Sprzedaż > Płatności kartą

Drukuj

Płatności kartą

W celu przyjęcia płatności za pomocą terminala płatniczego należy wybrać opcję Karta. Na ekranie zostanie wyświetlone pytanie dotyczące potwierdzenia wysyłki płatności do terminala z możliwymi do wyboru opcjami: Tak – zatwierdzenie przekazania płatności do terminala, Nie – anulowanie płatności.

 

image075

 

Po kliknięciu Tak płatność zostaje przekazana do terminala. Na terminalu wyświetli się kwota płatności. Sprzedawca przyjmuje za pomocą terminala płatność od klienta – kartą z chipem lub z paskiem magnetycznym, zbliżeniowo lub Blikiem. Klient może zostać poproszony o wprowadzenie PIN-u w celu zatwierdzenia płatności.

 

W przypadku, gdy na terminalu płatniczym bez wbudowanej drukarki (tj. eService PAX A35 oraz eService Ingenico Lane/3600) zostanie użyta karta płatnicza z autoryzacją za pomocą podpisu, na ekranie Symfonia Detal wyświetli się pytanie o zgodność podpisu. Kasjer weryfikuje podpis, po czym określa czy jest on zgodny za pomocą przycisków Tak/Nie.

 

Poprawne zakończenie transakcji

Jeżeli płatność zostanie zakończona pomyślnie, na drukarce terminala wydrukowane zostanie potwierdzenie płatności. Jeżeli wykorzystywany jest terminal bez wbudowanej drukarki, w pierwszej kolejności wyświetli się komunikat z pytaniem o wydruk kopii potwierdzenia płatności. Wybranie opcji Tak spowoduje wydruk na drukarce fiskalnej w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie sprawi, że wydrukowane zostanie tylko potwierdzenie dla sprzedawcy.

 

img_pos_117

 

Od razu po wydruku potwierdzenia płatności wydrukowany zostanie paragon lub faktura na drukarce fiskalnej. Wystawiony dokument sprzedaży widoczny będzie w systemie Symfonia ERP Handel w kartotece Dokumenty > Sprzedaż. Dokument płatności będzie powiązany z wystawionym dokumentem sprzedaży, a także będzie widoczny w zakładce Dokumenty > Płatności.

 

Problemy z transakcją

Istnieje możliwość wystąpienia problemów, przez które płatność kartą nie zostanie zakończona pomyślnie. Wyświetli się wtedy komunikat informujący o wystąpieniu problemu z płatnością oraz ogólnej przyczynie niepowodzenia (np. transakcja anulowana lub transakcja odrzucona). Użytkownik ma do wyboru różne opcje, które pozwolą sfinalizować sprzedaż.

 

Ponów płatność

W sytuacji, gdy płatność kartą z jakiegoś powodu nie powiodła się, a terminal nie jest zajęty przez żadną operację, najlepszym sposobem będzie ponowienie wysyłki płatności do terminala. W tym celu należy wybrać opcję Ponów płatność.

 

img_pos_118

 

 

Po wybraniu tej opcji, płatność zostanie ponownie wysłana do terminala. Na terminalu wyświetli się kwota do zapłaty, a użytkownik będzie miał możliwość dokonania płatności kartą z chipem, z paskiem magnetycznym, zbliżeniowo lub Blikiem.

 

Sprawdź status płatności

W przypadku, gdy w Symfonia Detal widoczna jest informacja o niepowodzeniu transakcji, ale na terminalu widnieje niezakończona operacja (np. zbyt długi czas oczekiwania na zakończenie transakcji lub anulowanie operacji z poziomu aplikacji), dostępna będzie opcja Sprawdź status płatności.

 

img_pos_119

 

 

Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie się komunikatu zgodnie z informacją zwróconą przez terminal płatniczy:

 

Jeżeli transakcja na terminalu została zakończona pomyślnie, wyświetli się komunikat Transakcja zakończona pomyślnie! Nastąpi dokończenie procesu sprzedaży.

 

img_pos_120

 

 

Kliknięcie OK spowoduje dokończenie procesu sprzedaży. W przypadku terminala bez wbudowanej drukarki dodatkowo wyświetli się komunikat z pytaniem o wydruk kopii potwierdzenia płatności.

 

img_pos_121

 

 

Wybranie opcji Tak spowoduje wydruk w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie sprawi, że wydrukowane zostanie tylko potwierdzenie dla sprzedawcy. Następnie na drukarce fiskalnej wydrukowany zostanie dokument sprzedaży oraz wystawione zostaną odpowiednie dokumenty w systemie Symfonia ERP Handel;

 

Jeżeli na terminalu istnieje niedokończona transakcja pojawi się komunikat Terminal zajęty, anuluj wszystkie aktywne operacje na terminalu i spróbuj ponownie.

 

img_pos_122

 

 

W tej sytuacji należy zamknąć komunikat klikając OK, zakończyć wszystkie operacje widoczne na terminalu i ponownie sprawdzić status płatności;

 

Jeżeli terminal nie posiada drukarki, a transakcja została odrzucona z powodu np. błędnego PIN-u czy niewystarczających środków na koncie, pojawi się komunikat Nie udało się zrealizować płatności! Nie można dokończyć sprzedaży. Czy chcesz wydrukować potwierdzenie płatności?.

 

img_pos_123

 

 

Wybranie opcji Tak spowoduje, że na drukarce fiskalnej wydrukowane zostanie potwierdzenie ostatniej płatności w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie spowoduje zamknięcie komunikatu bez drukowania potwierdzeń. Po zamknięciu komunikatu należy ponowić płatność kartą lub zmienić metodę płatności;

 

Jeżeli transakcja została odrzucona jeszcze przed użyciem karty/wpisaniem kodu Blik (np. klikając czerwony przycisk na terminalu) wyświetli się komunikat Nie udało się zrealizować płatności! Nie można dokończyć sprzedaży. Ten sam komunikat pojawi się także w przypadku każdej odrzuconej transakcji na terminalu z wbudowaną drukarką.

 

img_pos_124

 

 

Należy kliknąć OK w celu zamknięcia komunikatu, a następnie ponowić płatność kartą lub zmienić metodę płatności;

 

Jeżeli wystąpi inny problem, pojawi się informacja Wystąpił błąd podczas wykonywania operacji! Sprawdź status transakcji na terminalu!.

 

img_pos_125

 

Należy zamknąć komunikat klikając OK i zweryfikować status transakcji na terminalu.

 

W pozostałych przypadkach nie będzie opcji sprawdzenia statusu, należy wybrać jedną z pozostałych opcji w zależności od informacji wyświetlanej na terminalu.

 

Należy pamiętać, że opcja Sprawdź status płatności dotyczy tylko terminali płatniczych eService. Nie będzie ona dostępna w przypadku korzystania z terminali Polskich ePłatności.

 

Oznacz płatność jako zakończona

Jeżeli płatność na terminalu zostanie zakończona pomyślnie, ale pomimo tego W Symfonii Detal pojawi się komunikat o niepowodzeniu, użytkownik posiadający odpowiednie uprawnienie może wybrać opcję Oznacz płatność jako zakończona.

 

img_pos_115

 

Sprzedaż zostanie wtedy zakończona, wydrukuje się dokument sprzedaży na drukarce fiskalnej oraz wystawią się odpowiednie dokumenty w Symfonia ERP Handel.

 

Jeżeli użytkownik nie posiada uprawnienia Oznaczanie płatności jako zakończona, po wybraniu tej opcji pojawi się okno do potwierdzenia operacji.

 

img_pos_111

 

W tej sytuacji konieczne jest zalogowanie się przez użytkownika z odpowiednimi uprawnieniami w celu kontynuowania. Użytkownik z nadanym uprawnieniem Oznaczanie płatności jako zakończona skanuje kartę lub wpisuje login oraz hasło we wskazane pola, a następnie zatwierdza dane przyciskiem Potwierdź. Przycisk Anuluj zamyka wyświetlane okno i przerywa operację.

 

Zmień metodę płatności

W sytuacji, gdy nie ma możliwości sfinalizowania transakcji za pomocą terminala istnieje możliwość wyboru opcji Zmień metodę płatności.

 

img_pos_116

 

Po wybraniu tej opcji komunikat zostanie zamknięty, a użytkownik będzie miał możliwość wyboru jednej z alternatywnych metod płatności w celu dokończenia sprzedaży.