Wynagrodzenia > Pracowniczy program kapitałowy (PPK) | | Drukuj |
Rozwiązanie umożliwia wprowadzenie informacji o prowadzeniu PPK i rozliczenie w wynagrodzeniu pracownika wpłat odprowadzanych w ramach PPK.
Wprowadzenie informacji o przystąpieniu do PPK pracownika
1.W kalendarzu pracownika zaznacz dzień przystąpienia pracownika do PPK
2.Kliknij przycisk Programy emerytalne i wybierz PPK.
3.W oknie Edycja zdarzenia w kalendarzu z rozwijanego menu Zdarzenie wybierz PPK przystąpienie.
4.Kliknij przycisk Zatwierdź aby wstawić i zrealizować zdarzenie.
5.W oknie edycji elementu kadrowego PPK uczestnika wprowadź odpowiednie wartości dla pracownika.
6.Kliknij przycisk Zapisz aby zatwierdzić wprowadzone zmiany.
Powyższe dane rejestrowane są zestawie kadrowym Programy emerytalne > PPK w elemencie PPK uczestnika.
Przystąpienie do PPK można można wykonać jednocześnie dla wielu pracowników zbiorczo.
Zbiorcza realizacja zdarzeń >>
Zdarzenie PPK przystąpienie należy wstawić od dnia faktycznego zgłoszenia pracownika do programu PPK.
Pozostałe zdarzenia obsługujące PPK
W katalogu Programy emerytalne > PPK znajdują się zdarzenia wspierające w obsługę PPK:
•PPK podwyższenie % podstawowej wpłaty pracownika do 2% – rejestruje podwyższenie wpłaty pracownika na PPK w związku z przekroczeniem 120% minimalnego wynagrodzenia. Raport Uczestnicy PPK z obniżoną wpłatą pracownika wspiera użytkownika w pilnowaniu rejestracji podwyższenia % wpłaty pracownika na PPK.
•PPK przystąpienie – rejestruje rozpoczęcie naliczania wpłat na rzecz PPK.
•PPK rezygnacja – przerywa naliczanie wpłat na rzecz PPK od miesiąca rejestracji zdarzenia włącznie. Zdarzenie można rejestrować tylko w otwartych okresach.
•PPK wznowienie – powoduje wznowienie (po rezygnacji) naliczania wpłat na rzecz PPK. Wznowienie następuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zarejestrowano wznowienie.
•PPK wznowienie po 4 latach – rejestruje wznowienie naliczania wpłat na rzecz PPK następujące w związku z 4 letnim terminem autozapisu. Wznowienie po 4 latach (autozapis) >>
•PPK zakończenie uczestnictwa po 60 r.ż. (dyspozycja wypłaty) – zdarzenie jest wstawianie automatycznie do kalendarza pracownika na podstawie informacji odebranych od instytucji finansowej i powoduje zaprzestanie naliczania dalszych wpłat na PPK (w związku z wypłatą zgromadzonych środków i zakończeniem uczestnictwa).
•PPK zmiana – rejestruje zmianę parametrów wpłat na rzecz PPK.
•PPK zwolnienie – rejestruje zakończenie wpłat na PPK po zakończeniu obowiązywania umowy cywilnoprawnej. W przypadku umów cywilnoprawnych zdarzenie rejestrujące zakończenie wpłat na PPK rejestrowane jest samodzielnie przez użytkownika.
•PPK zwrot wpłat – rejestruje zwrot pobranej z wynagrodzenia (tylko umowy o pracę) wpłaty na rzecz PPK w innym okresie rozliczeniowym, bez konieczności zakładania procesu korekty.
Prezentacja danych PPK w oknie Pracownicy
W oknie pracownicy w elemencie Pokaż więcej elementów kadrowych dodano nowy zestaw PPK uczestnika prezentujący status oraz informacje o obowiązujących wartościach dla wpłat do PPK.
Zestaw można wykorzystać również podczas wykonywania raportu Dane kadrowe pracowników.
Usuwanie zdarzeń PPK z kalendarza
Usuwając zdarzenie PPK z kalendarza należy w danych kadrowych pracownika w Programy emerytalne\Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK) usunąć datę „do” dla ostatniej obowiązującej wartości kadrowej dla elementu PPK Uczestnika.
Wykluczenie z naliczania wpłat PPK w wybranym okresie rozliczeniowym
Aby w wybranym okresie rozliczeniowym program nie naliczał pracownikom wpłat do PPK należy we wzorcu dla wybranego okresu zmienić następujące ustawienia:
•w edycji wzorca PPK wpłata na zakładce System/Składniki wynagrodzeń przejdź na odpowiedni okres rozliczeniowy i na elemencie PPK naliczanie wpłat w okresie za pracownika? z menu kontekstowego wybierz opcję Pokazuj element.
•w edycji wzorca PPK wpłata na zakładce System/Wartości domyślne dla odpowiedniego okresu rozliczeniowego i na elemencie PPK naliczanie wpłat w okresie za pracownika? zmienić ustawienie na NIE.
Jeżeli chcesz zmienić ten parametr dla wybranego pracownika wykonaj analogiczną czynność w oknie Pracownika na zakładce Płace\Składniki wynagrodzeń a następnie na Płace\Wynagrodzenie.
Zwrot wynagrodzenia pobranego na rzecz PPK dla pracowników etatowych
Aby zarejestrować zwrot pobranej składki na PPK pracownika etatowego w innym okresie rozliczeniowym (bez konieczności zakładania procesu korekty):
1.W kalendarzu pracownika zaznacz dzień, w którym chcesz zrealizować zdarzenie PPK zwrot wpłat.
2.Kliknij przycisk Programy emerytalne i wybierz PPK.
3.W oknie Edycja zdarzenia w kalendarzu z rozwijanego menu Zdarzenie wybierz PPK zwrot wpłat.
4.Kliknij przycisk Zatwierdź aby wstawić i zrealizować zdarzenie.
5.W oknie edycji elementu kadrowego PPK zwrot wpłaty określ w którym okresie ma zostać rozliczony zwrot oraz wprowadź obliczone kwoty zwrotu dla pracownika.
6.Kliknij przycisk Zapisz aby zatwierdzić wprowadzone zmiany.
Powyższe dane rejestrowane są w zestawie kadrowym Programy emerytalne > PPK w elemencie PPK zwrot wpłaty.