Instrukcja użytkownika > Rozpoczęcie pracy > Okno główne > Funkcje dostępne w każdym oknie

Drukuj

Funkcje dostępne w każdym oknie

Dostęp do wszystkich funkcji wywoływanych w programie jest możliwy zarówno z klawiatury, jak i przy pomocy myszy. Działanie i wywoływanie podstawowych funkcji jest podobne w większości okien programu:

qs200r_img2

F1 – wywołanie pomocy kontekstowej związanej z danym oknem

F3 – lista wszystkich funkcji związanych z danym oknem, dostępna również po kliknięciu prawym klawiszem myszy w oknie

F5 – powiększenie okna na cały ekran, ponowne naciśnięcie przywraca pierwotny rozmiar

b10_ins Ins, F7 – wprowadzanie nowej pozycji (np. nowy pracownik, nowa lista płac)

b10_edit F6modyfikowanie pozycji

b10_del Del, F8usuwanie pozycji

b10_copy Ctrl Ins – kopiowanie pozycji do bufora w celu wstawienia b10_paste podobnej pozycji z bufora klawiszami Shift Ins

b10_refresh Ctrl F5 – odświeżanie zawartości okna przydatne przy pracy sieciowej

b10_kol Ctrl F4 – wybór kolumn widocznych w oknie, określenie właściwości tych kolumn (szerokość, nazwa, czcionka, kolor itp.) oraz ustalenie rozmiaru i położenia całego okna - patrz Kolumny okna

b10_sum Ctrl Enter – podsumowanie kolumn w oknie

b10_search b10_szuk Ctrl F7 - wyszukiwanie pozycji w oknie, dostępne również po bezpośrednim rozpoczęciu pisania, Ctrl L wyszukuje następną pozycję - patrz Wyszukiwanie

b10_print F2wydruki związane z danym oknem (np. w oknie z pracownikami wydruk kartotek, a w oknie z listami płac wydruk list płac, pasków dla pracowników)

b10_tryb F4 – właściwości związane z danym oknem, a w szczególności sposób uporządkowania pozycji na liście oraz zakres widocznych danych (np. pracowników z wybranego działu na liście pracowników lub list płac za dany okres w ewidencji list płac) - patrz Właściwości

b10_podsw  – praca na wybranych (podświetlonych) pozycjach

Ctrl + – pokazuje tylko podświetlone pozycje

Ctrl - – pokazuje wszystkie pozycje

Ctrl A – podświetla wszystkie pozycje

Ctrl N – odświetla wszystkie pozycje

Ctrl R – zmienia podświetlenie wszystkich pozycji

Ctrl D – usuwa wszystkie podświetlone pozycje


Dowolne pozycje możemy podświetlić ręcznie wciskając Shift áâ lub klawisz spacji na wybranej pozycji.

b10_import  – import pozycji i b10_export eksport zawartości okna w wybranych formatach

Ctrl C – kopiuje podświetlone pozycje (jeśli takie są), lub wszystkie pozycje (jeśli nic nie jest podświetlone) do schowka w formacie Excel. Można później poleceniem Ctrl-V wstawić zawartość schowka do dowolnego arkusza Excel'a.

Konfiguruj dokumenty załączane – lista rodzajów dokumentów załączanych do poszczególnych wpisów w oknie - patrz Załączane dokumenty

W każdym oknie dostępne są również dodatkowe funkcje właściwe dla danego okna lub dla danej pozycji okna. Przykładowo na liście pracowników mamy zbiorcze wypełnianie kart pracy i inne, a w ewidencji list płac zamykanie listy i inne.

Przyciski z dostępnymi funkcjami można w danym oknie zlikwidować. W tym celu należy wcisnąć b10_kol Ctrl F4 i zaznaczyć opcję Ukryj pasek narzędzi (lub szybko Ctrl F9 ). Pozostanie wtedy więcej miejsca na właściwą ewidencję, natomiast wszystkie funkcje będą wywoływane albo klawiszami skrótów albo wybierane z menu po wciśnięciu klawisza F3.

Jeśli okno jest wywoływane z innego okna to dodatkowo umieszczony jest przycisk b10_wybierz Wybierz, który przypisze wybraną pozycję z okna. Szybki wybór umożliwia kombinacja klawiszy Alt Enter. Okna wywoływane niezależnie można zamknąć przyciskiem b10_closewindow Zamknij lub kombinacją klawiszy Alt F4.

W przypadku okien wywoływanych w formie listy do wyboru (np. przypisanie działu do pracownika lub wybór stanowiska w umowie o pracę), listy te posortowane są alfabetycznie, albo w przypadku części okien (gdy istnieje taka możliwość) wg własnego ułożenia (wg Kolejności - patrz również Właściwości). W tym drugim przypadku, jeśli listę wyboru chcemy mieć tak samo posegregowaną jak właściwe okno, to po wybraniu odpowiedniego uporządkowania pozycji w oknie (np. klikając na nagłówku danej kolumny) wykonujemy funkcję Ustaw kolejność.