Środki trwałe > Okno opisu środka trwałego > Panel Stawki | | Drukuj |
W panelu Stawki możliwe jest określenie warunków rozpoczęcia procesu amortyzacji oraz wypełnienie tabeli zawierającej części składowe środka złożonego z wielu elementów.
Dwukrotne kliknięcie w polu zawierającym datę otwiera kalendarz, natomiast w polu zawierającym wartość liczbową otwiera kalkulator.
Oddzielna amortyzacja podatkowa
Ten przycisk polecenia powoduje rozdzielenie naliczania amortyzacji podatkowej i bilansowej dla środka. Jeżeli środek trwały jest niezatwierdzony, to po wybraniu przycisku nastąpi podział górnej części panelu na oddzielne części dla każdego z rodzajów amortyzacji. Należy w każdej z nich oddzielnie zdefiniować warunki dla amortyzacji bilansowej i podatkowej. Jeżeli środek trwały jest zatwierdzony to przycisk otwiera okno dialogu Oddzielenie amortyzacji podatkowej, w którym należy potwierdzić operację rozdziału amortyzacji bilansowej i podatkowej dla środka.
Po przeprowadzeniu rozdziału amortyzacji górna część panelu jest podzielona na dwie części zatytułowane odpowiednio Parametry bilansowe i Parametry podatkowe, w każdej z nich jest zestaw opisanych poniżej pól.
Data przyjęcia do użytkowania
W tym polu widoczna jest data wprowadzona w panelu Nazwa.
Wartość przyjęcia do ewidencji
W tym polu należy wpisać wartość początkową środka trwałego, z jaką został przyjęty do użytkowania. Może to być jego wartość zakupu, wartość wytworzenia we własnym zakresie, itp.
Wartość początkowa po zmianach
W tym polu należy wpisać wartość początkową na dzień rozpoczęcia obliczeń, tzn. z uwzględnieniem wszystkich aktualizacji i zmian wartości tego środka, dokonanych przed dniem rozpoczęcia obliczeń. Dla nowo zakupionego środka jest to wartość zakupu.
Kwota nie amortyzowana
W tym polu należy wpisać kwotę części wartości środka trwałego, która nie będzie umarzana. Do obliczeń program będzie przyjmował wartość środka równą różnicy pomiędzy liczbami z pól Wartość początkowa po zmianach i w tym polu.
nie zmniejsza am. rocznej
Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, że kwoty umorzeń rocznych nie są korygowane o odpowiednią część kwoty wprowadzonej w poprzednim polu.
Kwota nie stanowiąca KUP
To pole pojawia się tylko w części opisującej amortyzację podatkową. Należy w nim wpisać kwoty nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodów firmy, np. kwotę refundacji dla tego środka trwałego, jeżeli jest nią objęty. Obok pola znajduje się przycisk polecenia . Jego wybranie otwiera okno dialogu Zmiana kwoty nie stanowiącej KUP, w którym można wprowadzać i korygować kwoty NKUP dla środków już amortyzowanych.
Kwota refundacji powinna być wpisana przed zatwierdzeniem środka trwałego do obliczeń.
Tabela części składowych
W dolnej części panelu znajduje się tabela CZĘŚCI SKŁADOWE, w której można ewidencjonować elementy wchodzące w skład kompletu tworzącego środek trwały. Obok nazwy znajdują się przyciski poleceń sterujące dodawaniem i usuwaniem części składowych oraz pole wyboru włączające pełną ewidencję:
pełna ewidencja
Zaznaczenie tego pola wyboru powoduje, włączenie pełnej ewidencji części składowych. Pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie włączenia pełnej ewidencji, a dla środków już amortyzowanych również pytanie o sposób przeliczenia dotychczasowych kwot umorzeń. Jeżeli nie zostanie przyjęta metoda automatycznego rozbicia kwot, to należy później wybrać przycisk i w dialogu Umorzenia dla części wprowadzić odpowiednie kwoty.
Włączenie pełnej ewidencji jest operacja nieodwołalną, niemożliwą do wycofania.
Ten przycisk uruchamia proces wprowadzania kolejnej części składowej uaktywniając następny wiersz tabeli.
Ten przycisk usuwa podświetloną w tabeli część składową. Dla środków nie objętych pełną ewidencją części składowych usunięcie przebiega bezpośrednio. Dla środków objętych pełną ewidencją części składowych pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie tej decyzji, a następnie opis części na liście zostanie wyszarzony. Kolejny krok następuje podczas próby zapisania zmian. Otwarte zostanie wtedy okno dialogu Zmiana części składowych, w którym należy sprecyzować sposób potraktowania wartości usuwanej części składowej.
(aktywny tylko dla środków objętych pełną ewidencją części składowych)
Ten przycisk uruchamia przemieszczenie podświetlonej w tabeli części składowej. Pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie tej decyzji, a następnie okno dialogu Zmiana części składowych, w którym należy wskazać środek docelowy i sprecyzować sposób potraktowania wartości przemieszczanej części składowej.
(aktywny tylko dla środków objętych pełną ewidencją części składowych)
Ten przycisk uruchamia korektę wartości umorzeń części składowych. Pojawi się dialogu Umorzenia dla części, w którym należy wprowadzić skorygowane wartości umorzeń części składowych.
Poszczególne kolumny tabeli zawierają:
Nr
W tej kolumnie jest automatycznie wprowadzany kolejny numer części składowej w komplecie środka.
Nazwa części składowej
W tej kolumnie należy wpisać nazwę części składowej.
Numer ewidencyjny
W tej kolumnie należy wpisać numer ewidencyjny części składowej.
Rd
Zaznaczenie pola wyboru w tej kolumnie określa część składową jako podstawową, w rezultacie nie jest możliwe przenoszenie takiej części pomiędzy środkami.
Wartość lub Wartość bil. i Wartość pod.
W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie wartości zakupu lub wytworzenia części składowej.
Nie podl umorz lub Nie podl umorz bil. i Nie podl umorz pod.
W tej kolumnie (kolumnach) należy wpisać odpowiednie części kwoty z pola Kwota nie amortyzowana w górnej części panelu.
Umorzenie lub Umorzenie bil. i Umorzenie pod.
W tej kolumnie (kolumnach) widoczne są kwoty dotychczasowych umorzeń wartości części składowej.