RUD jest formularzem służącym do przekazywania danych o zawieranych umowach o dzieło.
Raport Zgłoszenie umowy o dzieło RUD służy do przygotowania i wydruku formularza ZUS RUD.
Raport uruchamiany jest poleceniem Wykonaj raport z menu podręcznego lub za pomocą przycisku , dla wybranego pracownika lub zaznaczonych pracowników. W otwartym oknie wybieramy raport Zgłoszenie umowy o dzieło RUD znajdujący się w katalogu ZUS a następnie klikamy przycisk Wykonaj.
Po wybraniu raportu Zgłoszenie umowy o dzieło RUD wyświetlone zostanie okno parametrów raportu.
Elementy okna
Wykonawca – osoba, dla której wykonywany jest raport.
Data zgłoszenia – wykazywana na dokumencie data wykonania raportu (domyślnie dzień wykonania przez użytkownika raportu).
Korekta zgłoszenia – gdy zaznaczone raport zostanie przygotowany jako korekta zgłoszenia.
Zakres pobieranych umów o dzieło – określa okres, z którego pobrane zostaną informacje o zarejestrowanych w programie umowach o dzieło. O wykazaniu danej umowy decyduje data zawarcia umowy, czy jest wskazana w tym zakresie. Niżej w tabeli pojawią się umowy określone w programie jako umowa o dzieło, umowa prawa autorskie, umowa zryczałtowana oraz własne transakcje utworzone dla umów cywilnoprawnych.
Adres zamieszkania ubezpieczonego – wybierany z rozwijanej listy rodzaj adresu: Adres zameldowania (domyślny), Adres tymczasowy, Adres do korespondencji.
Numer telefonu – gdy zaznaczone na raporcie umieszczony zostanie numer telefonu ubezpieczonego.
Adres e-mail – gdy zaznaczone na raporcie umieszczony zostanie adres e-mail ubezpieczonego.
Na liście prezentowane są umowy zawarte w wybranym wyżej okresie (Zakres pobieranych umów o dzieło) przez oznaczenie w pierwszej kolumnie użytkownik decyduje, które z nich zostaną wykazane w raporcie. Dostępne pod prawym przyciskiem myszy menu kontekstowe listy zawiera polecenia grupowego zaznaczania i odznaczania umów.
Liczba wybranych umów o dzieło – podsumowuje, ile w wykazanych umów zostało wybranych i wykazanych w raporcie. W raporcie Zgłoszenie umowy o dzieło RUD można wykazać maksymalnie 10 umów i z taką maksymalną liczba zaznaczonych umów program umożliwia wykonanie raportu.
W części Lokalizacja folderu plików wynikowych do PUE należy wskazać miejsce, w którym zapisany zostanie plik XML generowanego Zgłoszenia umowy o dzieło RUD. Domyślnie jest to lokalizacja wskazana w programie, jako katalog domyślny plików ZUS (Ustawienia \ Komunikacja \ Domyślne ścieżki do zapisywanych plików \ Katalog domyślny plików ZUS). Użytkownik powinien mieć prawo do zapisu w wybranej lokalizacji.
Wykonaj – przycisk uruchamia wykonanie raportu na podstawie ustawionych danych. Jeśli wybrano wiele pracowników do raportu, to kliknięcie w przycisk wyświetli okno ustawień dla kolejnej osoby. Raporty zostaną wyświetlone po ustawieniu parametrów wszystkich pracowników.
Anuluj – anuluje wykonanie raportu.
Podgląd przygotowanego raportu
W oknie podglądu wydruku raportu dostępne są przyciski:
•Drukuj – uruchamia standardowe okno z parametrami drukarki domyślnej.
•Wyślij za pomocą e-mail – zaświadczenie dodawane jest, jako załącznik PDF do e-mail w domyślnym kliencie pocztowym.
•Eksportuj – umożliwia zapisywanie pliku w wybranej lokalizacji w formacie PDF lub MS Word.
Pozostałe przyciski umożliwiają zmianę widoku raportu oraz zamknięcie okna.
Po zapisaniu raportu do formatu MS Word można go edytować.