Jak to zrobić? > Klasyfikacja analityczna zapisów | | Drukuj |
Przygotowanie kategorii analitycznych Aby przygotować do wykorzystania w programie kategorie analityczne wraz z ich cechami: 1.Otwórz okno Ustawienia [Ctrl+7] i przejdź do grupy Kategorie. 2.Utwórz nową kategorię klikając przycisk Nowa. 3.Wprowadź Symbol i Nazwę identyfikujące dodawaną kategorię. 4.Kliknij przycisk Zapisz. 5.Przyciskiem Cechy przejdź do okna dodawania cech dla wybranej kategorii. 6.W oknie Cechy przyciskiem Nowa dodaj cechy i wprowadź identyfikujące je Symbol i Nazwę. 7.Zamknij okno po zakończeniu dodawania Cech.
Pole wyboru w kolumnie Symbol dla Kategorii analitycznych oraz Cech przełącza ich aktywność. Elementy nie aktywne nie będą dostępne na listach wyboru w programie.
Utworzenie wzorcowych zestawów analitycznych Dla ułatwienia pracy można przygotować wzorce zestawów analitycznych. Wzorce te wykorzystywane są przy rejestrowaniu składników analitycznych, przypisując je do kategorii i cech zdefiniowanych we wzorcu.
Aby zdefiniować wzorcowy zestaw analityczny: 1.Z menu Funkcje wybierz Zestawy składników. 2.W oknie Zestawy analityczne kliknij przycisk Nowy. 3.Podaj Nazwę i Opis zestawu. 4.Zaznacz na liście kategorie, które chcesz wykorzystać w tworzonym wzorcu, oraz w kolumnie Cecha rozwiń pole i wybierz cechy kategorii.
![]()
5.Zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz. |
Oznaczanie zapisów kategoriami analitycznymi
Z okna zapisu księgowego 1.W oknie wprowadzonego zapisu księgowego kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu podręcznego wybierz polecenie Składniki analityczne. 2.W oknie Składniki zapisu kliknij przycisk Nowy. Jeden zapis księgowy może być opisany wieloma składnikami. 3.W oknie Składnik zapisu podpowiadana jest kwota netto zapisu. Jeśli chcesz ocechować tylko część kwoty, popraw jej wartość. Kolejne dodawane Składniki zapisu podpowiadają kwotę dopełniającą do kwoty netto zapisu. 4.Aby ocechować składnik: •Na podstawie wcześniej zdefiniowanego wzorca: kliknij przycisk Zestaw analityczny. W otwartym oknie wybierz zestaw i kliknij przycisk Użyj. •Samodzielnie wybierając cechy kategorie i cechy: zaznacz na liście kategorie, które chcesz wykorzystać, oraz w kolumnie Cecha rozwiń pole i wybierz cechy kategorii.
![]()
5.Zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz.
Z okna Składniki analityczne 1.Z menu Funkcje wybierz Składniki analityczne [Ctrl+s]. 2.Kliknij przycisk Nowy składnik. 3.W oknie Składnik zapisu rozwiń pole Numer dowodu i wybierz zapis, dla którego dodajesz składnik analityczny. 4.W polu Kwota podpowiedziana zostanie kwota netto zapisu. Jeśli chcesz ocechować tylko część kwoty, popraw jej wartość. Kolejne dodawane składniki dla tego zapisu podpowiadają kwotę dopełniającą do kwoty netto zapisu. 5.Aby ocechować składnik: •Na podstawie wcześniej zdefiniowanego wzorca: kliknij przycisk Zestaw analityczny. W otwartym oknie wybierz zestaw i kliknij przycisk Użyj. •Samodzielnie wybierając cechy kategorie i cechy: zaznacz na liście kategorie, które chcesz wykorzystać, oraz w kolumnie Cecha rozwiń pole i wybierz cechy kategorii.
6.Zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz. |
Przygotowanie i przeglądanie zestawienia składników analitycznych Aby przygotować zestawienie: 1.Otwórz okno Kartoteka składników analitycznych (menu Funkcje > Składniki analityczne[Ctrl+s]). 2.Kliknij przycisk Zestawienia i wybierz Zestawienie składników. 3.W oknie dialogowym ustal parametry przygotowywanego zestawienia. 4.Uruchom przygotowanie zestawienia przyciskiem Ok.
Parametry zestawienia można zmienić również na przygotowanym zestawieniu:
![]()
Eksport do MS Excel Aby wyeksportować dane kartoteki składników analitycznych do pliku CSV, który można otworzyć np. w programie MS Excel:\ 1.Zaznacz w kartotece składniki które chcesz wyeksportować. 2.Kliknij przycisk Operacje i wybierz z menu Eksport do Excela. 3.Wybierz katalog i nazwę dla zapisywanego pliku CSV. 4.Potwierdź operację przyciskiem Ok.
|