Zbiorcza edycja danych kadrowych ułatwia wprowadzanie danych kadrowych dla grupy pracowników.
Zapisz – Zatwierdza wprowadzone zmiany (Shift+Enter). Anuluj – Anuluje zmiany (Alt+Enter).
Zestaw – dwa rozwijane pola służą do wyboru Zestawu i jego Elementu, który chcemy wyświetlić w celu edycji zbiorczej. Poniżej drzewka zestawów znajduje się pole wyszukiwarki, dzięki której można wyszukiwać po nazwach zestawów lub elementów.
Wyszukiwanie po zestawach/Wyszukiwanie po elementach – przycisk przełączający pomiędzy trybami wyszukiwania. Ikona oznacza aktywny tryb wyszukiwania po elementach; ikona oznacza aktywny tryb wyszukiwania po zestawach.
Data od...do... – daty ograniczają zakres edycji danych dla wszystkich pracowników, zaznaczonych do zbiorczej edycji danych
|
Panel prezentujący elementy kadrowe wybranego zestawu danych kadrowych dla wybranej wcześniej grupy pracowników
Zestawy definiowane są w kartotece Zestawy elementów w katalogu Zestawy danych kadrowych, poprzez wskazanie, jakie elementy płacowe lub kadrowe wchodzą w skład zestawu.
W programie zdefiniowano najczęściej spotykane zestawy kadrowe i płacowe, inne można dodać samemu.
Po wybraniu zestawu kadrowego oraz elementu kadrowego w górnej części okna, element kadrowy zostaje wyświetlony w układzie pionowym przy drzewku wybranej grupy pracowników na aktywnej zakładce edycyjnej.
Aktualny element ustawia się na aktywnej zakładce w górnej części okna. W celu obejrzenia pozostałych elementów wybranego zestawu kadrowego należy przejść na kolejne zakładki za pomocą myszki lub klawiszy:
ALT-P – poprzedni element,
ALT-N – następny element.
Do przechodzenia między zakładkami służą również przyciski .
Po otwarciu okna lista wyświetla pracowników bez załadowanych danych kadrowych jest to oznaczone ikoną ostrzeżenia (dane pracownika nie zostały załadowane) aby wyświetlić dane wszystkich pracowników należy kliknąć przycisk lub wcisnąć klawisz [F5]. Można też wczytać dane dla wybranego lub zaznaczonych pracowników za pomocą menu podręcznego dla ikony ostrzeżenia.
Lista pracowników ma postać drzewka. Jeżeli zwiniemy drzewko, to lista pracowników będzie nadal widoczna. Dla każdego pracownika widoczny jest fragment drzewka dotyczący wybranego elementu kadrowego. Dane i wartości danych kadrowych są prezentowane wraz z datami obowiązywania.
W przypadku elementów mających wiele danych i wiele wartości, są one przedstawiane w postaci drzewka z odpowiednią ilością poziomów danych i wartości. Dla transakcji prezentowane są dane samej transakcji i rozliczeń.
Dodanie danej lub wartości następuje poprzez wybranie przycisków Dodaj daną i Dodaj wartość.Po wybraniu przycisku Dodaj daną pojawia się menu, z którego możemy wybrać, w jaki sposób chcemy dodać daną lub wartość. Może ona zostać dodana Określonemu pracownikowi, Zaznaczonym pracownikom lub też Wszystkim pracownikom. Po wybraniu przycisku Dodaj wartość pojawią się trzy opcje menu: Danej, Zaznaczonym, Wszystkim.
Dodawanie wartości dla zaznaczonych danych wykonuje się dla elementów mogących mieć wiele wartości w ciągu dnia.
Dodawanie wartości dla zaznaczonych pracowników wykonuje się dla elementów, gdzie dozwolona jest tylko jedna wartość.
W programie występują dwa rodzaje elementów. Elementy, które mogą mieć wiele różnych wartości w jednym dniu oraz elementy, które w danym dniu mogą mieć tylko jedną wartość. O rodzaju elementu decyduje atrybut "Dopuszczalne wiele wartości dziennie" w definicji elementu. Niezależnie od rodzaju elementu, pierwszą wartość dodajemy zawsze wybierając opcję Dodaj daną. Dla elementu, który może mieć wiele różnych wartości w jednym dniu, kolejne wartości dodajemy używając opcji Dodaj wartość lub Dodaj daną (w zależności od potrzeby).Dla elementów, które w danym dniu mogą mieć tylko jedną wartość, kolejne wartości dodajemy używając opcji Dodaj wartość.
Zbiorcza zmiana wartości
Wybranie opcji z menu podręcznego zmienia w danej kolumnie wszystkie wartości dla bieżącego atrybutu w danym zakresie dat. Jeśli jest to atrybut samej transakcji, to nie są zmieniane wartości rozliczenia transakcji w danej kolumnie lub transakcji innego typu, jeśli w tej kolumnie jest inny atrybut.
Zmiana elementu kadrowego w tym samym zestawie kadrowym nie powoduje konieczności zapisywania danych. Przejście do następnego zestawu kadrowego powoduje wyświetlenie komunikatu o konieczności zapisu danych za pomocą ikony w górnej części okna, jeśli dane mają zostać zachowane.
Stopka
Stopka pojawia się w dolnej części okna po wybraniu z menu podręcznego: Wyświetlanie/okno Wyświetlanie danych kadrowych/zaznacz opcję Wyświetlaj stopkę z podsumowaniami.
Zawartość stopki zależy od wyboru opcji menu dostępnego po kliknięciu w czarnym polu pod kolumną S.
W przypadku zdarzeń typu transakcja (np. umowa zlecenia, pożyczka) stopka składa się z dwóch linijek, gdzie oddzielnie prezentowane jest podsumowanie dla transakcji i oddzielnie podsumowanie dla rozliczenia transakcji.
Menu:
Operacje
•Suma – zaznaczenie opcji powoduje wyświetlenie sumy wartości z pól powyżej (wartości wszystkie, zaznaczone, ostatnie lub pierwsze w grupie – w zależności od wyboru z menu dostępnego pod przyciskiem w stopce, po rozwinięciu opcji Dane)
•Średnia – zaznaczenie opcji powoduje wyświetlenie średniej wartości z pól powyżej. W zależności od wyboru (menu Dane) program wylicza średnią dla wszystkich wartości, zaznaczonych wartości, ostatnich lub pierwszych wartości w grupie (gdy mamy kilka wartości jednej danej).
Należy pamiętać, że operacje sumy i średniej dotyczą TYLKO wartości wyświetlanych w oknie Zbiorczego wprowadzania danych kadrowych (wartości dla wybranej grupy pracowników w danym okresie czasu).
Dane
•Wszystkie wartości
•Zaznaczone wartości
•Pierwsza wartość w grupie
•Ostatnia wartość w grupie
Wybranie jednej z opcji określa, na których wartościach mają być wykonywane operacje naliczania sumy lub średniej. Po zmianie opcji należy kliknąć w polu Suma/Średnia w celu ponownego przeliczenia wartości.
Program sam przelicza zmienione wartości, jeżeli w oknie Wyświetlanie danych kadrowych zaznaczymy opcję Przelicz po każdej edycji.
Ustawienie szerokości kolumn danych kadrowych
Aby dostosować szerokość kolumn wyświetlanych danych kadrowych do potrzeb użytkownika, przeciągnij za pomocą myszy prawą krawędź nagłówka kolumny do pożądanej szerokości. Wprowadzone zmiany szerokości zostaną zapamiętane dla użytkownika.
Cofnięcie wprowadzonych zmian jest możliwe po wybraniu z menu podręcznego opcji Ustaw domyślne szerokości kolumn.
Zobacz także:
Zbiorcze wprowadzanie danych kadrowych – transakcje
Kolumna "Opcji" z menu kontekstowym
Kolumna "Selekcji" z menu kontekstowym