W celu przyjęcia płatności za pomocą terminala płatniczego należy wybrać opcję Karta. Na ekranie zostanie wyświetlone pytanie dotyczące potwierdzenia wysyłki płatności do terminala z możliwymi do wyboru opcjami: Tak – zatwierdzenie przekazania płatności do terminala, Nie – anulowanie płatności.
Po kliknięciu Tak płatność zostaje przekazana do terminala. Na terminalu wyświetli się kwota płatności. Sprzedawca przyjmuje za pomocą terminala płatność od klienta – kartą z chipem lub z paskiem magnetycznym, zbliżeniowo lub Blikiem. Klient może zostać poproszony o wprowadzenie PIN-u w celu zatwierdzenia płatności.
W przypadku, gdy na terminalu płatniczym bez wbudowanej drukarki (tj. eService PAX A35 oraz eService Ingenico Lane/3600) zostanie użyta karta płatnicza z autoryzacją za pomocą podpisu, na ekranie Symfonia Detal wyświetli się pytanie o zgodność podpisu. Kasjer weryfikuje podpis, po czym określa czy jest on zgodny za pomocą przycisków Tak/Nie.
Poprawne zakończenie transakcji
Jeżeli płatność zostanie zakończona pomyślnie, na drukarce terminala wydrukowane zostanie potwierdzenie płatności. Jeżeli wykorzystywany jest terminal bez wbudowanej drukarki, w pierwszej kolejności wyświetli się komunikat z pytaniem o wydruk kopii potwierdzenia płatności. Wybranie opcji Tak spowoduje wydruk na drukarce fiskalnej w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie sprawi, że wydrukowane zostanie tylko potwierdzenie dla sprzedawcy.
Od razu po wydruku potwierdzenia płatności wydrukowany zostanie paragon lub faktura na drukarce fiskalnej. Wystawiony dokument sprzedaży widoczny będzie w systemie Symfonia ERP Handel w kartotece Dokumenty > Sprzedaż. Dokument płatności będzie powiązany z wystawionym dokumentem sprzedaży, a także będzie widoczny w zakładce Dokumenty > Płatności.
Problemy z transakcją
Istnieje możliwość wystąpienia problemów, przez które płatność kartą nie zostanie zakończona pomyślnie. Wyświetli się wtedy komunikat informujący o wystąpieniu problemu z płatnością oraz ogólnej przyczynie niepowodzenia (np. transakcja anulowana lub transakcja odrzucona). Użytkownik ma do wyboru różne opcje, które pozwolą sfinalizować sprzedaż.
Ponów płatność
W sytuacji, gdy płatność kartą z jakiegoś powodu nie powiodła się, a terminal nie jest zajęty przez żadną operację, najlepszym sposobem będzie ponowienie wysyłki płatności do terminala. W tym celu należy wybrać opcję Ponów płatność.
Po wybraniu tej opcji, płatność zostanie ponownie wysłana do terminala. Na terminalu wyświetli się kwota do zapłaty, a użytkownik będzie miał możliwość dokonania płatności kartą z chipem, z paskiem magnetycznym, zbliżeniowo lub Blikiem.
Sprawdź status płatności
W przypadku, gdy w Symfonia Detal widoczna jest informacja o niepowodzeniu transakcji, ale na terminalu widnieje niezakończona operacja (np. zbyt długi czas oczekiwania na zakończenie transakcji lub anulowanie operacji z poziomu aplikacji), dostępna będzie opcja Sprawdź status płatności.
Wybranie tej opcji spowoduje wyświetlenie się komunikatu zgodnie z informacją zwróconą przez terminal płatniczy:
•Jeżeli transakcja na terminalu została zakończona pomyślnie, wyświetli się komunikat Transakcja zakończona pomyślnie! Nastąpi dokończenie procesu sprzedaży.
Kliknięcie OK spowoduje dokończenie procesu sprzedaży. W przypadku terminala bez wbudowanej drukarki dodatkowo wyświetli się komunikat z pytaniem o wydruk kopii potwierdzenia płatności.
Wybranie opcji Tak spowoduje wydruk w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie sprawi, że wydrukowane zostanie tylko potwierdzenie dla sprzedawcy. Następnie na drukarce fiskalnej wydrukowany zostanie dokument sprzedaży oraz wystawione zostaną odpowiednie dokumenty w systemie Symfonia ERP Handel;
•Jeżeli na terminalu istnieje niedokończona transakcja pojawi się komunikat Terminal zajęty, anuluj wszystkie aktywne operacje na terminalu i spróbuj ponownie.
W tej sytuacji należy zamknąć komunikat klikając OK, zakończyć wszystkie operacje widoczne na terminalu i ponownie sprawdzić status płatności;
•Jeżeli terminal nie posiada drukarki, a transakcja została odrzucona z powodu np. błędnego PIN-u czy niewystarczających środków na koncie, pojawi się komunikat Nie udało się zrealizować płatności! Nie można dokończyć sprzedaży. Czy chcesz wydrukować potwierdzenie płatności?.
Wybranie opcji Tak spowoduje, że na drukarce fiskalnej wydrukowane zostanie potwierdzenie ostatniej płatności w dwóch kopiach – dla sprzedawcy oraz klienta. Kliknięcie Nie spowoduje zamknięcie komunikatu bez drukowania potwierdzeń. Po zamknięciu komunikatu należy ponowić płatność kartą lub zmienić metodę płatności;
•Jeżeli transakcja została odrzucona jeszcze przed użyciem karty/wpisaniem kodu Blik (np. klikając czerwony przycisk na terminalu) wyświetli się komunikat Nie udało się zrealizować płatności! Nie można dokończyć sprzedaży. Ten sam komunikat pojawi się także w przypadku każdej odrzuconej transakcji na terminalu z wbudowaną drukarką.
Należy kliknąć OK w celu zamknięcia komunikatu, a następnie ponowić płatność kartą lub zmienić metodę płatności;
•Jeżeli wystąpi inny problem, pojawi się informacja Wystąpił błąd podczas wykonywania operacji! Sprawdź status transakcji na terminalu!.
Należy zamknąć komunikat klikając OK i zweryfikować status transakcji na terminalu.
W pozostałych przypadkach nie będzie opcji sprawdzenia statusu, należy wybrać jedną z pozostałych opcji w zależności od informacji wyświetlanej na terminalu.
Należy pamiętać, że opcja Sprawdź status płatności dotyczy tylko terminali płatniczych eService. Nie będzie ona dostępna w przypadku korzystania z terminali Polskich ePłatności.
Oznacz płatność jako zakończona
Jeżeli płatność na terminalu zostanie zakończona pomyślnie, ale pomimo tego W Symfonii Detal pojawi się komunikat o niepowodzeniu, użytkownik posiadający odpowiednie uprawnienie może wybrać opcję Oznacz płatność jako zakończona.
Sprzedaż zostanie wtedy zakończona, wydrukuje się dokument sprzedaży na drukarce fiskalnej oraz wystawią się odpowiednie dokumenty w Symfonia ERP Handel.
Jeżeli użytkownik nie posiada uprawnienia Oznaczanie płatności jako zakończona, po wybraniu tej opcji pojawi się okno do potwierdzenia operacji.
W tej sytuacji konieczne jest zalogowanie się przez użytkownika z odpowiednimi uprawnieniami w celu kontynuowania. Użytkownik z nadanym uprawnieniem Oznaczanie płatności jako zakończona skanuje kartę lub wpisuje login oraz hasło we wskazane pola, a następnie zatwierdza dane przyciskiem Potwierdź. Przycisk Anuluj zamyka wyświetlane okno i przerywa operację.
Zmień metodę płatności
W sytuacji, gdy nie ma możliwości sfinalizowania transakcji za pomocą terminala istnieje możliwość wyboru opcji Zmień metodę płatności.
Po wybraniu tej opcji komunikat zostanie zamknięty, a użytkownik będzie miał możliwość wyboru jednej z alternatywnych metod płatności w celu dokończenia sprzedaży.