Strona startowa

Drukuj

Płatności

Aplikacja Płatności przeznaczona jest do:

tworzenia poleceń przelewów (oznaczanie faktury zakupu do płatności),

ich akceptacji,

eksport tychże poleceń do banku.

 

Eksport do Banku polega na wygenerowaniu plików eksportu w odpowiednim formacie. Pliki te należy zapisać na dysku lokalnego komputera, a następnie w oknie płatności na portalu banku, zaimportować plik, korzystając z odpowiedniego szablonu importu.

 

Płatności mogą być przygotowane na podstawie:

faktur zakupu,

dokumentów delegacji,

dokumentów płatności (tzw. płatności „ad-hoc”, czyli niezwiązane z dokumentami faktur zakupu oraz delegacjami). Tworzenie płatności niezwiązanych z dokumentami zakupu oraz delegacjami >>

 

Pozostałe funkcje dostępne w module Płatności to:

blokowanie płatności,

planowanie harmonogramu płatności,

obsługa kaucji,

zatwierdzanie kont bankowych,

import potwierdzeń płatności,

oznaczanie płatności jako zapłaconej

Klonowanie płatności,

Usuwanie płatności.

 

Struktura modułu >>

 

Pierwsze kroki w aplikacji Płatności

Niniejsza sekcja zawiera opis procesu płatności, począwszy od prostej konfiguracji zainstalowanej aplikacji, poprzez utworzenie płatności do zarejestrowanej faktury zakupu. Płatność ta zostanie wyeksportowana do pliku, który następnie powinien zostać zaimportowany do banku.

 

W części konfiguracyjnej omówione zostaną następujące tematy:

1.Konfiguracja dostępu do aplikacji

2.Widoczność zakładek

3.Mapowanie kont bankowych.

 

Konfiguracja >>

Formaty plików eksportu do banków >>

 

Gdy konfiguracja zostanie ukończona, następnym krokiem będzie przygotowanie i wyeksportowanie płatności z zarejestrowanej faktury zakupu, omówione w części procesowej:

1.Tworzenie płatności z faktury zakupu.

2.Eksport płatności do pliku.

 

Część konfiguracyjna

Konfiguracja dostępu do aplikacji Płatności

Pierwszym krokiem, mającym na celu uruchomienie aplikacji Płatności, jest skonfigurowanie uprawnień do uruchomienia aplikacji. W tym celu należy uruchomić moduł konfiguracji, klikając w menu aplikacji i wybierając moduł pn. Ustawienia aplikacji:

 

 

2021-10-22_15h07_39-1024x317

 

Po uruchomieniu modułu należy przejść do zakładki Płatności:

 

2021-10-22_15h31_23-1-1024x308

 

Nadawanie uprawnień do aplikacji należy rozpocząć od sekcji KONFIGURACJA DOSTĘPU zakładki Konfiguracja:

 

2021-10-22_15h37_49-1-1024x466

 

Klikając przycisk UPRAWNIJ przy danej grupie można dodać uprawnienia dla użytkowników:

 

2021-10-22_15h41_10-1

 

Pierwszą grupę, którą należy wskazać, jest grupa PŁATNOŚCI – dostęp do aplikacji. Umożliwia ona dostęp do modułu Płatności. Drugą grupą, której należy dodać uprawnienia jest grupa: PŁATNOŚCI – Zarządzanie. W tej grupie powinny znaleźć się te osoby, które będą realizować eksport płatności.

 

Widoczność zakładek

Następnym krokiem, który wymaga omówienia, jest sekcja WIDOCZNOŚĆ ZAKŁADEK, gdzie należy określić, które zakładki aplikacji Płatności będą widoczne:

 

2021-10-28_14h25_48-1-1024x494

 

Podstawowa konfiguracja zakłada zaznaczenie dwóch zakładek:

Faktury zakupu – w przypadku, gdy w systemie jest zainstalowana aplikacja Faktury Zakupu

Dokumenty płatności – dla tworzenia płatności niezwiązanych z dokumentami faktur zakupu oraz delegacji.

 

Finalnie sekcja ta powinna prezentować się następująco:

 

2021-10-28_14h28_50-1024x493

 

Konfiguracja płatności >>

 

Mapowanie kont bankowych

Ostatnim etapem konfiguracji aplikacji Płatności jest mapowanie kont bankowych Płatnika. W celu zmapowania konta bankowego należy w module ustawień przejść do zakładki MAPOWANIE KONT BANKOWYCH.  Pojawi się lista dostępnych kont bankowych kontrahentów, którzy pełnią rolę Płatników:

 

2021-10-28_14h39_20-1024x397

 

W pierwszym przypadku, jeżeli konto istnieje, wtedy należy wybrać odpowiedni szablon z listy (1). W przeciwnym wypadku, w pierwszej kolejności należy dodać konto bankowe Płatnika, klikając przycisk DODAJ KONTO BANKOWE (2). Po dodaniu konta będzie można przypisać szablon.

 

Konfiguracja - mapowanie kont bankowych >>

 

Powyższe kroki kończą etap podstawowej konfiguracji aplikacji Płatności. W tym momencie jest ona gotowa do pracy.

Część procesowa

Tworzenie płatności z dokumentu faktury

Proces tworzenia płatności z faktury zakupu należy rozpocząć od uruchomienia aplikacji Płatności. Klikając w menu Aplikacji, należy wyszukać aplikację Płatności.

2021-10-28_15h45_25

 

Po kliknięciu pojawi się moduł Płatności wraz ze wszystkimi płatnościami, które w procesie obiegu faktury zakupu zostały wskazane jako przeznaczone do płatności:

 

2021-10-28_15h50_13-1024x496

 

W celu utworzenia płatności należy się upewnić, że zakładka DO ZAPŁATY (1) jest aktywna. Następnie należy zaznaczyć wybraną fakturę na liście (2). Po jej wskazaniu należy kliknąć przycisk Utwórz płatność z faktury (3). W podstawowym przypadku, gdy zaznaczona jest jedna faktura na liście, pojawi się okno edycji Płatności (więcej tutaj):

 

2021-10-29_07h48_59

 

Po weryfikacji lub uzupełnieniu danych należy kliknąć przycisk ZAPISZ, który uruchomi procesowanie płatności do eksportu. W tym momencie należy przejść do następnego kroku części procesowej, czyli:

 

Eksport płatności do pliku

Eksport płatności do pliku następuje w zakładce DO EKSPORTU (1), w której należy wyszukać płatność na liście, a następnie ją zaznaczyć (2). Ostatnim  krokiem jest kliknięcie przycisku Eksport do Banku (3):

 

2021-10-29_07h55_44-1024x707

 

Kliknięcie wskazanego powyżej przycisku spowoduje otwarcie okna z linkami do plików eksportu:

 

2021-10-29_08h01_23

 

Po kliknięciu w przycisk z nazwą pliku (1) uruchomi się przeglądarkowy mechanizm pobierania pliku. Po zapisaniu pliku na dysku komputera można od razu oznaczyć płatność jako zapłaconą (2) (zakłada się, że przelew zostanie wykonany niezwłocznie po eksporcie płatności) i kliknąć ZAKOŃCZ. Spowoduje to przeniesienie wskazanej płatności z zakładki Do eksportu do zakładki ZAPŁACONE.

 

Eksport płatności >>

 

Powyższy etap kończy najprostszy proces konfiguracji aplikacji Płatności wraz z ich przygotowaniem i eksportem do banku.