Ewidencja danych księgowych > Typy dokumentów > Faktura korygująca sprzedaż (FKS+RKS) w PLN | | Drukuj |
Okno otwiera się po wybraniu Dokumenty (Ctrl+1) > Wprowadzanie > FKS Faktura korygująca sprzedaż albo RKS Rachunek korygujący sprzedaż (aby z listy dokumentów zdefiniowanych wybrać RKS należy go wcześniej zdefiniować).
Numer ewidencyjny W polu możesz wskazać typ wprowadzanego dokumentu księgowego. Program automatycznie ustawia się na wybranym poprzednio typie dokumentu. Z pola listy możesz wybrać dowolny typ wprowadzanego dokumentu. Następnie należy zaakceptować podpowiadany lub podać własny numer kolejny dokumentu w ramach typu dokumentu. Jeśli wprowadzasz numer własny, program sprawdzi, czy numer ten nie powtarza się. Numeracja jednak nie musi być tu ciągła. Data wprowadzenia Program pokazuje aktualną datę dla programu. Data dokumentu Wprowadzasz datę z dokumentu, która przyporządkowuje dokument do okresu sprawozdawczego. Dokument nie musi być od razu księgowany, może być skierowany do bufora i tam poczekać na wydanie polecenia księgowania. Data operacji gospodarczej Wprowadź datę przeprowadzenia operacji gospodarczej. Okres sprawozdawczy Wybierz okres, w jaki zamierzasz księgować dokument. Program podpowiada okres sprawozdawczy na podstawie daty wpływu lub daty dokumentu lub daty operacji gospodarczej, zależnie od ustawień definicji dokumentu. Jeśli chcesz, aby dokument, który ma datę np. z maja i jest wprowadzany w maju, doliczyć do obrotów z kwietnia, możesz wskazać okres sprawozdawczy IV. Spowoduje to, że dokument będzie miał datę majową, ale doliczony będzie do obrotów kwietnia.
Numer dokumentu Podajesz symbol i numer własny z dokumentu, np. numer rachunku lub numer polecenia księgowania. Treść Możesz podać dowolny tekst opisujący dokument. Tekst ten jest automatycznie dopisywany do dokumentu i pojawi się jako propozycja opisu pola zapisu z tego dokumentu. Dla przyspieszenia wprowadzania danych do tego pola możesz skorzystać z wcześniej wprowadzonych tekstów. Naciskając kombinację klawiszy (ALT+strzałka w dół) lub wciskając prawy przycisk myszy możesz otworzyć okno prezentujące listę podpowiedzi treści dla tego typu dokumentu. Lista ta jest początkowo pusta, możesz dodawać do niej dowolne własne opisy dokumentu. Tak wprowadzone treści można dowolnie poprawiać lub usuwać. Znacznik Możesz nadać znacznik dla dokumentu. Numer kontrahenta Wpisujesz numer kontrahenta taki, jaki został mu nadany w kartotece stałych Kontrahentów. Jeśli kontrahent istnieje w kartotece, to w polu Kod pojawi się skrót podanego kontrahenta. Jeżeli natomiast kontrahent o podanym numerze nie istnieje, to w polu Kod pojawi się tekst =nieznany=. Możesz również podać skrót kontrahenta w polu Kod, jeśli nie pamiętasz jego numeru. Jeśli istnieje kontrahent o podanym skrócie, zostanie on odnaleziony w kartotece stałych Kontrahentów i odpowiedni numer zostanie wpisany w polu Numer kontrahenta. Jeżeli nie pamiętasz tych szczegółowych danych kontrahenta, wskaż przycisk Kartoteka i wybierz z menu kontrahenta stałego lub incydentalnego. Akcja przeniesie się do okna odpowiedniej kartoteki Kontrahentów. Po wyborze i wskazaniu właściwego kontrahenta należy wskazać przycisk Użyj lub dwukrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszki na wybranym elemencie kartoteki. Wymusi to powrót do wprowadzania dokumentu z wypełnionymi stosownymi polami zgodnie z wyborem z kontrahenta. Jeśli wpiszesz dane kontrahenta w ramce kontrahenta, to program nie podpowie stosownego numeru konta analitycznego. Natomiast jeśli najpierw wpiszesz numer konta i numer analityki dla kontrahenta w części zapis, to pole w ramce zostanie wypełniane automatycznie. Do programu możesz wprowadzać kontrahentów wielokrotnych lub incydentalnych. Postępowanie dla kontrahentów incydentalnych jest znacznie uproszczone. Wypełniając w dokumencie pola związane z kontrahentem możesz wpisać tylko jego numer NIP. Jeśli kontrahent o podanym numerze NIP już jest zapisany w kartotece, wówczas jego skrót i numer zostaną przepisane do dokumentu. Jeśli natomiast kontrahenta nie ma w kartotece Kontrahentów stałych, pola Kod i Numer pozostaną puste – dla oznaczenia kontrahenta incydentalnego – a dokument będzie można poprawnie zaksięgować. Jeśli kontrahenta o podanym NIP nie ma również w kartotece Kontrahentów incydentalnych otwarte zostanie okno dialogu Wprowadzanie danych kontrahenta incydentalnego, w którym można wprowadzić jego dane, bez opuszczania wprowadzanego dokumentu. Jeżeli wprowadzany numer NIP posiada więcej niż jeden z kontrahentów w kartotece pojawi się dialog NIP, w którym wybierzesz właściwego dla wprowadzanego dokumentu.
Przycisk Sprawdź rozwija menu z poleceniami: •Sprawdź status kontrahenta w VAT – sprawdza w serwisie Ministerstwa Finansów czy kontrahent jest czynnym płatnikiem VAT. •Sprawdź numer VAT (VIES) dla kontrahenta – sprawdza w serwisie Komisji Europejskiej czy zarejestrowany został numer VIES kontrahenta.
Dokumenty umieszczone w buforze nie muszą mieć wypełnionych wszystkich pozycji.
Przycisk polecenia Waluta przełącza akcję do Tabeli kursów i tam pozwala wybrać właściwy kurs i walutę, w której wprowadzasz kwoty z dokumentu. Pozwoli to na późniejsze przeliczanie kwot dokumentu. Jeśli nie masz wprowadzonej aktualnej tabeli kursów, możesz ją w tym miejscu wprowadzić lub uzupełnić. W przypadku, gdy waluta już była wybrana, zostanie wyświetlone okno dialogu Wybrana waluta umożliwiającego zmianę waluty na inną. Gdy waluta jest już wybrana, za przyciskiem Waluta jest wyświetlany jej symbol.
W pewnych sytuacjach nie jest jednak możliwa zmiana waluty w dokumencie. Nie możesz zmieniać waluty, gdy dokument został już zaksięgowany, a także w sytuacji, gdy dla dokumentu zostały utworzone rozrachunki. W tym przypadku, jeśli chcesz zmienić walutę, musisz najpierw usunąć wszystkie rozrachunki tego dokumentu.
Po wybraniu w oknie tabeli kursów przycisku Użyj pojawi się lista: •kurs średni •kurs zakupu •kurs sprzedaży. Wybierz, po jakim kursie chcesz wykonywać przeliczenia i akcja powróci ponownie do okna wprowadzania dokumentu. Przycisk Rejestr otwiera okno umożliwiające wprowadzenie danych do rejestru VAT. Proponujemy zacząć wprowadzanie dokumentów od strony rejestru VAT. Przy powrotnym przejściu na dokument można będzie skorzystać z wzorców rozksięgowania, które w znacznym stopniu mogą przyspieszyć wprowadzanie dokumentów. Wprowadzanie danych do rejestru można przyspieszyć poprzez odpowiednio zdefiniowane rejestry i domyślne ustawienia rejestrów przy definiowaniu dokumentów.
|
W polach zapisów możesz w ujęciu wartościowym dekretować odpowiednie kwoty na odpowiednie konta. Zestawienie w ujęciu wartościowo-ilościowym jest dostępne z poziomu programu Handel. Możliwe jest wtedy drukowanie zestawień magazynowych na żądanie i w dowolnym przekroju. Lp. Nadawany jest numer kolejny zapisu. Treść Dla przyspieszenia wprowadzania opisu pozycji zapisu, zawartość pola Treść wpisywana w części opisowej dokumentu zostanie automatycznie przeniesiona do pola Opis przy zapisie. Tekst ten możesz zaakceptować lub dowolnie edytować. Kwota Po wpisaniu kwoty do pola zapisu po stronie Wn program przeniesie ją automatycznie również na stronę Ma i ustawi się w polu Konto strony Wn. Z prawej strony pola Konto pojawia się przycisk Uwaga: Dekrety w dokumentach VAT zawsze należy wprowadzać następująco: kwoty netto i brutto w jednej linii, a VAT w drugiej (przy wykorzystaniu automatycznego przenoszenia księgowań z rejestrów VAT). Rozbicie kwot ogólnych na kwoty cząstkowe Kwota dokumentu Pole, w którym prezentowana jest suma wszystkich zapisów (z jednej strony dokumentu) bez księgowań równoległych Księgowania równoległe Pole, w którym prezentowana jest suma księgowań równoległych Razem Pole, w którym prezentowana jest suma wszystkich zapisów (z jednej strony dokumentu) z księgowaniami równoległymi. Data dokumentu korygowanego Wprowadź datę dokumentu, którego dotyczy korekta. Nr Wprowadź numer własny dokumentu, którego dotyczy korekta. |
Jak to zrobić - Wprowadzanie części opisowej dokumentów >>
Jak to zrobić - Czynności związane z dokumentami >>
Przyciski poleceń:
Zobacz także:
Wprowadzanie danych do rejestru VAT
Dokument specjalny w walucie obcej