Strona startowa

Drukuj

Automatyczne księgowania równoległe

W jednym dokumencie mogą być prowadzone dwa rodzaje automatycznych księgowań równoległych:

zbiorcze,

po każdym zapisie.

 

Użytkownik może też prowadzić księgowania równoległe na życzenie.

Podczas wypełniania dokumentu można zmienić sposób prowadzenia automatycznego księgowania równoległego poprzez użycie przycisku klodka2 – kwota księgowania równoległego przechodzi wtedy z zapisu równoległego bezpośrednio po zapisie do zapisu równoległego zbiorczego (lub odwrotnie). Kliknięcie klodka3 z klawiszem Shift zmienia przypisanie wszystkim dekretom.

Jeżeli używasz automatycznych księgowań równoległych i nie chcesz kwoty kosztów łączyć w jeden dekret, to używaj przycisku klodka4 lub wybierz opcję w jeden zbiorczy dekret w oknie Księgowania.

 

Księgowanie równoległe zbiorcze

Wprowadzanie dekretu na konto zespołu "4" powoduje automatyczne wygenerowanie dodatkowego zapisu zawierającego konto 490 i jako przeciwstawne konto z zespołu "5" (lub ewentualnie zespołu "7"). Jest to zapis automatyczny zbiorczy, co oznacza, że każdy następny zapis na konto "4" powoduje dosumowanie jego kwoty do zapisu księgowania automatycznego. Istnieje więc tylko jeden zapis automatyczny zbiorczy na kwotę wynikającą z sumy kwot księgowanych na konta zespołu "4".

 

Księgowanie równoległe po każdym zapisie

W tym wariancie zapis równoległy automatyczny powstaje bezpośrednio za zapisem na konto zespołu "4" z kwotą wynikającą tylko z tego zapisu. Jeżeli zapis generujący księgowanie równoległe jest rozbity po jednej stronie na wiele zapisów cząstkowych, wówczas księgowanie równoległe powstaje za całym rozbiciem z kwotą równą sumie wszystkich dekretów cząstkowych na konta "4".