Administracja > Użytkownicy | | Drukuj |
Zarządzanie użytkownikami to kolejny etap przygotowania programu do wykorzystywania biznesowego. Zarządzanie użytkownikami to przede wszystkim wprowadzenie odpowiednich loginów, nadanie użytkownikom praw do modułów oraz praw efektywnych dających dostęp do określonych operacji biznesowych, czy też danych. System loginów i ich uprawnień to również mechanizm zapewniający bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Dostęp do danych jest warunkowany poprzez trójwarstwowy system uprawnień. Użytkownik, aby mieć dostęp do określonych danych czy operacji musi posiadać login i hasło, prawo do modułu oraz prawa dające dostęp do danych i operacji wykonywanych w module.
Prawa do danych i operacji w systemie to uprawnienia zgrupowane, jako Prawa efektywne oraz Prawa do słowników.
Okno Użytkownicy służy do zarządzania Użytkownikami oraz ich prawami do operacji. Okno to podzielone jest na dwie funkcjonalne części. Możliwa jest zmiana proporcji obu okien poprzez przesuwanie linii podziału oraz zmianę układu okna poprzez przeciągnięcie lewej części pod prawą. Można również zmienić wygląd okna wybierając przycisk .
W lewej części okna widoczny jest panel z listą użytkowników. Zawartość prawej części zmienia się w zależności od wybranej przez użytkownika zakładki:
W górnej części okna Użytkownicy znajdują się przyciski umożliwiające min. dodanie lub usunięcie użytkownika oraz zmianę hasła użytkownika.
Dodaj – wprowadzanie danych nowego użytkownika w zakładce Właściwości. Usuń – usuwanie wybranego użytkownika z listy. Zmień hasło – otwiera okno Zmiana hasła umożliwiające wprowadzenie nowego hasła (zmiana hasła użytkownika ze zintegrowanym sposobem logowania nie jest możliwa). Kolumny – otwiera listę kolumn, na której można zaznaczać te kolumny, które mają być wyświetlane w oknie. Szukaj użytkownika – pole to umożliwia szybkie przeszukiwanie listy użytkowników. Z rozwijanej listy można wybrać obszary, w jakich ma być prowadzone wyszukiwanie (Nazwa użytkownika, Imię, Nazwisko). Wpisanie już pierwszej litery skutkuje wyświetleniem proponowanych rekordów. Komunikat "Brak rekordów" informuje o braku szukanego użytkownika. Filtrowanie użytkowników według modułów – system składa się z wielu modułów i może obsługiwać duże grupy użytkowników. Zarządzanie prawami w systemie przy dużej liczbie użytkowników może być nieefektywne. Wykorzystując fakt, że nie każdy użytkownik ma prawa do wszystkich modułów przygotowany został filtr użytkowników ułatwiający zarządzanie prawami w systemie. Nazwa użytkownika – pozycje tej kolumny przedstawiają wprowadzony login użytkownika. Skopiuj do schowka – kopiuje zaznaczenie do schowka systemu Windows, |
Istnieje również możliwość zmiany sposobu sortowania prezentowanej listy. Nazwy (nagłówki) wszystkich kolumn są jednocześnie przyciskami do zmiany sposobu sortowania.
Przynajmniej jeden użytkownik programu musi być przypisany do systemowego zestawu Administrator Systemu.
Zobacz także: