Faktury > Konfiguracja obiegu faktury

Drukuj

Konfiguracja obiegu faktur

Zaawansowany system konfiguracji procesu obiegu faktur pozwala odzwierciedlić obieg faktury kosztowej jaki występuje w firmie. Aby poprawnie uruchomić proces obiegu faktur, należy wykonać następujące czynności:

Skonfigurować proces obiegu faktur w oparciu o poniższe kroki.

Zdefiniować słowniki - MPK-i, RK-i, Dodatkowa analityka, waluty, formy płatności oraz typy dokumentów księgowych.

 

Aby rozpocząć konfigurację, należy w module Ustawienia aplikacji przejść do widoku Faktury zakupu > Konfiguracja, w którym możemy rozpocząć podstawową konfigurację.

 

img_sod_013

 

Pierwszym krokiem jest Konfiguracja obiegu faktur, gdzie poprzez kliknięcie przycisku Uruchom Kreator otwieramy okno kreatora, gdzie w szybki sposób możemy samodzielnie ustawić parametry procesu obiegu dokumentów.

 

Kreator konfiguracji obiegu faktur

Kreator wykorzystywany jest przy rozpoczęciu pracy z Symfonia Obieg Dokumentów do utworzenia pierwszego, głównego procesu obiegu dokumentów.

 

Konfiguracja samego procesu głównego może być niewystarczająca w przypadku stosowania w firmie bardziej złożonych procesów obiegu dokumentów.  Dodatkowe procesy tworzone są oddzielnie poza tym kreatorem obiegu faktur (w widoku ustawień Ścieżki procesu). Proces główny w takiej sytuacji jest nadal istotny ponieważ będzie obsługiwał dokumenty, które z jakiegoś powodu nie zostały zakwalifikowane do obsługi innymi procesami obiegu.

 

Wybór procesu obiegu faktury

Konfiguracja procesu rozpoczyna się od wyboru obiegu faktury spośród 6 dostępnych, najczęściej wykorzystywanych procesów faktury. W przypadku bardziej złożonej konfiguracji po skonfigurowaniu standardowego procesu można skorzystać z Workflow setup. Konfigurator zbudowany jest z kilku kroków, liczba kroków jakie pojawiają się w trakcie konfiguracji jest zależna od wybranego procesu obiegu faktury.

 

img_sod_014

 

Etapy możliwe do wykorzystania w procesie faktury:

Rejestracja (wprowadzenie faktury),

Weryfikacja formalna (weryfikacja wprowadzonej faktury),

Opis merytoryczny (rozpisanie kosztów),

Akceptacja,

Weryfikacja rachunkowa,

Główna księgowa,

Akceptacja płatności.

 

Dla procesów tworzonych i modyfikowanych manualnie dostępne są również etapy: Akceptacja zarządu, Logistyka, Księgowanie magazynowe, Weryfikacja controlingu.

 

Wybierz preferowany model obiegu faktur i kliknij przycisk Dalej aby kontynuować. Kolejne kroki kreatora zależą od wybranego modelu.

 

Ustawienia dla etapu Rejestracja

Wybierz pola wymagane przy wprowadzaniu faktury dla etapu obiegu Rejestracja. Jeśli pola wymagane nie zostaną uzupełnione nie będzie można przejść do kolejnego etapu obiegu dokumentu.

 

Pola Typ dokumentu księgowego, VAT, Netto, Brutto, Data wystawienia, jeśli nie zostały w tym kroku oznaczone jako wymagane będą dostępne do wybrania dla etapu Weryfikacja formalna.

 

img_sod_015

 

Dodatkowe ustawienia dla tego etapu:

Grupa Recepcja – zwracane dokumenty do Recepcji wpływają do grupy osób.

Numer dziennika faktur przychodzących – ustawienie dziennika, w którym mają być automatycznie rejestrowane faktury przychodzące (pod warunkiem, że mamy 1 miejsce rejestracji faktur).

 

Ustawienia dla etapu Weryfikacja formalna

Etap weryfikacji formalnej jest stosowany jeśli każda faktura po wpłynięciu do firmy najpierw jest przekazywana do Księgowości i osoby z księgowości weryfikują fakturę i przekazują do osoby merytorycznej. Celem weryfikacji formalnej jest sprawdzenie czy dane znajdujące się na fakturze są poprawne oraz czy dokument jest zasadny.

 

img_sod_016

 

Wybierz pola wymagane do uzupełnienia dla etapu obiegu Weryfikacja formalna.

 

Dodatkowe ustawienia dla tego etapu:

Czy po rejestracji automatycznie aktualizować datę księgowania na podstawie daty sprzedaży – Ustawienie automatycznej aktualizacji daty księgowania na podstawie daty sprzedaży.

 

Ustawienia dla etapu Opis merytoryczny

Opis merytoryczny ma na celu rozpisanie faktury kosztowo w taki sposób, aby faktura została rozpisana w 100% (zakładka Koszty okna dokumentu). Koszty mogą być rozbite na kilka pozycji i mogą być wprowadzane przez wiele osób z różnych działów.

 

img_sod_017

 

Wybierz pola wymagane do wypełnienia dla etapu obiegu Opis merytoryczny. Jeśli pola wymagane nie zostaną uzupełnione nie będzie można przejść do kolejnego etapu obiegu dokumentu.

 

Projekt – lista projektów.

MPK – struktura drzewiasta kont zespołu 5.

RK – struktura drzewiasta kont zespołu 4.

 

Dodatkowe ustawienia dla tego etapu:

Czy można edytować koszty na innym etapie niż opis merytoryczny. Ustawienie nie dotyczy grupy Księgowość i Nadzór nad fakturami. – steruje możliwością edycji kosztów przez inne grupy niż Księgowość i Nadzór nad fakturami.

Czy sprawdzać na zakończeniu etapu Opisu merytorycznego czy koszt jest rozpisany w 100%? – przed przejściem do kolejnego etapu program sprawdzi czy koszt został rozpisany w całości.

 

Ustawienia dla etapu Akceptacja

Akceptacja jest etapem, który może występować bezpośrednio po potwierdzeniu opisu kosztowego (pod warunkiem, że koszty rozpisane zostały w 100%).

 

img_sod_018

 

Etap akceptacji może być uruchomiony w kilku podprocesach, co oznacza, ze faktura może znajdować się w akceptacji u kilku osób jednocześnie. Aby dokument został przeprocesowany do kolejnego etapu, wszyscy akceptanci muszą wykonać swój etap.

 

Akceptant występujący na procedurze może wynikać z:

ustawień konfiguratora (etap Akceptacja),

reguł zdefiniowanych w mapie akceptacji,

ręcznego wskazania akceptanta na procedurze.

 

Dokument przekazany do akceptacji dostępny jest w zestawieniu Workflow wraz z plakietkami akceptacji.

 

img_sod_023

 

W widoku znajdują się wszystkie niezbędne informacje na podstawie których podejmowana jest decyzja o dalszej ścieżce faktury.

 

Z poziomu Workflow Akceptant ma możliwość otwarcia skanu faktury, jeśli zajdzie taka potrzeba klikając ikonę img_sod_024.

 

Ustawienia dla etapu Weryfikacja Rachunkowa

Ustawienie dodatkowych funkcjonalności na etapie weryfikacji formalno-rachunkowej:

 

Czy każda faktura podlega weryfikacji z białą lista, czy tylko zgodnie z ustawą powyżej 15 tyś. brutto. – określa dla których faktur wykonywana będzie weryfikacja danych kontrahenta z białą listą podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej.

 

img_sod_019

 

Ustawienia dla etapu Główna Księgowa

Wskaż grupę, osobę lub osoby, do których będą przekazywane faktury na etapie księgowania.

 

img_sod_020

 

Ustawienia dla etapu Akceptacja Płatności

Wskaż grupę, osobę lub osoby, do których będą przekazywane faktury na etapie akceptacji płatności.

 

img_sod_021

 

Ustawienia końcowe

W tym kroku kreatora znajdują się dodatkowe ogólne ustawienia dla procesu obiegu faktury.

 

 

img_sod_022

 

Kliknij Zakończ aby zapisać ustawienia kreatora i rozpocząć stosowanie wprowadzonych reguł obiegu faktur.

 

W przypadku potrzeby zmian w bieżącym procesie obiegu faktur, kreator można uruchomić ponownie.

 

Podgląd bieżącego procesu oraz więcej szczegółowych ustawień dla procesu obiegu faktury znajduje się w grupie ustawień Ustawienia aplikacji > Faktury zakupu > Ścieżki procesu.

Natomiast pozostałe parametry obiegu znajdują się w grupie Ustawienia aplikacji > Faktury zakupu > Konfiguracja.