Sprzedaż detaliczna > Sprzedaż detaliczna - operacje okna detalu | | Drukuj |
Operacje przeprowadzane na dokumencie, na przykład wprowadzenie ilości, ceny akceptuje się przyciskiem OK lub przyciskiem klawiaturowym Enter. Przycisk Esc wycofuje rozpoczętą akcję i powraca do trybu wprowadzania pozycji towarowej.
Autoryzacja operacji na dokumencie
Część operacji przeprowadzanych w oknie sprzedaży detalicznej wymaga dodatkowej autoryzacji. Jeśli użytkownik nie ma uprawnień do czynności takich jak: otwarcie szuflady, usunięcie pozycji, anulowanie (wycofanie) dokumentu, to ich wykonanie wymaga autoryzacji użytkownika posiadającego odpowiednie uprawnienia. Otwiera się wówczas okienko do wprowadzenia loginu i hasła użytkownika akceptującego czynność. Po zatwierdzeniu danych, program pozwala wykonać operację.
Operacje dla pojedynczej pozycji towarowej
Pod centralną częścią dokumentu detalu znajduje się aktywne pole, domyślnie ustawione na wprowadzanie towaru. Jeśli kursor miga w polu Towar, można przystąpić do wprowadzania towarów. Dodawanie nowej pozycji odbywa się poprzez: •wczytanie kodu kreskowego towaru w pole Towar •ręczne wprowadzenie kodu kreskowego w pole Towar •wybór z listy towarów – po wcześniejszym użyciu przycisku Towary
Wprowadzanie kodu towaru ręcznie lub czytnikiem Kod towaru wprowadza się w aktywne pole Towar. Pozycja na dokument dodawana jest z ilością 1. Jeśli chce się ją zwiększyć, to wybiera się przycisk Ilość. W aktywnym polu Ilość można wprowadzić inną ilość dodawanego towaru. Istnieje możliwość jednoczesnego podania ilości wprowadzanego towaru w sekwencji ilość*kod_kreskowy. W ten sposób można także zmienić ilość dodanego towaru. Wprowadzanie towaru poprzez wybór z kartoteki Towar można również wprowadzać poprzez dodanie go z kartoteki towarów. Wybiera się wówczas przycisk Towary. Otwiera się okno prezentujące stan kartoteki towarów. Uruchomione okno Towary wyświetla listę towarów kartoteki towarowej Handlu. W oknie widoczne są kod kreskowy towaru, kod towaru, nazwa towaru oraz jego cena i stan. Kolumna Cena wyświetla cenę o typie wybranym w dokumencie (albo domyślny typ ceny albo wskazany przyciskiem „Typ ceny”). Kolumna Stan prezentuje stan handlowy, który zależy od uprawnień użytkownika wystawiającego dokument - jeśli użytkownik ma prawo „Dostęp do magazynów bez uprawnień”, to wyświetlana jest suma stanu handlowego z wszystkich magazynów. W przeciwnym wypadku - suma stanu handlowego z magazynów, do których użytkownik ma dostęp. Pozycje towarową wyszukuje się wpisując w górne pole: kod towaru, jego kod kreskowy lub nazwę. Odszukany towar jest podświetlany. W celu dodania go do dokumentu wybiera się przycisk Wybierz lub Enter. Okno listy towarów automatycznie się zamyka, a pozycja jest dopisana do listy towarowej okna detalu. Po wprowadzeniu pozycji towarowej na dokument, aktywne pole wyszukiwania jest ponownie gotowe do wprowadzania kolejnego towaru.
Dodawane pozycje towarowe mogą być sumowane w jedną pozycję dokumentu. Sumowanie to zależy od ustawień parametru pracy „Sumowanie ilości po wczytaniu kodu paskowego”.
|
Do wyszukiwania towaru już dodanego na dokument służy przycisk Wyszukaj. Po jego użyciu, w aktywnym polu Towar wprowadza się kod kreskowy towaru - ręcznie lub za pomocą czytnika. Po wybraniu przycisku OK lub Enter program ustawia się na szukanym towarze. Jeśli na dokumencie ten sam towar występuje na kilku różnych pozycjach, program najpierw wyszuka towar wprowadzony, jako pierwszy. Wszelkie zmiany przeprowadzane dla pozycji dotyczą pozycji aktualnie podświetlonej - zwykle jest to pozycja ostatnio dodana. W celu przeprowadzenia zmian dla towaru wprowadzonego wcześniej trzeba go najpierw wyszukać za pomocą strzałek lub przycisku Wyszukaj.
|
Po wyszukaniu pozycji towarowej wybiera się przycisk Ilość, a następnie w aktywnym polu wprowadza nową ilość. Po wybraniu przycisku OK lub Enter program zmienia ilość pozycji towarowej.
|
Program ustawia się zawsze na ostatnio wprowadzonym towarze. Jeśli usuwany towar był wprowadzany wcześniej, należy go najpierw wyszukać. Odszukana pozycja towarowa będzie podświetlona. Następnie wybiera się przycisk Usuń. Jeśli użytkownik nie posiada uprawnień do usuwania pozycji, czynność ta będzie wymagać autoryzacji.
|
Zmianę ceny lub rabatu dla pozycji przeprowadza się po wybraniu odpowiednio przycisków Cena lub Rabat. W aktywnym polu wprowadza się odpowiednią liczbę lub procent rabatu. Zmiana ceny lub rabatu możliwe są dla użytkownika posiadającego nadane prawo „Negocjowanie cen i rabatów”.
|
Operacje dla całego dokumentu
Po wybraniu przycisku Rabat lub Upust i wpisaniu odpowiednio procentu rabatu lub kwoty upustu, wartości te są rozpisywane na wszystkie pozycje dokumentu. Zmiana ceny lub rabatu możliwe są dla użytkownika posiadającego nadane prawo „Negocjowanie cen i rabatów”. Wybór przycisku Typ ceny wyświetla okno umożliwiające zmianę typu ceny na dokumencie. Do przeprowadzania tej czynności wymagane jest nadane prawo „Zmiana typu cen”.
|
Użycie w oknie sprzedaży detalicznej przycisku Kontrahent powoduje wyświetlenie okna Kontrahenci. W górnym polu okna wpisuje się dowolny fragment tekstu. Przeszukiwane są pola: Kod, Nazwa, NIP, PESEL, REGON, Miejscowość, Rejon, pola numerów telefonicznych oraz pola dodatkowe zakładki Pozostałe formatki kontrahenta. Wyszukanego kontrahenta dodaje się do dokumentu przyciskiem Wybierz lub Enter. Przycisk Pokaż wyświetla formatkę kontrahenta. W przypadku kontrahenta nowego, niewystępującego w kartotece kontrahentów, należy go najpierw dodać do kartoteki – przycisk Dodaj, a następnie wybrać, jako kontrahenta detalicznego. Do dodawania kontrahenta do kartoteki wymagane jest prawo do przeglądania danych kontrahentów.
|
Użycie przycisku Faktura zmienia typ dokumentu z paragonu na dokument o charakterze faktura sprzedaży. Ponowne jego naciśnięcie przywraca typ dokumentu o charakterze paragon. Oba typy dokumentów muszą być wskazane w ustawieniach użytkownika. Jeśli kontrahent dokumentu nie jest określony, automatycznie otwiera się okno do wprowadzenia kontrahenta. Jeśli użytkownik nie ma nadanego prawa do wystawiania faktur, przycisk Faktura nie będzie w ogóle widoczny na dokumencie sprzedaży detalicznej.
|
Przycisk Zapłać wyświetla okno, w którym wprowadzane są kwoty odpowiednich form płatności - gotówka, karta i bon. Opis obsługi tego okna znajduje się w dalszej części dokumentu. Po zaakceptowaniu wpłat i wystawieniu dokumentu płatności, automatycznie wystawiany jest dokument sprzedaży.
|
Przycisk Anuluj powoduje wyczyszczenie wszystkich danych - anulacje całego dokumentu. Jeśli użytkownik nie ma prawa do usuwania dokumentów z bufora, to użycie tego przycisku wymaga autoryzacji.
|
Pozostałe operacje
Przycisk Blokada umożliwia kasjerowi chwilowe odejście od kasy. Dokument jest cały czas otwarty, a ekran jest blokowany poprzez wyświetlenie okna do logowania.
|
Przycisk Szuflada otwiera szufladę kasy w dowolnym momencie. Konieczne jest prawo do otwierania szuflady. Jeśli użytkownik nie ma prawa do otwierania szuflady, to użycie przycisku wymaga autoryzacji.
|
Przycisk Raport kasowy umożliwia wydrukowanie raportu kasowego bezpośrednio z okna sprzedaży detalicznej.
|
Przycisk X zamyka okno dokumentu sprzedaży oraz zapisuje dany dokument do bufora.
Zobacz także: