Ustawienia > Lata działalności | | Drukuj |
Lata działalności umożliwiają rozliczanie procesów związanych z kolejnymi latami obrachunkowymi. Początek i koniec roku działalności powinien być w module definiowany zgodnie z odpowiednimi datami roku obrachunkowego przedsiębiorstwa.
Jeżeli w systemie będą naliczane umorzenia środków objętych ograniczeniami podatkowymi w trakcie obowiązywania tych ograniczeń (np. będzie naliczana amortyzacja za rok 1996 środków aktualizowanych w roku 1995), należy zdefiniować lata rozpoczynając od 1994, nawet jeżeli amortyzacja będzie naliczana dopiero w roku 1996. W przeciwnym przypadku nie będzie można poprawnie zdefiniować ograniczeń podatkowych.
Jeżeli do ewidencji będą wprowadzane środki amortyzowane wcześniej poza systemem i objęte nowymi zasadami odliczeniami VAT po 1 maja 2004 roku, to w tym panelu należy zdefiniować wszystkie lata, w których były amortyzowane. Ma to na celu umożliwienie prawidłowego opisania historii odliczeń VAT.
Jeżeli w module będą ewidencjonowane umowy LWD (opisujące korzystanie z obcych środków trwałych), to konieczne jest zdefiniowanie wszystkich lat działalności objętych umowami.
Panel otwierany jest z menu Funkcje > Ustawienia > Lata działalności.
W tym panelu należy zdefiniować kolejne lata działalności firmy oraz kwoty ulg inwestycyjnych przypadające dla roku, które następnie będą podstawą wyliczeń w module.
Przydzielenie kwoty ulgi inwestycyjnej dla środka trwałego musi nastąpić przed wyznaczeniem dla niego amortyzacji planowanej.
Jeżeli w module będą naliczane umorzenia środków objętych ograniczeniami podatkowymi w trakcie obowiązywania tych ograniczeń (np. będzie naliczana amortyzacja za rok 1996 środków aktualizowanych w roku 1995), należy zdefiniować lata rozpoczynając od 1994, nawet jeżeli amortyzacja będzie naliczana dopiero w roku 1996. W przeciwnym przypadku nie będzie można poprawnie zdefiniować ograniczeń podatkowych.
W nagłówku umieszczone są przyciski poleceń sterujące wprowadzaniem danych na listę.
– uruchamia proces wprowadzania danych do następnego wiersza listy
– usuwa podświetlony wiersz listy
– przełącza okno w tryb edycji. W trybie edycji widoczne są przyciski:
– zapisuje wprowadzone zmiany,
– anuluje wprowadzone zmiany.
W dolnej części panelu znajduje się lista lat działalności. Lista ma formę tabeli zawierającej cztery kolumny.
Nazwa roku
W tej kolumnie należy wpisać nazwę kolejnego roku działalności. Nazwy kolejnych lat działalności oraz daty początku i końca roku powinny być identyczne ze stosowanymi dla firmy w module finansowo-księgowym.
Początek
W tej kolumnie należy wpisać w formacie RRRR-MM-DD datę początku roku działalności. Jeżeli na liście jest zdefiniowany poprzedni rok, moduł automatycznie wpisze w tej kolumnie następny dzień po dacie końca poprzedniego roku.
Koniec
W tej kolumnie należy wpisać w formacie RRRR-MM-DD datę końca roku działalności. Jeżeli na liście jest zdefiniowany poprzedni rok, moduł podpowie w tej kolumnie datę przesuniętą o rok w stosunku do końca poprzedniego roku.
Data końca roku powinna być ostatnim dniem miesiąca, w przeciwnym razie dodanie kolejnego roku nie będzie możliwe, ponieważ rok będzie traktowany jak ostatni rok działalności firmy.
Kwota ulgi
W tej kolumnie należy wpisać kwotę ulgi inwestycyjnej przypadającej dla wybranego roku.
Dla uniknięcia nieporozumień najlepiej stosować nazwy i daty dotyczące kolejnych lat zgodne ze stosowanymi w module finansowo-księgowym.