Import danych > Import specjalny (format 3.0) > Zasady tworzenia sekcji wyjściowych > Zasady powiązania rozrachunków z zapisami | | Drukuj |
Sekcje Transakcja oraz Rozliczenie mogą być powiązanie z odpowiednimi sekcjami zapisów bezpośrednio lub pośrednio.
Powiązanie bezpośrednie polega na tym, że właściwa sekcja rozrachunków jest po prostu podsekcją konkretnej sekcji Zapis. W takiej sytuacji wszystkie dodatkowe informacje potrzebne do utworzenia rozrachunków pobierane są z sekcji zapisu (np. kwota, konto) w której umieszczona jest podsekcja rozrachunków.
Przykład sekcji wyjściowej:
Dokument{
...
Zapis{
$Kwota=12,89
$Konto=201-1
...
Transakcja{
$Termin=14
...
}
}
}
Powiązanie pośrednie polega na tym, że sekcja Transakcja lub Rozliczenie jest umieszczone jako podsekcja dokumentu, a nie konkretnego zapisu, natomiast właściwe powiązanie zapisu i rozrachunku jest realizowane poprzez podanie w sekcji zapisu oraz w sekcji Transakcja lub Rozliczenie tej samej wartości pola $idDlaRozliczen. Program wprowadzając do baz danych programu informacje o rozrachunkach pobierze wartość pola $idDlaRozliczen w sekcji rozrachunków i odszuka tę sekcję zapisów, która będzie miała tę samą wartość w polu $idDlaRozliczen. Wartość ta musi być większa od 0. Jeśli zapis z takim numerem nie zostanie odnaleziony, wówczas takie rozrachunki zostaną zignorowane (ze stosownym komunikatem w oknie informacyjnym)
Przykład sekcji wyjściowej
Dokument{
...
Zapis{
$Kwota=12,89
$Konto=201-1
$idDlaRozliczen = 2875
...
}
...
Transakcja{
$Termin=14
$idDlaRozliczen = 2875
...
}
}
Wartości pola $idDlaRozliczen w zapisach muszą być większe od zera oraz unikalne w ramach jednego dokumentu. Wartości tego pola dla poszczególnych zapisów nie muszą być kolejne ani nie muszą się rozpoczynać się od 1 (czyli mogą od wyższej wartości).
Rozróżnia się dwa zasadnicze przypadki powiązania rozrachunków z zapisami lub dokumentami. Zależą one od definicji rodzaju dokumentu, uzgodnionego w programie FK dla określonego typu dokumentu wczytywanego.
Dokumenty typu DP, WB, RK, DIM, DEX, FKZ, FKS, RUZ, RUS
Dla tych dokumentów każdy rozrachunek jest związany z konkretnym zapisem w dokumencie. Powiązaniem pomiędzy zapisem a transakcją lub rozliczeniem jest albo umieszczenie rozrachunku jako podsekcji zapisu, albo zgodna wartość pola $idDlaRozliczen w zapisie i odpowiadającej mu sekcji rozrachunków umieszczonych jako podsekcje dokumentu.
Dokumenty typu FVZ, FVS, RUZ, RUS
Dla tego typu dokumentów zasada wiązania rozrachunków z dokumentem i zapisami jest zależna od strony dla której wypełniane są rozrachunki.
Dla strony kontrahenta (Wn dla FVS, RUS, Ma dla FVZ, RUZ)
Dla faktur i rachunków uproszczonych wszystkie zapisy występujące po stronie kontrahenta (czyli strona kwoty brutto: WN dla sprzedaży, MA dla zakupu) i wchodzące na to samo konto są sumowane i do rozrachunków wchodzą jako jedna kwota zbiorcza. Kwota ta nie jest związana z żadnym konkretnym zapisem, a z całym dokumentem (jedną jego stroną). W takim przypadku sekcja rozrachunków musi być umieszczona jako podsekcja dokumentu, a pole $idDlaRozliczen w tych sekcjach przyjmuje wartość –1, co oznacza rozrachunki zbiorcze.
Przykład sekcji wyjściowej
Dokument{
...
Zapis{
$Kwota=12,89
$Konto=201-1
...
}
Zapis{
$Kwota=245,12
$Konto=201-1
...
}
...
Transakcja{
$Termin=14
$idDlaRozliczen = -1
...
}
}
Dla strony przeciwnej niż strona kontrahenta (Ma dla FVS, RUS, Wn dla FVZ, RUZ)
Dla tej strony zasady łączenia rozrachunków z zapisami są takie same, jak dla wszystkich pozostałych dokumentów, czyli sekcje rozrachunków umieszczamy jako podsekcje zapisu, albo zapewniamy zgodną wartość pola $idDlaRozliczen w zapisie i odpowiadającej mu sekcji rozrachunków umieszczonych jako podsekcje dokumentu.