Informacje podstawowe > Algorytmy i reguły obliczeń

Drukuj

Algorytmy i reguły obliczeń

Wyliczanie różnic kursowych oraz zapis dokumentów naliczenia różnic kursowych

Program umożliwia prowadzenie ewidencji walutowej na kontach księgowych oraz wyznacza i automatycznie ujmuje na kontach i w deklaracji podatkowej podatku dochodowego wszystkie grupy różnic kursowych według określonych zasad. W przypadku zaznaczenia konta jako walutowego, każda operacja na tym koncie może być rejestrowana zarówno w złotówkach, jak też w walucie obcej. Program automatycznie wyznacza różnice kursowe wynikowe i podatkowe dla rozliczeń walutowych w trakcie zapisu dokumentu rozliczeń. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wartość zapisów w walucie obcej może być odpowiednio przeszacowywana na dzień bilansowy oraz wyznaczane są odpowiednie różnice kursowe. Wyznaczone różnice kursowe zostają zapisane w postaci dokumentu księgowego do bufora.

 

hmtoggle_plus1        Ogólne zasady wyznaczania różnic kursowych


hmtoggle_plus1        Szczegółowe zasady wyliczania różnic kursowych

 

Prowadzenie rozrachunków

Rozrachunki w Symfonia są mechanizmem pomocniczym i częściowo niezależnym od prowadzenia zapisów na kontach. Prowadzenie rozrachunków nie jest wymogiem koniecznym. Oznacza to, że można pracować z programem bez używania mechanizmu rozrachunków. W przypadku prowadzenia rozrachunków, wymogiem jest to, aby każdy zapis księgowy był albo w całości ujęty w rozrachunkach, albo w całości pominięty. W przypadku prowadzenia rozrachunków walutowych zapisy ujęte w rozrachunkach są automatycznie uwzględniane przy wyznaczaniu różnic kursowych.  Należy zwrócić uwagę, że rzeczywisty stan rozrachunków jest ujęty w zapisach księgowych na koncie. Zgodność stanu kont ze stanem wykazywanym w opcji przeglądania rozrachunków jest zapewniona tylko wtedy, gdy użytkownik wprowadzi rozrachunki dla wszystkich zapisów na koncie rozrachunkowym. Program nie wymusza takiej zgodności dla wszystkich kont rozrachunkowych, a jedynie dla tych, dla których zaznaczono w planie kont kontrolę rozrachunków. W przypadku wprowadzania korekt rozrachunków (nie poprzez księgowanie dokumentów korygujących lecz przez wprowadzenie korekty w opcji rozrachunków) nie są generowane żadne dokumenty księgowe - z wyjątkiem korekt walutowych, od których odprowadzane są różnice kursowe.

 

Generowanie Bilansu Otwarcia na podstawie sald kont poprzedniego roku

Generowanie bilansu otwarcia nie jest wykonywane automatycznie, lecz na życzenie użytkownika. Wygenerowany bilans otwarcia jest umieszczany w buforze i zapisywany na kontach, a księgowany dopiero na życzenie użytkownika.  

 

Konta bilansowe złotówkowe oraz konta pozabilansowe

Dla kont bilansowych złotówkowych oraz kont pozabilansowych wyznaczane są salda na koniec poprzedniego roku obrachunkowego i przenoszone jako salda początkowe do bilansu otwarcia następnego roku. Fizyczne przeniesienie sald następuje dla kont ostatniego poziomu analityki, bo tylko dla tych kont może być i jest wykonywane księgowanie.  Dla kont pośrednich poziomów analityki salda bilansu otwarcia są tylko obliczane jako saldo sumy sald odpowiednich kont ostatniego poziomu analityki. W przypadku, gdy w następnym roku konto nie istnieje lub nie jest ostatnim poziomem analityki, to wówczas saldo nie jest przenoszone a informacja o numerze konta i kwocie zostaje umieszczana w oknie informacyjnym. W takim przypadku przeniesienie tego salda musi nastąpić ręcznie.

 

Konta bilansowe walutowe

Dla kont walutowych, oprócz przeniesienia salda złotówkowego (opisanego powyżej), przenoszone są salda poszczególnych walut.  Salda te mogą być zmienione przed zaksięgowaniem (zarówno kwoty jak i kursy).

 

Konta wynikowe

Dla kont wynikowych bilans otwarcia wynosi zawsze zero. Podczas generowania bilansu otwarcia salda kont wynikowych, o ile są niezerowe, zostają doliczane do sald odpowiednich kont bilansowych - analogicznie jak przy przeksięgowaniu kont wynikowych na koniec roku. Operacja ta zapewnia prawidłowe generowanie bilansu otwarcia,  niezależnie od wyksięgowania kont wynikowych roku ubiegłego.

 

Księgowanie dokumentów

Księgowanie dokumentów jest operacją nieodwracalną. Oznacza to, że dokument zaksięgowany nie może być usunięty z ksiąg. Ponadto żadna informacja księgowa w dokumencie zaksięgowanym nie może być zmieniona. Jedynymi informacjami możliwymi do zmiany w dokumencie zaksięgowanym jest:

nadanie lub usunięcie cechy dokumentu lub zapisu

utworzenie nowej transakcji dla konta rozrachunkowego

usunięcie nowej transakcji, która nie posiada żadnych rozliczeń.

 

hmtoggle_plus1        Kontrola  poprawności dokumentu w momencie księgowania


hmtoggle_plus1        Przyporządkowanie do okresów sprawozdawczych i nadawanie unikalnego numeru dziennika księgowań


hmtoggle_plus1        Księgowanie bilansu otwarcia i kontrola poprawności

 

Modyfikowanie planu kont

Modyfikowanie planu kont jest możliwe w każdym momencie pracy z programem, pod jednym warunkiem:

konto może być zmienione tylko przed dokonaniem jakichkolwiek księgowań na tym koncie. Dotyczy to zarówno księgowania bilansu otwarcia lub obrotów rozpoczęcia, jak też księgowania dokumentów. Po wykonaniu księgowania nie można zmienić konta, na którym było księgowanie oraz żadnego konta z niższych poziomów analityki oraz konta syntetycznego.

 

Ochrona danych księgowych

Dane księgowe są chronione przez kilka mechanizmów, uniemożliwiających lub w znacznym stopniu utrudniających niepożądaną w nie ingerencję. Należy zaznaczyć, że jakiekolwiek znane obecnie na świecie mechanizmy ochrony danych nie gwarantują stuprocentowej ochrony. Poza podstawowymi zabezpieczeniami, które muszą stosować użytkownicy programu - czyli zabezpieczenie przed niepowołanym dostępem do komputera i/lub sieci komputerowej przez osoby postronne, program zapewnia następujące mechanizmy:

hmtoggle_plus1        Ochrona hasłem


hmtoggle_plus1        Uprawnienia do wykonywania określonych czynności


hmtoggle_plus1        Zatwierdzanie operacji, nieodwracalność księgowań

 

Automatyczne wprowadzanie danych do Symfonia

Mechanizmy automatycznego wprowadzania danych księgowych do Symfonia obejmują wyłącznie wprowadzanie dokumentów do bufora, nie mogą więc być powodem i przyczyną powstania niezamierzonych lub błędnych księgowań. Każdy dokument wprowadzany automatycznie jest również badany ze względu na swoją poprawność księgową i odpowiednio oznaczany. Dane te przed zaksięgowaniem mogą i powinny być sprawdzone przez uprawnionego użytkownika i księgowane są na jego polecenie.

 

Wyliczanie odsetek od należności przeterminowanych

W przypadku prowadzenia rozrachunków, program wyznacza automatycznie odsetki od przeterminowanych należności. Odsetki mogą być liczone dla stałej stopy a także dla zmieniającej się w czasie stopy odsetek ustawowych. Odsetki są liczone dla podanej w obydwu przypadkach stopy oprocentowania i ustawionego sposobu rocznie lub dziennie oraz dla wszystkich dni od terminu płatności do dnia dzisiejszego lub dnia rozliczenia transakcji. Odsetki są liczone jako suma cząstkowych odsetek liczonych w przedziałach, dla których zarówno kwota do rozliczenia jak też stopa procentowa jest niezmienna i tylko dla okresów, dla których dana transakcja była rzeczywistą należnością. Jest to istotne wówczas, gdy w trakcie prowadzenia rozrachunków występowały nadpłaty lub transakcję rozpoczęto zaliczką. Wyznaczona kwota odsetek może być podstawą do wystawienia noty odsetkowej i wygenerowania dokumentu (tylko do bufora), rozpoczynającego nową transakcję z kwotą naliczonych odsetek.

 

Reguły obliczania Bilansu Końcowego oraz Rachunku Zysków i Strat

Zarówno bilans, jak też rachunek zysków i strat są domyślnie obliczane na podstawie sald kont, uwzględniających tylko i wyłącznie dokumenty zaksięgowane.  Na życzenie można uwzględnić dokumenty znajdujące się w buforze - trzeba jednak pamiętać, że jeśli w buforze istnieją błędne dokumenty, wynik bilansu nie będzie poprawny. Przypisania kont do odpowiednich pozycji bilansu oraz rachunków  zysków i strat są ustalane na etapie definiowania układów Bilansu lub Rachunku Zysków i Strat. Przypisania te są widoczne w oknie definiowania układów, jak też bezpośrednio w oknie prezentującym uzyskane wyniki. Umożliwia to pełną weryfikację otrzymanych danych. Każde konto może zostać przypisane do pozycji bilansu lub rachunku zysków i strat w sposób zależny od jego definicji w planie kont:

konto zwykłe - wchodzi do określonej pozycji swoim saldem, wówczas to, czy dane saldo zostanie ujęte ze znakiem plus czy też minus zależy od strony obliczanego zestawienia (aktywa, pasywa)  oraz od strony salda konta

konto szczególne - może wchodzić w dwie różne pozycje zestawienia: niezależnie saldem Winien i niezależnie saldem Ma;

konto rozrachunkowe - dla tego konta wyznaczane jest saldo dwustronne, będące sumą odpowiednich sald kont ostatniego poziomu analityki. Odpowiada to np. sumie oddzielnie wszystkich należności i oddzielnie wszystkich zobowiązań dla rozrachunków z kontrahentami. Dla tego typu kont obydwa salda mogą wchodzić w różne pozycje zestawienia.

 

Do powyższych zestawień konta mogą wchodzić zarówno z poziomu syntetyki, jak też z poziomu dowolnej analityki - pod warunkiem, że na wybranym poziomie analityki nie znajduje się kartoteka lub słownik. W takim przypadku można dołączyć konto wyłącznie o wyższym poziomie analityki.

Część pozycji rachunku zysków i strat jest sumą i/lub różnicą innych pozycji zestawienia. Takie pozycje są opisane formułami, określającymi jakie pozycje i z jakimi znakami wchodzą w skład pozycji wyznaczanej.

W trakcie wyznaczania bilansu możliwe jest doliczenie obliczonego wyniku finansowego - stosowne przeksięgowania kont wynikowych wymagane do wyznaczenia wyniku finansowego dokonywane są tylko w pamięci komputera (nie bezpośrednio na kontach).

W myśl znowelizowanej Ustawy o Rachunkowości do rachunku zysków i strat zostały wprowadzone nowe pozycje (np. związane z przychodami od jednostek powiązanych), które nie są wliczane do wyniku finansowego, ale uszczegóławiają informacje prezentowane w innych pozycjach rachunku zysków i strat.

 

Ewidencja VAT

hmtoggle_plus1        Metoda rozliczania VAT


hmtoggle_plus1        Stawki VAT w rejestrach


hmtoggle_plus1        Wprowadzanie danych do rejestrów


hmtoggle_plus1        Przypisywanie warunkowych rejestrów VAT w sytuacji gdy nastąpiła zapłata po upływie okresu warunkowego.


hmtoggle_plus1        Wprowadzanie danych do rejestrów w fakturze walutowej VAT

 

Zamykanie i zatwierdzanie okresów sprawozdawczych

Zatwierdzenie bilansu otwarcia

Zatwierdzenie zaksięgowanego bilansu otwarcia uniemożliwia dokonywanie w nim jakichkolwiek zmian, można go wyłącznie przeglądać. Uwaga ta dotyczy również kont pozabilansowych.

 

Zamykanie okresów sprawozdawczych

Program zezwala na księgowanie w dwa kolejne okresy sprawozdawcze: bieżący i poprzedni. Jednocześnie okresy sprawozdawcze należy regularnie zamykać. Operacja ta musi zostać wykonana przez użytkownika - program nie zamyka okresów automatycznie. Program nie pozwala na księgowanie dokumentów w okres zamknięty, a także w kolejny trzeci okres licząc od ostatniego zamkniętego okresu.

 

Zamykanie roku

Zamknięcie roku jest możliwe po zaksięgowaniu dokumentów z całego roku obrachunkowego, dokonaniu rozliczenia rachunku zysków i strat oraz sporządzeniu bilansu. Po zamknięciu roku możliwe jest dokonywanie księgowań, ale po wykonaniu księgowań należy po raz kolejny przeprowadzić zamykanie roku.

Zamknięcie roku powoduje ponadto wykonanie przeksięgowań kont wynikowych na konta bilansowe oraz sporządzenie końcowego bilansu oraz rachunku zysków i strat.

 

Przeksięgowanie sald kont wynikowych przy zamykaniu roku

Salda kont wynikowych wchodzących na tę samą pozycję rachunku zysków i strat co konto "rozliczenie kosztów zespołu 4" zdefiniowane w ustawieniach programu są przeksięgowywane na konto "rozliczenie kosztów zespołu 4".  Następnie salda pozostałych kont wynikowych oraz saldo konta "rozliczenie kosztów zespołu 4" zostają wyksięgowywane na konto bilansowe "wynik finansowy", również zdefiniowane w ustawieniach programu. Dla powyższych operacji program automatycznie tworzy i księguje odpowiednie dokumenty.

 

Zatwierdzanie roku

Zatwierdzenie roku jest dokonywane po jego zamknięciu. Wykonanie tej operacja powoduje zablokowanie możliwości wprowadzenia jakichkolwiek dokumentów księgowych w danym roku. Oznacza to, że dane zatwierdzonego roku nie mogą być już zmienione.

 

Księgowanie Obrotów Rozpoczęcia

Obroty rozpoczęcia, wprowadzane w pierwszym roku działalności firmy mogą być księgowane wielokrotnie aż do momentu zatwierdzenia. Potem wszelkie zmiany i błędy można skorygować tylko poprzez księgowanie dokumentów w okres, w który zostały zaksięgowane obroty rozpoczęcia. Przed zaksięgowaniem obrotów rozpoczęcia dokonywane jest sprawdzenie poprawności danych, a w szczególności:

bilansowanie się wprowadzonych kwot (osobno dla kont bilansowych i wynikowych oraz osobno dla kont pozabilansowych)

prawidłowość kont, na które zostały wprowadzone niezerowe obroty.  

 

Konta specjalne

W ustawieniach programu zdefiniowane są konta specjalne, stosowane w trakcie wykonywania automatycznych przeksięgowań oraz przy automatycznym generowaniu dokumentów do bufora. Są to następujące konta:

konto przeksięgowania różnic kursowych Wn

konto przeksięgowania różnic kursowych Ma

konto przychodów przyszłych okresów

konto techniczne przeszacowania walut

konto księgowania odsetek Wn

konto księgowania odsetek Ma

konto wynik finansowy

konto rozliczenia kosztów zespołu 4

konto księgowania bilansującego dekret Wn

konto księgowania bilansującego dekret Ma

konta kręgu kosztów.

 

Reguły sporządzania wydruków z danych księgowych

Wszystkie wydruki danych z programu, wymagane przez ustawę o rachunkowości sporządzane zostają na podstawie zaksięgowanych dokumentów (dziennika) oraz zapisów kont. Raporty te ujmują chronologicznie wszystkie dokonane zapisy księgowe z podanego okresu. Szczegółowe reguły pobierania danych i prezentacji ich na wydrukach są zawarte w zbiorach źródłowych raportów, dostępnych w opcji definiowania raportów.