakujących rozrachunków (patrz: Rozrachunki brakujące): •Istniejące (właściwe, poprawnie zdefiniowane w programie), •Brakujące (niewprowadzone lub nierozliczone przez Użytkownika) (patrz: Rozrachunki brakujące), •Nadaj transakcje (patrz: Nadawanie transakcji brakującym rozrachunkom), •Wszystkie. |
Kolumny listy rozrachunków
Nie wszystkie kolumny są widoczne domyślnie. Aby wybrać prezentowane kolumny kliknij prawym przyciskiem na nagłówku listy i zaznacz kolumny, które chcesz aby był prezentowane.
Kolumna |
Opis |
Z |
Informuje o istnieniu znacznika dla transakcji. |
N |
Ikona w tej kolumnie informuje że do transakcji dodana została notatka. Aby dodać notatkę do wybranej transakcji na liście rozrachunków zaznacz transakcję i wybierz kombinację klawiszy Ctrl+N. |
e-P |
W kolumnie umieszczona jest ikona oznaczająca: • przelew elektroniczny wystawiony do rozrachunku. • przelew elektroniczny z mechanizmem podzielonej płatności wystawiony do rozrachunku. Kliknięcie w ikonę otwiera okno szczegółów przelewu bankowego.
Po posortowaniu po kolumnach Nazwa, NIP, Adres, Kod, Miejscowość można łatwo wyszukiwać potrzebne dane – wystarczy kolejno wpisać z klawiatury szukany ciąg znaków. |
Rej. |
Ikona w tej kolumnie informuje, że dokument został oznaczony (pole Rejestr podatników) do sprawdzenia danych kontrahenta w rejestrze podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej. |
MPP |
Ikona w tej kolumnie, że dokument został oznaczony (pole MPP) do obsługi przelewu mechanizmem podzielnej płatności. |
EDP |
Ikony w tej kolumnie określają status transakcji wprowadzonej do ewidencji danych podatkowych w celu wsparcia obsługi ulgi na złe długi (CIT): – transakcja z nieuregulowaną płatnością, wysłana do EDP (koszty -), – transakcja skorygowana w EDP częściową płatnością (koszty +), – transakcja skorygowana w EDP całkowitą płatnością (koszty +).
Po kliknięciu w ikonkę przy transakcji, zostanie otwarte okno Ewidencja Danych Podatkowych, z widocznym zapisem dla wybranego rozrachunku. Jeżeli na liście rozrachunków zostanie zaznaczonych kilka transakcji, wówczas kliknięcie w ikonkę otworzy okno EDP z widocznymi zapisami dla zaznaczonych rozrachunków |
Dni |
Liczba dni określona w stosunku do terminu (daty) płatności. |
Termin |
Termin zapłaty dla dokumentu. |
Stan |
Określa charakter transakcji (należność, zobowiązanie). W pozycji tej mogą wystąpić skróty: •NP – należności przeterminowane •NT – należności terminowe •NR – należności rozliczone •ZP – zobowiązania przeterminowane •ZT – zobowiązania terminowe •ZR – zobowiązania rozliczone •NB/ZB – transakcje bez określonego terminu płatności •N – należności (brakujące rozrachunki) •Z – zobowiązania (brakujące rozrachunki |
Kwota |
Dla transakcji nierozliczonych – kwota pozostała do rozliczenia transakcji. Dla transakcji rozliczonych – kwota dokumentu rozpoczynającego transakcję. |
Kwota wal. |
Wartość kolumny Kwota wyrażona w walucie. |
Waluta |
Symbol waluty. |
Numer |
Prezentuje literowy kod podmiotu (K – kontrahent, P – pracownik, U – urząd) i kod liczbowy (zbieżny z numerem analityki konta) identyfikujący stronę, z którą prowadzone są rozliczenia. Jeśli rozrachunek jest na konto bez podpiętej kartoteki, prezentowana będzie nazwa Konto. |
Podmiot |
Kod podmiotu (np. kod kontrahenta). Jeśli rozrachunek jest na konto bez podpiętej kartoteki, prezentowany będzie numer konta. |
Nazwa |
Nazwa podmiotu (dla pracowników Nazwisko). |
NIP |
Numer NIP podmiotu. |
Adres |
Ulica i numer/numer lokalu podmiotu (dla urzędu tylko ulica i numer, dla pracowników dane z adresu stałego). |
Kod |
Kod pocztowy podmiotu (dla pracowników dane z adresu stałego). |
Miejscowość |
Miejscowość podmiotu (dla pracowników dane z adresu stałego). |
ZP |
Znacznik dla podmiotu z którym prowadzone są rozrachunki. |
Nr ewid. |
Numer ewidencyjny dokumentu nadany przez program. |
Nr dok. |
Numer dokumentu rozpoczynającego transakcję. |
Data |
Data wystawienia dokumentu rozpoczynającego transakcję. |
Dni od daty okr. |
Różnica między datą programu a datą (kolumna Data okr.) decydująca o przypisaniu dokumentu do okresu sprawozdawczego. |
Data okr. |
Data decydująca o przypisaniu dokumentu do okresu sprawozdawczego (na podstawie ustawienia Okres sterowany datą w definicji dokumentu). |
ZD |
Znacznik dla dokumentu. |
Konto |
Konto na którym zaksięgowano rozrachunek. |
Opis |
Treść opisu z dokumentu. |
Kontrakt |
Numer kontraktu, wyświetlany jest po zaznaczeniu odpowiedniej opcji w ustawieniach modułu – Rozrachunki – funkcje dodatkowe. |
R |
Wyświetlany w kolumnie znacznik statusu rozrachunku: – dla rozrachunku powstałego na koncie Ostrzegaj o braku rozrachunków. – dla rozrachunku powstałego na koncie Wymagaj wypełnienia rozrachunków.
"Żółtym trójkątem" oznaczane są również zapisy na kontach bilansowych z podpiętą kartoteką kontrahentów, pracowników i urzędów. |
Pod. dla RKP |
Podstawa do wyliczenia różnic kursowych podatkowych. |
Zobacz także:
Kryteria dla rozrachunków – okno Wyszukiwanie rozrachunków
Wprowadzanie transakcji nierozliczonych
Okno Stan rozliczeń transakcji