Instrukcja użytkownika > Rozpoczęcie pracy > Okno główne > Funkcje dostępne w każdym oknie | | Drukuj |
Dostęp do wszystkich funkcji wywoływanych w programie jest możliwy zarówno z klawiatury, jak i przy pomocy myszy. Działanie i wywoływanie podstawowych funkcji jest podobne w większości okien programu:
• |
F1 – wywołanie pomocy kontekstowej związanej z danym oknem |
• |
F3 – lista wszystkich funkcji związanych z danym oknem, dostępna również po kliknięciu prawym klawiszem myszy w oknie |
• |
F5 – powiększenie okna na cały ekran, ponowne naciśnięcie przywraca pierwotny rozmiar |
• |
Ins, F7 – wprowadzanie nowej pozycji (np. nowy pracownik, nowa lista płac)
|
• |
F6 – modyfikowanie pozycji
|
• |
Del, F8 – usuwanie pozycji
|
• |
Ctrl Ins – kopiowanie pozycji do bufora w celu wstawienia podobnej pozycji z bufora klawiszami Shift Ins
|
• |
Ctrl F5 – odświeżanie zawartości okna przydatne przy pracy sieciowej
|
• |
Ctrl F4 – wybór kolumn widocznych w oknie, określenie właściwości tych kolumn (szerokość, nazwa, czcionka, kolor itp.) oraz ustalenie rozmiaru i położenia całego okna - patrz Kolumny okna
|
• |
Ctrl Enter – podsumowanie kolumn w oknie
|
• |
Ctrl F7 - wyszukiwanie pozycji w oknie, dostępne również po bezpośrednim rozpoczęciu pisania, Ctrl L wyszukuje następną pozycję - patrz Wyszukiwanie
|
• |
F2 – wydruki związane z danym oknem (np. w oknie z pracownikami wydruk kartotek, a w oknie z listami płac wydruk list płac, pasków dla pracowników)
|
• |
F4 – właściwości związane z danym oknem, a w szczególności sposób uporządkowania pozycji na liście oraz zakres widocznych danych (np. pracowników z wybranego działu na liście pracowników lub list płac za dany okres w ewidencji list płac) - patrz Właściwości
|
• |
– praca na wybranych (podświetlonych) pozycjach
|
• |
Ctrl + – pokazuje tylko podświetlone pozycje |
• |
Ctrl - – pokazuje wszystkie pozycje |
• |
Ctrl A – podświetla wszystkie pozycje |
• |
Ctrl N – odświetla wszystkie pozycje |
• |
Ctrl R – zmienia podświetlenie wszystkich pozycji |
• |
Ctrl D – usuwa wszystkie podświetlone pozycje |
Dowolne pozycje możemy podświetlić ręcznie wciskając Shift áâ lub klawisz spacji na wybranej pozycji. |
|
• |
– import pozycji i eksport zawartości okna w wybranych formatach
|
• |
Ctrl C – kopiuje podświetlone pozycje (jeśli takie są), lub wszystkie pozycje (jeśli nic nie jest podświetlone) do schowka w formacie Excel. Można później poleceniem Ctrl-V wstawić zawartość schowka do dowolnego arkusza Excel'a. |
• |
Konfiguruj dokumenty załączane – lista rodzajów dokumentów załączanych do poszczególnych wpisów w oknie - patrz Załączane dokumenty |
W każdym oknie dostępne są również dodatkowe funkcje właściwe dla danego okna lub dla danej pozycji okna. Przykładowo na liście pracowników mamy zbiorcze wypełnianie kart pracy i inne, a w ewidencji list płac zamykanie listy i inne.
Przyciski z dostępnymi funkcjami można w danym oknie zlikwidować. W tym celu należy wcisnąć Ctrl F4 i zaznaczyć opcję Ukryj pasek narzędzi (lub szybko Ctrl F9 ). Pozostanie wtedy więcej miejsca na właściwą ewidencję, natomiast wszystkie funkcje będą wywoływane albo klawiszami skrótów albo wybierane z menu po wciśnięciu klawisza F3.
Jeśli okno jest wywoływane z innego okna to dodatkowo umieszczony jest przycisk Wybierz, który przypisze wybraną pozycję z okna. Szybki wybór umożliwia kombinacja klawiszy Alt Enter. Okna wywoływane niezależnie można zamknąć przyciskiem Zamknij lub kombinacją klawiszy Alt F4.
W przypadku okien wywoływanych w formie listy do wyboru (np. przypisanie działu do pracownika lub wybór stanowiska w umowie o pracę), listy te posortowane są alfabetycznie, albo w przypadku części okien (gdy istnieje taka możliwość) wg własnego ułożenia (wg Kolejności - patrz również Właściwości). W tym drugim przypadku, jeśli listę wyboru chcemy mieć tak samo posegregowaną jak właściwe okno, to po wybraniu odpowiedniego uporządkowania pozycji w oknie (np. klikając na nagłówku danej kolumny) wykonujemy funkcję Ustaw kolejność.