Czas pracy > Moduł Karty RCP

Drukuj

Moduł Karty RCP

Moduł Czas pracy rejestruje i umożliwia przeglądanie kart pracy. Rozwiązanie to sprawdza się podczas codziennej pracy. Jednak system zawiera dodatkowy moduł o nazwie Karty RCP. Moduł ten znacznie upraszcza zarządzanie kartami pracy w ramach organizacji. Należy go traktować jako uzupełnienie Czasu pracy, a jego wykorzystanie zaleca się w przypadku osób rozliczających pracę innych (kierownicy, dyrektorzy, działy kadr), jak również zwykłych pracowników, którzy potrzebują wygodnego narzędzia do zarządzania swoimi kartami RCP.

 

img_sod_590

 

Okno modułu Karty RCP

Okno modułu Karty RCP można podzielić na trzy główne obszary, które oznaczono i opisano poniżej:

 

Elementy okna modułu Karty RCP

 

1.Panel filtrów – pozwala na wygodne filtrowanie zadań według użytkownika, terminu oraz powiązań.

2.Pasek narzędziowy – zawiera zestaw przycisków, które umożliwiają wygodną edycję, usuwanie oraz tworzenie nowych kart. Poza tym na pasku znajduje się narzędzie do tworzenia protokołów i grupowania kart.

3.Lista kart RCP – lista dostępnych kart RCP, które spełniają nałożone reguły ewentualnego filtrowania.

 

Sortowanie, filtrowanie i wyszukiwanie

Główną zaletą pracy nad kartami RCP jest rozbudowany mechanizm pozwalający na ich sortowanie, filtrowanie oraz wyszukiwanie. Dostępne narzędzia docenią użytkownicy, którzy regularnie muszą pracować z bardzo dużymi zasobami kart.

 

Aby posortować listę kart RCP, należy:

1.W oknie modułu Karta RCP w sekcji z listą kart, odnaleźć wiersz nagłówków.

2.Kliknąć nagłówek, według którego lista ma zostać posortowana.

 

img_sod_592

 

3.Nad nazwą kolumny pojawi się strzałka:

ow górę – sortowanie malejące,

ow dół – sortowanie rosnące.

4.Każde ponowne kliknięcie nagłówka użytego do sortowania zmieni sposób wyświetlania informacji – jeżeli kliknięty zostanie nagłówek z sortowaniem malejącym, to zmieni się ono na rosnące i odwrotnie.

 

Sortowanie zawsze obejmuje jedną kolumnę. Nie ma możliwości ustawienia sortowania według kilku kolumn. Kliknięcie innej kolumny przełączy sortowanie na inne kryterium.

 

Aby skorzystać z wyszukiwania, należy:

1.W oknie modułu Karty RCP odszukać pole wyszukiwarki (w prawym górnym narożniku okna).

2.Kliknąć pole wyszukiwarki, wprowadzić fragment lub całość szukanej frazy.

 

img_sod_593
Wyszukiwanie karty RCP

3.Nacisnąć klawisz Enter.

4.Lista wyników zostanie ograniczona do tych, które odpowiadają szukanej frazie lub jej części.

5.Aby wyczyścić wyszukiwanie, należy kliknąć przycisk krzyżyka widoczny w polu wyszukiwania obok wpisanej frazy.

 

Domyślnie szukanie odbywa się według następujących kryteriów: opis, numer karty, numer faktury, pracownik, klient, symbol sprawy oraz data rozpoczęcia. To wszystkie dostępne kryteria. Jeżeli użytkownik chce wykluczyć któreś z nich, musi kliknąć przycisk Kolumny (w polu wyszukiwarki po prawej stronie) i odznaczyć odpowiednie pozycje na liście.

 

Aby skorzystać z filtrowania według kryterium użytkownika, należy:

1.W oknie modułu Karty RCP odszukać sekcję filtrowania.

2.Kliknąć rozwijaną listę Użytkownik i wskazać osobę, do której ma zostać ograniczona lista kart RCP w głównej części okna.

 

Filtrowanie karty RCP według użytkownika

 

Zwartość listy w polu Użytkownik zależy od tego, jakie uprawnienia posiada pracownik. Kierownik działu zobaczy aktywność swoich podwładnych, zwykły pracownik będzie miał na liście wyłącznie siebie, a kadrowa powinna ujrzeć listę wszystkich pracowników.

 

Aby skorzystać z filtrowania według kryterium terminu, należy:

1.Odszukać sekcję Termin.

2.Pole Zakres – daje możliwość filtrowania według określonego zakresu, który trzeba wybrać z listy. Domyślne wartości to: dzisiajwczorajbieżący tydzieńbieżący miesiącpoprzedni tydzień oraz poprzedni miesiąc. Do tego, by wybór mógł zostać dokonany, konieczne jest włączenie opcji Załącz.

 

Filtrowanie karty RCP według terminu

 

3.Pole Data – daje możliwość filtrowania według dowolnego zakresu dat, które należy ustawić w polach Od Do. Po kliknięciu pola należy wskazać odpowiednią datę na kalendarzu.

 

Filtrowanie karty RCP według daty

 

4.Filtrowanie według zakresu i daty nie może być używane wspólnie. Włączenie opcji Załącz zablokuje możliwość ustawienia wartości konkretnych dat.

5.W celu wyłączenia filtrowania należy wyłączyć opcję Załącz lub wyczyścić wartości w Od Do, klikając przycisk krzyżyka widoczny z prawej strony pola.

 

Aby skorzystać z filtrowania według kryterium powiązania, należy:

1.Odszukać sekcję Powiązania.

2.Pole Sprawa – pozwala wyszukać karty powiązane z konkretną sprawą.

ow polu należy wpisać fragment nazwy sprawy i kliknąć ikonę lupy, a następnie z listy wybrać konkretną sprawę.

ojeżeli nazwa sprawy nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich spraw, z której można wybrać potrzebną pozycję.

 

Filtrowanie karty RCP według powiązania ze sprawą

 

3.pole Klient – pozwala wyszukać karty pracy, które są powiązane z konkretnym klientem.

ow polu należy wpisać fragment nazwy klienta i kliknąć ikonę lupy, następnie z listy można wybrać konkretnego klienta,

ojeżeli nazwa klienta nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich partnerów, z której można wybrać potrzebną pozycję.

 

Filtrowanie karty RCP według powiązania z klientem

 

4.Filtrowanie według powiązania może być używane wspólnie.

5.W celu wyłączenia filtrowania należy wyczyścić wartości w polach Sprawa oraz/lub Klient, klikając przycisk krzyżyka widoczny z prawej strony pola.

 

Warto zapamiętać, że filtrowanie według różnych kryteriów oraz wyszukiwanie można ze sobą łączyć w dowolny sposób. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne sterowanie listą wyników i odnalezienie potrzebnej karty.

 

Tworzenie nowych kart RCP

Użytkownik ma możliwość ręcznego utworzenia karty pracy. Rozwiązanie to przydaje się, jeżeli na przykład nie było możliwości automatycznego utworzenia karty z uwagi na charakter wykonywanej pracy.

 

Aby ręcznie utworzyć kartę pracy, należy:

1.Włączyć moduł Karty RCP.

2.Kliknąć przycisk Nowy na pasku narzędziowym.

3.w nowym oknie należy wypełnić pola według instrukcji:

oOpis – umożliwia opisanie wykonanego zadania, dla którego wystawiona jest karta RCP,

oKlient – pozwala wyszukać karty pracy, które są powiązane z konkretnym klientem. W polu należy wpisać fragment nazwy klienta i kliknąć ikonę lupy, następnie z listy można wybrać konkretnego klienta. Jeżeli nazwa klienta nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich partnerów, z której można wybrać potrzebną pozycję,

oUżytkownik – służy do ustawienia powiązania karty z konkretnym pracownikiem. Domyślnie karta jest powiązana z osobą, która ją wystawiła. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, to można z listy wybrać innego pracownika,

oSprawa – pozwala wyszukać karty powiązane z konkretną sprawą. W polu należy wpisać fragment nazwy sprawy i kliknąć ikonę lupy, następnie z listy można wybrać konkretną sprawę. Jeżeli nazwa sprawy nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich spraw, z której można wybrać potrzebą pozycję,

oProtokół – pozwala na powiązanie karty z protokołem. W polu należy wpisać fragment nazwy protokołu i kliknąć ikonę lupy, następnie z listy można wybrać konkretną pozycję. Jeżeli nazwa protokołu nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich elementów, z której można wybrać ten potrzebny,

oCzas – pozwala wpisać faktycznie przepracowany czas. Zapis ma postać hms (godzina minuta sekunda). Konkretny przykład wygląda tak: 4h30m,

oCzas od – daje możliwość ustawienia daty i godziny rozpoczęcia pracy, wartości należy wybrać z kalendarza, który pojawi się po kliknięciu pola,

oCzas do – daje możliwość ustawienia daty i godziny zakończenia pracy, wartości należy wybrać z kalendarza, który pojawi się po kliknięciu pola.

 

Ręczne dodawanie karty RCP

 

4.Kliknąć przycisk ZAPISZ, karta zostanie utworzona, a okno zamknięte.

 

Edycja i usuwanie istniejących kart RCP

Aby poddać kartę RCP edycji, należy:

1.Włączyć moduł Karty RCP.

2.Odszukać kartę na liście. Do tego celu można wykorzystać wyszukiwarkę lub filtrowanie.

3.Otworzyć kartę. Można to zrobić przez dwukrotne kliknięcie karty na liście, zaznaczenie karty i kliknięcie przycisku Edytuj lub kliknięcie prawym przyciskiem myszy danej pozycji i wybranie Edytuj z menu podręcznego.

 

Edycja istniejącej karty RCP

 

4.Okno edycji niczym nie różni się od tego, które pojawiło się podczas tworzenia karty. Możliwa jest zmiana wartości w poszczególnych polach, a po dokonaniu modyfikacji należy kliknąć przycisk ZAPISZ.

 

Edycja istniejącej karty RCP – krok drugi

 

Jeżeli podczas modyfikacji karty dokonane zostaną zmiany czasu i terminu, a nowe wartości będą nakładały się na inną kartę, to podczas próby zapisu pojawi się stosowny komunikat informujący o konflikcie. Należy go rozwiązać i ponownie zapisać kartę. Dzieje się tak, ponieważ system zakłada, że w tym samym czasie nie da się wystawić dwóch kart pracy.

 

Aby usunąć kartę RCP, należy:

1.Włączyć moduł Karty RCP.

2.Odszukać kartę na liście. Do tego celu można wykorzystać wyszukiwarkę lub filtrowanie.

3.Kliknąć kartę, a potem w przycisk Usuń na pasku narzędziowym. Alternatywnym sposobem jest kliknięcie prawym przyciskiem myszy karty i wybranie z menu podręcznego opcji Usuń.

 

Usuwanie karty pracy

 

4.W nowym oknie potwierdzić zamiar usunięcia karty.

5.Karta zostanie usunięta i zniknie z listy w głównej części okna modułu.

 

Grupowanie kart RCP

Ważnym elementem modułu Karty RCP jest możliwość grupowania kart według określonych kryteriów. Dzięki temu możliwe jest szybkie sprawdzanie działań i czasu, jaki zajęły w ujęciu klienta, sprawy lub użytkownika.

 

Aby pogrupować karty, należy:

1.włączyć moduł Karty RCP;

2.w polu Grupowanie wybrać jedną z dostępnych wartości:

oKlient – grupowanie kart według kryterium klienta,

oSprawa – grupowanie kart według kryterium sprawy,

oUżytkownik – grupowanie kart według kryterium użytkownika.

 

Grupowanie kart pracy

 

3.Lista kart zostanie ułożona według wybranego kryterium. Na grafice powyżej widać karty powiązane z konkretnym klientem. Każda grupa jest wizualnie wydzielona, zwiera wykaz kart oraz podsumowanie czasu, jaki łącznie wypracowano dla danego klienta.

4.Wyłączenie grupowania ogranicza się do ustawienia wartości brak w polu Grupowanie.

 

Protokół

Praktyka pokazuje, że praca nad różnymi projektami wiąże się z wystawianiem większej liczby kart RCP (na przykład z uwagi na wiele różnych składowych wykonywanych prac, kilka osób pracujących nad realizacją, etc.). Jeżeli dany projekt wymaga rozliczenia i zafakturowania klienta, na przykład w oparciu o przepracowane godziny, konieczne jest przygotowanie protokołu, który klient będzie mógł przejrzeć, zaakceptować i opłacić fakturę wystawioną na jego postawie. Niezbędna funkcjonalność jest dostępna w ramach modułu Karty RCP.

 

Aby sporządzić protokół, należy:

1.Włączyć moduł Karty RCP.

2.Używając mechanizmu grupowania, zebrać karty RCP, które mają zostać ujęte w protokole. Zwykle najlepszym rozwiązaniem jest zgrupowanie kart według kryterium sprawy lub klienta.

 

Wystawianie protokołu – krok pierwszy

 

3.Zaznaczyć karty, które mają zostać ujęte w protokole – należy kliknąć pierwszą z kart, a następnie przytrzymać wciśnięty klawisz Ctrl i klikać kolejne pozycje.

 

Wystawianie protokołu – krok drugi

 

4.Kliknąć przycisk Utwórz protokół.

5.W nowym oknie konieczne jest sprawdzenie i uzupełnienie dostępnych danych:

oNumer – jeżeli zaznaczono opcję Generuj numer, to zostanie on wygenerowany automatycznie,

oOpis – w tym miejscu można zawrzeć informację na temat tego, czego dotyczy protokół,

oWykonawca – pole powinno być domyślnie uzupełnione na podstawie danych w systemie. Jeżeli jednak brakuje wartości, należy wpisać fragment nazwy i kliknąć ikonę lupy, a potem odszukać na liście odpowiedni podmiot i go zaznaczyć. W przypadku braku podmiotu na liście można go utworzyć, klikając przycisk z symbolem plusa,

oOdbierający – pole powinno być domyślnie uzupełnione na podstawie danych w systemie. Jeżeli jednak brakuje wartości, należy wpisać fragment nazwy i kliknąć ikonę lupy, a potem odszukać na liście odpowiedni podmiot i go zaznaczyć. W przypadku braku podmiotu na liście można go utworzyć, klikając przycisk z symbolem plusa,

oData zakończenia prac – dane pobrane automatycznie na podstawie daty z ostatniej karty, której dotyczy wystawiany protokół. Wartość można zmienić, klikając pole i wybierając z kalendarza odpowiedni termin,

oData protokołu – dane wprowadzone automatycznie na podstawie faktycznej daty wystawienia protokołu. Wartość można zmienić, klikając pole i wybierając z kalendarza odpowiedni termin,

oCzas fakturowania – pole może zawierać czas pracy, który ma być ujęty na fakturze i rozliczony. Wartość może różnić się od danych zawartych w zakładce opisanej w punkcie 7.,

oSprawa – protokół może być powiązany ze sprawą, której dotyczy. Numer sprawy może pojawić się automatycznie lub można go ustawić ręcznie. W polu należy wpisać fragment nazwy klienta i kliknąć ikonę lupy, następnie z listy można wybrać konkretnego klienta. Jeżeli nazwa klienta nie jest znana, można kliknąć ikonę lupy i wtedy pojawi się lista wszystkich partnerów, z której można wybrać potrzebną pozycję,

oStatus – pole pozwala ustawić status, na jakim znajduje się protokół. Lista zawiera kilka zdefiniowanych wartości, których można używać według własnych potrzeb,

oZałączniki – za pomocą przycisku Dodaj można dołączyć plik (na przykład PDF lub Word), który ma związek z danymi protokołem,

oAby zapisać wprowadzone ustawienia, należy kliknąć przycisk ZAPISZ.

 

Wystawianie protokołu – krok trzeci

 

6.Widoczne okno ulegnie zmianie i pojawią się dodatkowe zakładki. Pierwsza z zakładek nosi nazwę Szczegóły i zawiera dokładnie te same dane, które opisano w poprzednim podpunkcie.

 

Wystawianie protokołu – krok czwarty

 

7.Do tworzonego protokołu należy dołączyć dokument, który może zostać przekazany do klienta celem weryfikacji.
Możliwe jest wykorzystanie dedykowanego i tworzonego indywidualnie dla klienta mechanizmu generowania protokołu z szablonu:

okliknąć przycisk Drukuj (symbol drukarki) i z menu wybrać opcję Generuj z szablonu (PDF, RTF),

ow nowym oknie należy zaznaczyć opcję DOCX/RTF/HTML, a potem kliknąć przycisk Wybierz szablon, w kolejnym nowym oknie należy zaznaczyć odpowiedni szablon i kliknąć przycisk WYBIERZ,

 

Wystawianie protokołu – krok piąty

 

8.Po tym, jak zamknięte zostanie okno wyboru szablonu, należy kliknąć przycisk GENERUJ.

owygenerowany protokół pojawi się w sekcji Złączniki.

 

Wystawianie protokołu – krok szósty

 

9.Zakładka Czas pracy zawiera wykaz wszystkich kart RCP, które powiązano z protokołem. Na końcu znajduje się podsumowanie czasu pracy, jaki zarejestrowano w poszczególnych kartach.

 

Wystawianie protokołu – krok siódmy

 

10.Zakładka Historia to rejestr wszystkich zmian wprowadzonych w protokole. Na jego podstawie można w prosty sposób prześledzić, kto i co zmieniał.

 

Wystawianie protokołu – krok ósmy

 

11.Zakładka Powiązania to wszystkie informacje na temat powiązań z innymi sprawami, kontaktami, zadaniami i dokumentami. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, w każdej chwili można dodać kolejne powiązania.

 

Wystawianie protokołu – krok dziewiąty

 

12.Zakładka Komentarze to miejsce, w którym osoby pracujące nad protokołem mogą wymieniać się komentarzami i uwagami.

 

Wystawianie protokołu – krok jedenasty

 

13.Kliknięcie w odnośnik Otwórz otworzy podgląd protokołu powiązanego z daną kartą pracy.

 

Wystawianie protokołu – krok dwunasty

 

14.Zmiany w dowolnej z kart wymagają zapisania za pomocą przycisku Zapisz. Następnie można zamknąć okno protokołu.

 

W tym miejscu warto wspomnieć, że gotowy protokół pojawi się w module Dokumenty i tam można nim zarządzać dokładnie w taki sam sposób, jak innymi dokumentami (na przykład obiegiem dokumentu).