Aplikacja mobilna – tryb pracy kody obce > Inwentaryzacja > Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji

Drukuj

Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji

Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji ma na celu wykazanie różnic pomiędzy stanem rzeczywistym towarów, a stanem ewidencyjnym z uwzględnieniem położenia towarów w poszczególnych lokalizacjach.

 

Inwentaryzacja działa dwuetapowo – wyróżnia się inwentaryzację główną oraz inwentaryzacje cząstkowe przypisane do inwentaryzacji głównej. Należy pamiętać, aby podczas inwentaryzacji nie wykonywać żadnych ruchów magazynowych.

 

W celu rozpoczęcia procesu inwentaryzacji należy przejść do zakładki Inwentaryzuj widocznej w menu głównym aplikacji mobilnej.

 

Początkowo ekran inwentaryzacji jest pusty. Pierwszy krok to otwarcie inwentaryzacji głównej przez użytkownika, który ma do tego uprawnienia. W tym celu należy skorzystać z przycisku Dodaj nową inwentaryzację. Przycisk Wstecz umożliwia powrót do menu głównego.

 

Należy pamiętać, że tylko użytkownik, który ma przypisany domyślny magazyn może rozpocząć inwentaryzację.

 

imgmm_23_08_622

 

Podczas dodawania nowej inwentaryzacji głównej aplikacja poprosi o potwierdzenie wykonywanej operacji. Po wybraniu przycisku Tak, wyświetlony zostanie komunikat informujący o rozpoczęciu inwentaryzacji. Na kolejnym komunikacie zostanie wyświetlone przypomnienie o wstrzymaniu wszystkich operacji na czas inwentaryzacji.

 

imgmm_23_08_921

 

Po zatwierdzeniu pytania o rozpoczęcie inwentaryzacji na ekranie wyświetli się okno z wyborem trybu inwentaryzacji – pełnej lub częściowej.

 

imgmm_23_08_922

 

Po wybraniu trybu inwentaryzacji można na ekranie zostanie wyświetlona informacja o rozpoczęciu inwentaryzacji wraz z przypomnieniem o wstrzymaniu wszystkich operacji na czas inwentaryzacji.

 

imgmm_23_08_625

 

Po wybraniu trybu inwentaryzacji pełnej przystąpić do zeskanowania wybranej lokalizacji, na której zostanie przeprowadzona inwentaryzacja cząstkowa, dodając tym samym jej kod do listy inwentaryzacji głównej. W tym celu należy skorzystać z przycisku Skanuj, po czym zeskanować kod lokalizacji. Inwentaryzacja w trybie częściowym >>

 

imgmm_23_08_626

 

Na ekranie zostanie wyświetlone okno inwentaryzacji lokalizacji podzielone na zakładki: Towary i Etykiety.

 

Jeżeli w ustawieniach ogólnych rozwiązania została włączona praca na etykietach medycznych w standardzie UDI widoczna będzie trzecia zakładka STD MED.

 

W zakładce Towary widoczna jest lista towarów, które według systemu znajdują się w zeskanowanej lokalizacji. Prezentowany jest kod referencji towaru, jego ilość – planowana oraz faktyczna, a także jednostka miary towaru. Jeżeli ustawienie Pokazuj ilość do zeskanowania podczas inwentaryzacji nie zostało włączone w ustawieniach ogólnych dodatku, na ekranie nie będzie wyświetlana planowana ilość towaru do zeskanowania, a statusy towarów nie będą oznaczone kolorami.

 

Należy pamiętać, że w zakładce Towary wyświetlane są ilości towarów bez uwzględnienia ilości towarów dodanych do etykiety paletowej.

 

Przycisk X umożliwia reset zeskanowanej pozycji towarowej.

 

Magazynier ma możliwość przefiltrowania pozycji dokumentu na podstawie zeskanowanego kodu EAN towaru. W tym celu należy kliknąć przycisk nad listą pozycji po prawej stronie ekranu. Otworzy się okno skanowania, w którym należy zeskanować kod EAN i/lub kod/nazwę towaru (w zależności od ustawienia Tryb skanowania kodów EAN). Po zeskanowaniu kod/nazwa zostanie wyświetlona w polu nad listą pozycji. Lista towarów dodanych do dokumentu zostaje przefiltrowana na podstawie zeskanowanego towaru.

 

imgmm_23_08_923

 

Obok filtra widoczne jest pole wyboru umożliwiające włączanie/wyłączanie filtrowania. Po zeskanowaniu kodu/nazwy filtrowanie zostaje automatycznie włączone – pole wyboru zostaje zaznaczone.

 

imgmm_23_08_924

 

Po odznaczeniu pola wyboru filtrowanie listy pozycji zostaje wyłączone (zeskanowany kod nie zostaje usunięty). Aby ponownie podejrzeć przefiltrowaną listę pozycji należy zaznaczyć pole wyboru obok filtra – nie jest wymagane skanowanie kodu EAN/nazwy/kodu towaru.

 

imgmm_23_08_925

 

Użytkownik potwierdza stan towarów w danej lokalizacji poprzez ich zeskanowanie. Przycisk Skanuj uruchamia skaner urządzenia, zatem użytkownik może zeskanować kolejno towary. Przycisk Wróć umożliwia powrót z ekranu skanera do listy towarów.

 

Status towarów określają poszczególne kolory:

Czerwony – towar nie został zeskanowany (fizyczny brak towaru w danej lokalizacji),

Żółty – towar został zeskanowany w ilości mniejszej od ilości planowanej,

Zielony – towar został zeskanowany zgodnie z ilości planowaną,

Turkusowy – zeskanowano nieplanowany towar (który według systemu został wcześniej wydany lub znajduje się w innej lokalizacji).

 

imgmm_23_08_926

 

W zakładce Etykiety znajduje się lista etykiet paletowych przypisanych do zeskanowanej lokalizacji.

 

img_mm_493

 

Kliknięcie na daną etykietę paletową spowoduje wyświetlenie listy towarów dodanych do etykiety – kod i nazwa towaru, ilość jaka powinna się znajdować na etykiecie według systemu, faktyczna ilość towaru oraz jednostka miary.

 

img_mm_494

 

Magazynier ręcznie określa faktyczne ilości towarów przypisanych do etykiety paletowej, które znajdują się w danej lokalizacji. Po kliknięciu na towar otworzy się okno z dostępnymi opcjami. Wybranie Wprowadzenie ilości, powoduje uruchomienie okna do wpisywania ilości towaru. Aby zamknąć okno opcji należy kliknąć Anuluj.

 

img_mm_495

 

img_mm_496

 

Po zamknięciu okna do wprowadzania ilości przyciskiem OK ilość towaru zostanie zmieniona. Przycisk Anuluj zamyka okno, zmiany nie zostają wprowadzone.

 

img_mm_497

 

W zakładce STD. MED. Prezentowane są wszystkie towary przyjęte w standardzie medycznym znajdujące się na tej lokalizacji. Pozycje posortowane są według pól własnych dostaw zawierających dane z etykiety medycznej.

 

img_mm_854

 

Magazynier ma możliwość zeskanowania etykiety w standardzie medycznym dla towarów, które znajdują się na inwentaryzowanej lokalizacji lub podać ilość ręcznie klikając na daną pozycje i wybierając opcje Wprowadzanie ilości.

 

img_mm_855

 

 

 

img_mm_856

 

Po zeskanowaniu wszystkich towarów użytkownik może zaakceptować wykonaną inwentaryzację cząstkową korzystając z przycisku Potwierdź. Wyświetli się pytanie „Czy na pewno chcesz zatwierdzić daną inwentaryzację?” z odpowiedziami Tak/Nie. Po zatwierdzeniu użytkownik otrzyma stosowny komunikat z podsumowaniem wykonanej akcji, a dana inwentaryzacja zostanie oznaczona na liście inwentaryzacji głównej kolorem zielonym i niemożliwe już będzie skanowanie do niej kolejnych towarów. Zatwierdzonej inwentaryzacji cząstkowej nie można również usunąć.

 

imgmm_23_08_927

 

imgmm_23_08_631

 

W przypadku lokalizacji oznaczonej kolorem żółtym (skorzystanie z przycisku Wstecz na ekranie listy towarów), użytkownik w każdej chwili może powrócić do procesu inwentaryzacji, czy tez usunąć daną lokalizację z listy wszystkich lokalizacji uwzględnianych w inwentaryzacji głównej.

 

Aby ponownie otworzyć rozpoczętą inwentaryzację należy zaznaczyć ją na liście, po czym wybrać Dalej.

 

imgmm_23_08_632

 

Aby usunąć inwentaryzację z listy wszystkich inwentaryzacji cząstkowych należy przytrzymać dotyk na wybranej inwentaryzacji – wyświetli się pytanie „Czy na pewno chcesz usunąć?” z dostępnymi przyciskami OK/ANULUJ. Po zatwierdzeniu, inwentaryzacja zostanie usunięta z listy wszystkich inwentaryzacji przypisanych do inwentaryzacji głównej. Przycisk Anuluj umożliwia powrót do listy wszystkich inwentaryzacji bez usuwania wskazanej inwentaryzacji.

 

imgmm_23_08_633

 

Aby wykonać inwentaryzację kolejnej lokalizacji, tym samym dodać jej kod do inwentaryzacji głównej, należy ponownie skorzystać z przycisku Skanuj, zeskanować kod lokalizacji, a następnie wykonać kolejno skanowanie towarów, które się w niej znajdują.

 

imgmm_23_08_634

 

Gdy na liście inwentaryzacji głównej wszystkie inwentaryzacje cząstkowe zostaną zatwierdzone (oznaczone na zielono), użytkownik posiadający uprawnienia do otwarcia/zamknięcia inwentaryzacji głównej – może ją zatwierdzić korzystając z przycisku Zatwierdź aktywną inwentaryzację.

 

Należy pamiętać, że:

po potwierdzeniu należy odczekać odpowiednią ilość czasu na zmianę statusu z W trakcie realizacji na Zakończono/Błąd;

w zależności od wielkości inwentaryzacji (ilości lokalizacji, ilości towarów, ilości zaewidencjonowanych pozycji dla IN-/IN+, ilości wystawianych powiązanych dokumentów) operacja może trwać od kilku sekund do kilkudziesięciu minut;

w zależności od sieci operacja może się wykonywać szybciej lub wolnej;

w trakcie potwierdzania inwentaryzacji nie należy: wylogowywać się z urządzenia, rozłączać z siecią, restartować usług oraz wyłączać urządzenia mobilnego.

 

imgmm_23_08_635

 

Po zatwierdzeniu inwentaryzacji głównej towary, które zostały zeskanowane porównywane są ze stanem magazynowym i na podstawie różnic wystawiane są dokumenty rozchodowe i przychodowe inwentaryzacji. W przypadku wykonywania dużej inwentaryzacji proces zatwierdzania wymaga większej ilości czasu niż standardowo, zatem po ponownym otwarciu zakładki Inwentaryzuj użytkownik może otrzymać komunikat, że aktualna inwentaryzacja jest w trakcie realizacji.

 

Podczas potwierdzania inwentaryzacji wystawiane są odpowiednie dokumenty magazynowe:

1.Po utworzeniu inwentaryzacji cząstkowej wyświetli się lista towarów, które powinny znajdować się w zeskanowanej lokalizacji. W przypadku, gdy danego towaru nie ma w zeskanowanej lokalizacji – w momencie zatwierdzenia inwentaryzacji głównej wystawiany jest dokument rozchodu o typie określonym w ustawieniach Mobilnego Magazynu; Jeżeli w ustawieniach ogólnych nie zostało włączone ustawienie Wystawiaj dokument inwentaryzacji, dokument rozchodu zostanie utworzony w  buforze. Jeśli do inwentaryzowanej lokalizacji został przypisany kontrahent, wówczas dokument rozchodu o charakterze Wydanie z magazynu zostanie wystawiony na tego kontrahenta.

2.W przypadku zeskanowania towaru, którego według systemu nie ma na stanie we wskazanej ilości w danej lokalizacji – bezpośrednio po zatwierdzeniu inwentaryzacji cząstkowej w systemie wystawiany jest dokument przychodu o typie określonym w ustawieniach Mobilnego Magazynu. Jeśli do inwentaryzowanej lokalizacji został przypisany kontrahent, wówczas dokumenty przychodu o charakterze „Przyjęcie do magazynu” będą wystawiane na tego kontrahenta.
Jeżeli w ustawieniach ogólnych rozwiązania zostały skonfigurowane pola własne dostaw, wówczas przed zatwierdzeniem inwentaryzacji cząstkowej należy ustawić wymagane pola własne dostaw dla towaru, którego nie było na liście. W tym celu należy kliknąć na dodany towar i wybrać opcję Pola własne dostaw.

 

imgmm_23_08_928

 

Jeżeli magazynier nie ustawi wymaganych pól własnych dostaw przy próbie potwierdzenia inwentaryzacji cząstkowej wyświetli się odpowiedni komunikat – inwentaryzacja nie będzie mogła zostać potwierdzona.

 

imgmm_23_08_929

 

W systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel, z poziomu kartoteki inwentaryzacji możliwy jest podgląd oraz wydruk protokołu wykonanej inwentaryzacji.

 

Po zatwierdzeniu w aplikacji mobilnej operacji, w wyniku której jest wystawiany dokument magazynowy – login użytkownika mobilnego można podejrzeć na otwartym w Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel dokumencie, wybierając polecenie Informacje > Własne pola.