Rozliczenia finansowe > Kartoteka płatności | | Drukuj |
Kartoteka otwierana jest z paska nawigacji Pieniądze, lub z menu Kartoteki > Pieniądze (Ctrl+Shift+4).
Należności i Zobowiązania
Mówiąc o pieniądzach, które nam się należą, używamy terminu należności, o pieniądzach, które jesteśmy komuś winni – terminu zobowiązania; całość zaś – to rozrachunki. Rozrachunki pojawiają się w kartotece płatności w momencie wystawienia dokumentu handlowego (sprzedaży lub zakupu) z odroczonym terminem płatności. Wystawienie takiego dokumentu powoduje automatyczne powstanie nierozliczonej należności lub zobowiązania w kwocie, na jaką opiewa dokument. Możliwe jest również utworzenie dokumentu Należność lub Zobowiązanie dla zapisania w systemie rozliczeń nie powiązanych z operacjami handlowymi. Aby utworzyć taki dokument należy w oknie kartoteki płatności kliknąć przycisk Wpłata lub Wypłata, a następnie wybrać z rozwijanej listy określającej charakter dokumentu należność lub zobowiązanie.
Płatności czyli pieniądze, które zostały faktycznie przekazane lub przyjęte przez firmę (w wyniku wypłat lub wpłat kontrahentów), w programie są to dokumenty o charakterze wpłaty lub wypłaty gotówkowej (KP, KW), wpłaty lub wypłaty bankowej (przelew) oraz innej wpłaty lub wypłaty. To, jaki dokument płatności można wystawić, zależy od rejestru, w którym ma być umieszczony. Ponadto dla zarejestrowania przeniesienia pieniędzy z jednego rejestru do drugiego wystawiane są dokumenty wpłaty i wypłaty wewnętrznej.
Rejestracji płatności można dokonać:
•podczas rozliczania dokumentu handlowego – operacja Nowa płatność,
•podczas rozliczania rozrachunku – operacja Rozlicz nową płatnością,
•bezpośrednio z kartoteki płatności – operacje Wpłata i Wypłata.
Przy wystawianiu dokumentu handlowego oprócz przekazania towaru lub wykonania usługi występuje zawsze równolegle transakcja pieniężna, polegająca na przekazaniu pieniędzy lub zarejestrowania przyszłej zapłaty. Stan i przepływ pieniędzy w firmie - informacje o wszystkich dokonanych oraz należnych wpłatach i wypłatach pieniężnych rejestrowany jest w kartotece Płatności.
Pasek narzędziowy
Otwiera okno wprowadzania nowego dokumentu płatności (rodzaj dokumentu podpowiadany jest na podstawie wybranego rejestru i można go samodzielnie zmienić). |
Rozwija menu wyboru operacji dostępnych w kartotece.
|
Rozwija menu dostępnych w kartotece zestawień i raportów.
|
Rozwija menu z wyborem zestawień graficznych.
Polecenie Wykresy wszystkie otwiera okno umożliwiające wybór dostępnych w kartotece wykresów oraz określenie czy możliwe będzie ustawienie parametrów ich wykonania.
|
Umożliwia zapis widocznej zawartości kartoteki do pliku MS Excel. |
Otwiera okno Wybór wydruku, w którym można wybrać z listy jeden z dostępnych raportów. Umożliwia ustalenie parametrów drukowania |
Aktualizuje wyświetlaną zawartość kartoteki. Aktualizacja dotyczy zmian wprowadzanych przez innych użytkowników. |
Ikony przelewów w kolumnie e-płatność
Dokumentów płatności elektronicznych oznaczane są w kolumnie e‑płatność ikoną:
– zwykły e-przelew.
– e-przelew z mechanizmem podzielonej płatności (MPP).
– operacja bankowa zaimportowana z RDF.
– operacja bankowa z mechanizmem podzielonej płatności (MPP) zaimportowana z RDF.
W przypadku ikon, wartości warunków dla definicji filtrów można podejrzeć rozwijając menu filtra dla kolumny np.:
Panel rejestrów pieniężnych
Rejestry pieniężne są to miejsca, w których umieszczamy i przechowujemy pieniądze, reprezentowane w systemie przez rozrachunki i płatności. Jest to podstawowa forma organizacji informacji w kartotece Płatności. Grupowanie rozrachunków i płatności w rejestrach jest jednopoziomowe.
Rejestracja przepływu pieniędzy dokonuje się za pomocą dokumentów płatności. W Handlu można wystawiać dokumenty płatności o charakterze:
•wpłaty lub wypłaty gotówkowej,
•wpłaty lub wypłaty bankowej
•innej wpłaty lub wypłaty.
To, jaki dokument płatności możemy wystawić zależy od wybranego rejestru pieniężnego, w którym chcemy go umieścić.
Podwójne kliknięcie na rejestrze otwiera okno Saldo rejestru.
W module Handel można utworzyć rejestry trzech typów: gotówkowy, bankowy i inny. Są one odpowiednikami trzech podstawowych typów operacji pieniężnych – wpłaty lub wypłaty gotówki, rejestracji przelewów własnych lub obcych, wszystkich innych operacji pieniężnych (karty płatnicze, czeki itp.). W kartotece Płatności istnieją zawsze trzy nieusuwalne rejestry pieniężne (po jednym dla każdego typu, o nazwach domyślnych BANK, INNE i KASA - nazwy te można zmienić) oraz rejestry utworzone przez użytkownika.
Panel filtrów
Z prawej strony okna znajduje się panel Filtry umożliwiający tworzenie i zapisywanie reguł filtrów dla prezentowanych w kartotece danych. Wybierz filtr aby zastosować go dla kartoteki.
Filtry - więcej informacji>>
Aby zaznaczyć wszystkie widoczne elementy kartoteki można kliknąć w nagłówek pierwszej kolumny lub użyć skrótu Ctrl+A. W menu kontekstowym dostępne są również polecenia Zaznacz wszystkie oraz Odwróć selekcję.
Szybkie wyszukiwanie w kartotece
Pole szybkiego wyszukiwania w kartotece, prócz prostego wyszukiwania wpisanej frazy we wszystkich polach wyświetlanej tabeli, umożliwia tworzenie bardziej złożonych kryteriów wyszukiwania.
Znaki "+", "-" oraz ":" służą do tworzenia złożonych kryteriów wyszukiwania.
Wpisywane kryteria wyszukiwania obsługiwane są w następujący sposób:
|
Powyżej tabeli z danymi kartoteki znajduje się rozwijana lista Układ kolumn. Użytkownik może definiować własne układy kolumn i dodawać je do listy w celu łatwego przełączania się pomiędzy nimi.
![]()
Edycja układu kolumn Widoczne kolumny oraz ich kolejność ustawiana jest w oknie Wybór kolumn otwieranym poleceniem menu kontekstowego Pokaż wybór kolumn dla nagłówka tabeli z danymi kartoteki.
![]()
W oknie Wybór kolumn można oznaczyć, które kolumny będą widoczne oraz metodą "przeciągnij i upuść" ustawić ich kolejność. Metodą "przeciągnij i upuść" kolejność kolumn można zmienić również bezpośrednio na tabeli w kartotece.
Zapisywanie definicji układu kolumn 1.Aby dodać aktualny układ kolumn do listy definicji kliknij przycisk 2.W otwartym oknie Zapisywanie widoku nazwij dodawaną definicję. 3.Zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz.
Usuwanie definicji układu kolumn Aby usunąć aktualnie wybraną definicję kliknij przycisk |
Jeśli w ustawieniach Parametry pracy > Widoczność kartotek i formatek wybrano dla kartoteki Klasyczny widok wtedy okno prezentowane będzie w układzie typowym dla programu Handel.
Klasyczny widok kartoteki, typowy dla programu Handel
Kartoteka otwierana jest przycisk Pieniądze, lub z menu Kartoteki > Pieniądze (Ctrl + 6).
Przy wystawianiu dokumentu handlowego oprócz przekazania towaru lub wykonania usługi występuje zawsze równolegle transakcja pieniężna, polegająca na przekazaniu pieniędzy lub zarejestrowania przyszłej zapłaty. Stan i przepływ pieniędzy w firmie - informacje o wszystkich dokonanych oraz należnych wpłatach i wypłatach pieniężnych rejestrowany jest w kartotece Płatności.
Rejestracja przepływu pieniędzy dokonuje się za pomocą dokumentów płatności. W Handlu można wystawiać dokumenty płatności o charakterze: •wpłaty lub wypłaty gotówkowej, •wpłaty lub wypłaty bankowej •innej wpłaty lub wypłaty. To, jaki dokument płatności możemy wystawić zależy od rejestru pieniężnego, w którym chcemy go umieścić.
Grupowanie danych według kryteriów wyboru
Jak to zrobić - dodawanie rejestru Jak to zrobić - usuwanie rejestru Jak to zrobić - edycja rejestru
przycisk Znajdujący się z lewej strony nagłówka listy przycisk służy do przełączania zaznaczenia (z zaznaczonych na nie zaznaczone lub z nie zaznaczonych na zaznaczone) wszystkich pozycji na liście.
przycisk Nowy dokument Otwiera okno Wprowadzanie nowego dokumentu
przycisk Wydruki Otwiera okno Wybór wydruku, w którym można wybrać z listy jeden z dostępnych raportów. Umożliwia ustalenie parametrów drukowania.
przycisk Zestawienia Wybranie tego przycisku umożliwia zestawianie raportów i sporządzanie wydruków dla wybranych pozycji kartoteki albo globalnie dla całej kartoteki.
przycisk Operacje Wyświetla listę operacji dostępnych w kartotece.
|
Zobacz również: