Wiadomości podstawowe > Podstawowe zasady obsługi | | Drukuj |
Program Faktura, podobnie jak inne programy Symfonia Start 2.0, został napisany specjalnie dla środowiska Windows. Wygląd okien i sposób obsługi programu jest zgodny z ogólnymi zasadami ustalonymi dla tego środowiska. Występują jednak pewne cechy charakterystyczne jedynie dla tego programu lub wspólne dla programów Symfonia 2.0.
Okna programu
W programie Faktura występuje wiele rodzajów okien:
reprezentujące sam program.
reprezentujące kartoteki zawierające zbiory obiektów tego samego typu,
opisujące konkretne obiekty,
umożliwiające dialog programu z użytkownikiem.
Nawigacja
Dla ułatwienia pracy z programem zdefiniowano klawisze skrótów, umożliwiające wywołanie odpowiedniej akcji bez użycia myszki.
Przyciski narzędziowe
Przycisk jest to element ekranu imitujący klawisz, którego kliknięcie wywołuje określoną akcję. Zwykle zawiera tekst lub symbol graficzny opisujący uruchamianą funkcję. W głównym oknie programu przyciski są zgrupowane w pasek narzędziowy u góry okna.
Menu
Menu jest to lista możliwych do wykonania poleceń. Użytkownik wybiera polecenie kliknięciem odpowiedniej pozycji menu. Wybranie polecenia z listy powoduje natychmiastowe jego wykonanie. W głównym oknie programu menu udostępniające polecenia oferowane przez program są zgrupowane w pasek menu, znajdujący się pod paskiem tytułu.
Menu kontekstowe
Po kliknięciu dowolnego elementu prawym przyciskiem myszy wyświetlane jest menu skrótów. Zawiera ono zestaw poleceń, których można użyć dla wybranego elementu (wraz z opisem klawiszy skrótów, o ile są one dostępne).
Wybór z listy
Tam, gdzie program prezentuje wiele danych tego samego typu, są one przedstawiane w postaci list. Aby przejść do pracy z pojedynczym elementem listy, należy kliknąć go dwukrotnie, lub zaznaczyć i wcisnąć klawisz Enter.
Klawisze skrótów
Dla uniknięcia przechodzenia przez wielopoziomowe menu lub wyszukiwania potrzebnych elementów na listach.zdefiniowano klawisze skrótów, umożliwiające wywołanie odpowiedniej akcji bez użycia myszki. Określenie "klawisz skrótu" oznacza wciśnięcie jednego lub kolejno kilku określonych klawiszy w celu wywołania odpowiedniej akcji w programie Stosuje się następujące oznaczenia sekwencji klawiszy:
•jeśli jeden z klawiszy powinien być wciśnięty podczas naciskania innego klawisza, to ich nazwy połączone są znakiem plus (+), np. Ctrl+A
•jeśli klawisze trzeba wcisnąć kolejno (zwalniając poprzedni przed naciśnięciem następnego), to ich nazwy połączone są znakiem przecinka (,), np. Ctrl+A, R
Wprowadzanie danych
Do wprowadzania danych wykorzystywane są formularze - elementy okna z zaznaczonymi polami do wpisywania danych, zawierające standardowe elementy obsługujące wprowadzanie danych. Oprócz tego program udostępnia też inne narzędzia ułatwiające wprowadzanie danych.
•Standardowe elementy formularzy
•Pole wyboru - reprezentuje opcję, którą można włączyć lub wyłączyć.
•Pole tekstu - służy do wprowadzania tekstu z klawiatury.
•Pole listy - Wyświetla listę pozycji, z których można wybrać jedną. Specjalny rodzaj Pola listy to Pole listy opuszczanej. Zawiera ono przycisk który "opuszcza" listę pozycji.
•Pole kombinowane - łączy cechy pola listy i pola tekstu, tj. można do niego wprowadzić tekst bezpośrednio z klawiatury lub wybrać z listy. Istnieją też Opuszczane pola kombinowane.
Słowniki
Dane używane wielokrotnie w różnych miejscach programu (jednostki miary, opisy dokumentów, kody klasyfikacji towarów i usług, nazwy miast, krajów, województw, symbole walut itp.) można zapisywać w Słownikach lub odrębnych pozycjach kartoteki Ustawienia. Podczas wypełniania pól formularza program wyświetla listę danych zapisanych w słowniku umożliwiając wybór odpowiedniej wartości, co jest szybsze i wygodniejsze niż wpisywanie danych z klawiatury.
Rodzaje
Dane zawarte w kartotekach mogą być porządkowane według rodzajów. Każdy z umieszczonych w kartotece opisów może należeć tylko do jednego rodzaju. W definicji rodzaju zapisywane są informacje wspólne dla wszystkich obiektów należących do danego rodzaju. Podczas tworzenia w kartotece opisu nowego obiektu tego rodzaju są one automatycznie przepisywane do odpowiednich pól formularza, co zmniejsza pracochłonność wprowadzania danych. Informacje wprowadzone w ten sposób można modyfikować stosownie do potrzeb. Do definicji rodzaju można dołączyć notatkę, będącą szablonem notatki dla obiektów należących do tego rodzaju.
Metoda "przeciągnij i upuść"
Aby przenosić dane między oknami programu można po prostu nacisnąć i przytrzymać lewy przycisk myszy na obiekcie graficznym reprezentującym wybrany obiekt w programie, a następnie przenieść go w nowe położenie. Obiekt zostanie przeniesiony o ile operacja ta jest dozwolona.