Aplikacja mobilna – tryb pracy kody obce > Inwentaryzacja > Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji

Drukuj

Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji

Inwentaryzacja z uwzględnieniem lokalizacji ma na celu wykazanie różnic pomiędzy stanem rzeczywistym towarów, a stanem ewidencyjnym z uwzględnieniem położenia towarów w poszczególnych lokalizacjach.

 

Inwentaryzacja działa dwuetapowo – wyróżnia się inwentaryzację główną oraz inwentaryzacje cząstkowe przypisane do inwentaryzacji głównej. Należy pamiętać, aby podczas inwentaryzacji nie wykonywać żadnych ruchów magazynowych.

 

W celu rozpoczęcia procesu inwentaryzacji należy przejść do zakładki Inwentaryzuj widocznej w menu głównym aplikacji mobilnej.

 

Początkowo ekran inwentaryzacji jest pusty. Pierwszy krok to otwarcie inwentaryzacji głównej przez użytkownika, który ma do tego uprawnienia. W tym celu należy skorzystać z przycisku Dodaj nową inwentaryzację. Przycisk Wstecz umożliwia powrót do menu głównego.

 

Należy pamiętać, że tylko użytkownik, który ma przypisany domyślny magazyn może rozpocząć inwentaryzację.

 

imgmm_23_08_622

 

Podczas dodawania nowej inwentaryzacji głównej aplikacja poprosi o potwierdzenie wykonywanej operacji. Po wybraniu przycisku Tak, wyświetlony zostanie komunikat informujący o rozpoczęciu inwentaryzacji. Na kolejnym komunikacie zostanie wyświetlone przypomnienie o wstrzymaniu wszystkich operacji na czas inwentaryzacji.

 

imgmm_23_08_921

 

imgmm_23_08_625

 

Po zatwierdzeniu pytania o rozpoczęcie inwentaryzacji na ekranie wyświetli się okno z wyborem trybu inwentaryzacji – pełnej lub częściowej.

 

imgmm_23_08_922

 

Po wybraniu trybu inwentaryzacji można przystąpić do zeskanowania wybranej lokalizacji, na której zostanie przeprowadzona inwentaryzacja cząstkowa, dodając tym samym jej kod do listy inwentaryzacji głównej. W tym celu należy skorzystać z przycisku Skanuj, po czym zeskanować kod lokalizacji. Inwentaryzacja w trybie częściowym >>

 

imgmm_23_08_626

 

Na ekranie wyświetlona zostanie lista towarów, które według systemu znajdują się w zeskanowanej lokalizacji. Prezentowany jest kod referencji towaru, jego ilość – planowana oraz faktyczna, a także jednostka miary towaru. Przycisk X umożliwia reset zeskanowanej pozycji towarowej.

 

Magazynier ma możliwość przefiltrowania pozycji dokumentu na podstawie zeskanowanego kodu EAN towaru. W tym celu należy kliknąć przycisk nad listą pozycji po prawej stronie ekranu. Otworzy się okno skanowania, w którym należy zeskanować kod EAN i/lub kod/nazwę towaru (w zależności od ustawienia Tryb skanowania kodów EAN). Po zeskanowaniu kod/nazwa zostanie wyświetlona w polu nad listą pozycji. Lista towarów dodanych do dokumentu zostaje przefiltrowana na podstawie zeskanowanego towaru.

 

imgmm_23_08_923

 

Obok filtra widoczne jest pole wyboru umożliwiające włączanie/wyłączanie filtrowania. Po zeskanowaniu kodu/nazwy filtrowanie zostaje automatycznie włączone – pole wyboru zostaje zaznaczone.

 

imgmm_23_08_924

 

Po odznaczeniu pola wyboru filtrowanie listy pozycji zostaje wyłączone (zeskanowany kod nie zostaje usunięty). Aby ponownie podejrzeć przefiltrowaną listę pozycji należy zaznaczyć pole wyboru obok filtra – nie jest wymagane skanowanie kodu EAN/nazwy/kodu towaru.

 

imgmm_23_08_925

 

Użytkownik potwierdza stan towarów w danej lokalizacji poprzez ich zeskanowanie. Przycisk Skanuj uruchamia skaner urządzenia, zatem użytkownik może zeskanować kolejno towary. Przycisk Wróć umożliwia powrót z ekranu skanera do listy towarów.

 

Status towarów określają poszczególne kolory:

Czerwony – towar nie został zeskanowany (fizyczny brak towaru w danej lokalizacji),

Żółty – towar został zeskanowany w ilości mniejszej od ilości planowanej,

Zielony – towar został zeskanowany zgodnie z ilości planowaną,

Turkusowy – zeskanowano nieplanowany towar (który według systemu został wcześniej wydany lub znajduje się w innej lokalizacji).

 

imgmm_23_08_926

 

Po zeskanowaniu wszystkich towarów użytkownik może zaakceptować wykonaną inwentaryzację cząstkową korzystając z przycisku Potwierdź. Wyświetli się pytanie „Czy na pewno chcesz zatwierdzić daną inwentaryzację?” z odpowiedziami Tak/Nie. Po zatwierdzeniu użytkownik otrzyma stosowny komunikat z podsumowaniem wykonanej akcji, a dana inwentaryzacja zostanie oznaczona na liście inwentaryzacji głównej kolorem zielonym i niemożliwe już będzie skanowanie do niej kolejnych towarów. Zatwierdzonej inwentaryzacji cząstkowej nie można również usunąć.

 

imgmm_23_08_927

 

imgmm_23_08_631

 

W przypadku lokalizacji oznaczonej kolorem żółtym (skorzystanie z przycisku Wstecz na ekranie listy towarów), użytkownik w każdej chwili może powrócić do procesu inwentaryzacji, czy tez usunąć daną lokalizację z listy wszystkich lokalizacji uwzględnianych w inwentaryzacji głównej.

 

Aby ponownie otworzyć rozpoczętą inwentaryzację należy zaznaczyć ją na liście, po czym wybrać Dalej.

 

imgmm_23_08_632

 

Aby usunąć inwentaryzację z listy wszystkich inwentaryzacji cząstkowych należy przytrzymać dotyk na wybranej inwentaryzacji – wyświetli się pytanie „Czy na pewno chcesz usunąć?” z dostępnymi przyciskami OK/ANULUJ. Po zatwierdzeniu, inwentaryzacja zostanie usunięta z listy wszystkich inwentaryzacji przypisanych do inwentaryzacji głównej. Przycisk Anuluj umożliwia powrót do listy wszystkich inwentaryzacji bez usuwania wskazanej inwentaryzacji.

 

imgmm_23_08_633

 

Aby wykonać inwentaryzację kolejnej lokalizacji, tym samym dodać jej kod do inwentaryzacji głównej, należy ponownie skorzystać z przycisku Skanuj, zeskanować kod lokalizacji, a następnie wykonać kolejno skanowanie towarów, które się w niej znajdują.

 

imgmm_23_08_634

 

Gdy na liście inwentaryzacji głównej wszystkie inwentaryzacje cząstkowe zostaną zatwierdzone (oznaczone na zielono), użytkownik posiadający uprawnienia do otwarcia/zamknięcia inwentaryzacji głównej – może ją zatwierdzić korzystając z przycisku Zatwierdź aktywną inwentaryzację.

 

imgmm_23_08_635

 

Po zatwierdzeniu inwentaryzacji głównej towary, które zostały zeskanowane porównywane są ze stanem magazynowym i na podstawie różnic wystawiane są dokumenty rozchodowe i przychodowe inwentaryzacji. W przypadku wykonywania dużej inwentaryzacji proces zatwierdzania wymaga większej ilości czasu niż standardowo, zatem po ponownym otwarciu zakładki Inwentaryzuj użytkownik może otrzymać komunikat, że aktualna inwentaryzacja jest w trakcie realizacji.

 

Podczas potwierdzania inwentaryzacji wystawiane są odpowiednie dokumenty magazynowe:

1.Po utworzeniu inwentaryzacji cząstkowej wyświetli się lista towarów, które powinny znajdować się w zeskanowanej lokalizacji. W przypadku, gdy danego towaru nie ma w zeskanowanej lokalizacji – w momencie zatwierdzenia inwentaryzacji głównej wystawiany jest dokument rozchodu o typie określonym w ustawieniach Mobilnego Magazynu;

2.W przypadku zeskanowania towaru, którego według systemu nie ma na stanie we wskazanej lokalizacji – bezpośrednio po zatwierdzeniu inwentaryzacji cząstkowej w systemie wystawiany jest dokument przychodu o typie określonym w ustawieniach Mobilnego Magazynu.
Jeżeli w ustawieniach ogólnych rozwiązania zostały skonfigurowane pola własne dostaw, wówczas przed zatwierdzeniem inwentaryzacji cząstkowej należy ustawić wymagane pola własne dostaw dla towaru, którego nie było na liście po zeskanowaniu lokalizacji. W tym celu należy kliknąć na dodany towar i wybrać opcję Pola własne dostaw.

 

imgmm_23_08_928

 

Jeżeli magazynier nie ustawi wymaganych pól własnych dostaw przy próbie potwierdzenia inwentaryzacji cząstkowej wyświetli się odpowiedni komunikat – inwentaryzacja nie będzie mogła zostać potwierdzona.

 

imgmm_23_08_929

 

W systemie Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel, z poziomu kartoteki inwentaryzacji możliwy jest podgląd oraz wydruk protokołu wykonanej inwentaryzacji.

 

Po zatwierdzeniu w aplikacji mobilnej operacji, w wyniku której jest wystawiany dokument magazynowy – login użytkownika mobilnego można podejrzeć na otwartym w Symfonia ERP Handel/Symfonia Handel dokumencie, wybierając polecenie Informacje > Własne pola.