Kartoteki > Kartoteka Słowniki

Drukuj

Kartoteka Słowniki

Słowniki wprowadzane przez użytkowników w Symfonii są domyślnie widoczne dla pozostałych osób. Jeżeli zaistnieje taka konieczność, właściciel danego słownika może ograniczyć jego dostępność oraz możliwość wykonywania na nim działań przez innych użytkowników.

Ograniczenie praw dostępu można wykonać w administracji programu dla użytkownika lub zestawu praw.

 

Słownik można usunąć tylko, kiedy jego dane nie zostały nigdzie wykorzystane.

 

Oprócz słowników definiowanych przez użytkownika są widoczne w tym oknie również słowniki predefiniowane przez system. Słowniki te mogą być dostępne w trybie do przeglądania (Główny słownik, Firmy, Kontrahenci, Pracownicy, Osoby i Towary) lub pozwalające tylko na edycję elementów (np. Katalogi: kontrahenci, Katalogi: pracownicy, Rodzaje: kontrahenci, Rodzaje: pracownicy, Znaczniki: kontrahenci, Znaczniki: pracownicy). Takich słowników nie można w ogóle usunąć z systemu.

 

Słownik może być grupą kont analitycznych, jeżeli zostanie podpięty do planu kont. Dla słowników można prowadzić rozrachunki tylko wtedy, gdy zostały podpisane pod konto rozrachunkowe (w rozrachunkach funkcjonują one jako "pozostałe konta").

 

Kartoteka Słowniki może być pomocna w sytuacji, gdy wiele kont ma identyczne poziomy analityki. Wpisanie nowej pozycji w słowniku spowoduje utworzenie nowego konta analitycznego dla wszystkich kont, do których podpięto dany słownik.

Jeżeli prowadzisz koszty tylko w zespole „4", to poprzez Słownik możesz otrzymać prostą kalkulację kosztów, bez konieczności rozbudowywania całej księgowości o zespół „5". Natomiast jeżeli prowadzisz koszty tylko w zespole „5", możesz otrzymać koszty rodzajowe, np. dla sprawozdawczości GUS.

Podobny efekt można też uzyskać przez nadanie cech zapisom na kontach, jednak posługiwanie się Słownikiem jest szybsze.

 

Zobacz także:

Słowniki w planie kont