Deklaracje > Wystawianie nieobsługiwanych w programie e-deklaracji i załączników do e-deklaracji | | Drukuj |
Program Finanse i Księgowość, we współpracy z Repozytorium Dokumentów umożliwia wysyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Program nie obsługuje jednak wszystkich możliwych załączników i deklaracji. Rozwiązaniem jest skorzystanie z interaktywnych formularzy podatkowych, udostępnionych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. W niniejszym dokumencie przedstawione zostały procedury umożliwiające dołączanie do e-deklaracji brakujących załączników oraz wystawianie nieobsługiwanych w programie elektronicznych deklaracji podatkowych.
Pod pojęciem interaktywnych formularzy deklaracji podatkowych udostępnionych na stronie Ministerstwa Finansów, rozumiemy formularze automatycznie aktualizujące zawartość deklaracji o wprowadzane dane (importowane lub wpisywane własnoręcznie).
Przygotowana instrukcja opiera się na współpracy z Repozytorium Dokumentów. Szczegóły dotyczące zarządzania wystawionymi e‑deklaracjami, min. podpisywanie, wysyłanie i potwierdzanie dokumentów, znajdują się w pomocy Repozytorium Dokumentów.
Lista obsługiwanych e-deklaracji i załączników do e-deklaracji
Poniżej znajduje się lista deklaracji elektronicznych i załączników do e-deklaracji, które aktualnie można wystawić w programie Finanse i Księgowość.
CIT-8 z załącznikami:
•CIT/KW,
•CIT/BR,
•CIT/WZ,
•CIT-D,
•CIT-IP,
•CIT-8/O,
•CIT-PD,
•CIT-M.
CIT-8E z załącznikiem CIT/EZ.
CIT-8ST z załącznikiem CIT/A.
VAT-7 i VAT-7K z załącznikiem VAT-ZD.
VAT-7D z załącznikami:
•VAT-ZT,
•VAT-ZZ,
•VAT-ZD,
•NAD-ZP.
Oraz deklaracje elektroniczne: VAT-27, VIU-DO, VAT-UE i VAT-UEK.
Uzupełnianie e-deklaracji o nieobsługiwane w programie załączniki
Procedura uzupełniania e-deklaracji o brakujące załączniki wygląda następująco:
1.Pobranie i zainstalowanie dodatku do programu Adobe Acrobat Reader na stanowisku komputerowym, na którym będą prowadzone prace z e-deklaracjami.
Interaktywne formularze pobierane ze strony Ministerstwa Finansów wymagają do obsługi zainstalowanych na stanowisku komputerowym następujących komponentów: •programu Adobe Acrobat Reader w wersji co najmniej wersji 11. •Wtyczki (plug-in) do programu Adobe Acrobat Reader.
W celu zainstalowania dodatku do programu Adobe Reader, należy uruchomić instalator z linka znajdującego się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów:
![]()
Po uruchomieniu instalatora programu Wtyczka e-Deklaracje i wybraniu w kolejnych krokach przycisku Dalej, następuje instalacja dodatku. |
2.Pobranie ze strony internetowej Ministerstwa Finansów interaktywnych formularzy e-deklaracji.
Nieobsługiwane w programie e-deklaracje lub załączniki do e‑deklaracji podatkowych, można wypełnić korzystając z interaktywnych formularzy przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.
Formularze te należy pobrać i zapisać na komputerze, na którym znajduje się program Adobe Reader wraz z zainstalowaną do niego wtyczką.
Formularze deklaracji min. PIT, CIT, VAT dostępne są do pobrania ze strony internetowej Ministerstwa Finansów: https://www.podatki.gov.pl/.
W przeglądarkach internetowych Mozilla Firefox i Google Chrome interaktywne formularze moga być wyświetlane niepoprawnie. W przeglądarce Internet Explorer problemu tego nie stwierdzono. W celu podglądu formularzy w przeglądarce internetowej, można skorzystać z przeglądarki internetowej Internet Explorer lub zastosować się do instrukcji konfiguracyjnych, znajdujących się na stronie Ministerstwa Finansów. Opis rozwiązania problemu znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w dziale Pytania i odpowiedzi (link: https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/pytania-i-odpowiedzi/ ) punkt 38 (dla przeglądarki Chrome) oraz punkt 40 (dla przeglądarki Firefox).
W celu pobrania i zapisania formularzy deklaracji na stanowisku komputerowym: 1.Otwórz stronę internetową Ministerstwa Finansów: https://www.podatki.gov.pl/. 2.Wybierz rodzaj deklaracji, której formularz chcesz pobrać: CIT, PIT, VAT. 3.Na przykład dla CIT-8: a.Kliknij e-Deklaracje. ![]()
b.Kliknij Pobierz formularz. ![]()
c.Odszukaj deklarację i kliknij prawym przyciskiem myszy jej link, z rozwiniętego menu wybierz opcję zapisu np. Zapisz element docelowy jako. Formularz należy zapisać na stanowisku komputerowym, na którym zainstalowany jest program Adobe Acrobat Reader wraz z wtyczką.
![]() |
3.Wyeksportowanie z Repozytorium Dokumentów e-deklaracji do pliku XML.
W celu pobrania i zapisania e-deklaracji do pliku XML: 1.Uruchom moduł Repozytorium Dokumentów i wybierz: Dokumenty > Dokumenty własne > Deklaracje > Deklaracje podatkowe.
2.Znajdź na liście właściwą deklarację.
3.Po wyszukaniu właściwej e-deklaracji, przejdź w dolnym panelu na zakładkę Załączniki i wybierz opcję Zapisz jako.
![]()
4.W uruchomionym oknie zapisywania załącznika wskaż lokalizację zapisu pliku e‑deklaracji w formacie XML.
![]()
5.Po zapisaniu na komputerze pliku xml e-deklaracji, należy usunąć dokument z listy deklaracji w Repozytorium Dokumentów. W tym celu, na liście wyszukaj właściwą deklarację (1) i po jej zaznaczeniu, wybierz opcję Usuń (3).
![]()
Po zapisaniu załącznika e-deklaracji jako plik .xml, należy usunąć dokument z listy deklaracji w Repozytorium Dokumentów. Pominięcie tego kroku uniemożliwi później wczytanie do Repozytorium Dokumentów zaktualizowanej e-deklaracji. |
4.Import danych z e-deklaracji do interaktywnego formularza.
Na tym etapie importuje się do interaktywnego formularza Ministerstwa Finansów dane zapisane w pliku .xml, wyeksportowanej z Repozytorium Dokumentów e-deklaracji.
Aby zaimportować dane deklaracji do interaktywnego formularza: 1.Otwórz zapisany wcześniej na komputerze, właściwy interaktywny formularz deklaracji. 2.Z menu programu wybierz Edycja > Opcje formularza > Importuj dane.
![]()
3.W uruchomionym oknie wyboru pliku, wskaż plik .xml zapisany wcześniej z Repozytorium Dokumentów e‑deklaracji. |
5.Uzupełnienie w interaktywnym formularzu niezbędnych danych i wartości.
Aby na interaktywnym formularzu pojawiły się potrzebne do wypełnienia danych strony załączników: 1.Przejdź do części formularza zawierającej informacje o załącznikach np.:
![]()
2.Wprowadź liczbę załączników w polu danego załącznika. Do deklaracji dodane zostaną strony załączników, które należy samodzielnie uzupełnić. |
6.Zapisanie zaktualizowanej e-deklaracji do pliku XML.
Po dodaniu do e‑deklaracji koniecznych załączników, można przejść do etapu aktualizacji zapisanego wcześniej z Repozytorium Dokumentów pliku XML.
Jeśli po zainstalowaniu wtyczki w Acrobat Reader nie widzisz na prawym pasku narzędziowym polecenia: kliknij Narzędzia > Pokaż więcej. Odszukaj i kliknij ikonę E-Deklaracje. ![]()
Aby przenieść dane deklaracji do XML: 1.Otwórz właściwy formularz podatkowy, uzupełniony wcześniej o brakujące załączniki. 2.Na pasku E-Deklaracje wybierz Przedstaw dane. ![]()
3.W uruchomionym oknie Prezentacja dokumentu w postaci XML zaznacz i skopiuj całą zawartość okna, prezentowaną w postaci XML danej deklaracji. ![]()
4.Skopiowane dane wklej do pliku XML (deklaracji zapisanej z Repozytorium Dokumentów). W tym celu: a.Przejść do lokalizacji, w której został zapisany plik e-deklaracji wyeksportowanej z Repozytorium Dokumentów. b.Po wyszukaniu deklaracji, otwórz ją w edytorze tekstowym np. w Notatniku. c.Usuń dotychczasową treść z pliku i wkleja nową, skopiowaną z interaktywnego formularza deklaracji. ![]()
a.Zapisz zmiany i zamknij plik. |
7.Import zaktualizowanej e-deklaracji do Repozytorium Dokumentów.
Po zaktualizowaniu pliku .xml e-deklaracji, można przejść do etapu zapisywania e-deklaracji w Repozytorium Dokumentów.
Aby zaimportować e-deklarację z pliku XML do Repozytorium Dokumentów: 1.Otwórz moduł Repozytorium Dokumentów. 2.Z menu Firma wybierz opcję Migracja e-deklaracji podatkowych. ![]()
3.W uruchomionym oknie Migracja e-deklaracji podatkowych wskaż katalog w którym znajduje się plik .xml zaktualizowanej e-deklaracji. ![]()
4.W kolejnym kroku importu e-deklaracji, zaznaczyć deklarację przeznaczoną do zaimportowania do Repozytorium Dokumentów. ![]()
5.W celu zakończenia procesu, należy wybrać przycisk Dalej. Następnie w dwóch kolejnych oknach - przycisk Zakończ.
Po zaimportowaniu deklaracji do modułu Repozytorium Dokumentów, widok deklaracji podatkowych należy odświeżyć przyciskiem
Zaktualizowana e-deklaracja będzie zawierała załączniki dodane w interaktywnym formularzu deklaracji. Zmiany będą widoczne na podglądzie (zakładki Deklaracja (podgląd) oraz Deklaracja XML).
![]() |
Tak przygotowana deklaracja, uzupełniona o brakujące załączniki, będzie widoczna w Repozytorium Dokumentów oraz w programie Finanse i Księgowość.
Wystawianie nieobsługiwanych w programie e-deklaracji
Procedura przygotowywania e-deklaracji podatkowych, których nie obsługuje program Finanse i Księgowość również wykorzystuje interaktywne formularze deklaracji Ministerstwa Finansów. W tym przypadku nie ma możliwości importu danych z programu do formularza deklaracji - formularze wypełniane są własnoręcznie.
Procedura przygotowania nieobsługiwanych przez program e-deklaracji została opisana w poniższych punktach.
Pobranie i zainstalowanie dodatku do programu Adobe Reader
Szczegóły dotyczące pobrania i zainstalowania dodatku do programu Adobe Acrobat Reader na stanowisku komputerowym, na którym będą prowadzone prace z e-deklaracjami, opisane są powyżej w punkcie Pobranie i zainstalowanie dodatku do programu Adobe Acrobat Reader.
Pobranie ze strony internetowej Ministerstwa Finansów interaktywnych formularzy e-deklaracji
Szczegóły dotyczące pobrania ze strony internetowej Ministerstwa Finansów interaktywnych formularzy e‑deklaracji, opisane są powyżej w punkcie Pobranie ze strony internetowej Ministerstwa Finansów interaktywnych formularzy e-deklaracji.
Własnoręczne uzupełnienie danych i wartości w interaktywnym formularzu deklaracji
Kolejnym etapem jest własnoręczne uzupełnienie interaktywnego formularza deklaracji o niezbędne dane i wartości. Dane wprowadzane są do formularza własnoręcznie.
Zapisanie własnoręcznie utworzonej e-deklaracji do Repozytorium Dokumentów
Po wypełnieniu formularza deklaracji, można przejść do etapu zapisywania e-deklaracji do pliku XML.
W odróżnieniu od aktualizacji istniejącej e-deklaracji, w tym przypadku konieczne jest utworzenie nowego pliku XML deklaracji i wklejenie do niego danych, skopiowanych z interaktywnego formularza.
Aby skorzystać z pliku XML istniejącej e-deklaracji:
•utwórz kopię pliku istniejącej e-deklaracji pod nową nazwą,
•usuń zawartość tego pliku,
•do pustego pliku wklej nową treść, skopiowaną z interaktywnego formularza e-deklaracji (szczegóły opisane w punkcie Zapisanie zaktualizowanej e-deklaracji do pliku XML).
•zapisz zmiany i zamknij plik.
Import własnoręcznie utworzonej e-deklaracji do Repozytorium Dokumentów
Szczegóły dotyczące importu e-deklaracji do Repozytorium Dokumentów opisane są powyżej w punkcie Import zaktualizowanej e-deklaracji do Repozytorium Dokumentów.