Podstawowe okna programu > Wzory księgowania > Wzór księgowania | | Drukuj |
W tym oknie możliwe jest definiowanie i modyfikacja definicji wzoru księgowania.
Kod W tym polu należy wpisać kod wzoru księgowania. Kod stanowi unikalną informację identyfikującą wzór księgowania zgodnie z przyjętymi w firmie zasadami w tym zakresie. Program ostrzega jeżeli wprowadzony do tego pola ciąg znaków już istnieje w bazie danych i nie dopuszcza do zarejestrowania dwóch wzorów księgowania o tym samym kodzie. Obok znajdują się przyciski sterujące: Edytuj Przycisk ten pojawia się po zapisaniu wprowadzanego opisu. Wybranie tego przycisku przełącza opis w tryb edycji. Zamiast przycisku Edytuj pojawiają się przyciski Zapisz i Anuluj. Zapisz Wybranie tego przycisku zapisuje wprowadzone informacje. Anuluj Wybranie tego przycisku kończy pracę w trybie edycji bez zapisywania wprowadzonych informacji. Przychody/Koszty Z tej rozwijanej listy należy wybrać, czy wprowadzany zapis zaliczany jest do przychodów, czy do kosztów firmy. Wpływa to na dostępność elementów w dalszej części okna.
Dla panelu Ewidencja może to być tylko przychód.
Typ zapisu Z tej rozwijanej listy należy wybrać odpowiedni typ zapisu, spośród zdefiniowanych w ustawieniach programu. W ramce opisu kontrahenta można z rozwijanej listy Kod kontrahenta wybrać kontrahenta spośród istniejących w kartotekach. Przed polem Kod kontrahenta, można z rozwijanej listy ikon wybrać, element której z kartotek będzie wykorzystywana do wyboru kontrahenta (strony zapisu). Dostępne są: • • • Jeżeli kontrahent nie był dotychczas zarejestrowany, należy wybrać przycisk Nowy na dole listy i w oknie opisu wprowadzić dane nowego kontrahenta. Po wybraniu kontrahenta automatycznie wypełnione zostaną wszystkie pola w ramce z opisem kontrahenta. Opis zdarzenia gospodarczego Z tej rozwijanej listy można wybrać, jeden z opisów zdefiniowanych w słowniku opisów zdarzeń gospodarczych. Jeżeli opis zdarzenia nie był dotychczas zarejestrowany w słowniku, należy wpisać go w tym polu i ewentualnie przyciskiem Dodaj na dole listy dodać do słownika. Waluta W tym polu z rozwijanej listy można wybrać nazwę waluty jeżeli jest inna niż PLN. Dla PLN pole to należy pozostawić puste. Forma płatności Z dwóch kolejnych rozwijanych list można wybrać rejestr pieniężny, a następnie związaną z nim formę płatności.
Pola te są dostępne jedynie wtedy, gdy wzór ma obejmować rozrachunki.
Rejestr podatników (tylko Koszty) Gdy zaznaczone, płatności dokumentu będą wymagały rachunku bankowego kontrahenta zweryfikowanego z rejestrem podatników VAT Krajowej Administracji Skarbowej. Pole jest automatycznie zaznaczone dla dokumentów przekraczających kwotę (domyślnie 15.000,00 zł) określonej w parametrze Limit gotówkowy. MPP Gdy zaznaczone dokument będzie obsługiwany mechanizmem podzielonej płatności. Oznaczenie stosowane jest dla dokumentów, których obsługa w ten sposób wynika z obowiązujących przepisów. MPP dobrowolny (tylko Koszty) Pozwala dodatkowo oznaczyć dokument informacją, że obsługa mechanizmem podzielonej płatności wynika z dobrowolnej decyzji podatnika.
Atrybuty JPK_V7 Przycisk otwiera okno wyboru atrybutów dokumentu określanych dla deklaracji JPK_V7. |
Informacje opisujące wzór księgowy podzielone są tematycznie na trzy panele:
W tym panelu można wprowadzić opis części definicji wzoru księgowania powiązanej z rozliczeniem VAT.
Moment odliczenia VAT W tym polu należy wybrać z rozwijanej listy sposób wskazania momentu odliczenia podatku VAT.
Pole dostępne tylko dla zakupów.
Dostępne są: •dzień otrzymania •dzień wystawienia •dzień zakupu •nie później niż 90 dni •przelewem lub kompensatą •przelewem lub kompensatą w ciągu 14 dni •termin płatności
Moment zaliczenia VAT W tym polu należy wybrać z rozwijanej listy sposób wskazania momentu zaliczenia podatku VAT.
Pole dostępne tylko dla sprzedaży.
Dostępne są: •dzień sprzedaży •dzień wystawienia •nie później niż 7 dni od sprzedaży
NETTO/BRUTTO W tym polu należy wybrać z rozwijanej listy, od której wartości następuje przeliczenie kwot VAT. Na fakturach uproszczonych podawana jest tylko wartość brutto. Wybór odpowiedniej metody naliczania ma ułatwić wprowadzanie faktur uproszczonych.
Rejestry W tym obszarze panelu można, wybierając z rozwijanych list ustalić rejestry VAT oraz stawki, które obejmuje definiowany wzór księgowania. JPK_V7 W kolumnie JPK_V7 określana jest grupa towarowa dla poszczególnych pozycji. Grupy towarowe wykorzystywane są w deklaracjach JPK_V7.
+Rejestr Wybranie tego przycisku dodaje nowy rejestr do wzoru. -Rejestr Wybranie tego przycisku usuwa wskazany rejestr we wzorze. W kolejnej ramce można ustalić domyślne położenie zapisów tworzonych na podstawie zdefiniowanego wzoru w strukturze rejestru zakupów lub rejestru sprzedaży. rodzaj Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę rodzaju, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są rodzaje zdefiniowane w panelu Rodzaj, okna Rejestr sprzedaży lub okna Rejestr zakupów. katalog Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę katalogu, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są katalogi zdefiniowane w panelu Katalog, okna Rejestr sprzedaży lub okna Rejestr zakupów. znacznik Z rozwijanej listy można wybrać znacznik, który zostanie przypisany do zapisu. |
W tym panelu można wprowadzić opis części definicji wzoru księgowania powiązanej z rozliczeniem podatku dochodowego na podstawie książki przychodów i rozchodów.
Wydatki związane z użytkowaniem pojazdu Oznacza wzór księgowania jako związany z kosztami użytkowania samochodu. Po zaznaczeniu należy wybrać czy koszty dotyczą pojazdu firmowego, czy prywatnego. Pozycja wydatki mieszane przeznaczona jest dla dokumentów rejestrujących wiele rodzajów kosztów, które można samodzielnie przypisać do poszczególnych limitów wydatków na oddzielnym oknie otwieranym z dokumentu poleceniem Koszty użytkowania pojazdu z menu podręcznego. Wydatki mieszane nie są dostępne dla dokumentów walutowych. Rejestracja kosztów związanych z użytkowaniem samochodu >> Kolumny W tym obszarze panelu można, zaznaczając odpowiednie pola wyboru, ustalić które kolumny KPiR obejmuje definiowany wzór księgowania. Do wyboru są dwa zestawy kolumn oddzielnie dla przychodów i dla kosztów. W kolejnej ramce można ustalić domyślne położenie zapisów tworzonych na podstawie zdefiniowanego wzoru w strukturze KPiR. rodzaj Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę rodzaju, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są rodzaje zdefiniowane w panelu Rodzaj, okna KPiR. katalog Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę katalogu, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są katalogi zdefiniowane w panelu Katalog, okna KPiR. znacznik Z rozwijanej listy można wybrać znacznik, który zostanie przypisany do zapisu. |
W tym panelu można wprowadzić opis części definicji wzoru księgowania powiązanej z rozliczeniem zryczałtowanego podatku dochodowego.
Kolumny W tym obszarze panelu można, zaznaczając odpowiednie pola wyboru, ustalić jakie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego obejmuje definiowany wzór księgowania. W kolejnej ramce można ustalić domyślne położenie zapisów tworzonych na podstawie zdefiniowanego wzoru w strukturze ewidencji przychodów. rodzaj Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę rodzaju, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są rodzaje zdefiniowane w panelu Rodzaj, okna Ryczałt. katalog Z tej rozwijanej listy można wybrać nazwę katalogu, do którego może zostać przypisany wprowadzany zapis. Dostępne są katalogi zdefiniowane w panelu Katalog, okna Ryczałt. znacznik Z rozwijanej listy można wybrać znacznik, który zostanie przypisany do zapisu. |
Zestaw dostępnych paneli jest zależny od ustawień sposobu rozliczeń firmy. Dodatkowo można sterować widocznością paneli z zestawu zaznaczając odpowiednie pola wyboru na liście rozwiniętej przyciskiem polecenia Zapis.