Symfonia KSeF > Automatyczne dekretacje > Dekretacje

Drukuj

Dekretacje

W widoku Dekretacje prezentowana jest lista dokumentów  sprzedaży i zakupu z przygotowaną dekretacją w Symfonia KSeF.

 

Dekretacja dokumentów  (obecnie tylko dokumentów zakupowych) jest przygotowywana z wykorzystaniem modelu AI na podstawie konfiguracji przypisującej konta, rejestry i typy dokumentów do kategorii. Konfiguracja umożliwia również wprowadzenie informacji o pojazdach wykorzystywanych w firmie.

 

Lista dekretacji

img_ad_011

 

Na liście w widoku Dekretacje prezentowane są dokumenty przekazane przed użytkownika do dekretacji. Wykonywane jest to przez uruchomienie dla wybranych dokumentów Zakupowych lub Sprzedażowych akcji Dekretuj (dla pojedynczego dokumentu lub akcji zbiorczej dla wielu).

 

W górnej części listy dekretacji znajdują się pola wyboru filtrowania:

Wszystkie dekretacje – na liście prezentowane będą wszystkie zarejestrowane dekretacje.

Do pobrania do FK – dokumenty ze statusem Zadekretowano (czyli zadekretowane w Symfonia KSeF oczekujące na przesłanie do programu Finanse i Księgowość) lub Częściowa dekretacja.

Częściowa dekretacja – dokumenty ze statusem Częściowo zadekretowane.

Pobrano do FK – zadekretowane dokumenty ze statusem Pobrano do FK (czyli dokumenty których dekretacja wykonywana była w Symfonia KSeF a obecnie znajdują się już w programie Finanse i Księgowość).

 

Akcje (dostępne zależnie od statusu dekretacji):

Edytuj dekretację – otwiera widok szczegółów dekretacji, gdzie można dokonać ręcznych modyfikacji w zaproponowanej dekretacji dokumentu.

Pobierz do Finanse i Księgowość – pobiera dokument do programu Finanse i Księgowość z aktualnym stanem dekretacji. Dekretacja nie nie musi być kompletna aby pobrać dokument, dalszą dekretację dokumentu należy kontynuować w programie Finanse i Księgowość.

Podgląd dekretacji – otwiera nieedycyjny podgląd szczegółów dekretacji dokumentu przesłanego do programu Finanse i Księgowość.

 

Szczegóły dekretacji

 

Po edycji szczegółów dekretacji należy pamiętać o zapisaniu zmian przed opuszczeniem widoku.

 

Widok szczegółów dekretacji dokumentu (wywoływany poleceniem Edytuj dekretację lub Podgląd dekretacji) składa się z sekcji:

Górny pasek

img_ad_017

 

Na pasku znajduje się:

Powrót do listy dekretacji – wraca do widoku listy dekretacji w Symfonia KSeF. Wprowadzone zmiany otwartej w dekretacji nie zostaną zapisane.

Faktura sprzedaży lub Faktura zakupu – prezentuje numer dokumentu którego dekretacja jest aktualnie otworzona.

Status dekretu – umożliwia zmianę statusu dekretu w Symfonia KSeF (Częściowa dekretacja, Zadekretowano).

Pobierz do FK – przesyła dokument do bufora programu Finanse i Księgowość. Dekretacji przesłanego do FK dokumentu nie będzie można dalej edytować w Symfonia KSeF.

 

Detale - Szczegóły

Kliknięcie Rozwiń Detale/Zwiń detale przełącza wyświetlanie ramki ze szczegółami.

 

Ramka Detale w widoku Szczegóły prezentuje podstawowe informacje o dokumencie: dane kontrahenta, daty wystawienia, data operacji gospodarczej, rodzaj i termin płatności, numer identyfikacyjny dokumentu w Krajowym Systemie e-Faktur, waluta dokumentu (i kurs jeśli dotyczy), rodzaj faktury, typ dokumentu (w programie Finanse i Księgowość).

 

Jeśli dekretacja otworzona została w trybie edycji to możliwa jest zmiana docelowego typu dokumentu pod jakim zapisana zostanie faktura po przesłaniu do programu Finanse i Księgowość.

 

img_ksef_44

 

Detale - Stawki VAT

Kliknięcie Rozwiń Detale/Zwiń detale przełącza wyświetlanie ramki ze szczegółami.

 

Ramka Detale w widoku Stawki VAT prezentuje podstawowe informacje o rejestrach i stawkach VAT dokumentu.

 

img_ksef_45

 

Dostępny w trybie edycji przycisk img_ad_016 otwiera okno wyboru rejestru VAT.

 

img_ad_015

 

Szczegóły dekretacji

W zaznaczonej na poniższym obrazku ramce prezentowane są szczegóły dekretacji dokumentu.

 

img_ad_019

 

Przycisk plus/minus zwija rozwija grupy na liście.

 

Dekretacja pozycji wykonywana jest przez wybranie kategorii dekretu. Sposób dekretacji i konto uzupełniane są na podstawie konta zdefiniowanego dla kategorii w ustawieniach dekretacji. Po określeniu kategorii można samodzielnie zmienić konto poszczególnych zapisów poleceniem Edytuj konto w dekrecie dostępnym w menu pod przyciskiem img_ad_021.

 

W przypadku dokumentów zakupowych model AI wspiera użytkownika we wstępnym wyborze kategorii. W obecnej wersji dla dokumentów sprzedażowych kategorie nie wypełnione.

 

Aby zmienić kategorię dekretu (konto) rozwiń menu przyciskiem img_ad_016 i wybierz polecenie Zmień kategorię. W otwartym dialogu można wskazać kategorię dla modyfikowanego zapisu.

 

img_ad_020

 

W przypadku gdy brakuje właściwej dla dekretu kategorii uzupełnij ją w ustawieniach dekretacji. Dodane nowej kategorii możliwe jest również poleceniem Dodaj kategorię.

 

hmtoggle_plus1        Dodawanie kategorii bez wychodzenia z dekretacji

 

Przyciski img_ad_021 rozwija menu z dodatkowymi poleceniami dla dekretu:

Zmień typ konta na KUP/NKUP – przełącza między kontem KUP/NKUP zdefiniowanym dla wybranej kategorii zapisu.

Edytuj konto w dekrecie – otwiera dialog wyboru dla dekretu konta z planu kont.

 

img_ad_025

 

W przypadku kategorii Eksploatacja samochodu możliwe jest dodanie informacji o użytkowanym pojeździe.

 

hmtoggle_plus1        Dodawanie pojazdu bez wychodzenia z dekretacji

 

Dopuszczalna jest ręczna korekta kwot dekretów z zastrzeżeniem że po dokonanych zmianach dokument musi się bilansować (w przeciwnym wypadku nie będzie możliwe zapisanie zmian).

 

img_ad_027

 

Status dekretacji nie jest zmieniany automatycznie po ustawieniu konto dla wszystkich pozycji. Zmiana statusu jest wykonywana przez jego ręczna zmianę w polu Status dekretu na górnym pasku.

img_ad_026

 

Po edycji szczegółów dekretacji należy pamiętać o zapisaniu zmian przed opuszczeniem widoku.

 

Podgląd faktury

Przełącznik Podgląd faktury pokazuje/ukrywa pole prezentujące treść dekretowanego dokumentu.

 

img_ad_018