Aktualizacja do wersji 2022.a - opis zmian >>
Aktualizacja do wersji 2022.b - opis zmian >>
Aktualizacja do wersji 2022.c - opis zmian >>
Głos klienta
Nastąpiła zmiana serwisu obsługującego zgłoszenia pomysłów usprawnień programu. Serwis Głos Klienta zastąpi wykorzystywany do tej pory Customer Voice.
Nowy serwis dostępny jest pod adresem:
https://glosklienta.symfonia.pl/hc/pl/community/topics
Zaktualizowano adres wywołania serwisu z programu.
Pulpit nieobecności
Pulpit nieobecności rozszerzono o dwie zakładki Kalendarz oraz Stan urlopów. Funkcjonalność dostępna w poprzedniej wersji została umieszczona na zakładce Lista nieobecności.
Zakładka Lista nieobecności
Znany z wcześniejszej wersji widok listy zdarzeń nieobecności, w wybranym okresie, dla wybranej grupy pracowników.
Zakładka Kalendarz
Zakładka prezentuje widok zdarzeń nieobecności dla wybranych pracowników w formie kalendarza. Bezpośrednio z kalendarza można:
•rejestrować pojedyncze zdarzenia nieobecności.
•rejestrować zbiorczo wiele urlopów dla jednego lub wielu pracowników.
•edytować nieobecności w kalendarzu.
•wyświetlić informację o inicjalizacji dnia.
•przejść do okna pracownika.
Kolory dni w kalendarzu stosowane są na podstawie standardowych ustawień dla ich definicji.
W przypadku zdarzeń z grupy Urlopy możliwa jest ich rejestracja zbiorcza (wiele zdarzeń, wielu pracowników) na podstawie zaznaczonych w kalendarzu dni.
Zbiorcza rejestracja urlopów>>
Zakładka Stan urlopów
Zakładka prezentuje elastycznie konfigurowalną tabelę z zestawieniem bilansów nieobecności (według stanu na koniec miesiąca) wybranych pracowników.
Zestaw wyświetlanych kolumn oraz ich kolejność można swobodnie dostosować do swoich potrzeb. Domyślny widok prezentuje szeroki zakres danych i zalecane jest dopasowanie go do własnych potrzeb.
W oknie Pracownicy w menu kontekstowym dostępna jest grupa poleceń Pulpit nieobecności umożliwiających przejście do wybranej zakładki pulpitu nieobecności w kontekście wybranych z listy pracowników oraz ustawionego okresu.
W nowym oknie ustawień Pulpit nieobecności > Stan urlopów można dostosować zestawy i dane kadrowe prezentowane na zakładce Stan urlopów.
Import z Excela
Mechanizm importu danych z Excela rozszerzono o możliwość importowania dowolnych danych kadrowych, a także o możliwość importowania umów cywilno-prawnych i ich rozliczeń.
Na potrzebny import umów cywilno-prawnych utworzono dodatkowe szablony: Szablon UCP Symfonia, Szablon rozliczeń UCP Symfonia. Wbudowane kreatory ułatwiają dostosowanie szablonów do własnych potrzeb lub utworzenie własnych szablonów użytkownika.
Ustawienia - Szablony importu z Excela >>
Import danych z excela dostosowano o obsługi nowych typów szablonów (dla importu UCP i rozliczeń UCP).
Rozwinięcie szczegółów wyświetli charakterystyczne dla danego szablonu pola ustawień.
Aktualizacja rachunków dla umów cywilnoprawnych
Program zawiera wypuszczoną dla poprzedniej wersji poprawkę wprowadzającą zmiany w rachunkach dla umów cywilnoprawnych, tak aby były wykazywane elementy związane z wpłatami PPK.
Elementy związane z PPK będą się wykazywały w rachunkach u osób, które mają rozliczane wpłaty PPK. Do rachunku będą dodawane te elementy związane z PPK, które mają wartości w rozliczeniu umowy w danych kadrowych pracownika.
U pracowników, którzy nie mają PPK, te pozycje nie będą wykazywane.
COVID-19 - Zmiany w zasadach ustalania podstawy zasiłków z ub. społecznego, który przysługuje w czasie ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego
Dostosowano program do zmiany zasad ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, który przysługuje w czasie ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego osobom, którym pracodawca obniżył wymiar czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19. Zmiany przepisów obowiązują od 16 grudnia 2020 r.
W związku ze zmianą przepisów w zestawie Choroby, zasiłki:
•Do elementu kadrowego zgrupowanego Podstawy do chorobowego dodano atrybut wchodzi do średniej chorobowej w związku z covid.
Nie należy zmieniać kolejności atrybutów, gdyż spowoduje to nieprawidłowości w kolejnych kolumnach zestawu.
•Dodano nowy element kadrowy Parametry dla choroby w ciąży i macierzyńskiego - COVID-19.
Należy ustawić zakres dat od dokładnej daty, kiedy nastąpiło obniżenie wymiaru czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19 oraz dokładnej daty zakończenia tegoż obniżenia jeżeli się ono zakończyło, lub jeżeli nastąpił powrót na wcześniejszy wymiar należy ustawić datę do.
Jeżeli w atrybucie Czy w związku z COVID wyłączyć podstawy do chorobowego? zostanie ustawiona wartość Tak, te miesiące z obniżonym wymiarem będą wyłączone przy ustaleniu podstawy wymiaru zasiłków dla choroby w ciąży i macierzyńskiego.
Przeliczenie na wniosek świadczeniobiorcy podstawy wymiaru świadczeń wypłaconych przed 16 grudnia 2020 r.
Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego ubezpieczonej w ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego osobom, którym na podstawie ustawy o COVID-19 pracodawca obniżył wymiar czasu pracy lub wprowadził mniej korzystne warunki zatrudnienia ustala się ponownie, jeżeli świadczenie wypłacone na podstawie dotychczasowych przepisów jest niższe niż świadczenie ustalone zgodnie z nowymi przepisami. Przeliczenie podstawy wymiaru świadczeń następuje na wniosek świadczeniobiorcy.
Aby przeliczyć podstawy wymiaru świadczeń w programie należy:
•w zestawie Choroby, zasiłki uzupełnić element kadrowy Parametry dla choroby w ciąży i macierzyńskiego - COVID-19 ustawiając zakres dat od dokładnej daty, kiedy nastąpiło obniżenie wymiaru czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19 oraz jeżeli nastąpił powrót na wcześniejszy wymiar ustawić datę do.
•utworzyć okres pomocniczy z pomocniczym szablonem list płac Wyrównanie zasiłków dla wyrównania dla choroby w ciąży lub Wyrównanie zasiłków macierzyńskich dla zasiłku macierzyńskiego.
•W kalendarzu pracownika w miesiącu, dla którego utworzono pomocniczy okres rozliczeniowy zrealizować zdarzenie wyrównanie zasiłku COVID-19 choroba w ciąży i macierzyńskie.
Po wykonaniu powyższych kroków, w elemencie kadrowym zgrupowanym Rozliczenie wyrównania zasiłku lub Rozliczenie wyrównania zasiłku związanego z rodzicielstwem, odpowiednio do tego czy wyrównanie dotyczyło choroby w ciąży czy zasiłków macierzyński dodane zostaną rozliczenia przeliczające podstawy wymiaru świadczeń.
ZUS Z-3
Wprowadzono poprawkę rozwiązującą problem przy imporcie do PUE z wczytywaniem miesiąca do tabeli podstawy chorobowego.
e-Teczka
Poprawiono mechanizm synchronizacji dokumentów e-Teczki dla nowych użytkowników, dodanych do KIP, gdy dokumenty już były w e-teczce, oraz rozwiązano problem braku możliwości dodania dokumentów e-teczki przez nowego użytkownika KIP.
Rebranding
Wprowadzono zmiany w wyglądzie związane ze zmianą marki na Symfoniczną.
Ustawienia - Dane do wyświetlania, kopiowanie ustawień elementów
Zmiany ustawień wyświetlanych kolumn w oknach Dane pracownika, Stan urlopów i Lista nieobecności rejestrowane są wyłącznie dla aktualnie zalogowanego użytkownika. Nowe przyciski Kopiuj z / Kopiuj do umożliwiają przechowanie aktualnych ustawień profilu przypisując je do wybranego konta użytkownika, oraz późniejsze ich odtworzenie.
Kopiuj do otwiera okno dialogowe wyboru konta użytkownika, na którym zapamiętana zostanie bieżąca konfiguracja.
Kopiuj z otwiera okno dialogowe z wyborem konta użytkownika, z którego chcemy odczytać ustawienia kolumn (nadpisując nimi bieżący profil ustawień).
Operacja Kopiuj do zapisuje ustawienia pod kontem użytkownika, ale nie powoduje zmian w aktualnie wykorzystywanym przez niego profilu. Aby odtworzyć tak zapisany profil użytkownik po zalogowaniu musi wykonać operację Kopiuj z, aby nadpisać bieżące ustawienia.
Dane urzędów skarbowych
Zaktualizowano dane urzędów skarbowych według stanu na dzień 2021-08-17.
Ustawione wartości parametrów
Wzorzec \ Element kadrowy |
Obowiązuje |
Wartość |
%podatku od umowy o dzieło |
od 2022-01-01 |
17,00 |
%podatku od umowy zlecenia |
od 2022-01-01 |
17,00 |
%podatku od umów z art. 13 |
od 2022-01-01 |
17,00 |
%zryczałtowanego podatku dochodowego |
od 2022-01-01 |
17,00 |
Najniższe wynagrodzenie pracownika |
od 2022-01-01 |
3010,00 zł. |
Minimalna podstawa wymiaru zasiłków |
od 2022-01-01 |
2597,33 zł. |
miesięczne koszty uzyskania ustawowe UCP z art.13 |
od 2022-01-01 |
250,00 zł. |
miesięczne koszty uzyskania ustawowe UCP z art.13 |
od 2022-01-01 |
250,00 zł. |
wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego |
od 2021-07-01 do 2021-09-30 od 2021-10-01 do 2021-12-31 |
109,9 100,9 |
Czy wypłacać wynagrodzenie w przyp. braku przep. godz. |
od 2022-02-01 do 2022-02-28 od 2022-03-01 |
NIE TAK |
miesięczne koszty uzyskania ustawowe |
od 2022-01-01 |
300,00 zł. |
Podstawa naliczenia składki ZUS (właściciel) |
od 2022-01-01 |
903,00 zł. |
Pulpit nieobecności a rozwiązania indywidualne
Dodano możliwość dołączenia do pulpitu nieobecności obsługi niestandardowych zdarzeń utworzonych przez użytkownika.
W kartotece Definicji zdarzeń dla zdarzeń z atrybutem dostępne jest polecenie kontekstowe Konfiguracja nieobecności otwierające okno konfiguracji zdarzenia dla pulpitu nieobecności.
•Operacja jest dostępna dla użytkowników z prawem Wdrażanie programy Kadry i Płace. •W definicji zdarzenia, na zakładce atrybuty musi być oznaczony parametr jako nieobecność. •Operacja nie jest dostępna dla zdarzeń już dodanych do pulpitu nieobecności. |
W oknie konfiguracji po zaznaczeniu pola Użyj w nieobecnościach można wybrać, w której kategorii nieobecności zdarzenie będzie dostępne.
Jeśli do rejestracji zdarzenia konieczne jest wypełnienie dodatkowych elementów kadrowo-płacowych to na liście poniżej można je zdefiniować.
– usuwa wiersz definicji.
– dodaje poniżej nowy wiersz definicji.
– otwiera okno wyboru element kadrowo-płacowego.
Dostęp do e-Deklaracji
Dodano prawo określające dostęp użytkowników do funkcjonalności e-Deklaracji modułu Repozytorium Dokumentów.
Nowe prawo Dostęp do e-Deklaracji dodane zostało do grupy praw użytkowników Prawa modułu: Repozytorium Dokumentów > Rodzaj: Uprawnienia - e-Deklaracje.
Po aktualizacji firmy do wersji 2022 prawo jest domyślnie odznaczone dla użytkowników. Użytkownicy bez nadanego prawa, przy próbie wejścia do kartoteki e-Deklaracji, zobaczą puste okno.
Podpisywanie e-deklaracji
W związku z sugestiami zgłoszonymi w serwisie Głos Klienta, dodana została weryfikacja okresu ważności certyfikatu, którym podpisywana jest e-deklaracja w Repozytorium Dokumentów.
Inne zmiany
•Poprawiono uwzględnianie premii kwartalnych w rozliczeniu zasiłku, w przypadku gdy pracownik miał zmieniany wymiar czasu pracy w okresie czterech kwartałów poprzedzających powstanie niezdolności do pracy.
•Poprawiono uwzględnianie nagrody rocznej w rozliczeniu zasiłku w sytuacji, gdy pracownik nie był zatrudniony przez cały rok kalendarzowy, za który jest wypłacana nagroda roczna.
•Zwiększono do 10 liczbę zakładek dla zestawów kadrowych dostępnych w oknie Pracownik > Dane kadrowe.
•W oknie ustawień Dane do wyświetlenia > Dane pracownika zmieniono nazwę kolumny z Nazwa kolumny na Wyświetlana nazwa.
•Do katalogu raportów Listy płac itp. dodano raport Podsumowanie wynagrodzeń.
•Rozwiązano problem braku składki zdrowotnej w raporcie ZUS RCA, który występował w przypadku, gdy rozliczano wynagrodzenia w 2 okresach płacowych i gdy w jednym z nich składka zdrowotna została ograniczona do wysokości naliczonej zaliczki na podatek.
•Naprawiono problem braku wykonywania deklaracji ZUS RSA, w przypadku gdy rozliczano chorobę/ opiekę rejestrowaną do zamkniętego miesiąca i braku bieżącej choroby\zasiłku
•Dla raportów Deklaracje ZUS - eksport zbiorczy oraz Poprawność danych rejestracyjnych dodano weryfikację uzupełnienia elementu Wykonywany zawód.
•Rozwiązano problem błędnych wartości w elemencie PPK podstawa opodatkowania, gdy w firmie parametr Liczba miesięcy przesunięcia wpłat PPK jest ustawiony na 1 i utworzono proces korekty z powodu rezygnacji z PPK dla zleceniobiorcy.
•Poprawiono plik XML generowany w oknie Zarządzanie PPK z deklaracją zwrotu nadpłaty wpłat PPK tak, aby wykazywana była jedna korekta jako suma z okresów płacowych w ramach miesiąca.
•W oknie konfiguracji PPK dodano komunikat informujący o braku licencji API PPK.
•Poprawiono układ wydruku raportu Zaświadczenie o zatrudnieniu.
•Poprawiono układ wydruku umowy o dzieło, gdy jest dłuższy niż jedna strona.
•Usunięto problem ucinania ostatnich liter w przypadku raportów wygenerowanych do MS Word.
•Poprawiono obsługę aktywności przycisku Zatrudnij na karcie Pracownik.
•Umożliwiono edycję słownika Działy firmy.
•Skrócono czas wykonywanych operacji przy tworzeniu nowej firmy.
•Usunięto problem powodujący błędne przeliczenie zaliczki na podatek dochodowy, występujący gdy są dwa okresy wypłat i ręczna zmiana wartości kosztów uzyskania przychodu w poz. 30 na zakładce Miesiące-lata w zestawieniu PIT-11 (2021).
•W oknie Pracownicy z menu przycisku Operacje usunięto polecenia uruchamiające stare deklaracje PIT-40 oraz PIT-8C.
•Usunięto problem przypadków podwójnego wykazywania zaliczki od zasiłku w PIT-11, gdy pracownik (powyżej 26 lat) na umowie o pracę ma rozliczony zasiłek chorobowy.
•Usunięto problemy z numerowaniem stron i dzieleniem wierszy na wydruku deklaracji PIT-11(27).
•Raport PIT-8C przeniesiono do katalogu Nieużywane.
•Umożliwiono wystawienie deklaracji PIT IFT-1/1R(16) za rok 2021.
•Poprawiono wydajność naliczeń dla deklaracji PIT.
•Zmieniono nazwę szablonu importu z Excela z Szablon Symfonia na Szablon danych kadrowych Symfonia.
•Naprawiono możliwość skracania trwającego ponad 2 miesiące zdarzenia związanego z nieobecnością lub jego dat do przodu, które rozpoczyna się w zamkniętym okresie płacowym.
•Rozwiązano problem z brakiem pobierania daty końcowej do elementu kadrowego Zaświadczenie lekarskie podczas wstawiania nieobecności związanej z chorobą lub opieką.
•Rozwiązano problem w aplikacji e-Pracownik związany z brakiem aktualizacji dat obowiązywania elementów globalnych po wprowadzeniu wartości indywidualnej pracownikowi w Kadrach i Płacach.
•Poprawiono możliwość przeglądania i edycji danych kadrowych z poziomu nowej zakładki Pracownik, dla użytkownika z ograniczonym dostępem do wybranych zestawów kadrowych.
•Poprawiono widoczność zaimportowanych firm w oknie Zmiana firmy.
Uwagi do konwersji
Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest zamknięcie rozliczonych okresów płacowych. W przeciwnym wypadku niektóre naliczenia mogą ulec zmianie. Jeśli po konwersji występuje potrzeba otwarcia okresu zamkniętego przed konwersją, należy sprawdzić poprawność naliczeń lub w razie niezgodności usunąć okres i dodać ponownie.
Konwersję firmy można wykonać z wersji 2021, 2021.a, 2021.b, 2021.2, 2021.2a.
Pozostałe uwagi dotyczące modułu
•Nie należy w jednym okresie płacowym rozliczać dla danego pracownika wynagrodzeń mających różny tytuł ubezpieczenia, np. wynagrodzeń z umowy o pracę i wynagrodzeń z umowy zlecenia z ubezpieczeniami. W takim przypadku należy utworzyć dwa oddzielne okresy płacowe: okres płacowy do rozliczania wynagrodzeń z umów o pracę i okres płacowy do rozliczania wynagrodzeń z umów zleceń z ubezpieczeniami. Analogicznie w oddzielnych okresach należy rozliczać również zasiłek macierzyński, zasiłek ojcowski oraz zasiłek wychowawczy.
•W przypadku konieczności zmiany elementów typu miesięczne koszty uzyskania, miesięczna ulga podatkowa wprowadzana wartość musi obowiązywać przez cały miesiąc kalendarzowy. Przykładowo, jeśli pracownik został zatrudniony 10 lutego i ma mieć zerową ulgę podatkową lub koszty uzyskania przy dojazdach, to należy przyporządkować pracownika do odpowiedniego wzorca (odpowiednio “Zerowa ulga podatkowa” lub “Koszty uzyskania przy dojazdach”) od pierwszego dnia miesiąca, czyli od 1 lutego. W przypadku tworzenia okresów płacowych tworzonych z przesunięciem rozliczenia ZUS i podatku na kolejny miesiąc, to należy przyporządkować pracownika do odpowiedniego wzorca (odpowiednio “Zerowa ulga podatkowa” lub “Koszty uzyskania przy dojazdach”) od pierwszego dnia miesiąca, w którym następuje wypłata, czyli od 1 marca.
•Aby prawidłowo wykonać raporty do MS Office należy posiadać zarejestrowaną wersję MS Office.